vesilaskun tasaus - iso lasku
Saimme vuokrananjalta tiedon että vesilaskun tasaus on tullut ja summa oli lähes 300e. Olemme saaneet nyt 1kk:lta toimeentulotukea ja myös tuohon vesilaskuun sitä haimme. Vuokranantaja ei kuitenkaan suostu tekemään tuosta meille mitään laskua - ilmoitti siis asiasta vain sähköpostilla, jossa oli liitteenä isännöitsijän lasku.. Ovat itse tuon maksaneet koska eräpäivä oli niin pian. Kysyessäni sosiaalityönneuvonnasta, vastasivat että tarvitaan lasku vuokranantajalta.. Mistäs sen repii kun eivät anna? Voinko ilmoittaa ettemme maksa ilman laskua? (mikä on täysin typerää enkä noin tykkäisi toimia)
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi saada 300 euron tasauslaskun vedestä? Asuuko teitä 12 henkeä ja olette maksaneet yhdestä?
Meillä ainakin on 50e vesiennakko asunto-osakeyhtiössä ja kolme henkilöä (kaksi aikuista + teini) asuu talossa, kyllähän tuossa vuoden aikana tulee useita satasia tasausta.
Minkälainen on vuokrasopimus? Jos teillä on vesi kuuluu vuokraan, tai on kiinteä kuukausimaksu vedelle, niin ei tuo tasausmaksu teille kuulu, vaan on vuokraisännän ongelma. Jos taas kulutuksen mukaan, niin sitten tuosta tasaussummasta selkeä lasku ap:lle.
Tee oma vesisopimus. Jokaisella vuokralaisella on siihen oikeus. Ihan sama kuka asunnon omistaa. Jos taas vuokraan sisältyy vesi ei lasku kuulu teille laisinkaan.
Miten kauan siellä suihkussa pitää asua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi saada 300 euron tasauslaskun vedestä? Asuuko teitä 12 henkeä ja olette maksaneet yhdestä?
Meillä ainakin on 50e vesiennakko asunto-osakeyhtiössä ja kolme henkilöä (kaksi aikuista + teini) asuu talossa, kyllähän tuossa vuoden aikana tulee useita satasia tasausta.
Ihmeellistä, ettei ennakkoa voida laittaa todenmukaisemmaksi. Meillä se on 14 e/ kk hengeltä ja tasaussummat ovat aika pieniä suuntaan tai toiseen.
Mun vesilasku on 20e /kk = 240e vuosi. Kova on tasauslasku, ylittää mun koko vuoden kulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tarvitsee laskun omalle nimekkeen, ei sosku korvaa vuokranantajan nimellä olevaa laskua. Vuokranantajan tulee siis kirjoittaa, vaikka käsin, aplle se lasku. Ilman laskua ei ole maksuvelvollisuuttakaan.
Tilisiirtolomakkeita jaetaan pankissa, sen voi kirjoittaa sossua varten ihan itse.
Meinaat että sosku korvaa mitä tahansa tilisiirtoja :D? Lasku on ihan eri asia kuin tilisiirto.
Millasen laskun sä kuvittelet saavasi yksityiseltä vuokranantajalta? Joko tulee samoja tilisiirtolappuja tai sitten on vain vuokrasoppari jossa tilinumero ja vuokranmaksupäivä.
Ootte ihan liian laitostuneita kaupungin vuokraslummeissanne.
Ap saa ihan vapaasti koettaa saada toimeentulotukea itse kirjoitetulla tilisiirrolla. Siitä vaan, mitään ongelmaahan ei sitten olekaan!
Ps. Miten asuinpaikkani (joka ei ole vuokralla eikä slummi) tähän vaikuttaa? On ihan yleissivistystä tietää, että tukea ei saa itse kirjoitetuilla lapuilla senttiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tarvitsee laskun omalle nimekkeen, ei sosku korvaa vuokranantajan nimellä olevaa laskua. Vuokranantajan tulee siis kirjoittaa, vaikka käsin, aplle se lasku. Ilman laskua ei ole maksuvelvollisuuttakaan.
Tilisiirtolomakkeita jaetaan pankissa, sen voi kirjoittaa sossua varten ihan itse.
Meinaat että sosku korvaa mitä tahansa tilisiirtoja :D? Lasku on ihan eri asia kuin tilisiirto.
Millasen laskun sä kuvittelet saavasi yksityiseltä vuokranantajalta? Joko tulee samoja tilisiirtolappuja tai sitten on vain vuokrasoppari jossa tilinumero ja vuokranmaksupäivä.
Ootte ihan liian laitostuneita kaupungin vuokraslummeissanne.
Komppaan!
Yksityisen vuokranantajan ei tarvitse mitään laskuja lähetellä. Vuokrasopimuksessa tai muussa ilmoituksessa vuokran suuruus, eräpäivä, tilinumero jne.
Vuokrasopimuksesta ilmenee, että kuuluuko vesi vuokraan, onko kiinteä kk-maksu vai kulutuksen mukaan.
Harvoin (pl. ihan uusimmat kiinteistöt) pystyy huoneistokohtaista vesisopimusta tekemään vaikka oma mittari olisikin. Vesiliittymän tekee taloyhtiö ja laskutetaan taloyhtiöltä liittymän "ison" vesimittarin lukeman mukaan. Huoneistokohtaiset ovat vain tämän "ison mittarin" lukeman jyvittämisen takia. "Ison mittarin" ja huonestokohtaisten mittarien summan erotus on taloyhtiön vedenkulutusta. Esim. ulkona olevat vesipostit jne.
Jos ei ole huoneistokohtaisia mittareita, niin silloin peritään kiinteitä vesimaksuja esim hlöluvun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tee oma vesisopimus. Jokaisella vuokralaisella on siihen oikeus. Ihan sama kuka asunnon omistaa. Jos taas vuokraan sisältyy vesi ei lasku kuulu teille laisinkaan.
Ei taida sinulla olla mitään käsitystä mikä vesisopimus edes on ja miten&milloin sellaisen voi tehdä...
Vierailija kirjoitti:
Vesisopimus?
Ei liityntäsopimus ole mikään sähkösopimus. Liityntäsopimus on kiinteistökohtainen. Ei huoneistokohtainen. Huoneistokohtaisilla mittareilla vain jyvitetään liityntämittarin lukema. Kuten yllä mainittukin.
Vierailija kirjoitti:
Minunkin vuokranantaja joutui maksamaan laskun, koska eihän hän itselleen halua harmeja. Ruinasi sitten minulta rahaa, jotka hänelle maksoin.
Jos itse olisin vuokranantaja, niin laskuttaisin yläkanttiin vedestä.
Sen voi laskuttaa mitä vuokrasopimuksessa on sovittu. Enemmän on petos.
Mitäs jos maksaisit ihan itse etkä hakisi sossusta???
Vituttaa maksaa veroina muiden vesilaskuja. Perkele.
Pientä rajaa sille vedenkäytölle nyt! Koskaan te ette opi säännöstelemään rahoja ja vettä ja mitä vaan, jos "joku" ylimaallinen taho kuten sosiaalitoimi aina maksaa ja päästää pälkähästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis 50€/kk x3 =150€kk vedestä ja senkin jälkeen joku megatasalasku??
Miten sitä vettä onkin kulutettu noin paljon, ennakkovesimaksu on suuntaa antava, vai oletteko jotain teinipissiksiä jotka seisotte suihkussa puoli tuntia per sierainpari. Äkkiä siitä tulee maksettavaa. Menkää jakamaan vaikka mainoksia, että saatte maksettua laskut. Meillä oli 40 euroa vesimaksuennakkoa kahdesta ja saimme puolet takaisin, siis ihmettelen, että miten helvetissä joku saa menemään noin paljon vettä ja saunassa tuli käytyä 3-4kertaa viikossa. Mittari oli omassa asunnossa josta pystyi tarkistamaan kulutuksen. Isännöitsijä koetti kusettaakin asiassa ja laittoi suuremman laskun, otin valokuvat vesimittarista josta näkyi todellinen kulutus ja laitoin hänen esimiehelleen ,että mitä se ammattitaidoton punkero koettaa puuhastella, johan tuli äkkiä korjattu lasku jossa rahaa maksettiinkin takaisin.
Onko vuokranantajalla dokumenttia todellisesta kulutuksesta ja mitä lukee vuokrasopimuksessa, onko vesi kulutuksen mukaan, Ryhdistäytykää ja lopettakaa sossun kuppaaminen.
Ettei vaan vuokranantaja yrittäisi saada pientä lisätiliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootte ihan liian laitostuneita kaupungin vuokraslummeissanne.Ap saa ihan vapaasti koettaa saada toimeentulotukea itse kirjoitetulla tilisiirrolla. Siitä vaan, mitään ongelmaahan ei sitten olekaan!
Ps. Miten asuinpaikkani (joka ei ole vuokralla eikä slummi) tähän vaikuttaa? On ihan yleissivistystä tietää, että tukea ei saa itse kirjoitetuilla lapuilla senttiäkään.
Voi herranjumala, että ihan yleissivistystä nykypäivänä tietää sossutukien kiemuroista :D eiköhän oletus edelleen ole se, että normaali työssäkäyvä ihminen tienaa itse elantonsa eikä joudu käymään sossun luukulla.
Meitä asuu asunnossa 6hlö, mutta olivat ottaneet vuokranyhteydessä vesilaskua vain 4 henkilöltä (12e/hlö) ja meille siis ilmoitettiin että kuussa vesimaksu on vuokranpäälle 48e ja kerran vuodessa tulee tasauslasku.
No, pelkästään tuosta tulee jo 12x24 = 288e.
Enkä minä tietenkään jätä laskua maksamatta, ei se ole edes tarkoitus. Mutta eipä riittänyt mikään sähköpostiviesti ja siinä oleva tilinumero toimeentulotuen liitteeksi, pitää olla ihan lasku, jota emme syystä X saa.. Pyysin että kirjoittaa vaikka käsin sen mutta ei, ei kirjoita. Siksi tätä nyt ihmettelen miksi on niin vaikeaa? Tuleeko siitä jotain harmeja vuokranantajalle?
ap
Ei, ei emme seisoskele suihkussa tuntitolkulla. Meillä kuluu runsaasti vettä mm. pyykinpesuun (2 jääkiekkoa pelaavaa poikaa -> hikiset urheiluvaatteet, ratsastusta harrastava tyttö) ja mies joutuu työvaatteet pesemään myös kotona. Suihkussa ei suuremmin lotrata, mies käy töiden ja salin jälkeen, pojat käyvät treenien jälkeen ja tyttö tottakai ratsastuksen jälkeen.
ap
Miten paljon täytyy kuluttaa vettä, että tulee noin iso tasauslasku? Me maksamme ennakkoa 30e/kk, eli teidän tasauslaskunne maksaa meidän 10kk:n vesilaskuamme. Eikä ole kyse siitä, että meiltä veloitettaisiin alihintaa, sillä juuri saimme hyvitystäkin muutaman euron.
Aika hemmetisti kuluu vettä teillä.