Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt sataa paskaa niskaan mutta... eläkeläisillä itselläänkin on vastuunsa omasta hyvinvoinnistaan

Vierailija
12.01.2016 |

Kuulostaa vähän julmalta, mutta siinä missä reilusti ylipainoinen on useimmiten itse syyllinen diabetekseensä ja muihin ongelmiin, köyhä eläkeläinen on usein itselleen aiheuttanut köyhän tilansa. Jos on käynyt töissä elämänsä aikana ja maksanut asuntolainan pois, ja kerryttänyt oikean eläkkeen itselleen kansaneläkkeen sijaan, ei eläkeläisten asumistuet yms. edes kosketa itseä. Se on takana ollut elämä joka päättää missä tilanteessa elää sitten vanhana. Ei yhteiskunnan vika, vaan valintoja joita on itse tehnyt.

Huom! Ei tietenkään kosketa kaikkia! On ihmisiä jotka eivät pysyvän vamman takia päässeet töillä eläkettään kartuttamaan ja vastaavia surullisia elämänkohtaloita. Mutta suurempi osa on vain ihmisiä jotka eivät yksinkertaisesti itse pedanneet tulevaisuuttaan, mutta nyt vanhana sitten valittavat kuinka omat huonot eläkkeet on muiden vika. Omat vanhempani ovat eläkkeellä, asuvat paljon paremmassa talossa kuin minä ja tienaavat eläkettään paljon enemmän kuin minä palkkaa töissä. Koska ovat elämänsä uurtaneet.
Tämä ei ole kannanotto että piikkiä laiskoille mummoille, ei todellakaan. Heitä vähäosaisia toki pitääkin auttaa, siinä missä alkoholisteja, mt-ongelmaisia ja muitakin.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ap, ettet sitten aikanasi kitise, kun saat eläkettä niin vähän. Oma valintasihan se on.

Vierailija
2/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Uurtaneet"...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on niin paljon työttömyyttä, että monelle kertyy vain minieläke.

Itsellä on nuorena tullut vammautuminen.

Vierailija
4/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se noinkin. Rahaa ja omaisuutta tärkeämpänä pidän kuitenkin sitä, että on lämpimät suhteet lapsiin ja lapsenlapsiin ja että on panostanut ystävyyssuhteisiin ja on itse aktiivinen niin kauan kuin voi, eikä jää kotiin istuskelemaan. Lisäksi pitää ymmärtää, että iän myötä joutuu järjestelemään elämää uudelleen, pitää esim. jo hyvissä ajoin alkaa miettimään, että voiko asua nykyisessä asunnossaan vanhana ja huonokuntoisena,  80-vuotiaana on enää vaikea sopeutua uuteen kotiin ja ympäristöön.

Vierailija
5/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa eläkeläisistä kuvittelee, että se hyvinvointiyhteiskunta on edelleen olemassa, johon he tottuivat 80-luvulla. He olettavat, että yhteiskunta todella hoitaa heidän kaikki pikku tarpeensakin. Ja että he ovat ansainneet kuningasten kohtelun. Eivät yhtään tajua, että nykylapset eivät saa mitään palveluja, vain niukin naukin ilmaisen koulutuksen jossain homekoulussa ja se oli siinä.

Vierailija
6/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa vähän julmalta, mutta siinä missä reilusti ylipainoinen on useimmiten itse syyllinen diabetekseensä ja muihin ongelmiin, köyhä eläkeläinen on usein itselleen aiheuttanut köyhän tilansa. Jos on käynyt töissä elämänsä aikana ja maksanut asuntolainan pois, ja kerryttänyt oikean eläkkeen itselleen kansaneläkkeen sijaan, ei eläkeläisten asumistuet yms. edes kosketa itseä. Se on takana ollut elämä joka päättää missä tilanteessa elää sitten vanhana. Ei yhteiskunnan vika, vaan valintoja joita on itse tehnyt.

Huom! Ei tietenkään kosketa kaikkia! On ihmisiä jotka eivät pysyvän vamman takia päässeet töillä eläkettään kartuttamaan ja vastaavia surullisia elämänkohtaloita. Mutta suurempi osa on vain ihmisiä jotka eivät yksinkertaisesti itse pedanneet tulevaisuuttaan, mutta nyt vanhana sitten valittavat kuinka omat huonot eläkkeet on muiden vika. Omat vanhempani ovat eläkkeellä, asuvat paljon paremmassa talossa kuin minä ja tienaavat eläkettään paljon enemmän kuin minä palkkaa töissä. Koska ovat elämänsä uurtaneet.

Tämä ei ole kannanotto että piikkiä laiskoille mummoille, ei todellakaan. Heitä vähäosaisia toki pitääkin auttaa, siinä missä alkoholisteja, mt-ongelmaisia ja muitakin.

On todella sääli että näet elämää ympärilläsi noin pienen reijän läpi. Mutta ikä tuo viisautta niin ehkä sinunkin kohdallasi. En edes ala väitellä kanssasi sillä sinä et näe koko metsää vain yhden havunneulasen.

Vierailija
7/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista ap, ettet sitten aikanasi kitise, kun saat eläkettä niin vähän. Oma valintasihan se on.

Olen kyllä jo yli 15v eläkettäni karruttanut, ja yli 2300€ sen pitäisi vähintään olla nykyisten laskujen mukaan.

Uskon kyllä että asiat voivat taloudessa mennä huonosti toki. Ja symppaan ihmisiä joille käy onnettomuuksien/kriisien takia niin että eivät voi tulevaisuuttasn itse pohjustaa. Valtion kuuluukin näitä tukea.

Mutta jokaista laiskaa valittajamummoa en jalustalle iske pelkästään siksi että ovat lapsenlapsia maahan tuoneet.

Vierailija
8/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt eläkkeellä olevat ja eläkkeelle jääneet on eläneet monta pahan työttömyyden kautta.

Vierailija
9/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä jo yli 15v eläkettäni karruttanut, ja yli 2300€ sen pitäisi vähintään olla nykyisten laskujen mukaan.

Kova on sulla luotto tulevaan, etenkin eläkkeiden osalta :)

Vierailija
10/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myöskään ymmärrä miksi eläkeläisten pitäisi saada maagisesta taikapussista enemmän rahaa kun muiden. Lääkekulut ovat heillä isommat kun nuoremmilla, mutta niihinkin on olemassa katto. Elätettäviä ei ole, joten kulut ovat huomattavasti pienemmät kuin niiden työssäkäyvien joilla on lapsia. Fiksu olisi tosiaan säästänyt itselleen asunnon ja hyvässä lykyssä vielä osaa vaihtaa sen pienempään kun tilantarve vähenee.

Ja sitten vielä sivuhuomautuksena, että nykyiset eläkeläiset eivät tosiasiassa ole eläkkeitään itse maksaneet, vaikka heidän etujärjestönsä ovatkin aivopesseet ihmiset niin uskomaan. Suomen eläkevarallisuus on karttunut viimeisen 15 vuoden aikana nuorempien sukupolvien kukkarosta. Tämä ei tarkoita, etteivätkö suuret ikäluokat olisi tehneet paljon yhteiskunnan hyväksi, mutta omia eläkkeitään he eivät ole säästäneet.

Tässä muuten hyvä artikkeli:

http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2015/07/10/onko-suomalaisilla-…

Vierailija
11/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa kyllä...mutta kyllä multa heruu enempi empatiaa kansaneläkkeellä kitkuttjalle kuin alkoholi yms  -ongelmaiselle.

Mitäpä jos kaikki 18v täyttäneet ottaisi vastuun omasta elämästään ja omista lapsistaan?

Vierailija
12/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se noinkin. Rahaa ja omaisuutta tärkeämpänä pidän kuitenkin sitä, että on lämpimät suhteet lapsiin ja lapsenlapsiin ja että on panostanut ystävyyssuhteisiin ja on itse aktiivinen niin kauan kuin voi, eikä jää kotiin istuskelemaan. Lisäksi pitää ymmärtää, että iän myötä joutuu järjestelemään elämää uudelleen, pitää esim. jo hyvissä ajoin alkaa miettimään, että voiko asua nykyisessä asunnossaan vanhana ja huonokuntoisena,  80-vuotiaana on enää vaikea sopeutua uuteen kotiin ja ympäristöön.

Tavallinen työ ja hyvät suhteet lapsiin eivät mitenkään sulje toisiaan pois. Aivan tavallisella ahkeralla työllä pariskunta voi maksaa asuntonsa ennen eläkepäiviä ja saada eläkkeen josta ei tarvitse valittaa. Samalla työllä ladten ja lastenlasten harrastukset ja lahjat on voitu maksaa. Mikään ei normituloista/hyvätuloista ihmistä estä antamasta samaa rakkautta kuin työssäkäymätön peliriippuvainen valittajamummo pystyy antamaan.

Vierailija
13/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Uurtaneet"...

Siis mitä tarkoitat viestilläsi?

En ole ap, muuten vaan utelias.

Vierailija
14/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs valittajapapat, isäni kuoli saappaat jalassa, pitkä yhtäjaksoinen työ yli 30 vuoden palvelusta. Äitini sai mukavan leskeneläkkeen, että voi olla kuolema, joka tulee ennen eläkettä.

Itse jätin hektisen IT-alan, parikymmentä vuotta tuli tienattua mukavasti, elän kotirouvana kunnes tulee virallinen eläkeikä. Raha ei merkitse kaikkea, ei. Sinullekin tulee vielä silmät avautumaan.

Vierailija
15/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n viestissä on pointtinsa.

Lisäksi moni on itse käytöksellään aiheuttanut sen, ettei lapset välitä, huolehdi tai kyläile.

Niin se metsä vastaa...

Vierailija
16/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.[/quote kirjoitti:

Nyt eläkkeellä olevat ja eläkkeelle jääneet on eläneet monta pahan työttömyyden kautta.

No monet heistä eivät kyllä ole.

Vierailija
17/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1929 ja nykyiset eläkeläiset oli juuri syntyneet tai pilke isänsä silmäkulmassa. Eikä tuolloin Suomessa tainnut mitään kriisiä olla. Seuraavan kerran työttömyyttä oli 1990-luvun alussa ja nyt kun nuo on jo eläkkeellä.... Muun ajan töitä on saanut kun on mennyt niitä pyytämään.

Vierailija
18/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään monet suht hyvää eläkettä saavat eivät tunnu tajuavan sitä, että 30-40 -vuotiaat eivät tule saamaan millään yhtä hyvää eläkettä kuin he itse....

En vieläkään käsitä, että miten jaksetaan vinkua tuosta yli 3500 euron eläkettä saavien lisäverosta, että se on niin "epäoikeudenmukaista". 

Jos nykyinen 20-45 -vuotias haluaa saada 3500 euroa eläkettä, hänen pitää tienata yli 6000 euroa KOKO työuransa ajan. Jotenkin en jaksa uskoa, että nämä yli 60 -vuotiaat entiset pikkuvirkamiehet ovat tienanneet 80-luvulla reippaasti yli 30 000 markkaa kuussa... Kun isoille ikäluokille niin kätevästi eläke laskettiin muutaman viimeisen vuoden palkoista, milloin palkat olivat huipussaan. Mikäs siinä ole eläkettä nautiskellessa....

Meillä tekee tiukkaa päästä yli 2500 euron eläkkeeseen, varsinkaan jos on yhtään työttömyydestä tms johtuvia taukoja. Ja elinaikakerroin syö sitä vähän kertynyttä eläkettäkin koko ajan.

Pahimmassa loukussa ovat 60- ja 70 -luvuilla syntyneet, joita ei edes koske ne myöhemmin syntyneita koskevat uudistukset, että eläke alkaa kertymään jo 18-vuotiaana ja tutkinnoista kertyy pieni eläke.

Vierailija
19/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itseasiassa ei ole, mutta se on irrelevanttia. Pointti on siinä, että jos olisi tehnyt töitä 35v niin tälläkin hetkellä tässäkin Suomen tilassa saisi hyvää eläkettä jolla pärjäisi erittäin hyvin. Se että saanko minä 20v kuluttua syystä X ei merkitse mitään tähän aloitukseeni. Puhun nykytilanteesta, joka on sitä mitä ihmiset itselleen loivat.

Vierailija
20/78 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite oon kerryttänyt eläkettä 8 vuotta. Ei ollut kuin muutaman satasen mokoma eläke, jos nyt eläkkeelle jäisin.

Pyydä eläkeyhtiöltäsi tosite, ja hämmästy kuinka paska se eläke onkaan todellisuudessa.

Paitsi tietysti jos sulla on aivan julmettu ökypalkka, sitten se tietysti kertyy nopeammin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi