Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukuppi. Plussat ja miinukset?

Vierailija
11.01.2016 |

Kertokaa kokemuksianne? Kannattaako hankkia?

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa! Muutamilla ensimmäisillä kerroilla sattui ohivuotoja, koska kuppi ei ollut kunnolla auennut. Netistä luin vinkkejä ja auttoi, kun asetin kupin kyykyssä ja sormella kiersin kupin reunat ja varmistin, että kuppi on auki.

Muuten ei ongelmia, yllättävän mukava olo myös menkkojen aikana. Itsellä riittää, että tyhjennän ja pesen kupin aamulla ja illalla. Viimeisinä päivinä ei tarvitsisi tyhjentää ollenkaan vuodon niukkuuden vuoksi, mutta hygienian takia tietty teen sen.

Vierailija
2/54 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa! Muutamilla ensimmäisillä kerroilla sattui ohivuotoja, koska kuppi ei ollut kunnolla auennut. Netistä luin vinkkejä ja auttoi, kun asetin kupin kyykyssä ja sormella kiersin kupin reunat ja varmistin, että kuppi on auki.

Muuten ei ongelmia, yllättävän mukava olo myös menkkojen aikana. Itsellä riittää, että tyhjennän ja pesen kupin aamulla ja illalla. Viimeisinä päivinä ei tarvitsisi tyhjentää ollenkaan vuodon niukkuuden vuoksi, mutta hygienian takia tietty teen sen.

Kiitos vastauksesta! Minkämerkkinen kuppi sinulla on? Tuntuuko se miltään? AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plussia:

- Ei enää side-tai tamponijätöksiä tai käärepaperiroskaa

- Menkat ei haise enää juurikaan kun ei ole rättiä alkkareissa muhimassa

- Menkat voi melkeinpä unohtaa kokonaan, kunhan vaan muistaa tyhjentää ja pestä kupin välillä

- Kuppi on helppo pitää mukana suojapussissaan

Miinuksia:

- Kupin käytön opettelu vie aikaa

- Alipaine eli se paine, joka pitää kupin paikallaan on joskus epämiellyttävä tunne

- Kupin desinfiointi ja peseminen vie hieman enemmän aikaa kuin jos käyttäisi siteitä. Lisäksi pitää ostaa hajusteetonta pesunestettä sen pesua varten

- Kuppi ei ime vuotoa joten jos sitä ei muista tyhjentää niin tulee aika sotku

- Julkisissa vessoissa ei ole usein hanaa ja pesuallasta joten kupin putsaaminen on hankalampaa.

Eli suosittelen kyllä kuppia, hyvät puolet voittavat huonot mennen tullen. Mulla itselläni on vieläpä sellainen "hanamalli", jota myydään ebayssä, joten kuppia ei aina edes tarvitse poistaa tyhjennystä varten, kunhan vaan välillää poistaa pesua varten.

Vierailija
4/54 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hhmmm ite en oo hirveesti tykänny.Se vuotaa aina ainakin vähän ohi ja haisee kyl joskus. .joudun pesee sitä melko usein hygienian takia.Se ei tunnu miltään ja on helppo laittaa,etenkin yöllä pidän sitä.Minun kuppi on hyvin pieni joten sekin voi vaikuttaa noihin ohivuotoihin jne.

Suosittelen kuitenkin.Kun oikean koon löytää niin on mainio.

Vierailija
5/54 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plussat:

- ei kuivata, joten voi huoletta pitää jo menkkoja odotellessa ja niinä tosi niukkoina loppupäivinä

- edullinen

- ei tarvi tyhjätä usein (riippuu tietysti menkkojen runsaudesta; mun tarvii 3:na ekana päivänä tyhjätä myös kesken päivän, eli aamu-päivä-ilta, muuten riittää sitten aamuin-illoin vaikka vaihdan pienempään kuppiinkin 3. päivän jälkeen)

- ekologinen

- mikään ei haudo

Miinukset:

- käytön opettelu työläämpää kuin muiden suojien kanssa, jotka ei oikein opettelua vaadikaan (mutta on se sen arvoista)

- edelliseen liittyen, ainakin alussa voi joutua pitämään pikkuhousunsuojaa tai sidettä varmistuksena ihan jo senkin vuoksi, että oppii kuinka usein kuppi pitää vaihtaa

- vaivalloisempi tyhjätä verrattuna tamponin vaihtoon, erityisesti jos on kodin ulkopuolella liikkeellä (toisaalta jos on niitä onnekkaita joille aamuin-illoin tyhjäys riittää niin ei tarvitse välttämättä muualla tyhjätäkään kuin kotona)

- jos tarvii kesken päivän tyhjätä, niin esim. työpaikalta täytyy katsella sellainen vakiovessa jossa käsienpesumahdollisuus. Jossain ahtaassa saastaisessa kopperossa ei kiva.

- edelleen vaivalloisuus, kun pitää pestä ja keittää kuppia (ei silti mahdotonta, maksaa ehdottomasti vaivan minun mielestäni)

- saattaa olla sottaista, jos kuppi pääsee liian täyteen

Vierailija
6/54 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois varmaan kätevä muuten, mut mulla se ei aukea kokonaan ja tulee ohivuotoja :/

Vierailija
7/54 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi pitää ostaa hajusteetonta pesunestettä sen pesua varten

Ei välttämättä. Mä en käytä mitään saippuoita. Moni, joka on valittanut kupin aiheuttavan hiivaa on kertonut sitten pesevänsä kuppian pesuaineella. Mä vaan keittelen useammin (myös menkkojen aikana) ja suihkin septidinillä.

Vierailija
8/54 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa! mulle on suurin miinus se, että enää ei ole tarpeeksi pientä divacupia saatavilla. lunette ei oikein istu... myös peseminen ärsyttää. mutta sopimisen tietää vasta kokeilemalla ja käyttöön oppii nopeasti. ja jos käy, kuten useimmille, elämäsi yksi parhaita hankintoja :D helpottaa elämää ja säästää rahaa niin paljon.

Vierailija
9/54 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 lisää vielä yhden huonon puolen, joka on vaan sivuoire hyvästä puolesta: kuppi tekee menkoista niin huomaamattomat, että varsinkin viimeisinä päivinä se saattaa unohtua turhankin pitkäksi aikaa sisään.

Plussana tietysti se, kun ei tunnu mitään kauheaa vuodon valahtamista, kun kaikki menee kuppiin.

Mä luulen myös, että kuppi auttaa ph:ta pysymään suotuisana (ainakin jos ei sitä saippuoi!), koska vuoto ei "saastuta" koko emätintä kun se valuu suoraan kuppiin. Ainakin mulla kuppi nousee aika ylös joten vuodon ei tarvitse pitkää matkaa valua päätyäkseen kuppiin.

Ja mikäs toi hanallinen versio on?! Sellaisesta en ookaan kuullut.

Vierailija
10/54 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lunette, taitaa olla keskikokoa. Jos muistan oikein, niin koko 2. Ei tunnu miltään! Itse en ota kuppia pois käydessäni isolla hädällä (jotkut poistaa), eikä se ole siinäkään haitannut. Joskus saattaa vähän "kurkkia" heh, mutta ei ole häirinnyt minua.

Vierailija
11/54 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lunette, taitaa olla keskikokoa. Jos muistan oikein, niin koko 2. Ei tunnu miltään! Itse en ota kuppia pois käydessäni isolla hädällä (jotkut poistaa), eikä se ole siinäkään haitannut. Joskus saattaa vähän "kurkkia" heh, mutta ei ole häirinnyt minua.

Ainakaan Lunettea ei ole kuin kahta kokoa. Mulla on molemmat, pienempi on ihana loppupäivinä kun vuotoa on mutta niin vähän että ihan turhaa pitää sitä isompaa kohloa sisällä. Pienempi on pehmeämpää materiaaliakin.

Vierailija
12/54 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanallinen versio, löytyy multa ja onhan se alkuhankaluuksien jälkeen ollut aika mainio vimpain:

http://www.ebay.com/itm/171642323119?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPag…

Sitä myydään nimillä Lunadore tai Rosebass.

Vierailija
13/54 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätökseni on nyt sinetöity ja huomenna ostan kupin. Kiitos kaikille vastauksista ja lisääkin luen mielelläni. AP

Vierailija
14/54 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanallinen versio, löytyy multa ja onhan se alkuhankaluuksien jälkeen ollut aika mainio vimpain:

Eli sitä vedetään vähän ulos, painetaan, annetaan tyhjentyä, painetaan ja työnnetään takaisin?

Vierailija
15/54 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sitä vedetään vähän ulos, painetaan, annetaan tyhjentyä, painetaan ja työnnetään takaisin?

Joo, eli kupin antennissa on sellainen muovinen pallukka, joka siirretään syrjään ja kuppi tyhjenee. Sitten se vaan asetetaan paikalleen ja työnnetään antenni takaisin. On pitänyt varmasti, eli mun käytössä se pallukka ei ole koskaan lähtenyt tai liikkunut paikoiltaan itsestään. Jos on kovin klimppinen vuoto, niin silloin antennia kannattaa hieman painella, jotta ne klöntit tulisivat antennista läpi. Senkin oppii käytännössä...

Vierailija
16/54 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vain positiivista sanottavaa. Opin käyttämään heti ja en ole kymmeneen vuoteen tarvinnut siteitä enkä tamponeja. Ei tarvi miettiä onko kaapissa menkkatarvikkeita kun yksi kuppi riittää. Tai kylässä/töissä etsiä roskista kun vippaa veret viemäriin. Mä pesen aina kotona tyhjennyksen yhteydessä lactoline nesteellä ja keittelen lopuksi. Tää on oikeasti mun elämän tärkeimpiä vekottimia. Viime elokuun helteillä kävin uimassa joka päivä kupin kanssa ongelmitta. Ja arjessa sen vaan unohtaa että hei mullahan on menkat.

Vierailija
17/54 |
11.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, on se kyllä hyvä, vaikka ei olekaan täydellinen. Kyllä pikkusen ahdistaisi, jos jostain syystä joutuisi palaamaan tamponeihin. (Siteistä en edes puhu, hyi.) Joskus kun hätätilanteessa otin pitkästä aikaa tamponin käyttöön niin ihan järkytyin kun tajusin että tosiaan, eihän siihen voi luottaa että tamponi täysin pitää. Siis että jos on ne runsaammat päivät, niin pitäisi vähintään pikkuhousunsuoja olla lisänä. Ei sillä, oon mä varmistuksena kupinkin kanssa käyttänyt runsaimpina päivinä joskus, mutta ei enää tarvitse kun voi luottaa siihen, että osaa asentaa kupin oikein.

Vierailija
18/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kaikkia aiemmin vastanneita. Mulla kupin käytön opetteluun ja totutteluun meni useammat menkat sekä hermot, mutta onneksi en luovuttanut! 8 vuotta ollut enkä vaihtaisi mihinkään.  Paitsi uuteen kippoon...

Vierailija
19/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopas on keksintö. Ei toimisi minulla, koska jouduin veistämään Lunetestani antennin pois viimeistä milliä myöten.

Ja aloittajalle: jollei käytön opettelua oteta lukuun, minä en pysty kertomaan kuukupistani yhtään miinuspuolta. Täydellinen ratkaisu runsaaseen vuotoon.

Vierailija
20/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen divakuppia. Toimii loistavasti, ainoastaan yhtenä tulvapäivänä voi tulla ohivuotoa, mutta sen päivän kestää pikkuhousun suoja turvana.

Käytännössä muuten voin unohtaa kuukautiset. Aamulla tyhjään kupin, laitan takaisin. Tulen iltapäivällä kotiin, tyhjään ja laitan takaisin. Ja vielä kerran illalla ennen nukkumaanmenoa.

Parasta kupissa on se, että alapään limakalvot tykkää eikä tarvitse hautoa alapäätä muovien ja pikkuhousujen alla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän