Kasvissyöjänä kylässä
Täällä on paljon puhuttu kasvissyöjistä vieraina,mutta ei toisinpäin.Eli kasvissyöjät,jos ette ole syöttekö mitä tarjotaan kylässä jos ruokavalionne ei ole tiedossa.Eli mitä seuraa jos joskus syö kohteliaisuudesta lihaa....ja teettekö niin jos ette halua nostaa esille ruokavaliotanne?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaas nyt.Tätä on ihan tutkittukin Englannissa.Kasvissyöjät saattaa yllättävän usein syödä kännissä lihaa.Että turha väittää,että joku yksittäinen kerta tekisi musta sekasyöjän.
Ei se ole väitös, se on fakta. Olet sekasyöjä. Henk. koht. en ole koskaan ollut niin tolkuttomassa kännissä, että olisin lihaa syönyt. Miten tuollaiseen tilaan edes pääsee? Litra pirtua?
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaas nyt.Tätä on ihan tutkittukin Englannissa.Kasvissyöjät saattaa yllättävän usein syödä kännissä lihaa.Että turha väittää,että joku yksittäinen kerta tekisi musta sekasyöjän.
Lähde?
Aika jännä. Olen sekasyöjä, mutta olen ollut jonkun kerran 3-6 kk:tta etelässä paikassa jossa saa vain kalaa ja kasviksia. Sen jälkeen totuttelemaan pikkuhiljaa uudestaan lihansyöntiin. Liha tuntuu kuin kiviä söisi. Ei sula ja on paha, täysi olo monta päivää. Minulla on kuitenkin lihanhimo. Kaipaan kinkkua ja pihvejä ja siksi totutan itseni taas pikkuhiljaa lihaan. Niin jännä, että monta vuotta ilman lihaa olleet pystyy syömään sitä ilman oireita ja itselläni kyky häviää nopeasti. Vaikka syön kalaa koko lihapaaston.
Aika jyrkkää porukkaa.Tehkää vaan helvetillisestä tilanteesta vähän vielä stressaavampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole väitös, se on fakta. Olet sekasyöjä. Henk. koht. en ole koskaan ollut niin tolkuttomassa kännissä, että olisin lihaa syönyt. Miten tuollaiseen tilaan edes pääsee? Litra pirtua?
Mä tein tuota opiskelijana useinkin. Ihan kunnon kännit tuli bileissä juotua muutamana iltana viikossa, ja kyllä silloin joskus tuli mieleen että mitä sillä nyt on väliä jos välillä vähän syön lihaakin. Samoin moraali jousti juovuksissa muissakin asioissa, esim. saatoin mennä sänkyyn minkä tahansa hyypiön kanssa vaikka selvin päin periaate oli että ei seksiä ilman rakkautta. Aamulla sitten kadutti mitä oli tullut kännissä tehtyä. Ja lihan syönti oli pienempiä katumuksen aiheita, tappelut tai suojaamaton seksi epämääräisten tyyppien kanssa paljon pahempia.
Aivan naurettaava jättä liha syömättä. Astelma on muutenkin moraalisesti helvetin epäreilu sekasyöjiä ja lihasta pitäviä kohtaan. Kasvissyöntiä pidetään pyhänä ja jos tarjotaan lihaa niin mieluummin kärvistellään nälässä. HElvetin outoa ja typerää touhua.
Kasvatat nyt sen selkärangan. Oikeesti. Poistat narsistin elämästäsi vaikka se olisi kuka. Myrkylliset perhesuhteet ovat PALJON pahempi asia kuin yksin oleminen.
Vierailija kirjoitti:
Aika karu tulos, mutta olisin kyllä halunnut tietää tutkimuksen tarkemmat speksit.
Yksi lapsistani on ollut eettisistä syistä kasvissyöjä tokaluokasta alkaen. Hän on nykyään jo 16-v ja vieläkin aivan intohimoisesti eläinrakas. Kotona ei ole ollut ongelmaa, vaikka muu perhe onkin sekäsyöjiä. Joskus laitetaan kaksi erillistä ruokaa, joskus samaa ruoka säädetään viimeistelyvaiheessa liha- ja kasvisversioksi, joskus koko perhe syö kasvisruokaa ja usein on kalaa ruokana. Lapsi on myös itse innokas kokki, eikä häntä haittaa valmistaa liharuokaa. Ongelmana on äitini, joka ei vieläkään ymmärrä lapseni edotonta periaatetta. Hän esim. yrittää tarjota karjalanpaistin lientä tai lihapullakastikkeen kastiketta, koska eihän niissä nyt lihaa ole. Tai hän yrittää piilottaa lihan ruoan joukkoon tai sanoa, ettei ruoassa ole kuin vain vähän lihaa. Lapsi itse yrittää ottaa huumorilla mummon tavat, mutta varmasti harmittaa usein. Miksei äitini vain voi hyväksyä lastani sellaisena kuin hän on? Ihana, periaatteellinen ja sinnikäs nuori nainen.
Vierailija kirjoitti:
Aivan naurettaava jättä liha syömättä. Astelma on muutenkin moraalisesti helvetin epäreilu sekasyöjiä ja lihasta pitäviä kohtaan. Kasvissyöntiä pidetään pyhänä ja jos tarjotaan lihaa niin mieluummin kärvistellään nälässä. HElvetin outoa ja typerää touhua.
Lihansyönti on moraalitonta, kasvissyönti ei. Siinä on se ero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten kun on kyse nälkäkuolemasta? Porkkanasta ei saa yhtä paljon voimia kuin naudanlihasta. Näin se vaan on ja nyt tarkoitan asetelmaa, jossa tarjolla ei ole kaikkia mahdollisia kasvikunnantuotteita. On ainoastaan porkkanoita ja nautoja. Itse söisin siis sekä porkkanoita, että naudanlihaa. Sinä söisit pelkästään porkkanoita ja kuolisit pois.
Vierailija kirjoitti:
Tätäkö haitkin? Että joku joskus jossain tekee jotain ja se on sitten ok? No ei vaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten kun on kyse nälkäkuolemasta? Porkkanasta ei saa yhtä paljon voimia kuin naudanlihasta. Näin se vaan on ja nyt tarkoitan asetelmaa, jossa tarjolla ei ole kaikkia mahdollisia kasvikunnantuotteita. On ainoastaan porkkanoita ja nautoja. Itse söisin siis sekä porkkanoita, että naudanlihaa. Sinä söisit pelkästään porkkanoita ja kuolisit pois.
Missä tällainen asetelma toteutuu? Ap:n sukulaisissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tällainen asetelma toteutuu? Ap:n sukulaisissa?
Kuvittele vaikak että asetelma toteutuu sotien ja resurssipulan seurauksena. Suomessa ei vielä luokkaerot näy, mutta ne tulevat lisääntymään, niin kauan kin kapitalismi on olemassa ja epätasa-arvoa luomassa. Meille tulee jonakin päivänä uusi sisällissota kun köyhät ja rikkaat kyrpiintyvät toisiinsa tarpeeksi. Tämä sama tulee tapahtumaan myös muualla maailmassa. Korporaatiot ja Dystopia häämöttää. Silloin ei kysytä kelpaako sinulle naudanliha. Valitse siis moraaliton elämä tai kivulias kuolema. En näe mitään pahaa biologisen yksikön syömisessä. Oli sillä aivot tai persereikä. Kaikki on syötävää.
Joudun joskus tyytymään kasvisruokaan, jossa on munaa ja maitoa. Sekin nyppii. Työpaikalle pitää viedä omat eväät mukaan kun ikinä ei saa täysin vegaanista ruokaa. Ajatelkoon mitä lystäävät, mutta sen pitäisi olla niin päin tulevaisuudessa, että lihansyöjän pitää perustella itsekästä valintaansa saada lihaa, vaikka kasvisruokaa on tarjolla.
En lukenut ketjua mutta tuntuu että kysyjä tekee yksinkertaisesta asiasta oudon vaikean. Olen 34-vuotias sekasyöjä itse mutta kasvissyönnissä ei ole ollut mitään ihmeellistä aikakausiin enää. Taisi joskus 90-luvulla olla jotenkin ihmeellistä vielä.
En itse ole törmännyt vuosikausiin mihinkään ihmettelyyn ylipäänsä eri ruokavalioita kohtaan. Ja ei kukaan ainakaan minun syömisiäni määrittele syön mitä haluan tietenkin olen aikuinen ihminen. Ehkä ei kannata olla kasvissyöjä jos ei omanarvontuntoa ole sen vertaa että kestää jonkun arvostelua. Itse kohauttaisin vain olkia ja tekisin omaa juttua.
En tee numeroa kasvissyönnistäni enkä ole joutunut vaikeuksiin kyläillessäni. En itsekään viitsi kokkailla kasvisruokia, miksi vaatisin sitä muilta? Lähes joka pöydästä löytyy salaattia, leipää, perunaa tai riisiä. Jos salaattiin on sotkettu kokonaisia katkarapuja, jätän ne vain nostamatta lautaselle. Jos taas salaatissa on tonnikalaa, sitten en tietenkään voi syödä sitä.
Ja tiedoksi: vallan mainiosti voin syödä useamman viikon pelkkää leipää ja perunaa, jos sikseen tulee. Tottakai helpottaa, jos leivän päälle saa kurkkua ja perunan päälle puolukkahilloa, mutta ilmankin pärjää. Jälkiruoaksi riittää vaikka omena, jos jälkiruokaa yleensä on saatava.
Ja jos mä en asiaa paljasta,niin miten se teidän "aitojen ja oikeiden" kasvissyöjien mainetta voi haitata?Mutta kiitti sille joka vastasi.Kokeilkaan huvikseen olla vastatusten narsistin kanssa ja tulkaa sitten moralisoimaan uudestaan.