Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi minua pidetään hankalana, kun en juo kahvia enkä teetä?

Vierailija
08.01.2016 |

Joka ikinen kerta, siis joka ikinen kerta kun olen kylässä, juomattomuudestani tulee aina puheenaihe ja pitkä keskustelu.
En ole koskaan juonut kahvia, enkä juo. Olen maistanut, mutten pidä sen mausta yhtään. Miksi siis alkaisin juoda ihan vain sen takia, että muutkin aikuiset juovat?
Teestäkään en tykkää. En mistään mausta. Kuumaa, pahaa vettä. Miksi sellaista pitää juoda? Ei uppoa minkään väriset teet, eivät marjateet, eikä mikään määrä sokeriakaan auta asiaa.
Minä juon vettä. Tavallista hanavettä. En hiilihapotettua vettä, en kivennäisvettä. VETTÄ.
Ja joka kerta samat ihmettelyt, joka paikassa. Siis enkö oikeasti juo mitään? Haluatko sitruunaa veteen? Haluaisitko edes jäitä veteen? Etkö ottaisi edes mehua? Meillä on kyllä puolukkamehua, mummon tekemää. Maitoa? Entäs olutta? Maistuisiko jäätee? Etkö tosiaankaan ota yhtään mitään? Ota nyt edes tätä tuoremehua, saat jotain juodaksesi.

Olenko ainut?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh mitä meininkiä. Meillä vain mun mummo jaksaa vittuilla, että 25 ja juo kokista kahvin sijaan. Muu suku on ihan ongelmaton se suhteen, että sukujuhlissa mä otan sitä mehua/limsaa mitä nyt onkin tarjolla lapsia ja mua ajatellen. Viimeks tädin 70-v juhlissa täti suoraan sanoi, että jääkaapissa on kokista ja pyysi samalla kun otan itelle kaatamaan myös hänen lapsenlapsilleen. Jouluna mä juon aina kahvin ja teen sijaan glögiä, siitäkin mummo jaksaa vittuilla, koska glögi kuuluis kuulemma juoda kun kaikkinmuutkin juo glögiä (wtf?), mutta koska ollaan aina jouluna kaikki mun lapsuudenkodissa niin mulla on siellä lupa ottaa jääkaapista mitä haluan niin lämmitän itelle mikrossa muina miehinä sitä glögiä ja jätän välittämättä.

Ei se muukaan suku ole ongelmaton. Niitä ärsyttää, mutta eivät sano mitään.

Vierailija
42/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama ongelma kuin ap:lla. Vanhemmat sukulaiset päivittelevät, että voi voi, etkö vieläkään ole oppinut juomaan kahvia. Ihan kuin se olisi jokin aikuistumisen ensi askel, joka jokaisen on pakko ottaa. Vastaan aina, että en ole oppinut enkä aio opetellakaan, koska en pidä kahvin mausta enkä näe syytä juoda väkisin jotain mistä ei yhtään pidä. Itsekin joisin aina mieluiten kylmää hanavettä. Lähipiiri on jo oppinut, eikä tee asiasta mitään numeroa, mutta varsinkin työpaikoilla saa aina outoja katseita, jos omatoimisesti menee hakemaan hanasta vettä eikä kaadakaan kahvia kuppiin.

Huomaa kyllä ettet ole vielä mikään aikuinen. Makuaistiakin pystyy harjaannuttamaan. Minäkin opin juomaan kahvia noin kolmekymmentä vuotiaana. Minusta on lähinnä noloa jos aikuinen kieltäytyy jostain juotavasta tai syötävästä sen takia ettei tykkää ja uhoaa vielä päälle ettei aio opetellakaan. Sama porukka mankuu lomamatkan jälkeen miten oli muuten mukava reissu, mutta kun ei siellä oikein mitään pystynyt syömään kun ruoka oli pahaa, mut onneksi oli ruisleipää mukana!

Makuaistia voi tosiaan harjaannuttaa, mutta rajansa silläkin. Itse inhoan syvästi edelleen esim. hernekeittoa, ja voit uskoa että aika monta lautasellista sitä on tullut syötyä ennen kuin siirryin työelämään. Toisekseen, miksi pitäisi opetella juomaan kahvia tai teetä? Pitäisikö myös varta vasten opetella juomaan viiniä tai snapseja, syömään aurajuustoa tai ostereita? Mihin raja vedetään reissussa, onko turisti typerä juntti jos ei halua maistaa toukkia, fugua, koiraa tai duriota?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua aina kahvinjuojana ihmetyttää että aina vaan pelkkä kahvia juidaan. Minä kun en kahvia kyllä janooni juo ja jos juon kahvia ja syön jotain niin haluan myös juoda vettä. Sitten kun pyytää myös lasin vettä niin vastaus on "sinullahan on jo kahvia...." :)

Itse teen niin töissä että kysyn: kuka ottaa kahvia? niin tiedän miten paljon pistän tulemaan. Samalla napsaisen tee-veden kiehumaan ja sitten on jokaisen oma asia mitä juo. Kun menen siskolle kylään niin menen itse keittämään kahvia. Hän ei kahvia juo mutta kaapista kyllä löytää ja keitän siellä sen verran mitä itse haluan juoda.

Vierailija
44/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sekä kahvi, että tee toimivat ulostuslääkkeen tavoin. Kohteliaisuudesta juon kumpaakin, ja istun sitten toisinaan myös kyläpaikan paskahuussissa sillä aikaa kun isäntäväki ihmettelee olkkarissa.

Oikeasti olisi kiva jos kulttuuri vähitellen muuttuisi niin, ettei ole pakko juoda kumpaakaan, vaan vaikka mehua tai kivennäisvettä.

Jos tyrkyttämällä tyrkytät vieraillesi kahvia tai teetä, tarjoa ainakin parhaita tummapaahtoisia kahveja ja haudutettua teetä, äläkä sitä kaikkein halvinta ja kitkerintä hapokasta p-aa.

Vierailija
45/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olet hankala ihminen. Johan sen huomaa näistä viesteistä. Eihän kukaan normaali ihminen tekisi asiasta avausta tänne ja jaksaisi edes miettiä moista.

Onko ihminen todella hankala jos hän ei juo sellaista, mistä tulee huono olo? Ottaisitko sinä vähän risiiniöljyä kun tulet meille, kun on epäkohteliasta olla maistamatta?

Vierailija
46/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin puhuvat vain ihmiset, jotka eivät koskaan ole saane juotavaksi TODELLA hyvää kahvia ja teetä. 

Samaa kuulee joskus vaikka tomaateista... "...en tykkää". Eivät ole koskaan maistaneet todella kypsiä tomaatteja suoraan pensaasta.

Vierailija
47/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtelias ihminen kyllä pystyy juomaan vähän epämieluisempaakin juomaa silloin tällöin kyläillessään. Samat kieltäytyjä-ihmiset ovat usein muutenkin kökköjä käytöstavoiltaan, pientäkään epämukavuutta ei siedetä.

Vierailija
48/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvittelu on sosiaalinen tapahtuma. On normi, että tavatessa tarjotaan kahvit tai vaihtoehtoisesti teet. Jos näistä kieltäytyy, kieltäytyy samalla norminmukaisesta sosiaalisesta tapahtumasta. Tottakai sitten isäntäväki alkaa etsiä jotain korvaavaa, jotta tilanne saadaan "tasapainotettua". Mikset sano vain suoraan, että kofeiini saa sinut valvomaan koko yön tai että et ole koskaan oppinut pitämään näistä juomista mutta kiitos otat oikein mielelläsi tavallista hanavettä tässä jutustelun lomassa.

Vierailija
49/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ainakaan ystävät ja sukulaiset tyrkytä kahvia tai teetä. Ja ihan normaalisti sosiaalinen ihminen olen vaikka en juo kahvia tai teetä. Vieraammassa porukassa on monet hyvät keskustelut saatu esim. kahvin juomisesta ja ei juomisesta mutta ei mitään vittuilua vaan mielenkiintoista juttua miten erilaisia me ihmiset olemme. Joku juo 10 mukia päivässä ja ei mene edes vatsa sekaisin ja saa nukuttua. Minä jos juo kupinkin kahvia niin alkaa oksettamaan ja joudun suoraan sanottuna menemään paskalle ;) ja en saa nukuttua.

Olen kai kofeiini-yliherkkä? Alkoholista myös lehahtaa heti posket tulipunaisiksi ja jossain lehdessä luki että se on merkki ettei kestä alkoholia...siis pää voi kestää mutta ei kroppa.

Vierailija
50/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä nyt taas? Miksi minä tyrkyttäisin kahvia tai teetä ihmisille jotka eivät niistä pidä? Minulle on ihan fine, jos joku ei niitä juo vaikka itse tykkäänkin. Sitten tarjoan vettä/mehua tai mitä ikinä nyt onkaan, ottakoon vieras mitä haluaa ja keitän itselleni sitten ne kahvit. Minulle on myös ihan ok, syökö vieras muita tarjottavia. Yleensä pistän paria eri sorttia pöytään ja ottakoon myös niistä mitä haluaa. Minusta on epäkohtaliasta myös tyrkyttää. Kerron vieraalle mitä olen ostanut/leiponut ja niitä saa vapaasti ottaa. Ketään en pakota syömään. Lisäksi jos tiedän vieraan makumieltymykset niin otan ne huomioon tarjoiluja suunniteltaessa jos mahdollista. En ala leipomaan oliivipiirakkaa henkilölle joka ei niistä pidä. Siksi en myöskään tyrkytä sitä kahvia tai teetä, jos ne eivät maistu. Kysyn kyllä haluaako ja jos ei, niin vesi on fine.

Vierailija
51/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä 50! Olet oikeasti aikuinen ja normaali ihminen ja elämäsi ei ole kiinni jonkun toisen syömisistä tai juomisista. Järjen ääni :) 

Vierailija
52/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en juo kahvia enkä teetä, mulle tulee tosi hankalia rytmihäiriöitä niistä. Kummastakin tykkäisin ja nuorempana joinkin.

En myöskään syö kuin muutaman kaverin luona, hankalan ja jopa hengenvaarallisen allergian takia. Noissa kyläpaikoissa joissa syön, tiedän että on kokemusta vaikeista allergioista joten jos sanotaan että voin syödä asiaa X, se oikeasti on turvallista.

Eipä ole vaikuttanut sosiaaliseen elämään muualla kuin joidenkin vanhojen sukulaisten luona, joiden on vaikea tajuta asiaa vakava allergia. Muualla en tee numeroa, en välitä jutella mun allergioista ja onneksi ystäväpiirini on sen verran sivistynyttä ettei ketään haittaa kun juon vain sen lasin vettä. Olisi tuskaa seurustella tässä ketjussa kirjoittaneiden loukkaantujien kanssa, arvostan omia kavereitani taas kerran kovasti tämän luettuani!

Vierailija
53/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin juon kylmää vettä. En pidä kahvista tai teestä. Kahvi  ja tee tuoksuvat usein hyvälle, mutta maistuvat pahalle. Olen lapsena kipannut päälleni kuumaa teetä, joten yhdistän teen ikäviin palovammoihin. Joskus juon kaakaota. Lämpimien juomien juominen on mielestäni epämiellyttävää.

Opettelin vuosia sitten juomaan kivennäisvettä ja limsaa, joita pidin kamalina juotavina. Osa ihmisistä pitää niiden juomista jostain mystisestä syystä parempana kuin veden juomista.

Pistän paremmaksi: en juo alkoholia, koska en pidä alkoholin mausta. Toistaiseksi en ole tavannut ketään, jonka alkoholi tekisi fiksummaksi ja hauskemmaksi.

Vierailija
54/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

järkimies kirjoitti:

Noin puhuvat vain ihmiset, jotka eivät koskaan ole saane juotavaksi TODELLA hyvää kahvia ja teetä. 

Samaa kuulee joskus vaikka tomaateista... "...en tykkää". Eivät ole koskaan maistaneet todella kypsiä tomaatteja suoraan pensaasta.

Naiivi kommentti, joka mitätöi muiden makuaisteja. Kaikki me emme pidä kahvista tai teestä, vaikka ne olisi kuljetettu aasissa 600 kilometriä jyrkkää vuoristotietä kaukaisesta Mikämikämaasta.

Vierailija
55/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No myönnän ottavani paineita jos joku yllärivieraa ei juo kahvia/teetä. Meillä kun ei ole yleensä limsaa/mehua kaapissa ja vesi tulee omasta kaivosta, ja se on raudanmakuista eli monen mielestä pahaa. Mua nolottaa tarjota sitä vettä. Ja maitokin on kulutusmaitoa joka ei monille kelpaa...

Vierailija
56/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama ongelma kuin ap:lla. Vanhemmat sukulaiset päivittelevät, että voi voi, etkö vieläkään ole oppinut juomaan kahvia. Ihan kuin se olisi jokin aikuistumisen ensi askel, joka jokaisen on pakko ottaa. Vastaan aina, että en ole oppinut enkä aio opetellakaan, koska en pidä kahvin mausta enkä näe syytä juoda väkisin jotain mistä ei yhtään pidä. Itsekin joisin aina mieluiten kylmää hanavettä. Lähipiiri on jo oppinut, eikä tee asiasta mitään numeroa, mutta varsinkin työpaikoilla saa aina outoja katseita, jos omatoimisesti menee hakemaan hanasta vettä eikä kaadakaan kahvia kuppiin.

Huomaa kyllä ettet ole vielä mikään aikuinen. Makuaistiakin pystyy harjaannuttamaan. Minäkin opin juomaan kahvia noin kolmekymmentä vuotiaana. Minusta on lähinnä noloa jos aikuinen kieltäytyy jostain juotavasta tai syötävästä sen takia ettei tykkää ja uhoaa vielä päälle ettei aio opetellakaan. Sama porukka mankuu lomamatkan jälkeen miten oli muuten mukava reissu, mutta kun ei siellä oikein mitään pystynyt syömään kun ruoka oli pahaa, mut onneksi oli ruisleipää mukana!

Olen 30 enkä ole oppinut juomaan kahvia. Olen muutaman kerran maistanut, enkä tykkää.

Ei se silti tarkoita, että olisi nirso tai ei uskaltaisi syödä uusia ruokia

Entäs jos isäntäväki tarjoaa sitä kiljua, eikö logiikkasi mukaan sitäkin pidä vetää jokaisella käynnillä, koska muutenhan "uhoaisi", ettei halua moista litkua kehoonsa laittaa. Sitä vedetään mitä tarjotaan, vaikka olis LSD:tä.

Mulle ei todellakaan tekisi tiukkaa syödä Papua-Uusi Guinean saarella alkuasukasheimon kanssa ihmisenlihaa. Mutta kahvia ei oo pakko vetää joka paikassa, jos se maistuu ihan paskalta eikä siitä ole minkäännäköistä hyötyä ravinnollisesti.

Samat ihmettelijät myös usein päivittelevät sitä, ettei mulla ole korvissa reikiä. Miksi mun pitäisi rei'ittää korvani vain siksi että muutkin naiset tekevät niin? Mulle ei ole mikään itseisarvo tehdä jotain sen takia, että muutkin tekee.

Vierailija
57/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Allekirjoitan! :D

Olin sijaisena hoitoalalla, ja ylipainoinen kun olen, pidettiin minua tietenkin jo automaattisesti tyhmänä. Kertoivat jo eka päivänä, kuinka paljon muistutan osaston vastaavaa. Menin katsomaan millainen tuo nainen on, ja huomasin että on ihan eri näköinen, mutta ainoastaan myös ylipainoinen, tosin kaksi kertaa itseni kokoinen. Pelin henki selvisi heti.

Vaikka työ"kaverit" vaihtuivat, pysyi meininki samana paikasta riippumatta. -"Osallistutko kahvirinkiin"?

-"Kiitos, mutta en juo lainkaan kahvia"

-"Ai, no voithan sä juoda teetä"

-"Kiitos, mutta en juo teetäkään"

-"No miksi et"? (Ivallista silmien muljauttelua ja säälittäviä hymyjä, sekä kiusaajajoukon johtajan röyhkeitä kommentteja tehostettuna uhmakkaalla pään heilautuksella, kun huomasi, että tästähän tulee vallan mainio uhri).

-"No, en vain tykkää kummastakaan".

"Jaa, jaa sinä se kummallinen olet" ja kaikilta rähäkkä nauru päälle.

Sen jälkeen alkoi varsinainen joukkohupi. Jokainen vuorollaan oli jo kaatanut mulle mukillisen kahvia tai keittänyt vettä, tietenkin ihan vahingossa, kun saavuin palaveriin. Ja tätä jatkui viikkoja. Jätin vain mukit paikoilleen koskematta. Tuli mieleen, että miten noin "hajamieliset" ihmiset voivat olla huolellisuutta vaativissa hoitoalan tehtävissä? (Ja ivallisina tuntea empatiaa?) :D     -Ja tämä ihanien turkulaisten tyylikkyyttä, fiksuutta ja normikäytöstä-    :D

Vähän ohi aiheen, mutta ainakin kahvi ja tee tulivat mainituiksi :)

Ohi aiheen, mutta järkyttävää, että jossain porukoissa oikeasti aikuiset ihmiset käyttäytyvät vielä tuolla tavalla :(

Niin oli minustakin! Olin aikeissa lähteä lähihoitajaopiskelijaksi (tietenkin sillä edellytyksellä, että olisin päässyt ) ja sen takia menin noita sijaisuuksia kokeilemaan ja itseäni testaamaan. Onneksi en opiskellut ja sitten vasta todennut, että voihan v...

Täysin totta kirjoitin, eikä tuo edes ollut lainkaan "parhaimmasta" päästä :D Sairauslomatkin useiden viikkojen mittaisia, eli ei ollut kyse mistään tavisflunssasta...ja aina jonkun hankalan asiakkaan osuessa seuraavalle jaksolle tulivat yleensä kipeiksi....päivystäjä jätti vastaamatta puhelimeen, kun oli lähtenytkin ruikkiin jne..sijaisille työnnettiin ne omat paskaduunit...sitten joukolla inisemään, että on se kumma kun ei saada sijaisia :D

Vierailija
58/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että nousee karvat pystyyn noista "en juo hyi pahaa" tyypeistä. Mun mielestä niitä yhdistää muutkin piirteet jotka tietty on mielestäni ärsyttäviä. Naivius, itsekkyys, lapsellisuus, kaikkitietävyys..

Vierailija
59/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ettei suostu kylässä ottamaan mitään tarjottua vastaan on epäkohteliasta ja pyllistämistä koko suomalaista kyläilykulttuuria kohtaan. Siksi sitä pidetään hankalana. Olet epäkohtelias, eikä emäntä/isäntä tiedä miten sinuun pitäisi suhtautua.

Ilmeisesti tämän kirjoittaja kokee, että kylässä tarjolla on aina pelkästään kahvia, jota pitää sitten litratolkulla lotrattaman... MIKSI sitä kahvia on pakko juottaa ihmisille, jos he eivät sitä halua ja siitä kohteliaasti mainitsevat? Itse juon nykyisin kahvia, mutta teini-ikäisestä yli kaksviitoseksi asti en juonut (kahvi alkoi yhtäkkiä maistua suussa pahalta), ja kokemukseni ja muistoni ovat aivan samat kuin ap:lla. Tyrkyttävätkö suomalaiset vierailleen myös olutta, viiniä ja kirkasta viinaa samassa mitassa kuin tuota iänikuista kahvia ja ovat sitten suut myrryllään, jos ei tarjottavat "kelpaa"? Pitäisiköhän meidän irrottautua tästä venäläismeiningistä (auta armias, jos ei Venäjällä vieras juo vodkaa, jos isäntäväki sitä tarjoaa!) ja lähteä ihan eurooppalaisten kelkkaan? Hyväksyttäisiin jokainen ihminen ihan vain yksilönä, vaikka olisi miten vieraana talossa. Meillä vieraat saavat ottaa tai olla ottamatta kahvia, teetä tai muuta. Kukaan ei koskaan ole irvistellyt, vaikka itse olen juonut, vaikka vieraani ei - tosin aika harva ystävistämme ja sukulaisistamme on sellaisia, jotka eivät juo kahvia, mutta on niitä kahvittomia silloin tällöin ovesta sisään astunut.

Vierailija
60/66 |
08.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi tulee myös loppumaan maailmasta ja on melkoisen kallista kun jo tänä päivänä. Eikö ole siis parempi, mitä harvempi jää enää koukkuun / väkisin juo vieraissa sen yhden kuoin, niin jää enemmän kahvia niille, ketkä sitä osavat arvostaa?