Mitä seuraa kun peruutin toista autoa päin?
Elikkä äsken parkkipaikalla peruutin pois ruudusta ja samalla toinen auto alkoi myös peruuttaa ja osuin toisen auton vasempaan takakulmaan. Omaan autoon ei tullut mitään jälkeä, mutta toisen autosta lähti hieman maalia. Ei siis kolhuja. Ukko rupesi silti siinä keuhkoamaan ja vaati yhteystietoja... Eli miten tämä tästä etenee? Ukko siis tekee jonkun vahinkoilmoituksen jonnekkin vai ja joudun maksamaan auton maalauksen? Korvaako oma vakuutukseni sen maalauksen?
Kommentit (44)
Syyllisen vakuutus korvaa syyttömän vahingot. Bonukset saattavat alentua. Mutta selitä tarkemmin, eli kumpi on syyllinen? Pakollinen vakuutus toimii vain tiellä, parkkipaikat on kinkkisiä tapauksia.
Vakuutusyhtiöön tosiaan tehdään vahinkoilmoitus, korjauskustannukset arvioidaan ja sitten riippuen monesta asiasta kuten siitä kuka on syyllinen tapahtumaan ja millaiset vakuutukset on, joko vakuutus korvaa omavastuuta lukuun ottamatta tai maksat itse.
Jos kyse on hyvin pienestä maalivauriosta, usein voi olla järkevämpää jättää vakuutusyhtiö välistä kokonaan pois jos se toiselle sopii, ja sopia jostain summasta jonka maksat suoraan. Meinaan usein vakuutuksen omavastuuosuus on suurempi kuin se mitä moni vaatii pienestä naarmusta.
Ekana, kumman vika? Ei selvinnyt aloituksesta.
Maksanko siis jonkun omavastuun ainoastaan pelkästä maalauksesta? Olen juu nainen enkä ymmärrä näitä juttuja :D
Paras tapa on että syyllinen maksaa suoraan kipurahaa. Auton maalauttaminen yrmyliikkeessä on sikakallista. Alle 500 ei maalata mitään.
Jos molemmat peruuttaa yhtä aikaa, ei kumpikaan ole yksin syyllinen. Minusta vahingot saisi kärsiä omassa nahassaan. Älä anna meuhkaamisen vesittää tosiasioita.
Jos se toinen myös peruutti, niin ei tuossa välttämättä ole syyllistä löydettävissä. Myöntääkö se toinen peruuttaneensa? Jos näin, niin minusta molempien teistä olisi vain parasta huolehtia omista vahingoistanne, ja jättää tekemättä asiasta numeroa. Kuitenkin, jos kyseinen tyyppi todella keuhkosi, niin taitaapi olla kyseessä idiootti, joten kuka tietää...
Anna sille pikavarvi tai suihinotto autoistanne isomman takapenkillä.
bbli kirjoitti:
Maksanko siis jonkun omavastuun ainoastaan pelkästä maalauksesta? Olen juu nainen enkä ymmärrä näitä juttuja :D
Ensinnäkin, täytyisi selvittää kumpi on syyllinen vai onko kumpikaan. Jos ei kumpikaan, niin molemmat kärsivät oman autonsa vahingot, ei kukaan korvaa mitään toiselle.
Sitten jos sinä olet syyllinen, niin sinun täytyisi toki korvata toisen vauriot, ja sen voi tehdä joko sopimalla vahingon kärsineen kanssa summasta jonka maksat suoraan käteen/tilille jolloin vakuutusyhtiötä ei sekoiteta asiaan mitenkään, tai sitten teette vakuutusyhtiöllesi vahinkoilmoituksen, ja sen perusteella sitten vakuutusyhtiö korvaa kulut sinulle kuuluvaa omavastuuta lukuun ottamatta.
Kannattaa muistaa että omavastuu ei ole ainoa haitta joka tulee sinulle, jos sinun vakuutuksestasi korvataan toisen vahinkoa, nimittäin bonukset menee myös. Tämä voi aiheuttaa vuosiksi ison nousun vakuutusmaksuun. Siksi pienissä vahingoissa kannattaa usein pyrkiä sopimaan suoraan korvaukset, ilman että vakuutusyhtiöön mennään ollenkaan.
Tosiaan tilanteessa minä peruutin ja myös tämä toinen auto oli jo puoliksi pois ruudusta. Kyseessä oli parkkipaikan kulmaus ja oman autoni perä osui siis tämän toisen auton vasempaan takanurkkaan. Vauhti oli hiljainen, sillä olin ehtinyt peruuttaa ehkä metrin. Siinä säikähtäneenä en tajunnut ottaa sen ukon yhteystietoja ja ukko itseasiassa sanoikin, ettei anna mitään tietojaan. Kirjoitin nyt tilanteen tarkalleen ylös jos vakuutusyhtiöl rupeaa jotain kyselemään. En siis tehnyt vielä vakuutusyhtiöön ilmoitusta, sillä omassa autossa ei ole näkyviä kolhuja tai jälkiä. Mielestäni toinen ylireagoi täysin... Ap
No laitapa tänne se tarinasi, niin katsotaan
bbli kirjoitti:
Tosiaan tilanteessa minä peruutin ja myös tämä toinen auto oli jo puoliksi pois ruudusta. Kyseessä oli parkkipaikan kulmaus ja oman autoni perä osui siis tämän toisen auton vasempaan takanurkkaan. Vauhti oli hiljainen, sillä olin ehtinyt peruuttaa ehkä metrin. Siinä säikähtäneenä en tajunnut ottaa sen ukon yhteystietoja ja ukko itseasiassa sanoikin, ettei anna mitään tietojaan. Kirjoitin nyt tilanteen tarkalleen ylös jos vakuutusyhtiöl rupeaa jotain kyselemään. En siis tehnyt vielä vakuutusyhtiöön ilmoitusta, sillä omassa autossa ei ole näkyviä kolhuja tai jälkiä. Mielestäni toinen ylireagoi täysin... Ap
Hei: ei se toinen voi tuota sinulle vierittää.
Nyt kannattaa soittaa sinne omaan vakuutusyhtiöön, ja noudattaa niiden antamia ohjeita. Ei se äijä pysty asiaa noin vaan sun kontollesi vierittämään. Kai otit siitä tilanteesta kännykällä valokuvan, josta käy ilmi vahingot, onnettomuspaikka ja sen toisen auton rekkari? Rekisterinumeron perusteella saat äijän tiedot saman tien, täällä ohjeet:
http://m.elisa.net/w/touch/haku/ajoneuvohaku
Olennaista ymmärtääkseni on, oliko jompi kumpi autoista paikoillaan. Jos molemmat olitte liikkeellä, vahinko on yhteinen. Jos taas peruutit paikoillaan olevaan autoon, sinä korvaat.
.... ja sen äijän tiedot tulee tietysti julki sitä kautta, kun hän vaatii vakuutusyhtiöltään korvauksia. Joten älä nyt panikoi siellä.
13
Soita ensimmäiseksi poliisi paikalle, jos asiasta on vähääkään epäselvyyttä. Älä myönnä mitään kumpikin on peruuttanut, joten kummatkin ovat yhtälailla vastuussa tapahtuneesta. Onko sinulla todistajia. Niitä tarvitset vielä. Ota kuvia vahinkopaikalta heti tapahtuman jälkeen, samoin kuin myös vaurioista. Jälkikäteen nämä ovat toki turhia ohjeita. jos autossasi ei ole vaurioita, etkä ole mielestäsi syyllinen, niin et ole vaelvollinen tekemään vahinkoilmoitusta, vaan ilmoituksen tekee vaurioita autoonsa saanutv osapuoli. Vakuutusyhtiöt sitten ensin keskenään selvittävät kenen vakuutuksesta kulut maksetaan, ja jos eivät pääse sopimukseen, niin sitten oikeudessa.
Hommaa Alibi tai istut Seitsemän Päivää putkassa.
Ehkäpä on parasta, että tässä odottelen kuuluuko tilanteesta jälkikäteen mitään. Turha tosiaan panikoida tilannetta, voihan se ehkä olla että ukko joskus myöhemmin näkee saman kuin minä eli tullut jälki on tosiaan ihan pieni. Ehkä antasi vain olla. Ap
bbli kirjoitti:
Se että sä olet nainen ei tee sitä että et ymmärrä vaan se ...
Ottiko kumpikaan kuvia tapahtuneesta? Tiedätkö tuon toisen auton rekisterinumeron?
Älä tee mitään, jollei kuvia ole otettu. Jos juippi ei ole antanut edes yhteystietojaan, niin asiaa ei siis ole tapahtunutkaan. Kumpikin peruutitte toisiinne, case closed. Jos juippi jotain muuta väittää, niin sanot, että ymmärsit, että jätetään asia siihen, kun sinulle ei mitään yhteystietoja edes annettu.
Auton pakollinen vakuutus korvaa vastapuolella käyneet vahingot. Bonukset vaan putoaa.