Pikalähtö Helsinkiin töiden perässä! Asuinalueista arvioita
Miehen työn perässä siis lähdetään. Omalla koulutuksellani uskon saavani töitä myös Helsingistä. Tällä hetkellä asumme Oulussa ja meillä ei juurikaan ole kontakteja etelään. Kumpikin on alun perin vielä pohjoisemmasta kotoisin kuin Oulu. Yliopistolla olemme tutustuneet.
Olemme katselleet äkkipäätä alueita Haagasta ja Munkkivuoresta. Rahallinen kipuraja menee näissä neliöhinnoissa. Meillä on kolme lasta, 2, 5, ja 7-vuotiaat. Vanhin on siis ensimmäisellä luokalla, joten hyvä koulu olisi tärkeä.
Heitelkää ihan mitä vain, koska emme tunne juuri Helsinkiä, niin ei tarvitse tod. olla tämä länsisuunta. Siellä ilmeisen kallista verrattuna esim. itään.
Kommentit (331)
Vierailija kirjoitti:
Miehen työn perässä siis lähdetään. Omalla koulutuksellani uskon saavani töitä myös Helsingistä. Tällä hetkellä asumme Oulussa ja meillä ei juurikaan ole kontakteja etelään. Kumpikin on alun perin vielä pohjoisemmasta kotoisin kuin Oulu. Yliopistolla olemme tutustuneet.
Olemme katselleet äkkipäätä alueita Haagasta ja Munkkivuoresta. Rahallinen kipuraja menee näissä neliöhinnoissa. Meillä on kolme lasta, 2, 5, ja 7-vuotiaat. Vanhin on siis ensimmäisellä luokalla, joten hyvä koulu olisi tärkeä.
Heitelkää ihan mitä vain, koska emme tunne juuri Helsinkiä, niin ei tarvitse tod. olla tämä länsisuunta. Siellä ilmeisen kallista verrattuna esim. itään.
Ostakaa etelä-haagasta, munkkivuoresta tai muualta länsi-helsingistä. Myös hinnat ovat olleet kovassa nousussa Kannelmäessä siitä huolimatta että rakennuskanta on aika pitkälle remppaan menevää erittäin pian. Samoin asuntojen hinnat ovat Malminkartanossa olleet nousussa Kannelmäen tavoin. Malminkartanossa on todella hiljaista ja rauhallista nykyään vaikka aiemmin olen lukenut että aluetta on väitetty rauhattomaksi. Minusta Kannelmäen asema tosin ei ole kiva ja sitratori Kantsussa on myös ruma. Riippuu minkä kokoisen asunnon haluatte. Mitä tulee Haagan ja pohjois-haagan asuntoihin, niin kannattaa ottaa korjauskulut huomioon, koska aika monessa on tulossa putki ja tai sähköremppa.
Lännessä palvelut paranevat Triplan valmistumisen myötä.
Länsi tai etelä on paras. Myös Kumpula ja Vallila ovat kivoja.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tuli niin yllätyksenä!
Mies ei edes ollut kertonut minulle, että on hakenut uutta työtä. Ilmeisesti ei itsekään luottanut siihen, että sen saisi. Nyt kuitenkin jo helmikuun alusta aloittaisi.
Kai on parasta tehdä niin, että mies vuokraa ensin yksiön (nekin kauheissa hinnoissa) ja katsellaan rauhallisesti tätä asiaa. Aikamoinen elämänmuutos edessä! Olen sellainen liiankin takertuva vallitseviin olosuhteisiin. Lapsilla leikkikaverit täällä, minulla ja miehelläni ystäväpiiri täällä. Nyt sitten yhtäkkiä tempaistaan ihan toiseen ympäristöön... En kuitenkaan halua olla esteenä mieheni uralle. Työ on sellainen, että siinä uramahdollisuudet ovat huikeat. Yritän tolkuttaa itselleni, että lähteväthän ihmiset ties minne Saudi-Arabiaan tai ainakin Berliiniin milloin minkäkin haasteen perässä.
Silti jotenkin kauhea olo tästä.
Jos teillä on ekaluokkalainen juuri syksyllä aloittanut koulun, niin en kyllä mitenkään ymmärrä, miten olette muuttamassa nyt Helsinkiin. Etenkin, jos miehelläsi jo on olemassaoleva työpaikka. Ei tulisi itselläni mieleenkään riistää lapsia tuolla tavoin ympäristöstään, etenkin kun kyse on vain yhdestä työpaikasta. Olisitteko parin vuoden päästä muuttamassa takaisin? Kauheaa lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
250 000:lla ette kyllä saa Helsingistä juuri mitään, ainakaan ns. hyvältä alueelta.
Sen verran siis ollaan valmiit lisää laittamaan, että 300 tuhatta maksaisi asunto. Mutta silti se on kyllä pieni raha Hesassa. Ollaan siis valmiit asumaan aika ahtaastikin, kunhan ympäristö olisi mieluinen.
Kiitos tähänastisista asiallisista kommenteista!
Täytyykö sen asunnon olla juuri Helsingissä? Mitä työtä itse teet? Onko miehellä oma auto käytössä?
Olisiko ympäryskuntiin muutto ihan mahdoton ajatus? Esim Sipoo tai Kirkkonummi.
Olen terveystieteiden maisteri. Minulla ei siis ole työpaikkaa vielä Helsingissä.
Meillä on tällä hetkellä kaksi autoa, mutta haviteltaisiin sujuvien joukkoliikenneyhteyksien äärelle. Joten toisesta luovuttaisiin. Ideaali olisi, että kumpikin säiden salliessa käyttäisi pyörää ja ei salliessa julkisia. Ollaan ekologisesti suuntautuneita arvovalintojen kautta näin.
Eli autoriippuvuus ei oikein sovi meille. Oulussakin tällä hetkellä paljolti käytämme muita kulkumuotoja mahdollisuuksien mukaan. Talomme on hyvien yhteyksien päässä, mutta raaka totuus on, että siitä ei euroina saa kuin korkeintaan neljännesmiljoonan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
250 000:lla ette kyllä saa Helsingistä juuri mitään, ainakaan ns. hyvältä alueelta.
Onhan tässä vaikka Munkkivuoresta. Ja tinkimisen varaa ehkä on? Vaikuttaa jonkun mummon kuolinpesältä, josta halutaan nopeasti eroon.
http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/11813940#?view=gallery&previ…
Tuo on tarjouskauppakohde eli hinnat lähtevät tuosta ylöspäin ei alaspäin. Vuokrasopimus päättyy 2020 ja silloin tontin vuokra kasvaa moninkertaiseksi.
Tarjouskaupassa asunnon myyjä olettaa saavansa ainakin 25% enemmän kuin asunnon lähtöhinta on. Tämä on parin välittäjän kertoma sääntö siitä miten tarjouskaupan lähtöhinta määritetään. Lännessä asunnot kyllä menevät kaupaksi ilman polkuhintojakin.
Miksei mies lähde ensin Helsinkiin yksin ja te muut jäätte Ouluun valmistelemaan muuttoa ihan rauhassa kesään asti? Lapsi saa olla ekaluokan loppuun samassa koulussa. Ehditte etsiä asuntoa rauhassa.
Ja miksi ihmeessä pitää asua Helsingissä? Katsokaa radan varresta vaikka Keravaa ja Järvenpäätä - järkevä työmatka Etu-Töölöön (ja moneen muuhun paikkaan pk-seudulla), mutta kivempi ja jonkin verran halvempi kuin Hki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran siis ollaan valmiit lisää laittamaan, että 300 tuhatta maksaisi asunto. Mutta silti se on kyllä pieni raha Hesassa. Ollaan siis valmiit asumaan aika ahtaastikin, kunhan ympäristö olisi mieluinen.
Täytyykö sen asunnon olla juuri Helsingissä? Mitä työtä itse teet? Onko miehellä oma auto käytössä?
No mitä kauheaa tässä kommentissa on että pitää alanuolettaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen terveystieteiden maisteri. Minulla ei siis ole työpaikkaa vielä Helsingissä.
Meillä on tällä hetkellä kaksi autoa, mutta haviteltaisiin sujuvien joukkoliikenneyhteyksien äärelle. Joten toisesta luovuttaisiin. Ideaali olisi, että kumpikin säiden salliessa käyttäisi pyörää ja ei salliessa julkisia. Ollaan ekologisesti suuntautuneita arvovalintojen kautta näin.
Eli autoriippuvuus ei oikein sovi meille. Oulussakin tällä hetkellä paljolti käytämme muita kulkumuotoja mahdollisuuksien mukaan. Talomme on hyvien yhteyksien päässä, mutta raaka totuus on, että siitä ei euroina saa kuin korkeintaan neljännesmiljoonan.
Pohjois-haaga, Kannelmäki ja Malminkartano ovat asemien varressa ja Kantsun asemaa lukuunottamatta rauhallisia. Eivät myöskään kovin kalliita vielä, mutta Kaarelassa on ollut viimeisen viiden vuoden Helsingin tilastojen mukaan asujien keskitulot nousussa vaikka kaikissa muissa osissa itä-helsinkiä vastaavaa tulojen nousua ei ole tapahtunut. Kaarelassa myös opiskelija-asunnot pudottavat tilallisia keskituloja. Junalla on helppo täräyttää ostoksille Myyrmäkeen tai Pasilan Triplaan jos on autoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei edes ollut kertonut minulle, että on hakenut uutta työtä. Ilmeisesti ei itsekään luottanut siihen, että sen saisi. Nyt kuitenkin jo helmikuun alusta aloittaisi.
Kai on parasta tehdä niin, että mies vuokraa ensin yksiön (nekin kauheissa hinnoissa) ja katsellaan rauhallisesti tätä asiaa. Aikamoinen elämänmuutos edessä! Olen sellainen liiankin takertuva vallitseviin olosuhteisiin. Lapsilla leikkikaverit täällä, minulla ja miehelläni ystäväpiiri täällä. Nyt sitten yhtäkkiä tempaistaan ihan toiseen ympäristöön... En kuitenkaan halua olla esteenä mieheni uralle. Työ on sellainen, että siinä uramahdollisuudet ovat huikeat. Yritän tolkuttaa itselleni, että lähteväthän ihmiset ties minne Saudi-Arabiaan tai ainakin Berliiniin milloin minkäkin haasteen perässä.
Jos teillä on ekaluokkalainen juuri syksyllä aloittanut koulun, niin en kyllä mitenkään ymmärrä, miten olette muuttamassa nyt Helsinkiin. Etenkin, jos miehelläsi jo on olemassaoleva työpaikka. Ei tulisi itselläni mieleenkään riistää lapsia tuolla tavoin ympäristöstään, etenkin kun kyse on vain yhdestä työpaikasta. Olisitteko parin vuoden päästä muuttamassa takaisin? Kauheaa lapsille.
Nyt vain on niin hyvä tilaisuus tulevaisuuden kannalta, että pakko tarttua. Kuten jo sanoin, niin miehen liksa nousee olennaisesti.
Ekaluokkalaisemme on hyvin reipas ja toisiin nopeasti tutustuva. Mutta ymmärrän kyllä näkökannan. Huolettaa minuakin. Onko sitten toisaalta niin, ettei lapsiperhe koskaan voisi muuttaa? Aina on huono vaihe? Parempi nyt kuin että lapset olisivat jo solmineet pysyviä ystävyyssuhteita esimurrosiässä ja myöhemmin.
Teidän kannattaa vuokrata eka se yksiö miehelle ja tulla sitten rauhassa katselemaan minne haluatte asettua. Käykää kiinnostavilla alueilla kävelemässä ja miettikää ne liikenneyhteydet, kartalla muutama kilometri voi tarkoittaa 30-45min julkisilla jos ei mene suoraa linjaa. Kannattaa myös kävellä alueen ostoskeskuksessa, ne tarjoavat läpileikkauksen alueen asukkaista.
Metrolinja on luetettavin kulkuväline julkisista ja sillä pääsee koko varreltaan nopeasti keskustaan. Töölöön sitten esim. ratikalla, joita ruuhka-aikoina menee tiheään. Itse vältän keskustaan ajamista varsinkin ruuhka-aikoina. Varrelta löytyy mukaviakin asuinalueita, niitä jo aiemmin mainittuja ongelma-alueita lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Miksei mies lähde ensin Helsinkiin yksin ja te muut jäätte Ouluun valmistelemaan muuttoa ihan rauhassa kesään asti? Lapsi saa olla ekaluokan loppuun samassa koulussa. Ehditte etsiä asuntoa rauhassa.
Ja miksi ihmeessä pitää asua Helsingissä? Katsokaa radan varresta vaikka Keravaa ja Järvenpäätä - järkevä työmatka Etu-Töölöön (ja moneen muuhun paikkaan pk-seudulla), mutta kivempi ja jonkin verran halvempi kuin Hki.
Vantaalta ei mielestäni kannata ostaa jos haluaa että asunto pitää arvonsa tulevaisuudessa. Kaukaa sukkuloinnissa ei ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa ajattelin. Jos olisi pakko muuttaa Helsinkiin, koska muuta työtä ei ole, niin sitten ymmärtäisin lähdön Oulusta. Mutta teillä on molemmilla työpaikat, omakotitalo ja olette kotoisinkin sieltä päin. Ihan hirmuinen elintason ja elämisen tason lasku.
Ainakin eka sivu on täynnä hyviä vastauksia, paitsi ehdotukset Espoosta, varsinkin Leppävaarasta. Sinne en suosittele.
Tulet vielä yllättymään hintatasosta. Hyvät kuvakulmat asuntoilmoissa ei vielä kerro sulle koko totuutta. Palvelut toimii Helsingissä, mutta tuolla summalla on sunnattava asunnon ostoon Espooseen ja se on taas ihan eri juttu, kun ne palvelut siis on Helsingissä.
Itse asun Pohjois-Helsingissä.
Ihan hyvät liikenneyhteydet Töölöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin kaupunkia miehesi työpaikka sijaitsemaan? Tämä on aika oleellinen kysymys Helsingissä.
Yleistasolla suosisin Idän HYVIÄ alueita. Näihin lasken maantieteellisessä järjestyksessä keskustasta katsottuna Kulosaari, Herttoniemi, Laajasalo/Jollas, Tammisalo, Roihuvuori (tietyin varauksin), Puotilan vanha puoli, Vartiokylä ja Vuosaaren vanhan puolen rivarialueet. Muualta muuttavat ihmiset eivät oikein aina tajua, että Itä-Helsinki olisi omana kaupunkinaan Suomen kuuden tai seitsemän suurimman kaupungin joukossa. Itä-Helsinki ei siis ole mikään homogeeninen kaupunginosa vaan koostuu osasta koko Suomen hyvätuloisimpia postinumeroalueita (Kulosaari, Marjaniemi, Jollas), ylemmän keskiluokan alueista, joita tuossa listasin ja sitten ihan oikeasti ikävistä paikoista kuten vaikka Kontulan, Vesalan ja Mellunmäen vuokrakasarmyipuolet (näissäkin on omat ihan mukavat pientaloalueensa! En silti muuttaisi itse).
Olen asunut sekä Etelä- että Pohjois-Haagassa aikanaan. Oikein mukavia paikkoja (Pohjois-Haagan aseman ympäristö kyllä vähän tympeää), mutta tänä päivänä hinta-laatusuhde ei kohtaa. Munkkivuori on vähän vaihtelevampaa aluetta ja aika ruuhkaisen kolmion keskellä, josta hidasta päästä millään vehkeellä keskustaan vaikka maantieteellisesti aika lähellä.
Minä taas asuin Kontulassa ja Kivikossa enkä nähnyt siellä mitään erityisen ikävää . Ja ihan vuokralla Kivikossa asuin. Tosi rauhallinen ja luonnonläheinen alue. Sellainen hieno naapuriyhteisö.
En suosittele ostamaan Kontulasta tai Kivikosta nykyisellä kehityksellä. Tai voi siellä elää. itsellänikin on kokemusta alueesta, mutta en kyllä lapsiperheenä jäisi sinne pysyvästi. Kontulan alue on negatiivisessa kierteessä. Viimeisetkin palvelut ovat lähdössä ja ostari+metro joka menee Mellunmäkeen on todella levoton. Muuten alueena ei ole Helsingin rumin kuitenkaan. Jos siihen suuntaan on pakko muuttaa niin mieluummin Myllypuro.
Vierailija kirjoitti:
Miehen työpaikka on Etu-Töölössä, mutta keskusta-asumiseen meillä ei yksinkertaisesti ole varaa. Siksi katsellimme tästä liepeiltä alustavasti paikkoja.
Sopeudumme varmasti aika pieniinkin tiloihin, vaikka tällä hetkellä asumme omakotitalossa. Eli olemme valmiit lähtemään 250 000:sta lisälainalla.
Intresseinä olisi kivat leikkipaikat, palvelut lähellä (ei autoa joka kauppareissuun). Aiomme luopua toisesta autosta nimittäin muuton myötä. Miellyttävä ilmapiiri, rauhallisuus ja jonkinasteinen luonnonläheisyys. Olemme ihan maalaistolloja, joten väljyys ympärillä olisi plussaa, vaikkei sitä sisätiloissa olisikaan. Harrastamme tässä elämäntilanteessa lähinnä kirjastoja ja liikuntaa lenkkeillen.
Työpaikan sijainnin vuoksi suosittelen pysymään kaupungin länsipuolella. Munkkivuori on rauhallista aluetta, lähipalveluita löytyy (vaikka ostari ei ole iso, se on toimiva), hyvät liikunta- ja urheilualueet, leikkipaikkoja on useampia ja lisäksi leikkipuisto, jossa on toimintaa lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vain on niin hyvä tilaisuus tulevaisuuden kannalta, että pakko tarttua. Kuten jo sanoin, niin miehen liksa nousee olennaisesti.
Ekaluokkalaisemme on hyvin reipas ja toisiin nopeasti tutustuva. Mutta ymmärrän kyllä näkökannan. Huolettaa minuakin. Onko sitten toisaalta niin, ettei lapsiperhe koskaan voisi muuttaa? Aina on huono vaihe? Parempi nyt kuin että lapset olisivat jo solmineet pysyviä ystävyyssuhteita esimurrosiässä ja myöhemmin.
Ette kuulosta kovin vastuullisilta, kun olet yhtäkkiä tempomassa ekaluokkalaista Helsinkiin ja samalla sanot "voimme elää ahtaastikin" tms. Ensinnäkin, jos nyt muutatte lasten kanssa Helsinkiin, se ei ole ekaluokkkalaiselle tai muille lapsille helppoa, vaikka kuinka helposti tutustuisi -kaikki nykyiset ystävyyssuhteet jäävät satojen kilometrien päähän. Toiseksi luokissa lapset ovat jo puolessa vuodessa ja esikoulussa ryhmäytyneet, ja on hyvää onnea, jos löytää kivan kaverin. Kolmanneksi sanot, että "voitte asua ahtaastikin" tms. Et ole tainnut oikein miettiä tätä loppuun. Jos nyt muutatte tänne, teidän tulee heti muuttaa alueelle, jossa olette lasten lopun "lapsuuselämän", jotta he saavat muodostettua pitkäkestoisia ystävyyssuhteita eivätkä ole kohta taas koulua vaihtamassa. Joten, älkää muuttako varallisuutenne äärirajoille jonnekin Munkkaan ja itkekö sitten viiden vuoden päästä, että tarvitsette tilaa ja taas pitää muuttaa aivan muualle pääkaupunkiseudulle. Muuttakaa nyt kerralla paikkaan, jossa teillä on varaa ostaa kunnollinen asunto, jos muutatte. Itselleni ei tulisi mieleenkään asettaa 30% palkankorotusta lapseni pysyvien ystävyyssuhteiden ja nykyisen hyvän elämän edelle -niin monta muuttujaa on muutossa Helsinkiin juuri lastenkin kannalta. Kukin tavallaan.
Vuosaari ja Aurinkolahti, Uutelan luonnonsujelualue vieressä. Meri. Palvelut.
Ok, kiitos tästä tiedosta. Perehdyn päivähoidon tilanteeseen. Se toki on hyvin olennaista, kun on kaksi päiväkoti-ikäistä perheessä.
-ap