Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt sataa paskaa niskaan mutta... eläkeläisillä itselläänkin on vastuunsa omasta hyvinvoinnistaan

Vierailija
12.01.2016 |

Kuulostaa vähän julmalta, mutta siinä missä reilusti ylipainoinen on useimmiten itse syyllinen diabetekseensä ja muihin ongelmiin, köyhä eläkeläinen on usein itselleen aiheuttanut köyhän tilansa. Jos on käynyt töissä elämänsä aikana ja maksanut asuntolainan pois, ja kerryttänyt oikean eläkkeen itselleen kansaneläkkeen sijaan, ei eläkeläisten asumistuet yms. edes kosketa itseä. Se on takana ollut elämä joka päättää missä tilanteessa elää sitten vanhana. Ei yhteiskunnan vika, vaan valintoja joita on itse tehnyt.

Huom! Ei tietenkään kosketa kaikkia! On ihmisiä jotka eivät pysyvän vamman takia päässeet töillä eläkettään kartuttamaan ja vastaavia surullisia elämänkohtaloita. Mutta suurempi osa on vain ihmisiä jotka eivät yksinkertaisesti itse pedanneet tulevaisuuttaan, mutta nyt vanhana sitten valittavat kuinka omat huonot eläkkeet on muiden vika. Omat vanhempani ovat eläkkeellä, asuvat paljon paremmassa talossa kuin minä ja tienaavat eläkettään paljon enemmän kuin minä palkkaa töissä. Koska ovat elämänsä uurtaneet.
Tämä ei ole kannanotto että piikkiä laiskoille mummoille, ei todellakaan. Heitä vähäosaisia toki pitääkin auttaa, siinä missä alkoholisteja, mt-ongelmaisia ja muitakin.

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkoisia eläkkeitä joillain. Äitini saa 1100 euroa/kk ja työuraa takana kaupassa ja tehdastyössä yhteensä 40 vuotta.

Sama oli minunkin äidilläni, tosin hänen eläkkeensä ei ollut viimeisinä vuosinaan kuin juuri ja juuri tuhannen euroa, ja siinä oli lisänä isäni jälkeinen perhe-eläke ja eläkeläisen asumistuki. Koko ikänsä äiti teki raskasta tehdastyötä kuumassa ja meluisassa tehdassalissa, 60-luvulla jopa ilman kuulosuojaimia ja jumppataukoja, salin ilmastoinnista puhumattakaan. Selkä ei kestänyt, joten hän pääsi työkyvyttömyyseläkkeelle 52-vuotiaana v. 1977. Jos minä olisin samassa asemassa nyt 50-vuotiaana, minua ei päästettäisi vastaavanlaisessa tilanteessa eläkkeelle, vaan saisin reilusti vain kuolla pois huonon selän aiheuttamiin kipuihin. Niin paljon on suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa purettu viimeisten kahdenkymmenen viiden vuodena aikana.

Vierailija
42/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää muistaa, ettei kukaan itse maksa eläkettään työllään, vaan työikäiset elättävät eläkeläiset. Eli me maksamme nykyisten eläkeläisten eläkkeet, ja he taas elättivät aikanaan sen ajan eläkeläisiä. Ja lapsemme maksavat meidän eläkkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pitää myös muistaa, että tämä eläkejärjestelmä luotiin 1800-luvun teollisuustyöläisten tarpeisiin. Silloin elinikä duunarilla oli jotain 45, harva saavuttu 60v eläkeiän, ja jos saavutti niin ei suinkaan elänyt vuosikymmeniä eläkeläisenä. Ei järjestelmä olisi sitä keatänyt.

Tuon mallin toimivuuden mukaan eläkeikää pitäisi nostaa huimasti, johonkin 80 vuoteen.

Vierailija
44/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista ap, ettet sitten aikanasi kitise, kun saat eläkettä niin vähän. Oma valintasihan se on.

Olen kyllä jo yli 15v eläkettäni karruttanut, ja yli 2300€ sen pitäisi vähintään olla nykyisten laskujen mukaan.

Uskon kyllä että asiat voivat taloudessa mennä huonosti toki. Ja symppaan ihmisiä joille käy onnettomuuksien/kriisien takia niin että eivät voi tulevaisuuttasn itse pohjustaa. Valtion kuuluukin näitä tukea.

Mutta jokaista laiskaa valittajamummoa en jalustalle iske pelkästään siksi että ovat lapsenlapsia maahan tuoneet.

Mutta eihän eläkkeitä enää makseta silloin, kun sinun eläkeikäsi koittaa!Siihen on vielä niin monta vuosikymmentä että siiinä vaiheessa kaikilla täysikäisillä on jonkilainen perustulo hautaan asti.Työstä saatuja ansioita voi säästää hieman ylellisempään eläkeikään, mutta kaikille taataan tyydyttävä toimeentulo oli asema mikä tahansa.Hyvä niin, koska silloin jokainen voi keskittyä toteuttamaan intohimoaan läpi elämän, yksi pelaamaan jääkiekkoa, toinen tutkimaan eri ulostusasentojen vaikutusta helpotuksen kokemiseen ja kolmas vaikka kirjoittamaan,laulamaan tai maalaamaan.  

Vierailija
45/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla mahdollista, että kun alan saamaan piakkoin työkyvyttömyyseläkettä 45-vuotiaana ja työvuosia oli 12, niin bruttoeläkkeeni on 1505e/kk? Miten se voi olla niin suuri? Tietysti tyytyväinen olen, koskapa mulla on tässä vielä 4-vuotias lapsi elätettävänä aikuiseksi saakka (juu, olen totaali-yh).

Sairaanhoitajan töitä olen tehnyt, mutten pysty enää, koska terveys petti ja pahasti. Saan olla onnellinen jos ylipäätään edes elän niin kauan, että näen lapseni kasvavan isoksi.

Joku tuossa tokaisi, että hyvä niillä eläkeläisillä on kun ei ole enää ketään elätettävänä... no varmaan suurin osa näin, mutta on meitäkin joilla on pieniä lapsia ja työura katkennut sairauden vuoksi.

Vierailija
46/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa eläkeläisistä kuvittelee, että se hyvinvointiyhteiskunta on edelleen olemassa, johon he tottuivat 80-luvulla. He olettavat, että yhteiskunta todella hoitaa heidän kaikki pikku tarpeensakin. Ja että he ovat ansainneet kuningasten kohtelun. Eivät yhtään tajua, että nykylapset eivät saa mitään palveluja, vain niukin naukin ilmaisen koulutuksen jossain homekoulussa ja se oli siinä.

Miksi eläkeläisten pitäisi ajatella jotain lapsia? Minä olen vasta viidenkymmenen enkä taatusti ajattele kenenkään lapsia homekouluissaan. Täysin pöhkö kirjoitus tuo lainaamani kommentti.

Minä olen 64v ja ajattelen paljon lapsia, toivon heille kaikille hyvää ja kaunista elämää ja  tietysti omaa poikaani (39v), ajattelen rakkaudella, joka ikinen päivä, sillä hänhän on oma lapseni aina :)).Lapset ovat tärkeintä.

Vierailija
47/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla mahdollista, että kun alan saamaan piakkoin työkyvyttömyyseläkettä 45-vuotiaana ja työvuosia oli 12, niin bruttoeläkkeeni on 1505e/kk? Miten se voi olla niin suuri? Tietysti tyytyväinen olen, koskapa mulla on tässä vielä 4-vuotias lapsi elätettävänä aikuiseksi saakka (juu, olen totaali-yh).

Sairaanhoitajan töitä olen tehnyt, mutten pysty enää, koska terveys petti ja pahasti. Saan olla onnellinen jos ylipäätään edes elän niin kauan, että näen lapseni kasvavan isoksi.

Joku tuossa tokaisi, että hyvä niillä eläkeläisillä on kun ei ole enää ketään elätettävänä... no varmaan suurin osa näin, mutta on meitäkin joilla on pieniä lapsia ja työura katkennut sairauden vuoksi.

Työkyvyttömyyseläke on aina suurempi kuin työeläke.Hyvä niin, tarvitset joka sentin.Voimaa <3

Vierailija
48/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän julmalta, mutta siinä missä reilusti ylipainoinen on useimmiten itse syyllinen diabetekseensä ja muihin ongelmiin, köyhä eläkeläinen on usein itselleen aiheuttanut köyhän tilansa. Jos on käynyt töissä elämänsä aikana ja maksanut asuntolainan pois, ja kerryttänyt oikean eläkkeen itselleen kansaneläkkeen sijaan, ei eläkeläisten asumistuet yms. edes kosketa itseä. Se on takana ollut elämä joka päättää missä tilanteessa elää sitten vanhana. Ei yhteiskunnan vika, vaan valintoja joita on itse tehnyt.

Huom! Ei tietenkään kosketa kaikkia! On ihmisiä jotka eivät pysyvän vamman takia päässeet töillä eläkettään kartuttamaan ja vastaavia surullisia elämänkohtaloita. Mutta suurempi osa on vain ihmisiä jotka eivät yksinkertaisesti itse pedanneet tulevaisuuttaan, mutta nyt vanhana sitten valittavat kuinka omat huonot eläkkeet on muiden vika. Omat vanhempani ovat eläkkeellä, asuvat paljon paremmassa talossa kuin minä ja tienaavat eläkettään paljon enemmän kuin minä palkkaa töissä. Koska ovat elämänsä uurtaneet.

Tämä ei ole kannanotto että piikkiä laiskoille mummoille, ei todellakaan. Heitä vähäosaisia toki pitääkin auttaa, siinä missä alkoholisteja, mt-ongelmaisia ja muitakin.

Minäkin saatan nyt kuulostaa julmalta:

On ihmisiä, jotka omaavat vahvat mielipiteet, mutta eivät ole ottaneet asioista selvää mielipiteidensä pohjaksi. Sellaisia kutsutaan tyhmiksi. Ja ovat niin tyhmiä, että minä en jaksa alkaa raitalangasta vääntämään, koska tällaisten ihmisten kohdalla aikani menee hukkaan.

Vierailija
49/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä jäin miettimään, että minkälaisilla tuloilla ap kuvittelee tulevan eläkkeen olevan jo 15 vuodessa 2300. Jos vanhempien eläkekin on parempi kuin hänen palkkansa. Terveisin ikänsä töitä tehnyt 48 v, jonka bruttopalkka on nyt 4600. Mun työeläkekarttuma on tässä vaiheessa 1289 euroa. Arviolta mun eläke olisi 2410 euroa.

Missään en ole noin luullut. Vaan alustavasti laskettuna, näillä vielä samat työt mentynä, olisi tuota luokkaa. Vähemmän kuin sinä itsellesi lasket.

Olisinhan täysi hoopo jos paasaisin tästä asiasta ja sitten itse jäisin eläkkeelle jo 15v töiden jälkeen!!:D

Mun laskelma perustuu todellisiin lukuihin, työeläkekarttumaan ja nykytulojen perusteella eläkelaskurin perusteella tehtyyn laskelmaan. Siinä ei ole odotettu tulojen edes nousevan. Vaikka totuus on, että työpaikkaa vaihtamalla, mun bruttotulot nousevat noin tonnin verran. Työvuosia mulla on kuitenkin 25. Mun ikäisellä lasketaan vasta 23 vuodesta eteenpäin.

Eli mun pointti on, että jos vanhempasi saavat parempaa eläkettä kuin sinä, ja jos tulevaisuudessa eläke on n. 50 prosenttia työtulosta. Voiko olla mahdollista, että tulosi ovat niin hyvät, että eläkkeesi on ilmoittamasi 2300?

Mun pointti on

Vierailija
50/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, nykyisillä eläkeläisillä ei ollut kristallipalloa sen enempää kuin meilläkään tästä siihen päivään, kun pääsemme itse eläkkeelle (jos pääsemme). Se omakotitalossaan jumissa oleva eläkeläinen ehkä aikanaan osti tupansa alueelta, joka oli elinvoimainen, tai vaikkapa siitä syystä, että koko elämä tiivistyi sinne samaiselle paikkakunnalle - asia, joita ei ehkä tämän päivän jatkuvasti muutoksesta toiseen vaeltava sukupolvi ei ymmärrä.

Jälkiviisaus on aina viisauksista viheliäisin. Eläkeläiset tekivät valintansa silloisten resurssiensa pohjalta ajattelematta, että se turvallinen, mutta pienipalkkainen työ saattaisi heidät ennenaikaiselle eläkkeelle ilman niitä hulppeita eläkkeitä, joita he kuulemma saavat. Ylipäätään tämä "elämä on valintoja" on niin perin juurin ylimielistä ja turhaa jargonia. Elämä on valintoja, mutta vaihtoehtoja rajallisesti ja niistäkin on joskus valittava se vähiten huono. Elämmekö me tosiaan niin kuplassa, että kuvittelemme olevamme kaikkivoipia oman kohtalomme suhteen? 

Vierailija
51/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasto Suomen eläkkeensaajista  

Eläkkeitä maksettiin 28,1 miljardia vuonna 2014

Vuonna 2014 maksettiin eläkkeitä yhteensä 28,1 miljardia euroa, mikä oli 43 prosenttia sosiaalimenoista ja 14 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen.

Työeläkkeitä maksettiin 24,4 miljardia euroa, Kelan eläkkeitä 2,6 miljardia euroa ja SOLITA-eläkkeitä ja rekisteröimättömiä lisäeläkkeitä 1,1 miljardia euroa.

Eläkelajeittain tarkasteltuna keskimääräinen kokonaiseläke oli suurin vanhuuseläkettä saavilla,

1 675 euroa kuukaudessa. Vanhuuseläkettä saavien miesten eläke (1 937 euroa) oli keskimäärin yli 450 euroa suurempi kuin naisten eläke (1 471 euroa).

Muissa eläkelajeissa miesten ja naisten keskimääräiset kuukausieläkkeet olivat huomattavasti lähempänä toisiaan.

Työkyvyttömyyseläkkeissä miesten ja naisten välinen ero oli noin 160 euroa, työttömyyseläkkeissä 50 euroa ja maatalouden erityiseläkkeissä 80 euroa kuukaudessa.

Eläketurvakeskuksen mukaan 2014 (viimeisin tilasto) suurin osa ( 17%) eläkkeellä olevista Suomessa asuvista (ei siis mukana näitä Portugalissa veropakolaisina  asuvia ökyeläkkeitä saavia) miehistä sai eläkettä 2000-2499 €. Vain 12% sai tätä suurempaa eläkettä,kaikki muut sitten pienempää.

Naisten osalta (taas vain Suomessa asuvat) tilanne on heikompi:

Määrällisesti eniten naisia , 18% sai eläkettä haarukassa 0-749 €.

Seuraavaksi suurin ryhmä (16%) oli haarukassa 1000-1249€.

Vain vajaat 17% naisista ylsi eläkkeeseen, joka oli yli 2000€.

Vain 2% naisita ylsi eläkkeeseen, joka oli yli 3500€.

http://www.etk.fi/fi/gateway/PTARGS_0_2712_459_440_3034_43/http%3B/cont…

Onko kateuteen ja siis oikeasti mitään syytä?

Vierailija
52/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa eläkeläisistä kuvittelee, että se hyvinvointiyhteiskunta on edelleen olemassa, johon he tottuivat 80-luvulla. He olettavat, että yhteiskunta todella hoitaa heidän kaikki pikku tarpeensakin. Ja että he ovat ansainneet kuningasten kohtelun. Eivät yhtään tajua, että nykylapset eivät saa mitään palveluja, vain niukin naukin ilmaisen koulutuksen jossain homekoulussa ja se oli siinä.

Miksi eläkeläisten pitäisi ajatella jotain lapsia? Minä olen vasta viidenkymmenen enkä taatusti ajattele kenenkään lapsia homekouluissaan. Täysin pöhkö kirjoitus tuo lainaamani kommentti.

Sinulla ei varmaan ole lapsia/jälkeläisiä? Jos on, niin nuo kirjoittamasi asiat kielivät syvästä itsekkyydestäsi. Tulevien, viattomien sukupolvien jättäminen oman onnen nojaan ja kohtuuttoman vastuun siirtäminen heille on täysin pöhköä. Sama asis kuin ympäristöasiat; kyllä sitä varmaan kelpaa tuhota luontoa ja edistää epäekologisilla teoilla ympäristökriisien kasvua, kun ei itse niitä tarvitse olla todistamassa. Mutta ei siinä mitään, en mäkään aio hankkia lapsia ja toivottavasti sullakaan ei niitä ole, koska mä tulen vähät välittämään niistä sun jälkeläisistä :)

Vierailija
53/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

KAIKILLA on vastuu omasta hyvinvoinnistaan.

Vierailija
54/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei varmaan ole lapsia/jälkeläisiä? Jos on, niin nuo kirjoittamasi asiat kielivät syvästä itsekkyydestäsi. Tulevien, viattomien sukupolvien jättäminen oman onnen nojaan ja kohtuuttoman vastuun siirtäminen heille on täysin pöhköä. Sama asis kuin ympäristöasiat; kyllä sitä varmaan kelpaa tuhota luontoa ja edistää epäekologisilla teoilla ympäristökriisien kasvua, kun ei itse niitä tarvitse olla todistamassa. Mutta ei siinä mitään, en mäkään aio hankkia lapsia ja toivottavasti sullakaan ei niitä ole, koska mä tulen vähät välittämään niistä sun jälkeläisistä :)

Ei, minulla ei todellakaan ole jälkeläisiä, en ole koskaan voinut sietää lapsia. Minä olen viisissäkymmenissä, minulla on eläkeläisten asiat PALJON lähempänä sydäntä kuin lasten asiat. Lapsuudestani on aikaa, vanhuuteni on lähellä. Tosin minulla on - toisin kuin monella muulla -  sisua lopettaa oma elämäni, jos sitä tulee kertakaikkisen kamalaa. En taatusti jää tänne kitumaan idioottityöikäisten armopalojen varaan, kun en enää itsestäni pysty huolehtimaan.

Ja jos ihmiset todellakin välittäisivät jälkeläisistään, he takuulla toimisivat toisin maailman ekologian kannalta, mm. eivät lentelisi ympäriämpäri maailman kaukomaan lomilla, sillä mikään ei länsimaissa saastuta niin paljon kuin lentomatkailu. Mutta siitähän ei voi luopua edes lasten tulevaisuuden vuoksi, eihän? Katsokaa peiliin, ennen kuin toisia moititte!

Vierailija
55/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa aapee huomioon, että ei kaikki voi olla "hyvissä" ja hyväpalkkaisissa ammatteissa. Se vaan on kylmä fakta. Kuka ne duunareiden hommat sitten hoitaisi? Ja duunareiden palkat ovat huonoja siksi, että rikkaat haluavat koko ajan enemmän, palkat törkeän suuria työhön nähden, nostetaan osinkoja ym ym. Nämä rahat on revittävä jostain ja se jokin on duunareiden selkäranka.

Vierailija
56/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä ihan kukkua. 80-luvun etuisuuksia kun vertaa tämänhetkisiin, niin onhan ne nyt paljon isommat kuin silloin. Julkiselle puolelle syydetään rahaa tolkuttomasti, sinne menee kaikki mitä yksityispuoli tienaa ja vielä 5 miljardia velkaakin vuosittain.  Ihmiset ovat täysin sokeita sille, miten hirveän paljon julkisella puolella käytetään rahaa. Ja miten tehottomasti ja miten turhia palveluita käytetään. 

Toisaalta sitten tuoreet eläkeläiset jaksavat ranista, että he ovat eläkkeensä työllään ansainneet. Sekään ei pidä paikkaansa. Tämänhetkisen eläkeläisen eläkkeestä 80% maksamme me tällä hetkellä työelämässä olevat ja vain 20% tulee eläkerahastoista.

Vierailija
57/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista ap, ettet sitten aikanasi kitise, kun saat eläkettä niin vähän. Oma valintasihan se on.

Olen kyllä jo yli 15v eläkettäni karruttanut, ja yli 2300€ sen pitäisi vähintään olla nykyisten laskujen mukaan.

Uskon kyllä että asiat voivat taloudessa mennä huonosti toki. Ja symppaan ihmisiä joille käy onnettomuuksien/kriisien takia niin että eivät voi tulevaisuuttasn itse pohjustaa. Valtion kuuluukin näitä tukea.

Mutta jokaista laiskaa valittajamummoa en jalustalle iske pelkästään siksi että ovat lapsenlapsia maahan tuoneet.

Nyt olet ap. ymmärtänyt nyt jotakin väärin. Eläkkeesi on vain arvio esim. jos sinulle nyt sattuisi työtapaturma ja jäisit nyt työkyvyttömyyseläkkeelle.

Suomessa keskieläke naisilla n.1400€/kk ja miehillä n.1600€/kk brutto. Naisten eläkekertymää vähentää perhevapaat.

Itse jää kesällä eläkkeellä ja takana yhtäjaksoista työuraa takana 43 vuotta yksityisellä ( miinus 2x3kk perhevapaat) ja palkkatasoni 10-15v aikana 2900-3400€/kk ja tuleva työeläke on 1760€/kk miinus verot 26% eli käteen jää n.1300 €/kk. Ja näillä tuloilla olen esim. asumistuen ulkopuolella ja olen ns. hyvätuloinen eläkeläinen.

Vierailija
58/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo kerrytti myös: kaks duunia, pienipalkkaisia koska sota vei kouluvuodet. Taistellut koko elämänsä, kunnes halvaantui 54-vuotiaana selän repeämän vuoksi. Kasvatti muutaman muksun ja hoiti äitinsä jne. Nauttii nyt 900 euron ruhtinaallista eläkettä. Että haist.

Vierailija
59/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää aloittaa säästäminen kyllä ajoissa, kukaan ei tiedä minkälainen systeemi on Suomessa kymmenien vuosien kuluttua.

Jos jää eläkkeelle 63v:nä ja naisten elinajanodote on 83v nykyään ja haluaisi säästää käytettäväksi esim. 200e/kk omaa rahaa eläkkeen päälle, niin pitäisi säästää 48 000e!

20v= 240kk x 200e= 48 000e

Ja 200e/kk ei saa yhtään mitään.

Huh.

Vierailija
60/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin asiassa on kyllä niin monta puolta...

Mua ärsyttää suunnattomasti nämä, jotka saavat 1½ kertaa suuremman eläkkeen kuin minä koko päivätyöstä ja valittavat koko ajan raippaverosta ja vaativat kaikille eläkeläisille ilmaista tai puoli-ilmaista joukkoliikennettä ja alennuksia ja sitten vielä jotain ihme kunnioitusta. Toisaalta suuri osa eläkeläisistä ei myöskään valita yhtään mistään.

Eläkeläisten asumistukikeskuksteluissa luin lukuisia artikkeleita, joissa joku pienituloinen eläkeläinen valitti, että joutuisi muuttamaan pääkaupunkiseudulla pienempään asuntoon kolmiostaan, jos asumistukea leikattaisiin. En oikeesti ymmärrä, miksi eläkeläisten tulee saada isompaa asumistukea kuin muiden.

Sitten taas nämä pienipalkkaisissa töissä ikänsä olleet, he saavat satasen tai maksimissaan kaksi enemmän kuin takuueläkeläiset - ihmiset, jotka eivät ole päivääkään olleet elämänsä aikana töissä. Tätä jos et usko, vilkaisepa Kelan eläke-esitettä: Takuueläke + asumistuki on melkeen sama summa kuin 1250 euroa - verot - vuokra.

Nämä 30-luvulla syntyneet on muuten usein sotaorpoja, joilla ei ollut mitään mahdollisuuksia käydä kouluja. Valtio tuki kyllä sotaorpoja, niitä, joilla oli joku, joka tiesi sotaorpoavustuksista ja osasi niitä hakea. Ei maalla niistä todellakaan kaikki tienneet mitään, elää kitkutettiin ja vanhimmat lapset lähetettiin töihin tienaamaan. Taitaakin muuten olla hiljaisimpia nämä 80-vuotiaat ja eniten valittavat nämä, jotka ovat tässä äskettäin eläkkeelle jääneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä