Häviääkö kaikilla kosketus pitkässä parisuhteessa?
Tarkoitan halailua, pussailua, koskettelua noin yleensä ja tietty seksiäkin.. Väheneenkö se tosiaan vuosien myötä aina vaan enemmän ja enemmän vai onko joku kuitenkin pielessä ja pahasti jos ei huvita enää koskea toiseen? Vai onko nämä niitä parisuhteen "vaiheita"?
Me ollaan mieheni kanssa oltu nyt 5 vuotta yhdessä (mikä ei sekään kauhean pitkä aika ole), ja nykyään huomaan että me ei juuri koskaan kosketa toisiamme. Nukumme kyllä samassa sängyssä, usein lapsi välissä, ja seksiä on osittain senkin takia hyvin harvoin. Kaipasin sitä itse vielä pari vuotta sitten enemmän, mutta kun mies silminnähden ahdistui halukkuudestani, niin olen antanut asian vähän niinkuin olla, varmaan virhe.
Ymmärrän senkin että läheisyyden tarve eri ihmisillä on erilainen. Mutta pitkässä suhteessa luulen, että seksillä on aika suuri vaikutus muuhunkin fyysiseen kanssakäymiseen, tai lähinnä seksin puutteella.. Meillä ei ole ollenkaan harvinaista jos seksiä on vain kerran kuussa. Pidempiäkin taukoja on ollut useita.
Kenelläkään ollut samanlaisia kokemuksia? Onko mahdollista saada romanttista kipinää suhteeseen, joka tällaisessa jamassa? Miten voi lähestyä toista ilman että hän ahdistuu? Minunkaan ei tällä hetkellä tee edes mieli lähestyä miestäni, koska pelkään että hän suhtautuu siihen kylmästi ja tunnen oloni taas jälleen kerran tyhmäksi.. Alkaa vaan turhauttaa elää yhdessä mukamas parisuhteessa ihmisen kanssa, jota ei edes uskalla koskea.
Kommentit (27)
Me olemme mieheni kanssa olleet yhdessä 20v, joista 18v naimisissa. Menimme naimisiin aika nuorina ja lapsia on 3. Huomaan että pitkissä suhteissa (ainakin meillä) on ollut vaiheita, jolloin seksiä ja kosketuksia on ollut vähemmän, ei tosin meidän kohdalla koskaan ole kokonaan loppunut. Nykyisin tilanne on se että olemme aina iltaisin telkkaria katsoessa kylkikyljessä kiinni, aivan lähekkäin ja se on luonnollista. Myös nukumme vierekkäin. Koskaan emme ole lapsia totuttaneet sänkyymme nukkumaan. Pussailut ja halailut extempore kuuluvat päivittäiseen eloomme luonnollisena osana. En ainakaan itse ole koskaan ahdistunut miehen koskettelusta, päinvastoin enkä ole aistinut että miestäkään ahdistaisi minun läheisyys.
Mitä kauemmin olette fyysisesti erillä toisistanne, sitä vaikeammaksi läheisyyden saaminen/antaminen tulee, siksi suosittelen että lähestyt miestäsi rohkeasti, jos hän ei sitä tee. Kyllä se läheisyys, koskettelu, suukottelu ja seksi vain kuuluvat oleellisena osana onnelliseen parisuhteeseen.
Minä olin nuorena n 4 v suhteessa jossa mies ei pitänyt kosketusta törkeänä, seksiä kyllä oli vailla joka käänteessä. Kärsin paljon. Eikä häntä kiinnostanut halailla minun takiani (vaikka minua piti kiinnostaa seksi hänen takiaan).
Nykyisen miehen kanssa melkein 20 v yhdessä ja edelleen usein kainalossa, lähes päivittäin hakataan ja iltaisin usein telkun ääressä hierotaan, rapsutellaan ym.
Ihmisestä kiinni kenelle mikäkin merkitsee. Luulen et miehesi erilainen kuin sinä tässä asiassa. Ihmissuhdehan on monia kompromisseja ja toisen erilaisuuden hyväksymistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin nuorena n 4 v suhteessa jossa mies ei pitänyt kosketusta törkeänä, seksiä kyllä oli vailla joka käänteessä. Kärsin paljon. Eikä häntä kiinnostanut halailla minun takiani (vaikka minua piti kiinnostaa seksi hänen takiaan).
Nykyisen miehen kanssa melkein 20 v yhdessä ja edelleen usein kainalossa, lähes päivittäin hakataan ja iltaisin usein telkun ääressä hierotaan, rapsutellaan ym.
Ihmisestä kiinni kenelle mikäkin merkitsee. Luulen et miehesi erilainen kuin sinä tässä asiassa. Ihmissuhdehan on monia kompromisseja ja toisen erilaisuuden hyväksymistä.
Heh törkeänä = tärkeänä
Ap.n viesti oli kuin omani. Paitsi, että ollaan oltu yhdessä puolet vähemmän aikaa.
Neuvoton olen tässä tilanteessa, ahdistaa joka pv.joskus enemmän ja joskus vähemmän.
Meilläkin nimenomaan miehen puolelta tämä koskemattomuus alunperin.
Nykyisin minäkään en enää osaa..mies alkaa tuntua vieraalta. Vaikea selittää, tunteita olisi ja periaatteessa asiat ok, jo toisaalta ei yhtään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh törkeänä = tärkeänä
Hakataan = halataan :D
Aika lopettaa palstailu tältä päivältä vissiin...
Kannattaisi jo laittaa se lapsi omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen nukkumaan? Aikuisten sänky on aikuisille tarkoitettu.
Meillä on toisin päin. Mies on se läheisyyden kaipaaja kun taas minulle on ihan ok että läheisyyttä ei ole niin paljoa.
Pikkulapsiaika vie voimia ja energiaa niin paljon että en vain kykene antamaan enää miehellekin hellyyttä joka on toki surullista. Toki meillä harrastetaan 3-4 krt kuukaudessa seksiä ja olen luullut että se on vähän, ei ilmeisesti ole.
En ole oikein koskaan pitänyt siitä että ihollani kiehnätään. Se ei ole luontevaa. Luulen että en saanut lapsuudessani läheisyyttä tarpeeksi.
15 vuotta yhdessä ja pussaillaan / halaillaan joka päivä. Taputtelen miestä usein pyllylle ja hän silittelee nukkumaanmennessä jne. Nää kaikki siis ilman seksivihjausta, seksiäkin toki on, ehkä noin 3krt kuukaudessa. Aika vähän, mutta on. Mielestäni kosketusta ja rakkaudentunnustuksia tarvitaan rakkauden säilymiseen. Vähän niinku että "poissa käsistä poissa mielestä". Kosketus voimistaa rakkautta ja rakkaus voimistaa koskettelunhalua = positiivinen kierre.
Palauta kosketus parisuhteeseenne pienillä eleillä - kosketa käsivarteen kun puhutte, sipaise ohimennessä selkää jne. :)
Pieni lapsi vie puolisoiden väliltä juuri sitä koskettelu - ja höpsöttelyenergiaa, koska lapsi tarvitsee sitä niin paljon. Jos koskettelua on ollut, se tulee takaisin kun lapsi kasvaa. Nyt se energia ohjautuu vaan johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi jo laittaa se lapsi omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen nukkumaan? Aikuisten sänky on aikuisille tarkoitettu.
seksiä voi harrastaa muuallakin Kuin sängyssä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
seksiä voi harrastaa muuallakin Kuin sängyssä
Juuri näin. Mutta kukin tavallaan. Meillä molemmat lapset ovat nukkuneet parhaiten samassa sängyssä vanhempien kanssa. Seksiä voi sitten harrastaa vaikka missä.
Sitä on ohimennen halaus tai kosketus keittiössä puuhatessa, pusu kotiintullessa, kainalossaolo illalla telkkaa katsellessa. Nämä ovat sellaisia arkisia ohimennen tapahtuvia kosketuksia, joilla ei tarkoituskaan johtaa seksiin, eivätkä aiheuta ahdistusta.
Toisaalta taas seksiin yrittävä kosketuskaan tuskin ahdistaa, jos puhevälit on kunnossa. Tällöin voi suoraan sanoa haluttaako vai ei. Ja vaikka ei haluttaisi, niin voi antaa toiselle mahdollisuuden halujen heräämiseen. Usein se toimii:)
Tsemppiä teille.
Olen 65v ja mieheni 68v. Olemme olleet yhdessä 40 vuotta. Ei ole sellaista aamua tai iltaa, ettemmekö kyhnäisi toistemme kainalossa. Rapsutamme selkää ja mieheni sanoo - hyvää yötä muru ja aamulla huomenta nuppu jne.
Seksi on meille iloinen asia. Nykyisin sitä harrastetaan aamulla levänneenä. Ei nyt ihan joka aamu, mutta ainakin kolme kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo äskeinen, mutta huutelen täältä sivusta. Minä ainakin haluan, että lapsistani kasvaa läheisyyteen ja hellyyteen tottuneita aikuisia.
Joku tai jotkut on nukkuneet meidän välissä kohta viisi vuotta putkeen. Mutta joka ilta otetaan aika toistemme iholla. Vähintäänkin katsotaan telkkua sylikkäin ja hierotaan toistemme jalat. Tämä hetki priorisoidaan aina kotitöiden edelle.
Avoimuus ja luottamus noiden päälle.
Ilman kosketusta ja läheisyyttä katoaa se kaikki muu. Se kuitenkin rakentaa sitä siltaa seksille.
Ja niitä pitää olla ilmankin, että se aina johtaa seksiin. Muutoin olla pian tilanteessa, että toinen tulee silittämään ja se toinen ottaa heti sen ahaa se haluaa taas seksiä.
Tiedän mistä puhun. Yhdessä olemme olleet pitkään.
Meillä on 16 vuoden jälkeen paljon kosketusta, mutta miehellä on erektiohäiriöitä, joita ei myönnä. Seksi tuskin lainkaan - muutaman kerran vuodessa yritystä.
Mun mies on aina karttanut koskettelua (kutittaa, hiostaa jne jne) mutta nyt muutaman viimeisen vuoden aikana olemme todella saaneet nauttia halimisesta ja koskettelusta. Vuosia on harjoitteluun mennyt mutta kivaa on ollut:D
Seksiäkin on vielä meillä 50+/- ikäisillä pari-kolme kertaa viikossa, kahdenkeskisillä lomilla pari kertaa päivässä!
Aamulla kun valmistaudun ensin töihinlähtöön menen aina miehen viereen nakuna sylittelemään:) Siitä saa mielettömästi potkua päivään ja mieskin muistaa mitä illalla odottaa...
Muutenkin hipaisemme toisiamme vaikka keittiössä ruokaa laittaessa, kävelyllä mies lepuuttaa usein kättään mun niskassa (mun herkin ja erogeenisin paikka!) ja illalla en mene nukkumaan ilman halia ja suukkoa.
Olemme olleet yhdessä 12 vuotta ja lapsia on monta, uusperhe. Koskettelu ei ole kadonnut minnekään, pidämme sitä yllä tietoisesti. Pitkin päivää halaillaan aina ohi kulkiessa ja jaellaan pieniä pusuja. Telkkaria katsellessa ollaan kainalokkain. Mieskin saattaa huudella kesken kaiken keskellä päivää, että tule hetkeksi "halimaahan", ts. ihan vain olemaan lähellä vaikka 5 minuuttia. Usein näin on, kun hän tulee töistä. Pötköttelemme sängyllä ja jatkamme sitten taas askareita.
Vanhempieni pitkä avioliitto oli ihan samanlainen, miehen vanhempien sen sijaan ei. Hän muistaa surreensa sitä, etteivät omat vanhemmat koskaan halaa ja pussaa toisiaan, kun sitä olisi ollut niin kivaa ja turvallista katsella. Päätti tehdä toisin omassa aikuisuudessaan.
Tämän palstan äideillä yhteinen elämä miehen kanssa on vaan parantunut lapsien myötä, mutta täällä reaalielämässä näin ei aina vaan käy. Sekä itselleni että kavereilleni on käynyt niin, että parisuhde on muuttunut, eikä sellaista fiilistä siinä ole kuin ennen. Seksiä ja hellyyttä on paljon, paljon vähemmän, eikä suinkaan siksi ettei nainen haluaisi tai että lapset nukkuvat samassa makuuhuoneessa tms.
Ei häviä. Tiedän pariskuntia, jotka ovat olleet kymmeniä vuosia yhdessä ja joilla on edelleen paljon fyysistä läheisyyttä. Itse asiassa olen sitä mieltä, että koskettaminen on yksi tärkeimmistä asioista parisuhteessa ja ehkä jopa välttämätön edellytys sille, että suhde voi pysyä onnellisena.
Teidän tilanteessanne kannattaisi ehkä yrittää panostaa siihen koskettamiseen ja ymmärtää, ettei kosketuksen tarvitse välttämättä merkitä seksiä. Jos toisella ei ole seksihaluja, kosketus voi tuntua ahdistavalta, jos siihen liittyy aina odotus seksistä. Kun fyysistä läheisyyttä ilman minkäänlaisia paineita alkaa olla enemmän, ne seksihalutkin voivat herätä ihan itsekseen.