40-v. mittarissa. Mitä pitäisi olla?
40 -v. tulee pian täyteen. Minkälainen on keskiverto nelikymppinen nainen? Mitä pitäisi olla tehtynä ja mitä on vielä tulossa?
Kommentit (14)
Tämän palstan kriteerien mukaan akateeminen loppututkinto,mieluummin tohtori. Velaton asunto,aikuiset lapset,ja mummo pitää jo olla,koska nelikymppiset on mummoja.
Koulut on monilla käyty, mutta aina joku ottaa uuden suunnankin tai muuten vaan opiskelee jotain uutta.
Lapset ovat tehtynä tai niitä saattaa vielä tulla muutama.
Monilla on nelikymppisenä takana parikymmentäkin vuotta työhistoriaa joten talous saattaa olla hyvällä tolalla. Ainakin parempi kuin mahdollisina opiskelu- tai pikkulapsivuosina.
Jos on rahaa, ja mahdolliset lapset ohi pikkulapsi-iän voi moni nelikymppinen panostaa taas itseensä. Matkustelu, harrastukset....
Itse olen 46v ja suurin muutos elämääni vrt. kymmenen vuotta sitten on lasten kasvaminen ja käytettävissä olevan rahan määrä. Olen ollut hyvin onnekas töiden ja terveyden suhteen.
Velaton asunto, n. 200 000 - 1 000 000 sijoitusvarallisuutta, kouluikäiset lapset ja rakastava kumppani. Itsesi kansa hyvä olla ja nauttia elämästä.
Koulutus ja työpaikka, lapset tehtyinä, sinut itsensä kanssa
Terve itsetunto hankittuna. Edessäpäin ihan mitä haluat.
Mun mielestä nelikymppisellö olisi hyvä olla joku kuva siitä, mitä ja missä toivoisi viisikymppisenä, kuusikymppisenä ja seitsemänkymppisenä olevansa, ja pari vaihtoehtoista suunnitelmaa siitä, miten sinne pääsee.
Kolmenkympin kriisiä en potenut, mutta nyt tuntuu, että voi neljänkympin kriisiä pukata. Lapset vasta leikki- ikäisiä ja työelämä vetää hyvin. Itselle yritän saada aikaa ja tarkoitus on olla elämäni kunnossa nelikymppisenä. Alaa yritin vaihtaa tuossa lasten ollessa pieniä, mutta entinen ala veti voiton ja uskon, että jatkan sillä tiellä. Talo on rakennettu ennen lapsia ja maksaminen loppusuoralla. Mieskin on sama ja pysyy. Jotenkin tuntuu, että onkohan nyt vähän liian seesteinen vaihe ja että kaikki on jo koettu, voiko mitään kovin uutta ja jännittävää enää olla tulossa??
Hmm... taloudellisesti kaikki on paremmin kuin hyvin. Kaikki tavoitteet on saavutettu mitä silloin nuorempana itselleen asetti. Lapset teinejä ja sama ihana mies rinnalla edelleen. Sepä se. Siinä kaikki. Mitä nyt? Perhe on tärkein, mutta mistä nyt jotain uutta sisältöä elämään?
Tuntuu, että kaikki on jo nähty ja tehty. Mitä seuraavaksi?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että kaikki on jo nähty ja tehty. Mitä seuraavaksi?
Mitä sinulle on "kaikki"?
Minulla ei ole läheskään kaikki nähtynä ja tehtynä, sillä vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia on yksinkertaisesti aivan liikaa yhden ihmisiän tarpeiksi! t. 47-v.
Kaikki mielenkiintoiset harrastukset esim. Moottoripyörä, hevonen on ollut. Työkuviot on mallillaan, sieltä ei jännitystä heru ja miesasiat on kunnossa. Tuntuu, että kaikki on jo koettu. Saa esittää vaikka uusia harrastuksia.. AP
Vierailija kirjoitti:
40 -v. tulee pian täyteen. Minkälainen on keskiverto nelikymppinen nainen? Mitä pitäisi olla tehtynä ja mitä on vielä tulossa?
En ajattele kysymystäsi sosiaalisen arvostuksen kantilta vaan muiden "välttämättömyyksien".
Olisi hyvä olla ainakin omistusasunto, jos ei velaton niin melkein. Tämä siitä syystä, että terveysongelmat saattaa ikää myöten estää työnteon. Jos jäät työttömäksi, ainakin asunto pysyy ja pystyt kitkuttelemaan yhteiskunnan tuilla joten kuten. Tämä on hyvä pääoma myös muihin talouteen vaikuttaviin kriiseihin. Se, jos omistat asunnon jostain kouvolasta, ei tietysti ole ihan riittävä.
Jos sinulla ei ole lapsia, niin olisi hyvä jos sinulla on läheiset suhteet esim sukulaislapsiin. Olisi kiva, että on kontakteja myös muihin sukupolviin. Pysyt paremmin elämänmenossa kiinni vanhanakin.
En oikeastaan näe muuta niin välttämättömänä.
Elämä ei ole suoritus. Ei tässä ole mitään deadlineja, milloin mitäkin pitäisi olla valmiina. Tee asioita mistä pidät, elä tässä hetkessä. Nauti elämästä.