Koiranomistajan logiikka
Ainakin osa koiranomistajista (vähintään ne, joilla varoitustarra koirasta) on ottanut koiransa sen takia, että kukaan ei tule tontille eikä jää notkumaan ja velttoilemaan tontin lähelle ja on koiria, joiden haukkuminen jo on sellaista, että mieluummin tekee kävelylenkin tai ainakin juoksulenkin eri kautta kokonaan kuin kävelee edes ripeästi ohi koiranomistajan tontin.
Kuitenkin koiranomistaja hyvin usein notkuu muiden tontin liepeillä ja ei ujostele yhtäään pysähtyä toisen koiranomistajan kanssa niin, että samalla katsellaan toisen kotiin, mutta selvästi jotkut ottavat koiran, jotta muut pysyisivät kaukana heidän kodistaan.
Missä siis logiikka? Miksi ei voi käyttäytyä jo alunalkaen niin, kuin haluaa itselleen, niin kenenkään ei tarvitsisi ainakaan turvallisuuden tai kotirauhan takia ottaa koiria, tosin varmasti myös eläinrakkautta on aina mukana, en sitä väitäkään.
Kakat sinänsä eivät minua häiritse ja hassulta tuntuu se, jos kakat säilötään muoviin, ja viedään kaatopaikalle, mutta tästäkin lienee monta mielipidettä. Sinänsä minkä tahansa elävän olennon määrä alueella, jos se kasvaa, niin haitat kasvavat, oli sitten kyse ihmisistä, koirista, tai vaikka lupiinista tai koiranputkista. Ja koiria on todella paljon joillakin alueilla, joten pitäisi tarkkaan miettiä silloin, mitä niiden kanssa tekee.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää kans toi et koiranpaskat pitäis kerätä OJASTA tai pientareelta pois. Käykö joku keräämässä oravan tai linnun jätöksetkin?? :D Mä en kerää koiramme jätöksiä, mutta se ei kyllä pasko suoraan asfaltille, eikä toisten pihoille! Meidän talo on tien vieressä ja harvase päivä saa muistuttaa samoille koiranulkoiluttajille että paskattais koiransa sen kävelytien toiseen reunaan, koska ei oo kiva lähteä kävelee pihasta pois ja todeta että kävelenpä takas sisälle ja vaihan kengät :D Ihmiset eivät ilmeisesti ymmärrä että meidän talon nurkka on pihaa :D Ja meidän koira kyllä paskoo meidän pihallekin mutta yleensä varaston taakse jossa ei kävellä.
Ok. Ohis, mutta eikö kaikki talot ole tien vieressä...
Ei nyt liity varsinaisesti aiheeseen, mutta ihan parasta oli, kun koirani kakkasi metsätien reunassa ojan toiselle puolelle metsikköön. Metsäkaistaleen takana oli kerrostalo, niin eiköhän joku setä sieltä mutissut parvekkeelta, että kerää se pois. Häiritsi vissiin esteettistä silmää, vaikka näkyi sieltä ylhäältä yhtä hyvin kuin kärpäsen kakka. En kerännyt. Itse mieluummin haistelen koiranpaskaa kuin naapurin syöpäkäärylettä.
Niin, eipä siihen ihmeen isoja asioita tarvittais, jotta kaikki tyytyväisnä eläisivät. Ihmeitä kylläkin :/
Koiranomistajan velvollisuudet:
Miettiä erittäin tarkkaan, "oletko koiraihminen", tiedätkö mitä se yleensä vaatii ja oletko valmis tekemään töitä sen eteen? Tunnetko lainsäädännön?
Koirarodun valinta! Olosuhteet ja tarve! Mitä haluat koiralta? Oletko kykenevä "lauman" johtajaksi, ja ennen kaikkea kouluttajaksi? Viekö mukavuudenhalu vallan? Jaksatko huolehtia jopa 18 vuotta koirasta?
OTATKO MUUT IHMISET HUOMIOON??? Pystytkö keskustelemaan asiallisesti, jos jollain on jotain aiheellista huomautettavaa?
Vältä pentutehdasta ja hanki terve koira laillisesta paikasta! Huolehdi lekurikäynnit ja rokotteet! Varaa rahaa reilusti muuhunkin kuin kauppahintaan!
Näistä kun aloittaa, niin lähtökohdat on varsin hyvät!
Muut ihmiset: Jos naapurista koirineen/ohikulkijoista koirineen ei ole haittaa, niin anna olla ja mennä. Ethän tunge itseäsi ja varsinkaan lapsiasi LUPAA KYSYMÄTTÄ koirakon seuraan ja silittelemään?
Jos koira on aidan takana hiljaa ja ilman aggressioita omalla pihallaan, niin ethän puutu tilanteeseen? Se voi tuijottaa, mutta se on sen "oikeus" ja hyvin tavanomaista lajille.
Jos koira räksyttää kotirauhaasi häiriten, toistuvasti tai aiheuttaa muuta haittaa, kuten ulosteet, on sinulla myös omat oikeutesi puuttua asiaan. Viranomaiset auttavat tässä.
(Vuosikymmenten kokemus koirien omistamisesta, eikä koskaan ole kukaan huomauttanut/rähjännyt koiran ojaan/syvälle metsään paskomisesta. Muualta ulosteet kerätty.)
Tontin liepeillä saa käsittääkseni hengata kuka vaan niin paljon kuin haluaa. Tontti ja vaikka sen läpi oikaiseminen on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Tontin liepeillä saa käsittääkseni hengata kuka vaan niin paljon kuin haluaa. Tontti ja vaikka sen läpi oikaiseminen on eri asia.
Laki ja hyvät käytöstavat ovat kaksi tyystin eri asiaa. Ja aloituksessa mietin sitä, miten joiltakin joko puuttuu logiikka tai äly tai tavat, kun itse tekevät eri tavalla kuin odottavat muilta.
Mua ihmetyttää kans toi et koiranpaskat pitäis kerätä OJASTA tai pientareelta pois. Käykö joku keräämässä oravan tai linnun jätöksetkin?? :D Mä en kerää koiramme jätöksiä, mutta se ei kyllä pasko suoraan asfaltille, eikä toisten pihoille! Meidän talo on tien vieressä ja harvase päivä saa muistuttaa samoille koiranulkoiluttajille että paskattais koiransa sen kävelytien toiseen reunaan, koska ei oo kiva lähteä kävelee pihasta pois ja todeta että kävelenpä takas sisälle ja vaihan kengät :D Ihmiset eivät ilmeisesti ymmärrä että meidän talon nurkka on pihaa :D Ja meidän koira kyllä paskoo meidän pihallekin mutta yleensä varaston taakse jossa ei kävellä.