Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukuppi. Plussat ja miinukset?

Vierailija
11.01.2016 |

Kertokaa kokemuksianne? Kannattaako hankkia?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei muuten... oon miettinyt sitä, että verihän on todella hyvä elatusalusta ja kun veri lilluu kupissa tuntikausia lähellä emätintä, niin eikö siinä kasva valtavasti mikrobeja? Ällöttää ajatella, että valtavasti pöpöjä pääsee emättimen limakalvoille...

Mistä niitä pöpöjä sinne vereen pääsee? Suoraan kohdusta desinfioituun kuppiin...

Voi hyvinkin päästä, esim. käsistä. Mitä jos ei ole desinfioinut kuppia välillä (eihän sitä joka välissä desinfioida) ja ilmasta pääsee sinne jotakin kasvustoa, kun sen käyttää välillä poissa ja tyhjentää.

Veri ei ole missään tekemisissä hapen kanssa valuessaan kohdusta suoraan kuppiin, ja happea tarvitaan tuohon kauhistuttavaan "muhimiseen". Nimim. Kupin käyttäjä kymmenen vuotta, ei yhtään hiiva- tai muuta tulehdusta käytön aloittamisen jälkeen.

Vierailija
42/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kupista kuuluu poistuttaessa se "blop"-ääni. Hävettää julkisissa vessoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei muuten... oon miettinyt sitä, että verihän on todella hyvä elatusalusta ja kun veri lilluu kupissa tuntikausia lähellä emätintä, niin eikö siinä kasva valtavasti mikrobeja? Ällöttää ajatella, että valtavasti pöpöjä pääsee emättimen limakalvoille...

Mistä niitä pöpöjä sinne vereen pääsee? Suoraan kohdusta desinfioituun kuppiin...

Voi hyvinkin päästä, esim. käsistä. Mitä jos ei ole desinfioinut kuppia välillä (eihän sitä joka välissä desinfioida) ja ilmasta pääsee sinne jotakin kasvustoa, kun sen käyttää välillä poissa ja tyhjentää.

Minä pesen käteni ennen poistotapahtumaa, saippualla ja kynsiharjalla. Sitten desinfioin kädet. Tämän jälkeen yleensä poistan kupin ja puhdistan sen sekä alitan takaisin emättimeen. Ja sitten vielä teen alapesun.

Voisin vaikka veikata että aika moni vetää likaisemmilla käsillä tampaxin paikalleen ("siinähän on se asetin, ei haittaa likaiset kädet") tai työntää sormella ob:n sisälle. Ilman kautta sekin sinne siirtyy..

Vierailija
44/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

32 lisää vielä pari miinusta:

- Ei voi olla yhtään pidempi kynsi etusormessa/keskisormessa

Olen käyttänyt kuppia sekä normaaleilla kynsillä että pitkillä rakennekynsillä. Molempia voi käyttää, enkä ole repinyt itseäni. Tärkeintä on pestä ja harjata ne kynnenaluset puhtaiksi.

Vierailija
45/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi pitää ostaa hajusteetonta pesunestettä sen pesua varten

Ei välttämättä. Mä en käytä mitään saippuoita. Moni, joka on valittanut kupin aiheuttavan hiivaa on kertonut sitten pesevänsä kuppian pesuaineella. Mä vaan keittelen useammin (myös menkkojen aikana) ja suihkin septidinillä.

Sama mulla. Saatan käyttää menkkojen loputtua ihan nestesaippuaa ja sitten hinkaan käsidesillä ja putsaan ilma-aukot hammastikulla. Ja keitän eli desinfioin.

Menkkojen aikana huutelen vain kuumalla ja poksauttelen nuo aukot auki valuttamalla vettä sisälle ja painamalla kupin kämmentä vasten. Vesi suihkuaa rei'stä ulos ja putsaa ne.

Toinen vinkki on se että yleisissä vessoissa voi käyttää pulloa, josta vesi tulee kuten juomapullosta. Divan jollain nettikaupalla oli näitä myynnissä. Siihen vaan puhdasta vettä ennen reissua ja pelkän pöntön äärelläkin voi puhdistaa kupin.

Oikeastiko käytät käsidesiä kupin desinfiointiin? Eikö se vaurioita silikonia/ärsytä limakalvoja?

Menkkojen jälkeen. En aikana. Eipä se ole silikonia vaurioittanut. Öljy voisi vaurioittaa.

Saman kupin sinne kuitenkin laitat seuraavien menkkojen aikana. Käsidesi on tarkoitettu käsille, ei emättimeen tai silikonin desinfiointiin. En laittaisi voimakasta alkoholia emättimeeni.

En minäkään laittaisi sitä emättimeeni. Kyllä se käsidesi haihtuu siitä kupista, lisäksi se vielä keitetään ennen seuraavaa käyttöä.

Vierailija
46/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt divacupia yli kymmenen vuotta. Ei tulisi mieleenkään enää käyttää muuta. Kupin kanssa ei ole koskaan ollut yli- tai ohivuotoja, toisin kuin tamponien ja siteiden kanssa. Ei tarvitse ikinä muistaa ostaa suojia kaupasta tai ottaa niitä mukaan. Toki kuppienkin kanssa on oma säätämisensä, mutta niin on menkkojen kanssa aina, oli suoja sitten mikä hyvänsä. Vähemmän tyhjentämisestä ja keittelystä on kuitenkin vaivaa kuin siitä rättirallista ja lakanapyykistä.

Vierailija
47/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itsekin harkinnut kuppiin siirtymistä. Tähän mennessä olen käyttänyt tamponeita, mutta runsaimpina vuotopäivinä ne saattavat päästää läpi jos en ehdi ajoissa vessaan. Siteitä en ole käyttänyt vuosiin, ne ovat ällöttäviä.

Tamponit myös kuivattavat ja olisi kiva jos viimeisinä vuotopäivinä ei tarvitsisi käyttää niitä tai hautovia pikkuhousunsuojia.

Vierailija
48/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vähänkään runsaampi vuoto, niin siteen käyttö on lähes mahdotonta. Aina on joko vaatteet tai lakanat veressä. Lisäksi siteet hautovat ja ovat hyviä kasvualustoja mm. hiivalle ja bakteereille. Siteet myös haisevat ja liikkuvat pöksyissä ärsyttävästi.

Tämä siis niille tiedoksi, ketkä ihmetteli että mitä vikaa siteissä muka on.

Vierailija
49/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaihtaisi enää! Kuljetan siteitä joskus hätävarana (jos kuppi ei vaikka riitä tai on jäänyt kotiin).

Asetus vaatii hieman opettelua, mutta siis vain hieman, ainakin omalla kohdallani. Kyllä sen helposti oppi venkslaamaan paikoillensa oikein.

Joskus on outo tunne ettei vuoda niin paljoa kuin "pitäisi", kun on kuukuppi. En tiedä onko tässä mitään perää... Ihan kun veret menis jotenkin karkuun kuppia :D

Julkisissa vessoissa jossa ei lavuaaria (tai rauhaa) ole niin voi olla vähän tukala, mutta toistaiseksi oon pärjännyt ihan hyvin.

Tosi harvoin ylivuotoja. Kupissa on toki se miinus ettei sen täyttymistä oikeastaan tiedä/huomaa, eli joskus luulee tyhjäävänsä aivan täyden kupin mutta se onkin vasta vajaa puolillaan. Mutta kaikenkaikkiaan tosi ihana kapistus. Keittelen puhtaaksi aina menkkojen jälkeen. Tuntuu kivalta alapäässä, tai siis ei miltään.

Vierailija
50/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon itsekin harkinnut kuppiin siirtymistä. Tähän mennessä olen käyttänyt tamponeita, mutta runsaimpina vuotopäivinä ne saattavat päästää läpi jos en ehdi ajoissa vessaan. Siteitä en ole käyttänyt vuosiin, ne ovat ällöttäviä.

Tamponit myös kuivattavat ja olisi kiva jos viimeisinä vuotopäivinä ei tarvitsisi käyttää niitä tai hautovia pikkuhousunsuojia.

Minä harkitsin vuosia! Menkat on säännölliset ja vuoto on niin niukkaa, ettei siitä ole juuri mitään haittaa ollut. Ei mitään muitakaan ongelmia. Tilasin kupin viime viikolla. Saa nähdä onko se kehujen arvoinen.

Vierailija
51/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko tulla myös ylistämään kuukuppia! Aloitin käytön vasta muutama kuukaus sitten, enkä ymmärrä miksei kukaan sitä ennen oo mulle sitä suositellut :D Paluuta vanhaan ei ole.

Vierailija
52/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervassareiden haiseva tamponin korvike. Arvonsa tunteva nainen ei moiseen roskaan koske.

Vierailija
53/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppi tihentää vessareissuja painaessaan virtsarakkoa, ainakin mulla. Ja onhan se tamponia vaivalloisempi. Paitsi sikäli ettei se kulu kuten tamponipakkaus.

Vierailija
54/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 lisää vielä yhden huonon puolen, joka on vaan sivuoire hyvästä puolesta: kuppi tekee menkoista niin huomaamattomat, että varsinkin viimeisinä päivinä se saattaa unohtua turhankin pitkäksi aikaa sisään.

Plussana tietysti se, kun ei tunnu mitään kauheaa vuodon valahtamista, kun kaikki menee kuppiin.

Mulla ainakin tamponit tekee saman, siis menkoista huomaamattomat. En onneksi ole päiviksi tampaxia sisälle unohtanut (Yäk) :D Eikä tunnu mitään valahtamisia. Mietin vaan, että miksi se kuppi olisi siinä mielessä muka parempi. Siis en pahalla, kunhan pohdin.

Kuppia voi pitää turvallisesti 12h putkeen, kun taas tamponi pitäisi vaihtaa viimeistään 8h käytön jälkeen (joidenkin lähteiden mukaan jopa 4h välein).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi