Nyt sataa paskaa niskaan mutta... eläkeläisillä itselläänkin on vastuunsa omasta hyvinvoinnistaan
Kuulostaa vähän julmalta, mutta siinä missä reilusti ylipainoinen on useimmiten itse syyllinen diabetekseensä ja muihin ongelmiin, köyhä eläkeläinen on usein itselleen aiheuttanut köyhän tilansa. Jos on käynyt töissä elämänsä aikana ja maksanut asuntolainan pois, ja kerryttänyt oikean eläkkeen itselleen kansaneläkkeen sijaan, ei eläkeläisten asumistuet yms. edes kosketa itseä. Se on takana ollut elämä joka päättää missä tilanteessa elää sitten vanhana. Ei yhteiskunnan vika, vaan valintoja joita on itse tehnyt.
Huom! Ei tietenkään kosketa kaikkia! On ihmisiä jotka eivät pysyvän vamman takia päässeet töillä eläkettään kartuttamaan ja vastaavia surullisia elämänkohtaloita. Mutta suurempi osa on vain ihmisiä jotka eivät yksinkertaisesti itse pedanneet tulevaisuuttaan, mutta nyt vanhana sitten valittavat kuinka omat huonot eläkkeet on muiden vika. Omat vanhempani ovat eläkkeellä, asuvat paljon paremmassa talossa kuin minä ja tienaavat eläkettään paljon enemmän kuin minä palkkaa töissä. Koska ovat elämänsä uurtaneet.
Tämä ei ole kannanotto että piikkiä laiskoille mummoille, ei todellakaan. Heitä vähäosaisia toki pitääkin auttaa, siinä missä alkoholisteja, mt-ongelmaisia ja muitakin.
Kommentit (78)
Eihän tästä ole pitkä aika kun Kimmo Kiljunen kirjoitti oikein Hesarissa, että maksetaan vaan kaikki rahastoidut eläketuotot pois nykyisille eläkeläisille! Eihän tietenkään nykyiset 20-40-vuotiaat mitään eläkettä tarvitse, pääasia että isoilla ikäluokilla menee hyvin.... Yritti tietysti kalastella itsellään eläkeläisdemareita äänestäjiksi. Onneksi sai aika nasevan vastauksen joltain eläkeyhtiön tyypiltä, että olisi aika nykyisiä työssäkäyviä kohtaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se noinkin. Rahaa ja omaisuutta tärkeämpänä pidän kuitenkin sitä, että on lämpimät suhteet lapsiin ja lapsenlapsiin ja että on panostanut ystävyyssuhteisiin ja on itse aktiivinen niin kauan kuin voi, eikä jää kotiin istuskelemaan. Lisäksi pitää ymmärtää, että iän myötä joutuu järjestelemään elämää uudelleen, pitää esim. jo hyvissä ajoin alkaa miettimään, että voiko asua nykyisessä asunnossaan vanhana ja huonokuntoisena, 80-vuotiaana on enää vaikea sopeutua uuteen kotiin ja ympäristöön.
Tavallinen työ ja hyvät suhteet lapsiin eivät mitenkään sulje toisiaan pois. Aivan tavallisella ahkeralla työllä pariskunta voi maksaa asuntonsa ennen eläkepäiviä ja saada eläkkeen josta ei tarvitse valittaa. Samalla työllä ladten ja lastenlasten harrastukset ja lahjat on voitu maksaa. Mikään ei normituloista/hyvätuloista ihmistä estä antamasta samaa rakkautta kuin työssäkäymätön peliriippuvainen valittajamummo pystyy antamaan.
Aivan, en mitenkään tarkoittanut, että työ ja hyvät suhteet lapsiin, ystävät yms. olisi mitenkään vastakohtia! Tarkoitukseni oli vain tuoda esiin, että ihmissuhteet ja sosiaalinen elämä ovat kuitenkin vielä tärkeämpiä kuin omaisuus.
Oma äitini on yli 80-v ja asuu edelleen omakotitalossa, on ollut työelämässä aikanaan lähes 40v ja vaikka olikin pienipalkkainen, niin ihan kohtuullinen eläke ja tulee sillä vallan hyvin toimeen. Mutta hänen, kuten monen muunkin vanhuksen suurin ongelma on yksinäisyys ja sitä seuraava masennus. Äidilläni ei ole yhtään ystävää, sillä hän ei koskaan panostanut ystäviin. Hän oli aina vain perheen seurassa ja myöhemmin isämme kanssa kotona. Kun äiti sitten jäi leskeksi, alkoi yksinäisyys vaivata. Koetin houkutella häntä muuttamaan kaupungille kerrostaloon, jossa olisi lähellä kaupat, harrastukset, ikätovereita. Hän ei halunnut. Edelleenkään hän ei suostu muuttamaan eikä hän halua esim. vanhusten päiväkeskukseen tai mihinkään seniorikerhoihin. Hän on niin jumittunut kotiin, eikä hänellä ole ystäviä tai tuttavia, joten hän ei uskalla enää edes lähteä minnekään. Hän roikkuu kiinni minussa, minä olen hänen tukensa ja turvansa ja seuraneitinsä.
Tätä tarkoitin.
Vierailija kirjoitti:
Entäs valittajapapat, isäni kuoli saappaat jalassa, pitkä yhtäjaksoinen työ yli 30 vuoden palvelusta. Äitini sai mukavan leskeneläkkeen, että voi olla kuolema, joka tulee ennen eläkettä.
Itse jätin hektisen IT-alan, parikymmentä vuotta tuli tienattua mukavasti, elän kotirouvana kunnes tulee virallinen eläkeikä. Raha ei merkitse kaikkea, ei. Sinullekin tulee vielä silmät avautumaan.
Ei minulla ole mitään sinua tai tilannettasi vastaan. Hyvinhän asiat on menneet, paitsi tietenkin sääli ja suuri suru leskelle joka joutui yksin eläkepäiville. Sinä taas olet tehnyt itsekin hyvän valinnan, jota en tuomitse. Kunhan tiedostat asian itse, etkä syytä vuokrien hintoja tulevaisuudessa, ihan kun se olisi aina muiden vika että elämä on kallista. En minä rahan arvoa tässä peräänkuuluta, en. Vaan sitä että vanhana on turha alkaa vaatimaan itse sitä rahaa, jollei juuri sen eteen itsekään ennen elänyt
Minä olen myös miettinyt, että kuinka monta mielipidekirjoitusta vielä lehtiin hyväksytään, jossa isoa eläkettä nauttiva ja nuorena eläkkeelle päässyt, kuinka hirveää on miten eläkeläisiä sorsitaan tällä järjettömällä lisäverolla kun eläke muutenkin niin "pieni".
Heillä ei selkeästi ole mitään käsitystä siitä, miten nykyisiltä nelikymppisiltä vaaditaan, että eläke nousisi 3500 euroon. Töitä pitää tehdä vähintään 67-vuotiaaksi ja pitää tienata tasaisesti 40 vuotta todella hyvin.
Tuollaista eläkettä ei enää pikkukoulun rehtoriksi 58-vuotiaana ylennyt tai kunnan ylläpitoinsinööri saa, toisin kuin isoilla ikäluokilla.
Jaa mitäs siitä sanot, että ukkini (synt.1923) oli rintamalla, heti sen jälkeen töissä KOKO AJAN 65-vuotiaaksi asti matalapalkkaisella alallla. Säästi yhdessä mummoni kanssa talon ja mökinkin, jotka eivät nykyrahassa mitattuna ole juurikaan mitään.( Milläs myyt vanhan omakotitalon muuttotappio kunnasta, kun uudet ja hyvä kuntoisetkaan eivät mene kaupaksi?) Tuki neljää lastaan koulutuksessa ja omien asuntojen ostossa. Eläkettä hän saa 1400euroa kuussa, lähes kaikki siitä menee lääkkeisiin, kotihoitoon, kuntoutukseen, siivoojaan, talon lämmitykseen (öljylämmitteinen vanha talo) jne. ja kohta on edessä palvelutaloon muutto, jonne ei todellakaan olisi mitään asiaa tuolla 1400eurolla, mutta onneksi hänen lapsensa voivat auttaa niissä kustannuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Osa eläkeläisistä kuvittelee, että se hyvinvointiyhteiskunta on edelleen olemassa, johon he tottuivat 80-luvulla. He olettavat, että yhteiskunta todella hoitaa heidän kaikki pikku tarpeensakin. Ja että he ovat ansainneet kuningasten kohtelun. Eivät yhtään tajua, että nykylapset eivät saa mitään palveluja, vain niukin naukin ilmaisen koulutuksen jossain homekoulussa ja se oli siinä.
Miksi eläkeläisten pitäisi ajatella jotain lapsia? Minä olen vasta viidenkymmenen enkä taatusti ajattele kenenkään lapsia homekouluissaan. Täysin pöhkö kirjoitus tuo lainaamani kommentti.
Mä jäin miettimään, että minkälaisilla tuloilla ap kuvittelee tulevan eläkkeen olevan jo 15 vuodessa 2300. Jos vanhempien eläkekin on parempi kuin hänen palkkansa. Terveisin ikänsä töitä tehnyt 48 v, jonka bruttopalkka on nyt 4600. Mun työeläkekarttuma on tässä vaiheessa 1289 euroa. Arviolta mun eläke olisi 2410 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista ap, ettet sitten aikanasi kitise, kun saat eläkettä niin vähän. Oma valintasihan se on.
Olen kyllä jo yli 15v eläkettäni karruttanut, ja yli 2300€ sen pitäisi vähintään olla nykyisten laskujen mukaan.
Kova on sulla luotto tulevaan, etenkin eläkkeiden osalta :)
Ite oon kerryttänyt eläkettä 8 vuotta. Ei ollut kuin muutaman satasen mokoma eläke, jos nyt eläkkeelle jäisin.
Pyydä eläkeyhtiöltäsi tosite, ja hämmästy kuinka paska se eläke onkaan todellisuudessa.
Paitsi tietysti jos sulla on aivan julmettu ökypalkka, sitten se tietysti kertyy nopeammin.
En toki nyt saisi yli 2000€ eläkettä. Mutta alallani eivät palkat helposti laske ja kunhan ne 20v samalla linjalla jatkan niin se on ihan realistinen tavoite. Mutta sille voi toki käydä mitä vaan, voin halvaantua vaikka huomenna. Mutta kuten sanoin, kaikki sympatiat ovatkin tälläisten ihmisten puolella. Pointtini tuon summan suhteen kuitenkin oli se, että minulla itselläni on tavoitteeni asian suhteen enkä vaan jää odottamaan etyä "kyllä yhteiskunta sit hoitaa". Mitä vaan voi välissä tapahtua, mutta teinpä mitä tehtyä sain. Perhettä unohtamatta.
Vierailija kirjoitti:
Mä jäin miettimään, että minkälaisilla tuloilla ap kuvittelee tulevan eläkkeen olevan jo 15 vuodessa 2300. Jos vanhempien eläkekin on parempi kuin hänen palkkansa. Terveisin ikänsä töitä tehnyt 48 v, jonka bruttopalkka on nyt 4600. Mun työeläkekarttuma on tässä vaiheessa 1289 euroa. Arviolta mun eläke olisi 2410 euroa.
Missään en ole noin luullut. Vaan alustavasti laskettuna, näillä vielä samat työt mentynä, olisi tuota luokkaa. Vähemmän kuin sinä itsellesi lasket.
Olisinhan täysi hoopo jos paasaisin tästä asiasta ja sitten itse jäisin eläkkeelle jo 15v töiden jälkeen!!:D
Vierailija kirjoitti:
Jaa mitäs siitä sanot, että ukkini (synt.1923) oli rintamalla, heti sen jälkeen töissä KOKO AJAN 65-vuotiaaksi asti matalapalkkaisella alallla. Säästi yhdessä mummoni kanssa talon ja mökinkin, jotka eivät nykyrahassa mitattuna ole juurikaan mitään.( Milläs myyt vanhan omakotitalon muuttotappio kunnasta, kun uudet ja hyvä kuntoisetkaan eivät mene kaupaksi?) Tuki neljää lastaan koulutuksessa ja omien asuntojen ostossa. Eläkettä hän saa 1400euroa kuussa, lähes kaikki siitä menee lääkkeisiin, kotihoitoon, kuntoutukseen, siivoojaan, talon lämmitykseen (öljylämmitteinen vanha talo) jne. ja kohta on edessä palvelutaloon muutto, jonne ei todellakaan olisi mitään asiaa tuolla 1400eurolla, mutta onneksi hänen lapsensa voivat auttaa niissä kustannuksissa.
Voisivatko lapset nyt vuorostaan auttaa ukkia, joka on auttanut heitä opiskelemaan hyvän ammatin ja tukenut jopa asuntojen ostossa? Ehkä lapset / lapsenlapset voisivat käydä vuorotellen siivoamassa, ilmaiseksi tietysti? Saako ukki hoitotukea, hän on siihen oikeutettu? Myös lääkkeillä on olemassa katto. Jos ei muuten pärjää, niin aina voi hakea asumistukea ja vaikka toimeentulotukea. Sukulaiseni saa eläkettä n. 800 e/ kk, mutta lisäksi hoitotukea n. 150 e ja muutaman kympin asumistukea ja ajoittain toimeentulotukea. Eikös palvelutalon asukkaalta oteta eläkkeestä tietty osa ja hieman pitää jäädä itsellekin? Tiukkaa varmasti tekee, mutta kyllä yleensä ratkaisu löytyy. Onko se sitten oikein, että sotaveteraani joutuu kitkuttamaan, se on toinen juttu. Minusta valtion tulisi näistä veteraaneista huolehtia viimeisen päälle hyvin, eikä vain presidentin kyynelehtiä itsenäisyyspäivän vastaanotolla.
Kyllä huonoa palkkaa saanut siivooja on kaiken itse ansainnut!
Hyvä ap!
Ehdotan että kaikki köyhät vedetään eläkeiän alkaessa hirteen.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan että kaikki köyhät vedetään eläkeiän alkaessa hirteen.
Ettei niiden katsos tarvitse kituuttaa ja häiritä meitä parempia ihmisiä valituksellaan!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huonoa palkkaa saanut siivooja on kaiken itse ansainnut!
Hyvä ap!
No olen kyllä APn puolella...Miksi siivoojan pitäisi saada lääkärin eläkettä? Ja jos sen haluaa elämässään, miksei kouluttautunut muuksi kuin siivoojaksi...? Mitä ihme kommunismiä ajatella että eläkkeellä kaikki on sit tasavertaisia, koulutukset on pelkkää hifistelyä?
Olen ollut itse 19-vuotiaasta asti jatkuvalla syötöllä töissä tai opiskellut tai töissä ja opiskellut. Parhaimmillaan tai pahimmillaan minulla on ollut kaksi työtä ja tein samalla gradua ja opiskelin alaani liittyvää ammatillisempaa tutkintoa. Kaikki viikonloput menivät näihin lisähommiin. Stressi on ollut melkoinen. Silti kävin juhlimassa nuorten tavoin ja ulkomaan matkoilla. Nuorena jaksaa kummasti ja töitä löytyy, kunhan ei nirsoile. Työnantavat palkkaavat erityisesti asennetta, eivät niinkään osaamista - sitä kun voi aika paljon työssä tai työn ohessa hankkia.
Kovin paikka elämässäni oli yksihuoltajuus, töihin oli mentävä satoina aamuina vaikka yöunet olisivat olleet 3-4 tuntia. No, palkka ja edut juoksivat, mutta elämä oli rankkaa. Silti en kärsinyt burn outia tai masentunut. Raha toi turvaa ja vakituinen työpaikka sosiaaliset suhteet. Se oli valinta, sillä en halunnut todellakaan muuttaa jonnekin Konalan vuokrakämppään.
Nyt sitten olen ns, hyvätuloinen eläkeläinen. Olen sanonut, että minua saa kadehtia, jos on valmis ottamaan kontolleen koko elämänkokemukseni rankkoine käänteineenkin. Uskon ahkeruuteen ja siihen, että toimii eikä valita. Nyt keskustellaan mm. ihmisten vastuusta omaan terveyteensä. Se on hyvä, sillä esim. kakkostyypin diabetes voidaan lähes välttää, kun liikkuu ja syö terveellisesti ja tekee vaikkapa itse sapuskansa. yhteiskuntahan nämäkin kulut maksaa, samoin kuin esim. maksansiirrot. Minua huolettaakin nuoret, 30-vuotiaat naiset ja miksei liikaa päihteitä käyttävät miehet huonoine kuntoineen ja liikakiloineen. Heidän pitäisi vielä jaksaa perustaa perhe ja tehdä työuraa.
Kyllä ihmisiä pitäisi voida vaatia vastavuoroisesti pitämään itsestään huolta. Itse käyn mm. kuntosalilla useita kertoja viikossa ja hölkkään, vaikka ikää on reippaasti yli 60 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missään en ole noin luullut. Vaan alustavasti laskettuna, näillä vielä samat työt mentynä, olisi tuota luokkaa. Vähemmän kuin sinä itsellesi lasket.
Olisinhan täysi hoopo jos paasaisin tästä asiasta ja sitten itse jäisin eläkkeelle jo 15v töiden jälkeen!!:D
Eli on hyvinkin mahdollista, että aikanaan eläkkeellä valitat, kun eläke on niin pieni. 2300 voi olla pieni eläke aikanaan. Nythän se olisi melko ok.
Melkoisia eläkkeitä joillain. Äitini saa 1100 euroa/kk ja työuraa takana kaupassa ja tehdastyössä yhteensä 40 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisinhan täysi hoopo jos paasaisin tästä asiasta ja sitten itse jäisin eläkkeelle jo 15v töiden jälkeen!!:DEli on hyvinkin mahdollista, että aikanaan eläkkeellä valitat, kun eläke on niin pieni. 2300 voi olla pieni eläke aikanaan. Nythän se olisi melko ok.
Voi olla että valitan Voi olla että en. Tämä kuitenkin on parasta mihin nyt kykenen ja tällä mennään. Asiani koski kuitenkin lähinnä näitä kymmeniä tuhansia kansaneläkkeellä eläviä, jotka syyllistävät yhteiskuntaa siitä ettei heistä pidetä huolta. Suuri osa heistä olisi voinut vaikuttaa tähän tilanteeseensa aikoinaan.
Tee, älä valita! kirjoitti:
Olen ollut itse 19-vuotiaasta asti jatkuvalla syötöllä töissä tai opiskellut tai töissä ja opiskellut. Parhaimmillaan tai pahimmillaan minulla on ollut kaksi työtä ja tein samalla gradua ja opiskelin alaani liittyvää ammatillisempaa tutkintoa. Kaikki viikonloput menivät näihin lisähommiin. Stressi on ollut melkoinen. Silti kävin juhlimassa nuorten tavoin ja ulkomaan matkoilla. Nuorena jaksaa kummasti ja töitä löytyy, kunhan ei nirsoile. Työnantavat palkkaavat erityisesti asennetta, eivät niinkään osaamista - sitä kun voi aika paljon työssä tai työn ohessa hankkia.
Kovin paikka elämässäni oli yksihuoltajuus, töihin oli mentävä satoina aamuina vaikka yöunet olisivat olleet 3-4 tuntia. No, palkka ja edut juoksivat, mutta elämä oli rankkaa. Silti en kärsinyt burn outia tai masentunut. Raha toi turvaa ja vakituinen työpaikka sosiaaliset suhteet. Se oli valinta, sillä en halunnut todellakaan muuttaa jonnekin Konalan vuokrakämppään.
Nyt sitten olen ns, hyvätuloinen eläkeläinen. Olen sanonut, että minua saa kadehtia, jos on valmis ottamaan kontolleen koko elämänkokemukseni rankkoine käänteineenkin. Uskon ahkeruuteen ja siihen, että toimii eikä valita. Nyt keskustellaan mm. ihmisten vastuusta omaan terveyteensä. Se on hyvä, sillä esim. kakkostyypin diabetes voidaan lähes välttää, kun liikkuu ja syö terveellisesti ja tekee vaikkapa itse sapuskansa. yhteiskuntahan nämäkin kulut maksaa, samoin kuin esim. maksansiirrot. Minua huolettaakin nuoret, 30-vuotiaat naiset ja miksei liikaa päihteitä käyttävät miehet huonoine kuntoineen ja liikakiloineen. Heidän pitäisi vielä jaksaa perustaa perhe ja tehdä työuraa.
Kyllä ihmisiä pitäisi voida vaatia vastavuoroisesti pitämään itsestään huolta. Itse käyn mm. kuntosalilla useita kertoja viikossa ja hölkkään, vaikka ikää on reippaasti yli 60 vuotta.
Erittäin hyvä esimerkki ahkerasta ihmisestä joka ei jäänyt vain odottamaan ja valittelemaan. Varmaan näytätkin ikäistäsi nuoremmalta!
Tiedän vanhuksia, jotka ovat jääneet loukkuun omakotitaloon. Puoliso, yleensä mies, on jo kuollut. Lapsilla ja lastenlapsilla on oma elämä. Jäljellä on iso talo. Lämmityskulut on suuret ja lääkärissä- ja kaupassakäynti muodostuu ongelmaksi jos asuu etäällä palveluista, eikä autoa ole tai ajaminen ei suju. Olisi monien kannattanut ostaa talo lähellä palveluita, esim. laadukas kerrostaloasunto, jossa ei tarvitse huolehtia pihatöistä/jätehuollosta. Nykyään työt on määräaikaisia, osa-aikaisia, toistaiseksi voimassa olevia, joten asuntolainaa ei saa tai jos, niin se on iso riski.