Lämpötolpassa vai käyttäjässä vika??
Olen nyt tuskaillut näillä pakkasilla "uuden" (muutin kesällä) lämpötolpan kanssa. Tolppa tuntuu toimivan milloin huvittaa. Asetan senhetkisen kellonajan ja ajan jolloin haluan tolpan toimivan, mutta EI! Toissapäivä laitoin tolpan ajastuksen klo 10-12, mutta kun tulin autolle 14.30 sisälämppäri tohotti edelleen! No täksi päiväksi asetin 8-10 ja kun tulin autolle klo 12 ei ollut tohotin päällä, auto ihan jäässä samoin moottori. Yritin sitten laittaa lämmityksen alkamaan heti, että ehtisi edes hetken lämmetä, mutta ei mennyt päälle millään!! Kertokaa nyt automiehet ja naiset mitä ihmettä mä teen väärin??
Kommentit (35)
Niitä on kahdella eri logiikalla toimivia.
Ensimmäisessä säädetään kellonaika oikein ja sitten monelta halutaan lämmitystä.
Toisessa säädetään kuinka monen tunnin kuluttua säätöhetkestä sähkö lähtee päälle.
Vierailija kirjoitti:
Minä muutin etelä-afrikkaan Ghaanaan niin ei tarvinnu tolppasta huolehtia. Auto lähtee käyntiin palmun alta.
Ghanassa ei ole palmuja. Olet jossakin toisessa maassa.
Vihreä siihen josta haluat lämmityksen lähtevän päälle eli jos lähtö klo 12, vihreä täplä 10-kohdalle
Olen luullut aina että autolämmittimissä on ajastus, ettei sitä tolpasta laiteta. Jos on sähkövikoja pitää miettiä huoltoa tolpalle tai lämmitin uuteen.
Kannattaisiko seurata pysyykö tolpan ajastin oikeassa ajassa? Se on fyysinen mahdottomuus, ettei lämmitys käynnistyisi, jos ajastin toimii. Jos vikavirtasuoja ei ole lauennut, niin ajastin voi olla epäkunnossa. Omassa taloyhtiössä naapurin romu laukaisi vikavirtasuojan ja koko tolpasta katosi sähköt. Ja kun hänellä oli lämmitys ajastimella, meni yllättävän kauan ennen kuin sai hänet tajuamaan, että vikavirtasuoja laukeaa vasta kun hänen ajastettu lämmitys alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiössa oma kelloajastin, käy niiden mukaan.
Tää on monissa, hulluinta mitä on, oletetaan, että kaikki on samaan aikaa töissä, yhtä hullua kuin olettaa, että kaikki olisi samaan aikaa työttömänä?
Onko autopaikassa ollut kukaan ennen sinua ja onko siinä naapuria joka käyttää tolpaa kun yleensä 2 autoa per tolppa.
Ajatuksena siis, jos itse tolpassa tai pääsulakerasiassa on vika tai sulake mennyt, varsinkin jos tolppa on seissyt käyttämättömänä, eikä ole ollut kukaan valittamassa.
Tämä nyt vain 1 kaukaa haettu vika, mutta itsellänikin on näin käynyt, silloin pimeni kylläkin noin 5-6 paikkaa mutta kun kukaan muu ei tolppaa käyttänyt, niin eivät sitä huomanneet.
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin porakoneen kanssa omalla tolpallani poraamassa pienen ruuvin tuohon ajastimeen, joka estää sen pyörimästä, eli sähköä tulee koko ajan. On muuten ollut erikoisen lämpöinen auto aamuisin, kun nyt pakkasillakin on lähtenyt ;)
Meillä on joku edellinen modannut kellon niin että pyörii mutta sähköä tulee aina.
Mulla oli sama ongelma, jonka ratkaisin siten että testasin eri kellonajoilla. Sekä rämpyttelin sitä on-off kytkintä.
Kun ajastimen kello (sisempi rinkula) on oikeassa ajassa, myös ajastus (ulompi rinkula) toimii ja auto lämpiää sen 2h.
Sulla ehkäpä se ajastimen kello ei ole oikeassa ajassa.
Joku käy vääntelemässä sitä piruuttaan
Voi olla likainen sisältä ja pakkasilla jumittaa tai on kulunut.
Noita kelloja vaihdetaan tosi paljon.
Yhdessä taloyhtiössä auto ei lämmennyt ja sitten tutkittiin ja ihmeteltiin.
Yhdessä rapussa 9 rapun taloissa. Oli ikivanha pieni lappu. Jotta tolpat ovat päällä 6-9 12-16 ja illalla vielä tovin. Selvisi syy.
Ei ole tullut oikeaa vastausta vielä.
Eli pointti on tuo kulmassa oleva kytkentänasta, jossa on ykköset ja nollat. Kun aloittaja pyörittelee kelloa ja ajastuskehää eri suuntiin, nasta saattaa jäädä asentoon 1 vaikka lämmitys ei ajastuskehän mukaan pitäisi olla päällä. Tällöin lämmitys katkeaa kahdeksi tunniksi, mutta on muulloin päällä. Tuon logiikan kun tajuaa, osaa katsoa nastan asentoon 0 lämmitystä ajastaessaan.
Aivan perseestä tuo keksintö, tolpan kellokytkin. Ei sitä kukaan osaa käyttää...
Minä muutin etelä-afrikkaan Ghaanaan niin ei tarvinnu tolppasta huolehtia. Auto lähtee käyntiin palmun alta.