Riittääkö 2-vuotiaalle ulkoiluksi parin tunnin rataslenkit
joka päivä? Vai pitääkö olla muuta...puistoilua, pihaleikkejä tms?
Sisällä kyllä juoksee eestaas tuntikausia.
Kommentit (18)
veisin kyllä pihalle ihan leikkimään, puistoon vaikka niin tapaa siinä samalla kavereitakin:)
ja purkaa energiaa..muuten juoksee sisällä, mikä ei ole niin turvallista. Eikä jaksa leikkiä sisällä, jos ei ole ulkona purkanut enrgiaa.
Alle kouluikäisen pitäisi liikkua vähintään kaksi tuntia. Ja sisällä sitä liikuntaa ei oikein tule. En kyllä tiedä, mistä iästä alken nuo alle kouluikäiset lasketaan.
Meillä kyllä 2-vuotias tykkää itse kävellä osan matkaa ja kaikista kivointa on lapsesta, kun jäädään omalle pihalle leikkimään. Minä taas itse tykkään että mentäisiin rattattelemaan, kun ei ulkona nyt oikein itselle mitään tekemistä.
ja sitten jäisit pihaan " juoksuttamaan" lasta. Tai rattailette puistoon tms.
Siis kirjoitit että JOKA PÄIVÄ. Siis ei riitä. lä joka päivä istuta rattaissa! t.8
Lapsi tarvitsee ulkona leikkimistä/juoksentelua jo pelkän motoriikan kehittymisenkin kannalta.
ite tykkään reippailla (ainut tapa pitää kuntoni yllä) ja lapsi kävelee vielä niin hitaasti ettei kunnon kävely hänen kanssa toimi.
Lapseni tykkää vieläkin katsella maisemia rattaista käsin.
Tässä vaan on niinku tapettu kaks kärpästä yhdellä iskulla....
no ehkä pitää lisätä päivään vielä toinen ulkoilukerta jonkun muun puuhailun merkeissä.....(asumme korvessa ja lähistöllä ei ole puistoja tms...)
T:ap
Annappa 2-vuotiaasi nousta rattaista kokeilemaan omia jalkojaan! Voit uskoa, että tämä maailma on täynnä ihmeteltävää kaksivuotiaalle. Rattaista kurkisteltuna kaikki näyttää varmasti varsin erilaiselta, kuin jos hän pääsisi itse asioita haistelemaan ja koskettelemaan asioita. Saat itsekin roppa kaupalla hyvää mieltä ja monipuolista liikuntaa, kun painat taaperosi perässä...kokeile vaikka hippaa ja piilosta...kaksivuotiaasta kukkuuleikit on ehkä parasta maailmassa! Sitäpaitsi tenavan motoriikka kehittyy paljon paljon monipuolisemmaksi, kun hän saa kulkea ulkona vaihtelevassa maastossa...sisältä kun harvemmin pieniä ylä- ja alamäkiä löytyy. Hassun hauskoja ulkoiluhetkiä!!!
MIelestäni kävelemään oppimisen jälkeen pitäisi saada ITSE ulkona kävellä ja puuhata. Keksi jotakin muuta kunnonkohottamiseksi, tai tee tuo kävelylenkki erikseen. Muuten saat ihmetellä lähivuosina,. kun lapsesi on kehityksestä muita roppakaupalla jäljessä, eikä välttämättä sitä enää noin vaan kiri kiinni.
Eli keksi itsellesi jotain muuta rattailun lisäksi. Niin että saatte molemmat liikuntaa! :)
Nauti hyvä ap vielä kun lapsesi istuu rattaitten kyydissä mielellään! Itsekin lenkkeilen rattaiden kanssa päivittäin ainakin tunnin, mutta sen jälkeen annan lapsen itsekin jaloitella ja peuhata pihalla puolesta tunnista tuntiin. Molemmat saavat näin ilon irti ulkoilusta:)
Esim. tänään käveltiin rattaiden kanssa yhdelle metsätielle jonne puolen tunnin kävelymatka, (asutaan korvessa myös) ämpärin ja lumilapion kanssa. Metsässä lapsi touhusi puolisen tuntia, sitten käppäiltiin takaisin omaan pihaan ja leikittiin vielä omassa pihassa puoli tuntia. Jos tuntuu, että itse tarvitsen vielä lisää liikuntaa, teen illalla pienen lenkin, kun isä on lapsen kanssa.
että rataslenkkeilette johonkin pidemmälle puistoon. Me tehdään monesti niin, että rattailla kolmen vartin matka puistoon, tunnin leikit puistossa, puistosta lähtiessä pieni välipala, kolme varttia kotiin ja syömään :)
Ei ihmekään jos sisällä juoksee, kun ulkona istuu rattaissa
puistossa, mutta jos ei ole muutakaan aktiviteettia, niin sen kyllä huomaa.
Vierailija:
että rataslenkkeilette johonkin pidemmälle puistoon. Me tehdään monesti niin, että rattailla kolmen vartin matka puistoon, tunnin leikit puistossa, puistosta lähtiessä pieni välipala, kolme varttia kotiin ja syömään :)
vaan se että lapsi saa liikuntaa ja sitä ei kyllä rattaissa istumalla saa.
2h päivittäin pitäis lapsien ulkona touhuilla ja se on minimiaika. Tottakai poikkeuspäiviä tulee mutta pääpiirteittäin niin että lapsi sen tunnin-kax ainakin saa siellä touhuta ja motoriikka kehittyä kiipeilyssä yms.
Ihanaa, omassa pihassa on tekemistä kun aukaisee silmänsä. Eli nyt teet vaikka 1-1,5 tunnin rataslenkin ja sitten metsään tai omaan pihaan. Olkaa hippaa, etsikää hiiren jälkiä, löytyisikö käpyjä (ehkä oravan syömiä), menkää kävellen (lapsi myös kävelee ja vetää pulkkaa itse)pulkkailemaan, etsikää pudonneita oksia ja tehkää esim. lyhty pihaan ja sinne kynttilä, kolatkaa lunta, lapsi lapioi ämpäriin lunta ja kaadetaan se jonnekkin, keksit kyllä. Ei kaksivuotiasta tarvitse liikuttamalla liikuttaa vielä. Kova homma touhata omassa pihassa toppahaalarit päällä.
pitäähän lapsen saada leikkiä pihallakin.
Nukkuuko lapsesi tuon rataslenkin ajan?