Vierailija

Tammikuu on jo puolessa välissä, mutta sain vasta nyt tehtyä uuden vuoden lupaukseni. Se on yksinkertaisesti kulutustottumusten muuttaminen.

Olen sellainen ihminen, joka shoppailee mielellään, mutta välillä kuluu pidempiä hetkiä etten osta mitään. Sitten taas tulee tehtyä useampi heräteostos, jotka jäävät kaapin perälle pölyttymään. Kosmetiikka on edelleen yksi tällainen, saatan ostaa kaupasta edullisen kynsilakan, vaikka edellisissä on vaikka kuinka paljon jäljellä enkä kynsiä kovin usein lakkaile.

Tavoitteena onkin siis pohtia ostopäätöksiä tarkkaan ja ostaa harkiten. Suosia hyviä materiaaleja niiden huonojen sijasta ja ostaa mahdollisimman paljon kotimaista. Heräteostoksista säästyneet rahat ajattelin laittaa palveluihin, etenkin hierojalla käyntejä haluaisin lisätä paljon.

Onko palstalaisilla hyviä neuvoja siihen, miten saa vähennettyä heräteostokset nolliin. Kokemuksia omista kulutustottumusten muutoksista olisi myös kiva kuulla. Samoin jos jollain on samantyylisiä tavoitteita tällä hetkellä.

Kommentit (2)

Vierailija

Mä tein tuollaisen muutoksen muutama vuosi sitten. Se on kyllä hitaanlainen prosessi, ainakin ihmiselle, joka tykkää shoppailusta ja heräteostoksista. Mulle se oli osittain pakon sanelemaa kun työni muuttui osa-aikaiseksi. Yllättäen tuo prosessi muutti suhteeni kuluttamiseen aika perusteellisesti. Ekologisuudesta tuli tärkeää. Prosessi meni niin että,aloin harkitsemaan jokaista ostostani, erityisesti vaatteita yms, tarvitsenko sitä, onko minulla kaapissa jo vastaavaa, onko tuote laadukas, kestävä, pitkäkäyttöinen, omaa tyyliäni jne. Lopulta aika moni tuote jäi ostamatta. Ja jotenkin ihmeellisesti sitä alkoi nauttimaan shoppailun sijaan siitä että osasi olla ostamatta! Olen lukenut artikkeleita ja katsonut dokumentteja vaateteollisuudesta, ne ovat karua todellisuutta. Maailma hukkuu vaatejätteeseen ja tekstiiliteollisuuden tuottamiin haittoihin. Haluan pyrkiä tiedostavaan kuluttamiseen, kierrätyksestäkin on tullut tuttua. Olen pohjimmiltani hyvin helpottunut, en enää pyri trendeihin mukaan, vaan ostan kun tarvitsen ja mietin tuotteen laatua. Merkkejä pidän täysin hölmöinä, samoissa hikipajoissa nekin tuotetaan kuin halpisvaatteet. Vielä kun löytäisin joitakin kotimaisten pientuottajien mallistoja, joista silloin tällöin hankkia jotakin tarpeellista niin olisin tosi tyytyväinen, tähän asti olen lähinnä tehnyt kirppikseltä löytöjä. Tänäkin talvena löysin kirppikseltä täysin uutta vastaavan näköisen kotimaisen klassisen mallisen villakangastakin neljällä eurolla! Ihan huippua! Se menee mulla monta vuotta. Nykyisin ostoskeskukseen meno on mulle lähinnä ystävien tapaamista kahvilassa, ei shoppailua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat