Naapuri huutaa hulluuskohtauksissaan, mitä tehdä?
Yläkerran naapuri huutaa vaihtelevasti klo 05-11:30 välisenä aikana niin että kuulemme alla olevaan makuuhuoneeseen hyvin nämä tuskanhuudot. Kiroaa, anoo apua, käskee painumaan helvettiin, uhkailee, jne. Huutaa aivan selvästi itselleen mutta joskus kuulostaa siltä että siellä olisi toinenkin mies jotka huutavat keskenään. Mitään fyysistä tappelua tai muuta häiriötä ole koskaan yläkerrassa ollut ja yläkerrasta kuuluu päivisin klassista musiikkia.
En ole täysin varma onko kyseessä sama mies joka asuu suoraan yläpuolellamme vaiko yksi juoppo joka asuu jossain päin taloamme, en tiedä missä, sillä en ole koskaan yöllä lähtenyt rappuun asiaa tutkimaan. Olen kuitenkin piipahtanut kerran suoraan ylläolevan miehen ovella päiväsaikaan toisen asian yhteydessä ja vaikutti ihan selväjärkiseltä tapaukselta, mikä ei tietenkään estä sitä etteikö Beelzebub vierailisi talossa öisin.
Minulla on LA kuun lopussa ja kun olen nyt ollut öisin enemmän hereillä, on miehen huuto alkanut painostaa minua. Pelkään että pienen vauvan ja väsymyksen kanssa huutelu rupeaa tuntumaan liian ahdistavalta ja jos kerta me aikuisetkin heräämme tuohon kiroamiseen niin miksei sitten vastasyntynytkin. Lisäksi miehen huutelu on pahentunut viimeisen kuukauden aikana ja olen huolissanikin tuosta tyypistä.
Onko kellään ideoita miten asiassa kannattaisi edetä? Pystyykö tällaisissa tapauksissa ottamaan yhteyttä johonkin toiseen viranomaiseen kuin poliisiin? En usko että kotirauhan rikkomisen edellytykset täyttyvät, mutta voisiko isännöitsijästä olla jotain apua? Selkeästi mies ei kuitenkaan huuteluaan pysty kontrolloimaan.
Kommentit (25)
Soitat poliisille mökän aikana ja ne tulee (jos tulee), näkee ja vie pois jos on sekaisin.
Parasta on valittaa isännöitsijälle. Pyydä häntä laittamaan miehelle ihan se normaali kirjallinen huomautus (sama joka annetaan liiallisesta biletyksestäkin).
Edut: huomatus on siinä muodosas tarpeeksi neutraali,joten se ei nolostuta hullua kuoliaaksi. Hullu ei voi itselleen mitään, eikä häntä tarvitse liikaa nöyryyttää. Toisaalta huomautus saa viimeinkin hänet miettimään käytöstään ja muuttamaan sitä. On täysin mahdollista ettei hän ole tajunnut, kuinka hyvin äänet kuuluvat muualle. Jos muut ovat hiljaisia asukkaita, hän on voinut kuvitella, että äänieristys on niin hyvä, että hänenkään äänensä eivät välttämättä kuulu muualle.
Ihmisparka. Hänellä on todennäköisesti tosi kova ahdistus ja häpeä jostain. Siksi hän huutaa. Ei kestä enää pitää asioita vain sisällään. HÄnellä ei silti ole oikeuetta pilata muiden elämää.
Kyllä minä soittaisin poliisit, jos siellä apua huudetaan ja metelöidään yörauhan aikana. Ja toistuvasti.
Yksi vaihtoehto on sen jälkeen on ehkä sosiaalivirastosta neuvon kysyminen. Isännöitsijä voi antaa varoituksen, mutta ensin tarvitaan todisteita häiritsevästä käytöksestä. Hoitoahan naapurisi tarttisi.
Vierailija kirjoitti:
Parasta on valittaa isännöitsijälle. Pyydä häntä laittamaan miehelle ihan se normaali kirjallinen huomautus (sama joka annetaan liiallisesta biletyksestäkin).
Edut: huomatus on siinä muodosas tarpeeksi neutraali,joten se ei nolostuta hullua kuoliaaksi. Hullu ei voi itselleen mitään, eikä häntä tarvitse liikaa nöyryyttää. Toisaalta huomautus saa viimeinkin hänet miettimään käytöstään ja muuttamaan sitä. On täysin mahdollista ettei hän ole tajunnut, kuinka hyvin äänet kuuluvat muualle. Jos muut ovat hiljaisia asukkaita, hän on voinut kuvitella, että äänieristys on niin hyvä, että hänenkään äänensä eivät välttämättä kuulu muualle.
Ihmisparka. Hänellä on todennäköisesti tosi kova ahdistus ja häpeä jostain. Siksi hän huutaa. Ei kestä enää pitää asioita vain sisällään. HÄnellä ei silti ole oikeuetta pilata muiden elämää.
ahdistus ja häpeä on vihaa ja viha voi purkaantua viattomia kohti aika verisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä soittaisin poliisit, jos siellä apua huudetaan ja metelöidään yörauhan aikana. Ja toistuvasti.
Yksi vaihtoehto on sen jälkeen on ehkä sosiaalivirastosta neuvon kysyminen. Isännöitsijä voi antaa varoituksen, mutta ensin tarvitaan todisteita häiritsevästä käytöksestä. Hoitoahan naapurisi tarttisi.
Eikö esimerkiksi kahden aikuisen kuulijahavainnot riitä todisteiksi? Tietty sitä huutoa voisi myös nauhoittaa...
Vierailija kirjoitti:
Soitat poliisille mökän aikana ja ne tulee (jos tulee), näkee ja vie pois jos on sekaisin.
Valitettavasti ei vain tule. Hulluja on niin paljon nykyisin ettei poliiseilla ole mahdollisuutta käydä jokaista avohoitopotilasta jututtamassa. Ainut keino on aloittaa taistelu isännöitsijän kanssa. Tai ei toi nyt virallisesti taistelu ole jos isännöitsijä ja hallitus eivät ole täysiä lässyköitä. Aina parempi jos pystyt tallentamaan tätä mökää vaikkapa puhelimella ja sitten vain naapureihin kyselemään ja sovitte että laitattw isännöitsijälle kaikki sähköpostia.
Laita lappu postiluukusta? Se olisi isännöitsijää helpompi ja nopeampi aloituskeino, jos se ei vaikka tajua itse että huutaminen kuuluu muualle. Jos ei auta, niin sitten voisi kokeilla soittoa poliisille tai laittaa sille isännöitsijälle viestiä.
Kyllä pitäisi saada hoitoon, jos on vaikka psykoosissa. Huutelee päänsisäisille äänille mene pois? Ihminen ei siinä tilassa oikein vastaa itsestään. Mitä jos seuraavalla kerralla soittaa lanssin. Sanotte vain, että yläkerrassa on mies, joka vaikuttaa harhaiselta ja on useamman päivän nyt huutanut yksin itselleen uhkaavia asioita. +yhteyttä siihen isännöintiin, niin teille ei tule siitä harmia. Kannattaisi kuitenkin etukäteen selvittää se asunto..
Pyydä huutamaan tyynyyn, jotta ei tulisi yhtä paljon meteliä. Paniikkikohtauksia on vaikea hillitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pitäisi saada hoitoon, jos on vaikka psykoosissa. Huutelee päänsisäisille äänille mene pois? Ihminen ei siinä tilassa oikein vastaa itsestään. Mitä jos seuraavalla kerralla soittaa lanssin. Sanotte vain, että yläkerrassa on mies, joka vaikuttaa harhaiselta ja on useamman päivän nyt huutanut yksin itselleen uhkaavia asioita. +yhteyttä siihen isännöintiin, niin teille ei tule siitä harmia. Kannattaisi kuitenkin etukäteen selvittää se asunto..
Miksi ihmeessä ambulanssin soittamisesta tulisi harmia vaikka ei isännöitsijälle siitä ilmoittaisikaan?
Ei kai auta kuin soittaa hätänumeroon, jotta naapurin saadaan hoidon piiriin.
Helpoin ratkaisu on pakata kamat ja muuttaa itse pois! Asuntoja löytyy, ja jos haluaa rauhaa enemmän harkitse rivaria tai omakotitaloa, jossa perheellisen mukavampi austella ilman häiriöitä.
Itse muutimme kaupungista maalle, ja aah se oma rauha, ilman outoja naapureita ja pirun meteliä :)
Se on tosia asia, että tollasista ei muuten pääse eroon... menee vain pahemmaksi!
Sossussakin otetaan vastaan ilmoitus. Tutkivatko asian, riippuu.
Eikä esimerkiksi pelaa jotain peliä? No, huuto kuin huuto. Ehkä hienovarainen lappu ennen kuin käsket poliisit paikalle. Jos vaikka kuulokkeet korvilla pelaa, niin ei ehkä käsitä, että "eläytyminen" kuuluu toisiin kämppiin. Ääni kantautuu joskus ihmeellisiä reittejä.
Soita hätäkeskukseen ja sano, että yläkerrassa huudetaan apua. Sitten häke lähettää apua.
toinen vaihtoehto on tehdä häiriöilmoitus isännöitsijälle, sitä parempi, jos pyydät hänet itsekin toteamaan tilanteen (lienee helppoa, kun tiedät huutojen kellonajat)
Sinulla on ilmaiset.
(Vaikka tuskin tätä enää luetkaan.)
Minäkin huusin kun pelasin MTG Arenaa. Oli niin raivostuttava peli. Huusin isoon ääneen kaikkea että "tapan sut saatana" ja niin edelleen. Varmaan naapurit kuuli. Sitten lopetin tuon pelin pelaamisen ja huudot loppui.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai auta kuin soittaa hätänumeroon, jotta naapurin saadaan hoidon piiriin.
Tätä minäkin ehdotan. Kai siellä hätäkeskuksessa osataan arvioida onko tarpeen lähettää paikalle poliisi vai ambulanssi.
Hulluilla on halvat huvit.