Kuolinpesän asioiden hoito
Isäni kuoli ja asioita on alettava hoitamaan. En vain oikein ymmärrä lakiteksteistä yhtään mitään. Maistraatista olen virkatodisuksen tilannut perukirjan ym. tekoa varten. Tekeekö pankit kuolinpesän paperiasioita? Miten osaakin olla niin vaikeaa lukea tekstiä. Kaikki nämä sanat: kuolinpesä, perukirja, pesänjakaka, pesän osakas, arvo-osuus, jakokirja...Mitä ne edes tarkoittaa? Onko kuolinpesä isäni omaisuus ja kuuluuko siihen lesken omaisuuskin?
Mitä perukirja sisältää ja miten se tehdään? Ihan sekaisin tässä ja tunteet pinnassa isän kuoleman suhteen muutenkin.
Kommentit (36)
Jos kuolinpesä on pieni ja perillisiä vähän, niin homma ei ole mahdoton. Itse olen tehnyt mummoni (äitini ja tätini ainoat perilliset, ei omaisuutta, se oli lahjoitettu jo aikaisemmin) ja setäni (lapseton, ainut perillinen isäni, omaisuutena puhelinosake ja yksiö) perukirjat ilman ongelmia.
Mutta jos on olemassa mahdollisuus että perilliset ovat keskenään riiteleviä ja/tai omaisuutta on paljon, niin ehdottomasti kannattaa kääntyä ammattilaisten puoleen.
Tee perunkirja ihmeessä itse! Ei ollut kovin vaikeeta ja mulle maksettiin perunkirjan tekemisestä 400€ palkkio suoraa kuolinpesän varoista. Netti on täynnä hyviä ohjeita
Jos isälläsi oli aseita, niiden hallussapitoon ja myyntiin pitää hakea poliisilaitokselta muistaakseni joku lupakirja. Ostajalla pitää olla aseenkantolupa.
Isäni ja äitini kuolivat ennen isovanhempiani......
Hommaat kaikki tiliotteet pankeista.
Osakkaille kutsu perunkirjoitukseen mielellään kirjattuna kirjeenä. Ei ole pakko tulla itse paikalle, voi laittaa jollekin valtakirjan. Itse olen edustanut neljää ihmistä yhdessä perunkirjoituksessa.
Perukirjaan luetellaan vainajan varat -kiinteistöt, rahavarat, asuntoosakkeet, osakkeet, autot, veneet,
mutta koti-irtaimistoa ei luetella, jos se ei ole erityisen arvokasta, esim. arvotauluja tai arvokoruja. Näissä on raja muistaakseni 3000 euroa, mutta voit tarkistaa verotoimistosta, jos tarpeen. Kiinteistöjen ja asunto-osakkeiden arvo pitää arvioittaa välittäjällä ja mielellään käyvän arvon mukaan, koska jos myynti venähtää yli vuoden ja omaisuuden arvo nousee, kuolinpesän pitää maksaa mahdollisesta myyntivoitosta 30 % vero. Ehkä nykytilanteessa ei ole pelkoa, mutta et voi tietää etukäteen, mikä tilanne tulee olemaan. Meillä kesti 30 vuotta laittaa yksi kiinteistö myyntiin.
Jos vainajalta jäi leski, hänellä on mahdollisesti ilman avioehtoa tasinko-oikeus omaisuuteen, jos hän on vähävaraisempi kuin vainaja. Vastaavasti lesken ei tarvitse antaa kuolinpesälle tasinkoa. Lisäksi leskellä on asumisoikeus yhteiseen asuntoon.
Varoista vähennetään velat ja vainajalta jääneet laskut, myös hautaus- ja hautakivikulut.
Perukirja tehdään muistaakseni yhtä monena kappaleena kuin pesässä on osakkaita ja toimitetaan verotoimistoon.
Itse kyllä suosittelisin ottamaan sen juristin, jos on yhtään monimutkaisempi toimitus. Netissä on kyllä pohjia, mutta tilanteet vaihtelee! Osaatko ottaa huomioon kaiken, minkä juristi osaa?
Perukirja ei ole jakokirja. Jakokirjalla jaetaan kuolinpesä, jolloin se lakkaa olemasta. Siinä määritellään omistusosuudet kiinteistöihin ja asunto-osakkaisiin ja jaetaan rahavarat tai perustetaan yhtymä, joka hallinnoi omaisuutta. Eli siis eräänlainen yritys, johon on prosenttiosakkuus. Myös jakokirja toimitetaan verotoimistoon.
Meillä on tällä hetkellä yhtymä erään kiinteistön osalta, jaon lopputuloksena. Esim. jos joku osakas ei maksa kiinteistövero-osuuttaan, se peritään muita yhtymän jäseniltä. Omistajana monta vielä jakamatonta kuolinpesää. Oli jo sen verran monimutkainen toimitus, että juristi oli tarpeen ja paljon se sai tehdä töitäkin. Maksoi n. 1200 euroa. Jokaisella on omat taksat, ota niistä ensin selvää, ennenkuin palkkaat.
Ap tässä. Homma vielä seisoo, kun vasta nyt tuli maistraatista isän virkatodistus ja pankki ei ole vielä lähettänyt kuolinpäivän tilitietoja. Isän virkatodistusksesta näkyy puoliso ja me lapst ja kaikkien kohdalla lukee "elää". Ei voi muuta sanoa kuin että erittäin huonot ohjeet oli pankin sivuilla netissä ja samat ohjeet tuli äidilleni Nordeasta kotiin. No odotellaan niitä pankkitietoja ja sitten alamme tehdä sitä perunkirjaa.
Ap jatkaa vielä
eli Isän virkatodistuksesta näkyy puoliso ja me lapset ja kaikkien kohdalla lukee "elää", joten kai se riittää perunkirjaa? Joissain ohjeissa luki, että pitää olla virkatodistukset eri seurakunnista siitä lähtien kun vainaja on täyttänyt 15 vuotta ja myös osakkailta virkatodistus. Eikö se nyt tuossa maistraatin todistuksessa näy ja tilatessani sanoin, että sellainen todistus, joka on tarkoitettu perunkirjaa varten ja siinä lukeekin, että vainajan pankkiasioiden ja perunkirjan hoitoon tarkoitettu. Niin sekavat ohjeet että huh.
Perunkirja on ikään kuin TASE, josta käy ilmi vainajan varat ja velat. Eli ihan kirjanpidollinen juttu, pitää vaan koota ne tiedot, ja laittaa yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie juristille hoidettavaksi. maksaa noin 3000
Meidän perukirja maksoi 300,-.
Samoin, meillä kans maksoi lakimiehen tekemänä jotain 400 €. Pankissa kaikista asiakkuuksista huolimatta olisi maksanut jotain 2000€!
Kuten aiemmin mainittu, se ei ole niin helppoa kuin luulisi. Kyllä tarvitaan katkeamaton selvitys 15 ikävuodesta saakka. Eli virkatodistus kaikista seurakunnista/väestörekisteristä. Perukirjan tekevä taho kyllä hoitaisi nekin jos antaisit tehtäväksi tehdä kaikki selvitykset.
Minulla on taloushallinnollinen koulutus ja pitkä työura ja lakitekstit ja verotukset tuttua. Niin vaan tuntui vaikealta ja tahmealta hoitaa hommaa rakkaan läheisen kuoltua odottamattomasti, kun suru oli pahimmillaan ja kauhea aivosumu. Sain kuitenkin tehtyä itse, kun odottelin sinne 3 kk loppupäähän. Ne ekat pari kuukautta meni täysin sumussa ja keräilin vaan papereita ja tietoja valmiiksi. Onneksi en ollut tilivelvollinen muille, koska olin pesän ainoa osakas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vie juristille hoidettavaksi. maksaa noin 3000
Meidän perukirja maksoi 300,-.
Samoin, meillä kans maksoi lakimiehen tekemänä jotain 400 €. Pankissa kaikista asiakkuuksista huolimatta olisi maksanut jotain 2000€!
Jatkan vielä, että tämä lakimiehen työ (400€) sisälsi ennakkokäynnin, jolloin hän kertoi, että mitä papereita pitää olla, suurimman osan toimitin etukäteen, joten perunkirjoitus oli simppeli tilaisuus. Jos läkimies olisi hommannut kaikki paperit, olisi hintaa tullut lisää jonkin verran. Noista virkatodistuksista: periaatteessa pitää olla kaikki virkatodistukset seurakunnista, joissa asunut 15 ikävuoden jälkeen, mutta ilmeisesti joku keskusrekisteri uudistus tulossa/menossa, josta voisi saada paperin yhdestä paikasta. Äitini kuoleman yhteydessä kolme vuotta sitten hommasin kaikki todistukset, mutta olisi riittänyt viimeisimmän paikan todistus, kun siinä luki kaikki lapset ja merkintä "elää". Jos ei tuota olisi ollut, niin silloinhan pitää kutsua esim. kuolleen lapsen perilliset perunkirjoitukseen. Virkatodistus on perillisten toteamiseksi. Tuolloin tuo kolme vuotta viimeisimmän paikan virkatodistus tuli ilmeisesti sähköisestä tiedostosta, kun taas eräs niistä aiemmista oli käsipelillä toimitettu paperi. Ja joka paikkahan laskuttaa niistä lipareista, oli tarpeellinen tai ei!
Vielä yksi taho, jota en huomannut mainitun eli oikeusaputoimisto, mistä saa myös apua. Meillä ainakin yksi perukirja syntyi oikeusavustajan, siis juristin tekemänä. Muutaman teki sukulaisjuristi, joka ainakin osassa tapauksista oli myös kuolinpesän osakas. Näin saa olla, mutta olen sitä mieltä, että on kaikin puolin reilumpaa, että nuo viralliset paperit laatii joku jäävitön ulkopuolinen henkilö, jolloin ei tule ehkä niin paljon jälkipuheita.
Vierailija kirjoitti:
Vielä yksi taho, jota en huomannut mainitun eli oikeusaputoimisto, mistä saa myös apua. Meillä ainakin yksi perukirja syntyi oikeusavustajan, siis juristin tekemänä. Muutaman teki sukulaisjuristi, joka ainakin osassa tapauksista oli myös kuolinpesän osakas. Näin saa olla, mutta olen sitä mieltä, että on kaikin puolin reilumpaa, että nuo viralliset paperit laatii joku jäävitön ulkopuolinen henkilö, jolloin ei tule ehkä niin paljon jälkipuheita.
Jäävitön?!?!?! Eikö jäävi tarkoita juuri sitä että on esteellinen hoitamaan asiaa?
Olin aiemmin pankissa töissä ja olen vähän sitä mieltä, että helppoa kuolinpesää, perunkirjoitusta ja jakoa ei ole olemassa. Aina on joku poikkeus, erikoisuus, hankala kuolinpesän osakas tms. Jos yhtään tuntuu vaikealta, ota mukaan ammattilainen. Todennäköisesti et tule niiden satasten käyttöä katumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim hok-elannolla on perunkirjoitustoimisto
Hinta määräytyy työmäärän ja vaadittavan asiantuntemuksen mukaan.
Perukirjat alkaen 450 €
HOK-Elannon asiakasomistajat saavat Bonuksen lisäksi alennuksen:
alennus perunkirjoituspalkkiosta 35 €
Tosi huono kokemus HOK-Elannosta!
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä hautaustoimistoon, saat sieltä neuvoja siitä, mitä pitää tehdä. Sieltä osataan antaa myös yhteystiedot henkilölle, joka voi tehdä perukirjat. Kannattaa käyttää ammattilaista, niin asiat hoituvat helposti ja menevät oikein.
Tuli sama mieleen, tuttu sai sitä kautta edullisen peruskirjan laatijan. Myös oikeusaputoimisto tekee.
Kun on ainoa lapsi ja kuolinpesän toinen osakas oli äitini eli vainajan puoliso eikä vainajalla ole muita lapsia niin homma oli ihan piece of cake. Yhden päivän homma jonka hoitaa itse helposti.