Miksi minua pidetään hankalana, kun en juo kahvia enkä teetä?
Joka ikinen kerta, siis joka ikinen kerta kun olen kylässä, juomattomuudestani tulee aina puheenaihe ja pitkä keskustelu.
En ole koskaan juonut kahvia, enkä juo. Olen maistanut, mutten pidä sen mausta yhtään. Miksi siis alkaisin juoda ihan vain sen takia, että muutkin aikuiset juovat?
Teestäkään en tykkää. En mistään mausta. Kuumaa, pahaa vettä. Miksi sellaista pitää juoda? Ei uppoa minkään väriset teet, eivät marjateet, eikä mikään määrä sokeriakaan auta asiaa.
Minä juon vettä. Tavallista hanavettä. En hiilihapotettua vettä, en kivennäisvettä. VETTÄ.
Ja joka kerta samat ihmettelyt, joka paikassa. Siis enkö oikeasti juo mitään? Haluatko sitruunaa veteen? Haluaisitko edes jäitä veteen? Etkö ottaisi edes mehua? Meillä on kyllä puolukkamehua, mummon tekemää. Maitoa? Entäs olutta? Maistuisiko jäätee? Etkö tosiaankaan ota yhtään mitään? Ota nyt edes tätä tuoremehua, saat jotain juodaksesi.
Olenko ainut?
Kommentit (66)
Minäkään en juo kahvia enkä teetä. Mehua ja limsaa juon fiiliksen mukaan jos niitä on, mutta mieluiten juon kylmää vettä. En ole tuosta kuitenkaan ottanut ap:n lailla ongelmaa. Joskus tietysti jotkut ihmettelevät ja toiset "hätääntyvät" jos ei ole kahvin ja teen lisäksi muuta kuin vettä. Tällöin vain sanon hymyillen "Ei se mitään. Mä tykkään muutenkin juoda mieluiten vettä, kiitos." Tarjottavia syön sen mukaan mitä mieli tekee.
En ymmärrä tuollaista että väkisin pitää syödä tai juoda jotain mistä ei pidä. Onko se nyt kohteliaampaa irvistellen väkisin juoda kuppi kahvia ja mennä sen jälkeen paskalle kun maha on kipeä, kuin kohteliaasti kiittää tarjottavista ja juoda vaikka pelkkää vettä tekemättä siitä mitään numeroa.
Itse kun olen tarjoajana kysyn kyllä ketkä juovat kahvia tai teetä? Lisäksi kerron muut tarjottavat juotavat ja syötävät, ja näistä sitten vieraat ottavat mitä haluavat. Liiallinen tyrkyttäminen ja sen vahtiminen mitä kukakin ottaa on mielestäni epäkohteliasta.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön ja juon kylässä sitä, mitä tarjotaan ja mitä muutkin syövät ja juovat, koska haluan käyttäytyä hyvin eli olla aiheuttamatta mitään erityistä ihmetystä tai hankalaa tilannetta. Ylipäänsä on useimmiten epäkohteliasta pakottaa muut kiinnittämään erityistä huomiota omiin tekemisiin ja syömisiin, ellei se ole aivan välttämätöntä. En yhtään pidä oluesta, mutta jos isäntäväki toteaa, että se parhaiten sopii tämän ruuan kanssa, niin kyllä sen lasillisen alas saan. Vaniljajäätelö ei ole minusta hyvää, mutta ei tulisi mieleenkään jättää sitä ottamatta, jos se on ainoa jälkkäri, koska siitä väistämättä tulee emännälle epäonnistumisen fiilis. On aivan samantekevää, että itse en kokisi jääväni mistään paitsi, koska tilanteessa ei ole kyse vain minusta ja minun tunteistani.
Jotkut ihmiset eivät näköjään millään tajua, että monissa sosiaalisia tilanteita koskevissa kirjoittamattomissa säännöissä on kyse tietynlaisista rituaaleista, jotka sinänsä ovat ihmisille arvokkaita. Emännän tulee tarjota ja vieraan tulee ottaa vastaan. Jos vieras kieltäytyy vieraanvaraisuudesta, syntyy kiusallinen tilanne. Miksi aiheuttaa sellainen? Ei se tee nyt niin kuvottavaa voi olla. Meille 70-luvun lapsille ainakin vielä opetettiin kotona, että kylässä syödään, mitä talo katsoo parhaaksi tarjota ja sanotaan kiitos! Tarkoitus on jättää isäntäväelle hyvä fiilis. Kannattaa kaivaa se nenu navasta ja ajatella joskus muitakin.
Juuri näin. Talossa talon tavalla.
Hei!
Kamppailen samojen ongelmien kanssa. Aina jos sanon etten juo kahvia, ihmiset olettavat, että joisin teetä. En juo teetäkään. Olen jo nuori mies, mutta silti haluan kaakaota. Kaakaota pidetään lasten juomana ja aina kun olen ystävien kanssa "kahvilla" ja tilaan kaakaon, muut nauravat. Kaakao on hyvää ja niin se vaan on. Ei ole helppoa olla erilainen.
Hei kaakao-mies!
Olen sitä mieltä,että sinun kannattaisi ottaa itseäsi niskasta kiinni. Kaikkien täytyy joskus opetella juomaan kahvia. Joskus siihe menee kauan tottua mutta se on pakko!
Itse olen aloittanut juomaan kahvia vasta pari kuukautta sitten. Olen kuitenkin juonut satunnaisesti jo pari vuotta. Nykyään se ei kuitenkaan maistu pahalta vaan jopa hyvältä!
Voin keittää sinulle kahvit ja saat pullaakin kaupan päälle, jos tulet tänään käymään minun luonani. ;)
Itse olen ratkaissut ongelman hankalimmissa tilanteissa ilmoittamalla juovani h o p e a t e e t ä ; emäntä saa tarjota edes jotakin ja kuppi kuumaa vettä sokerilla/hunajalla ja kermalla/maidolla menee hyvin kaffepullan kostukkeena.
Vesi on janojuoma, joka nautitaan esim.tiskipöydän vieressä seisten. Kahvin ja teen juominen on hitaampaa ja seurallisempaa, siksi sitä tarjotaan vieraille. Ehkä pelkän veden juomisesta tulee olo, että vieras haluaa äkkiä kotiin eikä viihdy. Kuka vesilasillisen ääressä viettää aikaa?