Tuleeko teillä riitaa siitä, kumpi jää töistä pois hoitamaan sairasta lasta?
Vai meneekö aina fifty-fifty ilman kinaa?
Kommentit (35)
Ei. Pyritään olemaan suurinpiirtein puoliksi, vähän katsotaan kummalla kiireempi töissä.
Mies tarvii sairaslomalapun lapsestakin, joten hän on sitten aina ainakin sen 3 päivää pois töistä. Mä olen omalla ilmoituksella ja usein 2 päivää riittää + voin tehdä jotain etänä. Työnantaja siis saa sitä mitä tilaa :)
Ei tule riitaa, mies jää kotiin koska tekee työtä joka ei vaadi toimistolla olemista ja voi helposti järkkäillä itselleen kevyempiä päiviä lapsen sairastelun ajaksi.
Kyöllä aikoinaan jouduttiin kovastikkin vaimon kanssa keskustelemaan kumman poisjäänti töistä aiheuttaa vähemmän vahikoa. sopuun päästiin aina, vaikka tiukkoja tolanteita syntyi toisinaan (siis töiden suhteen). Meillä sairaiden lasten hoito meni osapuilleen tasan, mutta olen sitä mieltä, että kun otetaan huomioon töistä pois jäännin seuraukset, niin silloin se, jolla on paremmat mahdollisuudet jäädä pois työstä, jää vaikka näin olisi joka kerta.
Ei tule riitaa, tilanteen mukaan mennään. Useimmin isän on helpompi järjestellä töitään siten että mun ei tarvi jäädä, toki isäkään ei voi jättää töitä tekemättä vaan tekee ne sitten kun mä olen kotona.
Ei enää sen jälkeen, kun työnantaja alkoi vaatimaan sairauslomatodistusta ekasta päivästä alkaen (työpaikka sama, vaikka työnantaja vaihtui). Sen jälkeen en ole enää edes yrittänyt sumplia, vaan olen ollut pois ihan mielelläni, koska se lappu kerran pitää hakea. Aiemmin meni aika 50-50.
Me oltiin aikalailla puoliksi. Paitsi joskus saattoi olla niin, että mä jäin pari kertaa peräkanaa. Pyrittiin kuitenkin siihen, että vuorotellen jäädään. Mikä on hyvä, sillä kun lapset aloitti päivähoidon niin ekan puolen vuoden aikana oli aina jompikumpi lapsista kipeä.. Jos olisi vain toinen ollut poissa niin olisi ollut aika mahdotonta.. Mun pomo alkoi jo marista mun poissaoloista vaikka oli lapset siinä samassa pk:ssa missä olin töissä. Olisi pk:n johtajan olettanut ymmärtävän ettei lasten sairasteluille mitään voi.
mun työkaveri jää aina pois kun lapsi on kipeä. Ollaan kyllä pienessä yrityksessä töissä jossa on aamu ja iltavuorot tehdään yhdellä ja on kauhea säätö saada ketään tilalle lyhyellä varoitusajalla. Hänen miehensä tekee toimistotöitä joita pystyisi tekemään hyvin etänä ainakin osan hommista. Voinko jossain edellyttää että mieskin joutuisi välillä jäämään kotiin?
Vierailija kirjoitti:
mun työkaveri jää aina pois kun lapsi on kipeä. Ollaan kyllä pienessä yrityksessä töissä jossa on aamu ja iltavuorot tehdään yhdellä ja on kauhea säätö saada ketään tilalle lyhyellä varoitusajalla. Hänen miehensä tekee toimistotöitä joita pystyisi tekemään hyvin etänä ainakin osan hommista. Voinko jossain edellyttää että mieskin joutuisi välillä jäämään kotiin?
tsiisus mitä olettamuksia taas, että toimistotyöläiset kaikki pystyy tekemään osan duuneista etänä.. Huh.
Et voi puuttua toisen perheen järjestelyihin.
Tulee riitaa: minä olen se joka jää aina. Ollaan kumpikin uraohjuksia, mutta minun työ paljon helpommin järjesteltävissä etätyöksi, ei katso aikaa tai paikkaa. Lopputulos on se että minun urani kärsii, miehen ei. Tasan ei käy lapsenhankinnan vaihtoehtoiskustannus. Ei siinä mitään, kun menisi edes 30-70. Tästä johtuen rakas lapsemme jää ainokaiseksi.
Kerran vain ollaan jouduttu kinaamaan, kun kummallakin oli päivä että siellä töissä olis vähän pakko olla, itsellä pukkas deadline päälle ja poissaolo vaikutti koko työryhmään ja miehellä tärkeä kokous. Lopputulemana mies kävi siellä kokouksessa ja tuli heti kotiin ja mun äiti hoiti sillä aikaa lasta ja mä olin normaalisti töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Mies tarvii sairaslomalapun lapsestakin, joten hän on sitten aina ainakin sen 3 päivää pois töistä.
Joo, kaikki irti työnanatajasta vaan - ylimääräiset lomapäivät. Se on kuitenkin joku paska rikas yrittäjä joka maksaa sen palkan. Oikein sille. 3 päivää pois vaikka kahdella pärjäisi. Oikeus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tarvii sairaslomalapun lapsestakin, joten hän on sitten aina ainakin sen 3 päivää pois töistä.
Joo, kaikki irti työnanatajasta vaan - ylimääräiset lomapäivät. Se on kuitenkin joku paska rikas yrittäjä joka maksaa sen palkan. Oikein sille. 3 päivää pois vaikka kahdella pärjäisi. Oikeus!
Ei se rikas ole...se on kyllä nähty. Mutta ei ole kovin joustava, toisin kuin mun yhtä persaukinen ta :)
Ei meilläkään kinata. Se jää, kumpi töiden puolesta pystyy. Tai sanotaan, että minä jään jos töiden puolesta pystyn. Jos en pysty, niin mies jää. Jos ei mieskään pysty, niin isovanhemmat hoitaa. Välillä on työtilanne molemmilla sellainen, että vaikea on olla pois. Onneksi isovanhemmat jeesaa silloin <3
Mies alkaa joskus riidellä jo siitä, että kehtaan kysyä voisiko se joskus hoitaa lasta jotta pääsisin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi.
Jos lapsi on vuodessa 12 kertaa kipeä, luulisi että äiti hoitaa 6 kertaa ja mies 6 kertaa eli puoliksi, eikä niin kuin nyt eli 12 kertaa on äidillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luottoa vähän työntekijää kohtaan, niin sekin kiittää. Ei se muuta vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi.
Jos lapsi on vuodessa 12 kertaa kipeä, luulisi että äiti hoitaa 6 kertaa ja mies 6 kertaa eli puoliksi, eikä niin kuin nyt eli 12 kertaa on äidillä.
Edellyttäähän sitä toki voi että lapsen isältä että hän osallistuu puoliksi... onko se kaikissa tilanteissa järkevin vaihtoehto on jo toinen asia... kummankaan työantaja ei sen sijaan voi kuitenkaan vaatia että huoltajien poissaolot lapsen sairauden vuoksi olisi mentävä tasan.
Ei tule riitaa eikä mene fifty-fifty. Se jää, kummalla on töiden kannalta sillä hetkellä helpompi jäädä.