Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuukuppi. Plussat ja miinukset?

Vierailija
11.01.2016 |

Kertokaa kokemuksianne? Kannattaako hankkia?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

5 lisää vielä yhden huonon puolen, joka on vaan sivuoire hyvästä puolesta: kuppi tekee menkoista niin huomaamattomat, että varsinkin viimeisinä päivinä se saattaa unohtua turhankin pitkäksi aikaa sisään.

Plussana tietysti se, kun ei tunnu mitään kauheaa vuodon valahtamista, kun kaikki menee kuppiin.

Mulla ainakin tamponit tekee saman, siis menkoista huomaamattomat. En onneksi ole päiviksi tampaxia sisälle unohtanut (Yäk) :D Eikä tunnu mitään valahtamisia. Mietin vaan, että miksi se kuppi olisi siinä mielessä muka parempi. Siis en pahalla, kunhan pohdin.

Vierailija
22/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vannoutunut kupittelija jo yhdeksättä vuotta. Plussapuolia ovat mm. kuukautisten "unohtaminen"; kun ei tarvitse vaihdella sidettä tai tamponia koko ajan; kuppi ei tunnu sisällä miltään; sitä voi pitää sisällä, kun vasta odottelee kuukautisten alkamista; kuppi säästää rahaa ja luontoa; limakalvoille ei päädy ylimääräisiä kemikaaleja (vrt. hajustetut Alwaysit -kohu); kupin sisällä ollessa voi harrastaa suuseksiä jne. jne.

Miinuksena oikeastaan vain se, että jos kupin asettaa paikoilleen nopeasti, voi tulla ohivuotoja. Pitää muistaa tarkistaa sormea pyöräyttämällä, että kohdunkaula on kupin sisällä (omani tulee melko pitkälle emättimeen, kaikilla ei näin ole).

Sopiva kuppimerkki riippuu niin monesta tekijästä, että kannattaa lukea Kuukuppikunnan kuvailut kupeista, niiden tilavuudesta jne. Itselläni on ollut pienempi Mooncup, isompi Lunette runsaita päiviä varten, ja Mooncupin eläköitymisen jälkeen ostamani pienempi Fleurcup. Kaikkia voin suositella, pikku-Mooncupia kuitenkin vain niukempaan vuotoon. Lunette on kotimainen merkki, joten sen ostamalla kannatat suomalaista työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5 lisää vielä yhden huonon puolen, joka on vaan sivuoire hyvästä puolesta: kuppi tekee menkoista niin huomaamattomat, että varsinkin viimeisinä päivinä se saattaa unohtua turhankin pitkäksi aikaa sisään.

Plussana tietysti se, kun ei tunnu mitään kauheaa vuodon valahtamista, kun kaikki menee kuppiin.

Mulla ainakin tamponit tekee saman, siis menkoista huomaamattomat. En onneksi ole päiviksi tampaxia sisälle unohtanut (Yäk) :D Eikä tunnu mitään valahtamisia. Mietin vaan, että miksi se kuppi olisi siinä mielessä muka parempi. Siis en pahalla, kunhan pohdin.

Tamponi tuntuu niukan vuodon aikana imevän kaiken kosteuden aivonesteitä myöden mukanaan, joten siksi kuppi on parempi vaihtoehto, se kun ei ime mitään, vaan kerää vuodon. Itseäni hirvitti aina työntää tamponia kuivaan emättimeen. Kirjaimellisesti kuin hiekkaa pillussa...

Vierailija
24/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee kutinaa kupista vikoina päivinä. Oiskohan hiivaa? Lisäksi se antenni hankaa häppäreitä. Sekin on miinus, että monet kokevat kupin ällönä kun veri lilluu siinä kauan ja se pitää tyhjentää. Siksi en ikinä sano kenellekään käyttäväni kuppia.

Vierailija
25/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut tyytyväinen kuukuppiin. Käytössä Luneten isompi koko. Plussaa on, että kuppi on aina käyttövalmiina kaapissa, eikä tarvitse raahata kaupasta siteitä ja tamponeja, ei ohivuotoja, pystyy käyttämään yöllä ja käymään vaikka uimassa menkkojen aikaan. Miinuksena, että alun opettelu on hankalaa ja kuppi ei ehkä kaikille sovi.

Vierailija
26/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tamponi kuivaa emättimen ja sen ulosvetäminen niukalla vuodolla tekee ihan pahaa. Lisäksi en tykkää narusta - ajattelen aina miten teepussin narua myöten se värjäytynyt teevesi vaan etenee ja miten villalangalla voi vaikka kastella kukkia - narua myöten pöpöt kiikkuvat mielessäni suoraan pimperoon. Ehkä eivät, mutta olen vähän hygieniafriikki. Ja kuukuppi on just yhtä hygieninen kuin minä. Eli todella hygieninen :D

Vierailija
27/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän on erityisen ällöä veren lilluminen kupissa? Eikö veren lilluminen siteissä tai tamponeissa ole yhtä ällöä? Joidenkin ihmisten ajattelu on sitten kummallista.

Vierailija
28/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei muuten... oon miettinyt sitä, että verihän on todella hyvä elatusalusta ja kun veri lilluu kupissa tuntikausia lähellä emätintä, niin eikö siinä kasva valtavasti mikrobeja? Ällöttää ajatella, että valtavasti pöpöjä pääsee emättimen limakalvoille...

Vierailija
29/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee kutinaa kupista vikoina päivinä. Oiskohan hiivaa? Lisäksi se antenni hankaa häppäreitä. Sekin on miinus, että monet kokevat kupin ällönä kun veri lilluu siinä kauan ja se pitää tyhjentää. Siksi en ikinä sano kenellekään käyttäväni kuppia.

Antennin voi leikata pois. Omissa kupeissani ei ole antennia ollut enkä sellaista ole edes tarpeelliseksi kokenut. Hiiva voi tulla mm. kupin poistamisesta likaisilla käsillä, saippuajäämistä siinä tms. Voi myös olla, että huomaamattasi raavit limakalvojasi kynsillä, kun poistat kuppia.

Vierailija
30/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei muuten... oon miettinyt sitä, että verihän on todella hyvä elatusalusta ja kun veri lilluu kupissa tuntikausia lähellä emätintä, niin eikö siinä kasva valtavasti mikrobeja? Ällöttää ajatella, että valtavasti pöpöjä pääsee emättimen limakalvoille...

Mistä niitä pöpöjä sinne vereen pääsee? Suoraan kohdusta desinfioituun kuppiin...

Vierailija
31/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän on erityisen ällöä veren lilluminen kupissa? Eikö veren lilluminen siteissä tai tamponeissa ole yhtä ällöä? Joidenkin ihmisten ajattelu on sitten kummallista.

Siteissä ja tamponeissa veri ei lillu, vaan ne imevät sitä.

Vierailija
32/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plussat:

- Edullinen (jos siis käyttää useita vuosia, kertainvestointina ei)

- Ympäristöystävällinen

- Kätevä kuukautisten kahden viimeisen päivän aikana, kun vuotoa ei ole enää paljon (tällöin tosin myös alipaineen kehittymisen takia extravaikea poistaa)

Miinukset:

- Ohivuodot, vaikka kuppi on asetettu oikein

- Pakko käyttää pikkuhousunsuojia kupin kanssa

- Vaikea poistaa

- Sottainen, veret valuvat kupista poisottaessa kättä pitkin

- Käyttö vie paljon aikaa

- Alapesut, kun verta joka paikassa, lavuaarin/pöntön putsaus

- Näpertely: Kupin keittäminen, putsaaminen hammasharjalla ja neulalla(!)

- Vaivalloinen!!

Vuoden käytin kuppia hampaita kiristellen, sitten palasin siteisiin ja pois en vaihda.

Vierailija
33/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi pitää ostaa hajusteetonta pesunestettä sen pesua varten

Ei välttämättä. Mä en käytä mitään saippuoita. Moni, joka on valittanut kupin aiheuttavan hiivaa on kertonut sitten pesevänsä kuppian pesuaineella. Mä vaan keittelen useammin (myös menkkojen aikana) ja suihkin septidinillä.

Sama mulla. Saatan käyttää menkkojen loputtua ihan nestesaippuaa ja sitten hinkaan käsidesillä ja putsaan ilma-aukot hammastikulla. Ja keitän eli desinfioin.

Menkkojen aikana huutelen vain kuumalla ja poksauttelen nuo aukot auki valuttamalla vettä sisälle ja painamalla kupin kämmentä vasten. Vesi suihkuaa rei'stä ulos ja putsaa ne.

Toinen vinkki on se että yleisissä vessoissa voi käyttää pulloa, josta vesi tulee kuten juomapullosta. Divan jollain nettikaupalla oli näitä myynnissä. Siihen vaan puhdasta vettä ennen reissua ja pelkän pöntön äärelläkin voi puhdistaa kupin.

Vierailija
34/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Mä en käytä mitään saippuoita. Moni, joka on valittanut kupin aiheuttavan hiivaa on kertonut sitten pesevänsä kuppian pesuaineella. Mä vaan keittelen useammin (myös menkkojen aikana) ja suihkin septidinillä.

Sama mulla. Saatan käyttää menkkojen loputtua ihan nestesaippuaa ja sitten hinkaan käsidesillä ja putsaan ilma-aukot hammastikulla. Ja keitän eli desinfioin.

Menkkojen aikana huutelen vain kuumalla ja poksauttelen nuo aukot auki valuttamalla vettä sisälle ja painamalla kupin kämmentä vasten. Vesi suihkuaa rei'stä ulos ja putsaa ne.

Toinen vinkki on se että yleisissä vessoissa voi käyttää pulloa, josta vesi tulee kuten juomapullosta. Divan jollain nettikaupalla oli näitä myynnissä. Siihen vaan puhdasta vettä ennen reissua ja pelkän pöntön äärelläkin voi puhdistaa kupin.

Oikeastiko käytät käsidesiä kupin desinfiointiin? Eikö se vaurioita silikonia/ärsytä limakalvoja?

Vierailija
35/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sen antennin kuulu ulkona olla. Jollet saa sitä niin ylös, että antenni on piilossa, hanki pienempi kuppi tai leikkaa antenni pois.

Itse olen pitänyt kupista todella paljon. Ei edes käytön opettelut vienyt kauaa. Minulla on käytössä luneten pienempi malli, tosin nyt kun kuukautiset ovat kuparikierukan takia runsastuneet, saatan joutua hankkimaan sen isommankin. Nyt joudun runsaimpina päivinä tyhjentämään jopa 4 kertaa.

Vierailija
36/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko käytät käsidesiä kupin desinfiointiin? Eikö se vaurioita silikonia/ärsytä limakalvoja?

Menkkojen jälkeen. En aikana. Eipä se ole silikonia vaurioittanut. Öljy voisi vaurioittaa.

Vierailija
37/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos antenni hankaa mutta sitä ei voi leikata pois jotta saa kupin ongittua ulos, diva voi olla hyvä vaihtoehto. Siinä ei ole antennia mutta se on malliltaan pitkä.

Vierailija
38/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä niitä pöpöjä sinne vereen pääsee? Suoraan kohdusta desinfioituun kuppiin...

Voi hyvinkin päästä, esim. käsistä. Mitä jos ei ole desinfioinut kuppia välillä (eihän sitä joka välissä desinfioida) ja ilmasta pääsee sinne jotakin kasvustoa, kun sen käyttää välillä poissa ja tyhjentää.

Vierailija
39/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

32 lisää vielä pari miinusta:

- Kuppi on ällöttävä julkisilla paikoilla, etenkin jos vessassa ei ole lavuaaria. Itse joudin ainakin tunkemaan sormen rystystä myöten sisääni että kupin sai vähitellen vetkuteltua pois, ei paljon tee mieli tehdä näin julkisilla paikoilla vaikka olisikin pystynyt pesemään kädet. Kiva äheltää minuuttikaupalla ahtaassa julkisessa vessassa, vrt. siihen että vaihdat siteen 15 sekunnissa. Kupitellessani olin opiskelija joten pääsin lähes aina omaan kotiin vaihtamaan kupin, siksi elämäni oli tältä osin hieman helpompaa.

- Ei voi olla yhtään pidempi kynsi etusormessa/keskisormessa (ks edellinen)

Edesmenneellä kuppifoorumilla ihmisillä oli ihan järkyttävästi ongelmia kuppinsa kanssa, muutamaa "kehityskertomusta" sieltä seurailin ja vaikutti siltä että ihmiset suunnilleen itkivät ja purivat hammasta yrittäessään kupitella kuukausi toisensa jälkeen. Silti moni vannoi että kuppi pelasti heidän elämänsä. Meininki muistutti enemmän jotain uskonnollista suuntausta kuin mitään muuta. 

Ihmetyttää miten vaikea ja kompleksinen suhde monilla näyttää olleen kuukautisiinsa - mä oon aina vaan käyttänyt siteitä ja that's it, ei ällötä rapinat tai märkyydet verrattuna kuppisirkukseen.

Vierailija
40/54 |
12.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkkojen jälkeen. En aikana. Eipä se ole silikonia vaurioittanut. Öljy voisi vaurioittaa.

Saman kupin sinne kuitenkin laitat seuraavien menkkojen aikana. Käsidesi on tarkoitettu käsille, ei emättimeen tai silikonin desinfiointiin. En laittaisi voimakasta alkoholia emättimeeni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi