Pikalähtö Helsinkiin töiden perässä! Asuinalueista arvioita
Miehen työn perässä siis lähdetään. Omalla koulutuksellani uskon saavani töitä myös Helsingistä. Tällä hetkellä asumme Oulussa ja meillä ei juurikaan ole kontakteja etelään. Kumpikin on alun perin vielä pohjoisemmasta kotoisin kuin Oulu. Yliopistolla olemme tutustuneet.
Olemme katselleet äkkipäätä alueita Haagasta ja Munkkivuoresta. Rahallinen kipuraja menee näissä neliöhinnoissa. Meillä on kolme lasta, 2, 5, ja 7-vuotiaat. Vanhin on siis ensimmäisellä luokalla, joten hyvä koulu olisi tärkeä.
Heitelkää ihan mitä vain, koska emme tunne juuri Helsinkiä, niin ei tarvitse tod. olla tämä länsisuunta. Siellä ilmeisen kallista verrattuna esim. itään.
Kommentit (331)
Millaista asuntoa etsitte?
Tapanila, Suutarila, Puistola on kivoja pientalovaltaisia alueita.
Munkka, Haaga ja Meilahti ihania vanhempien kerrostalojen alueita. Isompia asuntoja aika vähän tarjolla.
Idässä Tammisalo, Jollas ja Laajasalo osin tosi kivoja (pientaloja), samoin osa Herttoniemeä ja Roihuvuorta (vanhenmaa kerrostaloa ja ihan uutta).
Viikissä on Norssi eli koulu olisi hyvä ja hinnatkaan eivät ole kamalat. Päiväkodit tosin käsittääkseni aika täynnä. Paljon uusia taloja.
Otan osaa. Itsekin pohjoisesti kotoisin ja töiden takia pakko olla täällä. Lähtisin heti pois jos mahdollista.
Miehen työpaikka on Etu-Töölössä, mutta keskusta-asumiseen meillä ei yksinkertaisesti ole varaa. Siksi katsellimme tästä liepeiltä alustavasti paikkoja.
Sopeudumme varmasti aika pieniinkin tiloihin, vaikka tällä hetkellä asumme omakotitalossa. Eli olemme valmiit lähtemään 250 000:sta lisälainalla.
Intresseinä olisi kivat leikkipaikat, palvelut lähellä (ei autoa joka kauppareissuun). Aiomme luopua toisesta autosta nimittäin muuton myötä. Miellyttävä ilmapiiri, rauhallisuus ja jonkinasteinen luonnonläheisyys. Olemme ihan maalaistolloja, joten väljyys ympärillä olisi plussaa, vaikkei sitä sisätiloissa olisikaan. Harrastamme tässä elämäntilanteessa lähinnä kirjastoja ja liikuntaa lenkkeillen.
Osaisiko joku tästä Munkkivuoresta sanoa jotain? Katsoin, että ostari on keskellä ja keskustelujen perusteella oikeinkin toimiva?
-ap
Espoo ja Vantaa ovat hyviä paikkoja myös.
Vantaalta kulkee bussit. Espoossa bussit,juna ja pian metrokin.
Missäpäin kaupunkia miehesi työpaikka sijaitsemaan? Tämä on aika oleellinen kysymys Helsingissä.
Yleistasolla suosisin Idän HYVIÄ alueita. Näihin lasken maantieteellisessä järjestyksessä keskustasta katsottuna Kulosaari, Herttoniemi, Laajasalo/Jollas, Tammisalo, Roihuvuori (tietyin varauksin), Puotilan vanha puoli, Vartiokylä ja Vuosaaren vanhan puolen rivarialueet. Muualta muuttavat ihmiset eivät oikein aina tajua, että Itä-Helsinki olisi omana kaupunkinaan Suomen kuuden tai seitsemän suurimman kaupungin joukossa. Itä-Helsinki ei siis ole mikään homogeeninen kaupunginosa vaan koostuu osasta koko Suomen hyvätuloisimpia postinumeroalueita (Kulosaari, Marjaniemi, Jollas), ylemmän keskiluokan alueista, joita tuossa listasin ja sitten ihan oikeasti ikävistä paikoista kuten vaikka Kontulan, Vesalan ja Mellunmäen vuokrakasarmipuolet (näissäkin on omat ihan mukavat pientaloalueensa! En silti muuttaisi itse).
Olen asunut sekä Etelä- että Pohjois-Haagassa aikanaan. Oikein mukavia paikkoja (Pohjois-Haagan aseman ympäristö kyllä vähän tympeää), mutta tänä päivänä hinta-laatusuhde ei kohtaa. Munkkivuori on vähän vaihtelevampaa aluetta ja aika ruuhkaisen kolmion keskellä, josta hidasta päästä millään vehkeellä keskustaan vaikka maantieteellisesti aika lähellä.
Paljonko tahdotte laittaa asuntoonne rahaa? Kuinka monta makuuhuonetta?
Vierailija kirjoitti:
Millaista asuntoa etsitte?
Tapanila, Suutarila, Puistola on kivoja pientalovaltaisia alueita.
Munkka, Haaga ja Meilahti ihania vanhempien kerrostalojen alueita. Isompia asuntoja aika vähän tarjolla.
Idässä Tammisalo, Jollas ja Laajasalo osin tosi kivoja (pientaloja), samoin osa Herttoniemeä ja Roihuvuorta (vanhenmaa kerrostaloa ja ihan uutta).
Viikissä on Norssi eli koulu olisi hyvä ja hinnatkaan eivät ole kamalat. Päiväkodit tosin käsittääkseni aika täynnä. Paljon uusia taloja.
Helsingin pientalot ovat niin järkyttävän hintaisia, että meidän ulottumattomissa ainakin vielä. Eli kyllä kerrostaloon lähdettäisiin.
Toki olen lukenut Helsingin huimista hinnoista, mutta nyt tämä oikein löi silmille, kun itse rupesi oikein tutkailemaan. Ihan hurjaa.... Pienen pienestä rotanloukusta keskustassa joutuu pulittamaan puoli miljoonaa hyvässä lykyssä, että huh, huh.
Miehen tulot nousevat kyllä nyt 30 prossaa, mutta silti tämä hirvittää.
Leppävaara Espoossa on turvallista ja vielä suht edullista aluetta osin. Kaikki palvelut lähellä. Iso kirjasto ja lenkkimaastot myös lähellä. Koulut ja tarhat ym.
Tulkaa tänne Munkkivuoteen. Rauhallinen alue, hyvät koulut lähellä ja ostarilla löytyy kaikki oleelliset palvelut ja muutakin.
T: 11 vuotta Munkkivuoressa.
Kyllä minä ainakin voin lämpimästi suositella Haagaa. Olen itse täällä (Pohjois-Haagassa) viisi vuotta asunut ja loistavasti olen viihtynyt. Rauhallista ja mukavaa seutua. :)
Meillä on 1v8kk ikäinen lapsi ja pian toinen tulossa ja olen kokenut alueen hyvin lapsiystävälliseksi. Leikkipuistoja ja toimintaa on ainakin mielestäni ihan kiitettävästi ja useampi leikkipuisto jossa voi käydä. Alueella on myös paljon aktiivisia (koti)äitejä, (itse en näihin tosin kuulu :D) jotka järjestävät aina välillä jotain, esim perhekahvilaa ym. Tuntuu vain, että näistä ei tiedoteta juuri missään ja koska en tunne oikein ketään, niin saan vaan jälkikäteen kuulla.
Kauppoja on vähän joka suunnassa, joten valinnanvaraa riittää. Junalla ja busseilla pääsee hyvin moneen suuntaan.
Pohjois-Haagan ala-asteella on monia tuttujen lapsia, enkä ole kuullut mitään huonoa, mitä nyt joku tietty opettaja ei ole ollut mieluinen tms.
Jos miinuksia pitää etsiä, niin pyöriä täällä varastetaan jatkuvasti ja yhden huumeneulan löysin viime kesänä puistosta. Puistossa on kuitenkin aina ollut rauhallista ja kesäisin aina samat harmittomat juopot, jotka eivät yleensä aiheuta minkäänlaista häiriöitä. Sininauhasäätiö on asuttanut melkoisen määrän "erikoista" porukkaa tänne, mutta ei heistäkään yleisesti ottaen mitään häiriötä ole ollut.
Asun itse Etu-Töölössä, ja kävin ennen töissä Munkkivuoren lähistöllä. Julkiset ovat ruuhka-aikaan todella ruuhkaisia molempiin suuntiin (7 km matka 45 min, "kävellen olisit jo perillä"...) Kesällä kuljin fillarilla, mutta talvella meni hermo siihen ruuhkissa istumiseen niin totaalisesti, että vaihdoin työpaikkaa keskustaan.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko tahdotte laittaa asuntoonne rahaa? Kuinka monta makuuhuonetta?
300 000 on ehdoton maksimi, siihenkin siis otamme miltei sata tonnia lisälainaa... Kolme makuuhuonetta olisi tässä vaiheessa tarpeellista.
-ap
Nyt luin tuon vastauksen.
250 000 ja työpaikka Töölössä. Muutatte omakotitalosta. Tuolla rahalla pääsisi (ainakin melkein) rivitaloon Laajasaloon tai pienempään kerrostaloasuntoon vanhaan Hertsikaan. Sieltä metrolla Rautatientorille tai Kamppiin ja pieni kävely työpaikalle.
Etu-Töölöön pääsee kivasti bussilla Länsiväylää pitkin Espoostakin. Katsokaa jostain tulevan Länsimetron varrelta ;)
Mun mummolani oli aikoinaan Munkkivuoressa, josta ainakin lapselle on jääneet erittäin hyvät muistot. Vehreä, rauhallinen alue, hyvät palvelut. Oikein hyvät ja toimivat yhteydet keskustaan.
Kannatan Lassilaa Pohjois-Haagan kupeessa! Pieni alue, ulkoilualueita ympärillä, rauhallista, kaikki tarvittavat palvelut lähellä, Vihdintien bussit kulkevat Töölön kautta... Listaa voi jatkaa. :) Pohjois-Haagan asema vieressä, siitä pääsee keskustaan 11 minuutissa, ja myöskin lentokentälle.
250 000:lla ette kyllä saa Helsingistä juuri mitään, ainakaan ns. hyvältä alueelta.
Munkkivuori on jees, katso myös Talinranta siinä vieressä, kiva luonnonläheinen paikka! Etelä-Haagassa asuvat ystävät myös tyytyväisiä asuinalueeseensa. Katsokaa myös Kumpulan ja Käpylän tarjonta, ovat nuorten perheiden suosiossa.
Missä tuleva työpaikka on? Jos keskustassa, niin idästä metrolinjan varrelta esim. Herttoniemen vanha puoli on kivaa aluetta ja lännessä just vaikka Munkka ja (Etelä-)Haaga. Mahdollisuuksien mukaan välttäisin pelkkää bussien varaan jättäytymistä, eli valitsisin jotain junaradan, metron tai ratikkareittien varrelta.