Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko elänyt aikaa, jolloin jouduit pesemään vaatteet nyrkkipyykillä?

Vierailija
08.01.2016 |

Minä olen, 80-luvun puolivälissä sairaanhoito-opiston asuntolassa. Ei ollut pyykkikonetta.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuonna 2000. Hajosi pyykkikone ja pesin kolmen lapsen ja omat pyykkini kolmen viikon ajan käsin. Rankinta oli saada farkut kuivumaan aamuksi, kun niitäkään ei ollut kuin yhdet jokaiselle.

Kolme viikkoa meni, että sain rahat kasaan uutta konetta varten, mutta se on kyllä pientä siihen nähden mitä mummu teki yksin 1940-luvulla leskenä viiden lapsen kanssa. Pesi avannosta kannetulla vedellä siinä missä minä hanasta tulevalla kuumalla vedellä lämpimässä talossa.

ex- totaali-yh

Vierailija
22/40 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko lapsuuteni, heti kun kynnelle kykenin :), olin äidin mukana pyykillä. Kesällä vaatteet pestiin rannassa, keitettiin pyykkipadassa ja huuhdottiin järvessä ja talvella pyykki pestiin pihasaunassa. Vesi tietysti vintattiin kaivosta ja lämmitettiin saunan padassa.

Kun esikoinen syntyi 70-luvulla, ei minulla vielä ollut pesukonetta, vaan pesin vauvan vaipat käsin ja keittelin vadissa ( äitiyspakkauksessa oli vielä silloin emalivati sitä varten). Oma pesukone ostettiin muutaman vuoden päästä ennen seuraavan lapsen syntymää. Tämähän on sitä aitoa "ennen vanhaan-touhua"?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän juuri tällä hetkellä sitä aikaa. Ei ole ainakaan vielä varaa hankkia pesukonetta .Ja en ole asunnoton tai mikään likainen ihminen vaan aina siistit vaatteet. Rankkaahan se on, kun ajattelee, että pistäisi vaan koneen pyörimään. Mutta ihan hyvin on mennyt. Tämä talo vaan on tosi heikkorakenteinen ja vaikka sähköpatterit on täysillä niin sisällä vaan 16 astetta. Öisin on tosi kylmä, kun lämpötila vielä laskee. Terveisiä vaan kaikille halvoissa ja huterissa vuokrataloissa asuville. Toivoisin niin, että tämä on viimeinen talvi tässä talossa ja löytäisin kesällä jonkun paremman talon tilalle. Öisin päällä pyjama, fleecehousut, aamutakki ja jalassa villasukat ja silti palelee. Sitten menen käymään sukulaisten luona ja heillä 25 astetta sisällä niin olo on kuin saunassa.

Vierailija
24/40 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko lapsuuteni, heti kun kynnelle kykenin :), olin äidin mukana pyykillä. Kesällä vaatteet pestiin rannassa, keitettiin pyykkipadassa ja huuhdottiin järvessä ja talvella pyykki pestiin pihasaunassa. Vesi tietysti vintattiin kaivosta ja lämmitettiin saunan padassa.

Kun esikoinen syntyi 70-luvulla, ei minulla vielä ollut pesukonetta, vaan pesin vauvan vaipat käsin ja keittelin vadissa ( äitiyspakkauksessa oli vielä silloin emalivati sitä varten). Oma pesukone ostettiin muutaman vuoden päästä ennen seuraavan lapsen syntymää. Tämähän on sitä aitoa "ennen vanhaan-touhua"?

Muistan nuo emalivadit!

En tiedä onko Ruotsissa ollut äitiyspakkaussysteemiä, mutta kun minä ja veljeni synnyimme 70-luvun alussa, äidillä oli molempia lapsia varten emalivadit. Käsin hän keitteli harsovaipat ja silitteli valkoiset vaatteemme ja pitsikaulukset. On nykyisin kertonut, että piti "hyvän vaimon ja äidin" kriteerinään mm. sitä, että valkoisissa potkareissa konttaava lapsi ei tule likaiseksi päivän aikana. Lattioiden piti olla myös kunnossa.

Isä oli edistyksellinen ja "radikaali", koska työnteli lastenvaunuja ja imuroi. Siihen aikaan ei ollut tapana miesten osallistua moiseen. Ilmiö saapuikin ensin Ruotsiin.

Korvikemaitoni olen juonut lasipulloista.

Vierailija
25/40 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, toivottavasti pakkanen hellittää! Minä toivon hartaasti, että saat paremman asunnon. Tsemppiä!

Vierailija
26/40 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan nuo emalivadit!

En tiedä onko Ruotsissa ollut äitiyspakkaussysteemiä, mutta kun minä ja veljeni synnyimme 70-luvun alussa, äidillä oli molempia lapsia varten emalivadit. Käsin hän keitteli harsovaipat ja silitteli valkoiset vaatteemme ja pitsikaulukset. On nykyisin kertonut, että piti "hyvän vaimon ja äidin" kriteerinään mm. sitä, että valkoisissa potkareissa konttaava lapsi ei tule likaiseksi päivän aikana. Lattioiden piti olla myös kunnossa.

Isä oli edistyksellinen ja "radikaali", koska työnteli lastenvaunuja ja imuroi. Siihen aikaan ei ollut tapana miesten osallistua moiseen. Ilmiö saapuikin ensin Ruotsiin.

Korvikemaitoni olen juonut lasipulloista.

Kyllä, äitiyspakkauksessa oli valkoisia (liina)-paitoja ja niissä röyhelökaulus ja valkoisia potkuhousuja. 

Ovat ajat muuttuneet :)

Vierailija
27/40 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä pesen edelleen 5 ihmisen pyykit käsin.....

Vierailija
28/40 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesin opiskeluaikana alusvaatteet käsin, vuokrakämpässä eikä taloyhtiössä ollut pesukonetta. Lopputulosta ei voi verrata pyykkikonepesuun.

Vierailija
29/40 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökillä kyllä. Sitten sinne hankittiin pulsaattorikone.

Vierailija
30/40 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähelle sitä päästään. Puuttuu vain avannossa huuhtelu.

Vierailija
31/40 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ahkerassa käytössä mökillä  vanhan mallinen pulsaattoripesukone! Itse pesen sillä omat ja joskus muidenkin pyykkiä! Kyllä pulsaattoripesukone on huima peli nykyisinkin!

32/40 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satunnaisesti olen pessyt nyrkkipyykkiä. Sitä on tapahtunut lähinnä pitkillä reissulla ja mökillä, ennen kuin sinne hankittiin pyykkikone. Pari kolme kertaa on kotona pesukone hajonnut, mutta se ollaan saatu korjattua tai uusi hankittua tilalle, ennen kuin pyykkivuori on alkanut vyöryä yli äyräidensä.

Vierailija
33/40 |
25.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen, 80-luvun puolivälissä sairaanhoito-opiston asuntolassa. Ei ollut pyykkikonetta.

Opiskelijakämpässä asuessa jouduin,talossa oli pesutupa,mutta siellä oli aina täyttä eikä tuolloin ollut varaakaan maksaa pesutuvan käytöstä.Pesin vaatteet nyrkkipyykillä ja petivaatteet yms. lapsuudenkodissa. Nykyisessä kämpässä on ilmainen pesutupa,jossa on yleensä tilaa,pesen nyrkkipyykkiä vain jos tarvitsen jonkin yksittäisen jutun puhtaaksi ennen pyykkipäivää.

Vierailija
34/40 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Viimeksi 5v sitten Mallorcalla 3 viikon lomalla pesin jotain vaatteita käsin kylpyammeessa. Huoh, olisi vaan pitänyt viedä pesulaan

Vierailija
35/40 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vukra talo jossa asuin. 2 lapsen yksinhuoltajana ei ollut pesutupaa.Todella kävin työssä työpäivä 8 h.30 min.Lapset päiväkoti.Äitiyslomat oli 3kk v.1972 ja toisen kanssa 1976    5kk.Sossu ei tukenut ei auttanut ja häpeä olisi olut sosun asiakas. Pesin käsipyykiä siis v.1972- 1985. Merimies veli osti sitten pesukonen mulle kesä 1985. Joten oikeasti en siedä valittajia,itkiöitä,Niitä jotka ei pärjää lasten kanssa,Ei työ ja lapset.Silloin ei oinen lapsi pässyt päiväkotin kun toinen lapsi synty.Nyt tehdään lapsia ja viedän päiväkotiin ,jäädän vauvan kannsaa himaan ja valitetaan.en jaksa,ei rahaa, loppun palanut ymm.Tai hirveä puoliso,ex mies,anoppi ymm.Mistän ei oteta itse vasstuu.

Vierailija
36/40 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Mulla on aina ollut pyykinpesukone.

50+

Vierailija
37/40 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 90-luvulla 4 vuotta asunnossa jossa ei ollut suihkua eikä pesukonetta. Töissä piti olla puhdas ja silitetty paita joka päivä. Pyykkäsin yksiön keittokomerossa.  Töissä pystyi onneksi käymään suihkussa.  

Ai että vieläkin nautin siitä että kylppärissä seisoo säihkyvä pesutorni ja aamulla voi vaikka heittää löylyt ennen kuin astuu vuolaan suihkun alle nautiskelemaan.

Vierailija
38/40 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen edelleen kaikki villavaatteet käsin.

Vierailija
39/40 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkilauta oli käytössä ja sittemmin pulsaattoripesukone.

Pyykkilauta

https://www.antiq.fi/images/1424463988_09012015_49.jpg

Pulsaattoripesukone

https://www.kodinkestot.fi/wp-content/uploads/2019/10/pulsaattoripesuko…

Vierailija
40/40 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Mä pesen pyykkiä joka viikko käsin. Koneella tai pesulassa vain tarpeen mukaan.

t: N31

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän