Miksi minua pidetään hankalana, kun en juo kahvia enkä teetä?
Joka ikinen kerta, siis joka ikinen kerta kun olen kylässä, juomattomuudestani tulee aina puheenaihe ja pitkä keskustelu.
En ole koskaan juonut kahvia, enkä juo. Olen maistanut, mutten pidä sen mausta yhtään. Miksi siis alkaisin juoda ihan vain sen takia, että muutkin aikuiset juovat?
Teestäkään en tykkää. En mistään mausta. Kuumaa, pahaa vettä. Miksi sellaista pitää juoda? Ei uppoa minkään väriset teet, eivät marjateet, eikä mikään määrä sokeriakaan auta asiaa.
Minä juon vettä. Tavallista hanavettä. En hiilihapotettua vettä, en kivennäisvettä. VETTÄ.
Ja joka kerta samat ihmettelyt, joka paikassa. Siis enkö oikeasti juo mitään? Haluatko sitruunaa veteen? Haluaisitko edes jäitä veteen? Etkö ottaisi edes mehua? Meillä on kyllä puolukkamehua, mummon tekemää. Maitoa? Entäs olutta? Maistuisiko jäätee? Etkö tosiaankaan ota yhtään mitään? Ota nyt edes tätä tuoremehua, saat jotain juodaksesi.
Olenko ainut?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraille on tapana tarjota jotakin ihan perinteiden ja kohteliaisuuden vuoksi. Kun vieras ei sitten halua mitään, isäntäväki nolostuu ja hämmentyy. Hanavesi on tyhjän jälkeen kirjaimellisesti vähintä, mitä vieraalle voi tarjota, joten kyllä vieraankin kannattaa miettiä, miten saisi isäntäväen tuntemaan olonsa vähemmän noloksi.
Mieti tilannetta vaikka omalta kannaltasi, tämä on kyllä aika kärjistetty esimerkki. Olet järjestänyt kivat puutarhajuhlat, ja kaikilla on mukavaa. Paitsi yhdellä vieraalla, joka istuu autossaan portinpielessä. Sinä käyt pyytelemässä häntä puutarhaan, mutta hän pudistelee päätään kohteliaasti ja sanoo, että ei ei kun minä istun ihan mielelläni täällä autossa. Sinä ehdotat, että voisit hakea puutarhatuolin tilalle vaikka olkkarista nojatuolin, mutta vieras estelee ja sanoo, että ei ei kun minä aina istun täällä autossa, kyllä minä täältäkin näen. Ja kun sinä kerrot, että otetaan vaikka tuuletin tuonne, niin ei ole liian kuuma eivätkä hyttysetkään viihdy, vieraasi nostaa sivuikkunan ylös ja sanoo, että ei ei kun minä oikeasti nyt tykkään olla täällä autossa. Ja kotiin päästyään vieras sitten kirjoittaa keskustelupalstalle, että kyllä oli omituista isäntäväkeä, kun koko ajan kävivät tyrkyttämässä.
Niin. Tätä juuri tarkoitan. Miksi se, etten juo kahvia tai teetä, otetaan loukkauksena isäntäväkeä kohtaan? Minulle kahvi, tee ja se kylmä hanavesi ovat samanarvoisia. Ilmeisesti kahvi ja tee on monelle kuitenkin ihan eri asia kuin vesi, joka ei ole yhtään mitään. Tätä en käsitä. Se, että otan vettä, saa isäntäväen usein kommentoimaan 'etkö sä todellakaan ota MITÄÄN'? Kyllä, otan vettä. Ja se on oikein hyvää. Pidän siitä. Haluan sitä. Kiitos. Mutta se ei siltikään ole MITÄÄN. Pitäisi kohteliaisuuden vuoksi juoda joka paikassa sitä kahvia tai vaihtoehtoisesti teetä, koska muita vaihtoehtoja ei hyväksytä.
Tässä joulun ja uudenvuoden juhlinnan aikana asia korostui entisestään, kun kahvipöydässä tästä vedenjuomisesta tehtiin haloo. Kun KAIKKI muut juovat kahvia tai teetä, niin minä olen se, joka ei ota MITÄÄN. Miksi? Meillä on sitä ja tätä ja tuota, etkö sä yhtään mitään ottaisi? Miksi pelkkää vettä?
Joskus olen hampaat irvessä yrittänyt jotain teetä juoda. Mutta miksi minun vieraana pitäisi kaataa kurkusta jotain alas miellyttääkseni isäntäväkeä? Miksei minun kiitollisuuttani "pelkästä" vedestä oteta tosissaan, vaan loukkauksena?
ap
Ota siis jotakin syötävää ensin ja kerro vasta sitten, että otat vain vettä juotavaksi, niin et tule töykeästi tyrmänneeksi isäntäväen vaivannäköä. Ja jos asia on sinulle noin vaikea, kannattaa ehkä jo miettiä, onko vieraisilla käymisessä mitään mieltä, kun jokainen asianosainen loukkaantuu jostakin.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten aletaan mennä vastauksissa jo siihen, että kahvia ja teetä juomaton kieltäytyisi vieraanvaraisuudesta... harvoin sitä kahvipöydässä on pelkkää juotavaa tarjolla, ja ainakin minulle kelpaa sieltä se syötävä vaikka kahvi ei maistuisikaan. Mutta miksi ihmeessä nimenomaan siitä kahvittomuudesta ja teettömyydestä pitää tehdä sellainen iso numero?
Nimenomaan!!!!!!
Mä ainakin toivotan tervetulleeksi, ohjaan pöytään ja kerron mitä on tarjolla, ja annan vieraiden itse ottaa mitä haluavat. Ei tulisi mieleenikään mennä jokaiselta erikseen kysymään ja inttämään, miksi et juo ja mitä sä oikein juot? Liput ja laput pumpputermareihin ja vesi- ja mehukannuihin, sekä oheen vissyä, kokista tms. joista näkee mitä ne on. Sen sijaan huolehdin, haluaako joku lisää jotain..
Ja yksittäiselle kylään tulijalle myös ensin ne vakiot, eli kelpaisko kahvi tai tee? Vai olisko mitään, mitä haluaisit? Jos vieras sanoo, ettei tee mitään mieli, laitan ainakin kannuun vettä ja viereen lasin siitä mitään erityisnumeroa tekemättä. Yleensä on kelvannut.
On joskus vaikea paikka, kun olen näin savolaiskarjalaisena kova tyttö tarjottavia laittamaan :D
Ma opettelin juomaan teeta ihan sen takia, kun ei jaksanut niita samoja keskusteluja ja vakuuttelua, etta en tarvi mitaan vetta kummempaa. Asuin vuosikausia Englannissa ja siella oletetaan, etta kaikki juo teeta. Kahvia siella ei onneksi tyrkyteta. En teesta vielakaan tykkaa, mutta pystyn juomaan irvistelematta.
(Tavallista) kahvia ja teetä löytyy poikkeuksetta joka taloudesta, mutta jos ottaa vain vettä, jää isäntäväelle olo, että olisiko pitänyt olla mehua / limua / erikoiskahvia / haudutettua teetä pussiteen sijaan / kaakaota tmv. Toisinsanoen, isäntäväki hölmistyy ja tulee nolatuksi, koska ei ollut osannut varautua tätä poikkeuksellista vierasta varten, jolle tavallinen kahvi tai tee ei kelpaa.
Koska olet hankala ihminen. Johan sen huomaa näistä viesteistä. Eihän kukaan normaali ihminen tekisi asiasta avausta tänne ja jaksaisi edes miettiä moista.
Minä syön ja juon kylässä sitä, mitä tarjotaan ja mitä muutkin syövät ja juovat, koska haluan käyttäytyä hyvin eli olla aiheuttamatta mitään erityistä ihmetystä tai hankalaa tilannetta. Ylipäänsä on useimmiten epäkohteliasta pakottaa muut kiinnittämään erityistä huomiota omiin tekemisiin ja syömisiin, ellei se ole aivan välttämätöntä. En yhtään pidä oluesta, mutta jos isäntäväki toteaa, että se parhaiten sopii tämän ruuan kanssa, niin kyllä sen lasillisen alas saan. Vaniljajäätelö ei ole minusta hyvää, mutta ei tulisi mieleenkään jättää sitä ottamatta, jos se on ainoa jälkkäri, koska siitä väistämättä tulee emännälle epäonnistumisen fiilis. On aivan samantekevää, että itse en kokisi jääväni mistään paitsi, koska tilanteessa ei ole kyse vain minusta ja minun tunteistani.
Jotkut ihmiset eivät näköjään millään tajua, että monissa sosiaalisia tilanteita koskevissa kirjoittamattomissa säännöissä on kyse tietynlaisista rituaaleista, jotka sinänsä ovat ihmisille arvokkaita. Emännän tulee tarjota ja vieraan tulee ottaa vastaan. Jos vieras kieltäytyy vieraanvaraisuudesta, syntyy kiusallinen tilanne. Miksi aiheuttaa sellainen? Ei se tee nyt niin kuvottavaa voi olla. Meille 70-luvun lapsille ainakin vielä opetettiin kotona, että kylässä syödään, mitä talo katsoo parhaaksi tarjota ja sanotaan kiitos! Tarkoitus on jättää isäntäväelle hyvä fiilis. Kannattaa kaivaa se nenu navasta ja ajatella joskus muitakin.
No se on lähinnä sen tyrkyttäjän ongelma.
Minä en voi juoda kahvia kylässä kun siitä menee maha sekaisin ja teestä en tykkää. Mehu kyllä kelpaa.
Täällä sama ongelma kuin ap:lla. Vanhemmat sukulaiset päivittelevät, että voi voi, etkö vieläkään ole oppinut juomaan kahvia. Ihan kuin se olisi jokin aikuistumisen ensi askel, joka jokaisen on pakko ottaa. Vastaan aina, että en ole oppinut enkä aio opetellakaan, koska en pidä kahvin mausta enkä näe syytä juoda väkisin jotain mistä ei yhtään pidä. Itsekin joisin aina mieluiten kylmää hanavettä. Lähipiiri on jo oppinut, eikä tee asiasta mitään numeroa, mutta varsinkin työpaikoilla saa aina outoja katseita, jos omatoimisesti menee hakemaan hanasta vettä eikä kaadakaan kahvia kuppiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä syön ja juon kylässä sitä, mitä tarjotaan ja mitä muutkin syövät ja juovat, koska haluan käyttäytyä hyvin eli olla aiheuttamatta mitään erityistä ihmetystä tai hankalaa tilannetta. Ylipäänsä on useimmiten epäkohteliasta pakottaa muut kiinnittämään erityistä huomiota omiin tekemisiin ja syömisiin, ellei se ole aivan välttämätöntä. En yhtään pidä oluesta, mutta jos isäntäväki toteaa, että se parhaiten sopii tämän ruuan kanssa, niin kyllä sen lasillisen alas saan. Vaniljajäätelö ei ole minusta hyvää, mutta ei tulisi mieleenkään jättää sitä ottamatta, jos se on ainoa jälkkäri, koska siitä väistämättä tulee emännälle epäonnistumisen fiilis. On aivan samantekevää, että itse en kokisi jääväni mistään paitsi, koska tilanteessa ei ole kyse vain minusta ja minun tunteistani.
Jotkut ihmiset eivät näköjään millään tajua, että monissa sosiaalisia tilanteita koskevissa kirjoittamattomissa säännöissä on kyse tietynlaisista rituaaleista, jotka sinänsä ovat ihmisille arvokkaita. Emännän tulee tarjota ja vieraan tulee ottaa vastaan. Jos vieras kieltäytyy vieraanvaraisuudesta, syntyy kiusallinen tilanne. Miksi aiheuttaa sellainen? Ei se tee nyt niin kuvottavaa voi olla. Meille 70-luvun lapsille ainakin vielä opetettiin kotona, että kylässä syödään, mitä talo katsoo parhaaksi tarjota ja sanotaan kiitos! Tarkoitus on jättää isäntäväelle hyvä fiilis. Kannattaa kaivaa se nenu navasta ja ajatella joskus muitakin.
No ei kun minäminäminä. MINÄ en tykkää kahvista enkä edes teestä, hyi sentään. En tykkää myöskään mistään mitä isäntäväki minua varten tarjolle laittaa joten otan vain lasillisen kylmää vettä.
Kyllähän kotonaan voi juoda mitä haluaa mutta kylässä on fiksumpaa ottaa edes vähän jotain mitä tarjotaan, edes pikkukuppi sitä pahaa teetä.
Se ettei suostu kylässä ottamaan mitään tarjottua vastaan on epäkohteliasta ja pyllistämistä koko suomalaista kyläilykulttuuria kohtaan. Siksi sitä pidetään hankalana. Olet epäkohtelias, eikä emäntä/isäntä tiedä miten sinuun pitäisi suhtautua.
kahvi on sellainen pyhä lehmä meille suomalaisille.. ennen vanhaan jo taaperot totutettiin kahviin pullamössöllä!
itse pidän kyllä kahvista, mutta monilla on tarjota sellaista vaaleaa kuraa josta tulee kamala närästys.
ja meillä sitten silmät pyörivät päässä tummasta kahvista.. vaikka ei siinä paahtoaste ole kuin 3!
Vierailija kirjoitti:
Täällä sama ongelma kuin ap:lla. Vanhemmat sukulaiset päivittelevät, että voi voi, etkö vieläkään ole oppinut juomaan kahvia. Ihan kuin se olisi jokin aikuistumisen ensi askel, joka jokaisen on pakko ottaa. Vastaan aina, että en ole oppinut enkä aio opetellakaan, koska en pidä kahvin mausta enkä näe syytä juoda väkisin jotain mistä ei yhtään pidä. Itsekin joisin aina mieluiten kylmää hanavettä. Lähipiiri on jo oppinut, eikä tee asiasta mitään numeroa, mutta varsinkin työpaikoilla saa aina outoja katseita, jos omatoimisesti menee hakemaan hanasta vettä eikä kaadakaan kahvia kuppiin.
Se on aikuistumisen askel. Tuttuni raahaa kyläpaikkaan mukanaan aina Coca Cola pullon, josta sitten hörppii. Kas kun ei pizzaa. Se nyt vaan mielletään kuuluvaksi lapsuuteen ettei opettele kulttuuriin kuuluvia tapoja. Voihan sitä protestoida ja kirjoitella mielipiteitä nettiin, mutta noin se mielletään senkin jälkeen. Ette te voi kitisemällä muuttaa sitä että teitä pidetään lapsellisina ja nirsoina.
Kahvi ilman maitoa on aivan yök, jos jossain kylässä väkisin tarjotaan, ihan mustana, niin en pysty kyllä juomaan, kun maha ei kestä.
Eihän ravintolassakaan tyrkytetä , että no ottaisitko kuitenkin nyt limsaa kun sanoo että vesi kiitos.
Kyllä minulle ainakin on vain annettu vettä, eikä yleensä tyrkytetä teetä tai kahvia.
Ratkaisu: kun kysytään otatko kahvia tai teetä, vastaa että otat suosikkijuomaasi eli vettä. Silloin tulee heti selväksi, että et ota sitä siksi, että ei ollut tarjolla sitä mitä oikeasti tykkäisit juoda (kaakao, limu, erikoiskahvi tms). Isäntäväen ei tarvitse sitten kiusaantua siitä etteivät mukamas olleet varautuneet kunnolla ja voivat tarjota vettä ilomielin, kun tietävät että se on sinusta paras juoma kaikista. Win-win. Voit vaikka päälle vielä hehkuttaa, että vesi on kyllä niin hyvää ja raikasta!
Huh mitä meininkiä. Meillä vain mun mummo jaksaa vittuilla, että 25 ja juo kokista kahvin sijaan. Muu suku on ihan ongelmaton se suhteen, että sukujuhlissa mä otan sitä mehua/limsaa mitä nyt onkin tarjolla lapsia ja mua ajatellen. Viimeks tädin 70-v juhlissa täti suoraan sanoi, että jääkaapissa on kokista ja pyysi samalla kun otan itelle kaatamaan myös hänen lapsenlapsilleen. Jouluna mä juon aina kahvin ja teen sijaan glögiä, siitäkin mummo jaksaa vittuilla, koska glögi kuuluis kuulemma juoda kun kaikkinmuutkin juo glögiä (wtf?), mutta koska ollaan aina jouluna kaikki mun lapsuudenkodissa niin mulla on siellä lupa ottaa jääkaapista mitä haluan niin lämmitän itelle mikrossa muina miehinä sitä glögiä ja jätän välittämättä.
Ymmärrän sua, ap, vaikka juonkin itse kahvia. Johan sen näkee näistä kommenteista, ettei nämä kahvin- ja teenjuojat ymmärrä, miten joku ei voi tykätä niiden mausta ja haluaa juoda vettä.
Mukamas epäkohteliasta olla ottamatta kahvia tai teetä? Aivan sairas väite. Ap kuitenkin ihan varmasti ottaa tarjottavia muuten, mutta kuuma juoma ei maistu.
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitan! :D
Olin sijaisena hoitoalalla, ja ylipainoinen kun olen, pidettiin minua tietenkin jo automaattisesti tyhmänä. Kertoivat jo eka päivänä, kuinka paljon muistutan osaston vastaavaa. Menin katsomaan millainen tuo nainen on, ja huomasin että on ihan eri näköinen, mutta ainoastaan myös ylipainoinen, tosin kaksi kertaa itseni kokoinen. Pelin henki selvisi heti.
Vaikka työ"kaverit" vaihtuivat, pysyi meininki samana paikasta riippumatta. -"Osallistutko kahvirinkiin"?
-"Kiitos, mutta en juo lainkaan kahvia"
-"Ai, no voithan sä juoda teetä"
-"Kiitos, mutta en juo teetäkään"
-"No miksi et"? (Ivallista silmien muljauttelua ja säälittäviä hymyjä, sekä kiusaajajoukon johtajan röyhkeitä kommentteja tehostettuna uhmakkaalla pään heilautuksella, kun huomasi, että tästähän tulee vallan mainio uhri).
-"No, en vain tykkää kummastakaan".
"Jaa, jaa sinä se kummallinen olet" ja kaikilta rähäkkä nauru päälle.
Sen jälkeen alkoi varsinainen joukkohupi. Jokainen vuorollaan oli jo kaatanut mulle mukillisen kahvia tai keittänyt vettä, tietenkin ihan vahingossa, kun saavuin palaveriin. Ja tätä jatkui viikkoja. Jätin vain mukit paikoilleen koskematta. Tuli mieleen, että miten noin "hajamieliset" ihmiset voivat olla huolellisuutta vaativissa hoitoalan tehtävissä? (Ja ivallisina tuntea empatiaa?) :D -Ja tämä ihanien turkulaisten tyylikkyyttä, fiksuutta ja normikäytöstä- :D
Vähän ohi aiheen, mutta ainakin kahvi ja tee tulivat mainituiksi :)
Ohi aiheen, mutta järkyttävää, että jossain porukoissa oikeasti aikuiset ihmiset käyttäytyvät vielä tuolla tavalla :(
Mä juon itse sekä kahvia että teetä, riippuu ihan fiiliksestä mitä otan. Jos joku tulee kylään, niin noita tarjoan ekaksi koska ne nyt on ne yleisimmät mitä halutaan. Jos ei vieraalle maistu, kysyn haluaako jotain muuta, esim. mehua tai vettä. Jos ei halua, en tyrkytä mutta minusta on kuitenkin kohteliasta kysyä haluaako jotain.
Sitä "no mitä sinä sitten juota/haluat jos kahvi/tee/maito/hapankaalimehu ei kelpaa" tentaamista en kyllä ymmärrä, enkä sitäkään että kohteliaisuudesta pitäisi juoda kahvia tai teetä vaikka kumpikaan ei maistuisi. Ne kun eivät ole mitään erityisen ainutlaatuisen ihmeellisiä tarjottavia joita olisi omin pikku kätösin väännetty pari vuorokautta.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa kyllä ettet ole vielä mikään aikuinen. Makuaistiakin pystyy harjaannuttamaan. Minäkin opin juomaan kahvia noin kolmekymmentä vuotiaana. Minusta on lähinnä noloa jos aikuinen kieltäytyy jostain juotavasta tai syötävästä sen takia ettei tykkää ja uhoaa vielä päälle ettei aio opetellakaan. Sama porukka mankuu lomamatkan jälkeen miten oli muuten mukava reissu, mutta kun ei siellä oikein mitään pystynyt syömään kun ruoka oli pahaa, mut onneksi oli ruisleipää mukana!
Jos ap olisi kirjoittanut lopuksi, että kertoo juovansa vain vettä mutta mielellään ottavansa tarjottua syötävää, ei tätä ketjua olisi olemassa.