Paljonko pyytäisin ruoka- ja vuokrarahaa kotona asuvalta osa-aikatyötä tekevältä täysikäiseltä lapseltani?
Olen itse melko pienituloinen ja nuoremman lapsen lähivanhempi.
Kommentit (18)
50€/vko voisi olla ok? Näin hänellekkin jäisi ehkä säästöön vaikkapa takuuvuokraan, että voisi muuttaa omilleen.
Saman summan jonka olet itse valmis maksamaan tulevaisuudessa lapsesi taloudessa asumisesta pelastuaksesi vanhainkodin unohduksesta.
Riippuu siitä mitkä on asumiskulut ja menot ruokaan yms?
Jos lapsi on alle 20-v en pyytäisi mitään. Jos yli 20-v niin sopisin että lapsi käy ruokakaupassa siinä missä minäkin ja suhteutettuna tietysti lapsen palkkaan sopisin hyvän summan vuokraksi. Osa-aikatyössä olevalta en paljoa pyytäisi.
Meillä oli kaksisataa ennen kuin muutti omilleen. Eli yo-kirjoitusten jälkeen ei päässyt ensi yrittämällä opiskelemaan.
Sai kuitenkin hyvän työpaikan, jossa asiallinen palkka. Ajattelin, että parempi totutella jotain maksamaan elämisestään, ettei ihan yllätyksenä tule. Summa oli tietenkin nimellinen, mutta jotain kuitenkin. Itse muuten teki aloitteen maksamisesta eli sellainen kasvatus meillä on ollut.
Laitoin summan jemmaan kertomatta hänelle ja sai sen takaisin oman kodin hankintoihin lähtiessään.
Minkä ikäinen. Opiskeleeko? Joutuuko itse maksamaan koulunsa?
Riippuu ihan lapsen palkasta ja onko hän nyt välivuotta pitävä vai ammattiin valmistunut, onko työ vakituinen vai pätkätyö. Osa-aikatyötä tekevällä on paljon vapaata, joten itse laittaisin lapsen tekemään ruokaa ja siivoamaan. Lapsella olisi aikaa haudutella pataruokia ja leipoa, joten säästöä tulisi siitäkin. Puhumattakaan siitä, miten paljon siitä opista on hyötyä lapsen omilleen muutettua.
Maksoin 200€/kk. Lisäksi tein ruokaa joka 3. päivä ja siivosin joka toinen viikko. Hoidin myös pyykkit vaikkei niistä ollut sovittu mitään. Olin töissä 3pv/vko ja sain säästettyä käsirahan omistusasuntoa varten.
Minusta outo ajatus, ettei täysi-ikäinen, töissä käyvä ihminen maksaisi elämisestään yhtään mitään. Ihan sama, onko vanhemmilla varaa elättää. Jokainen vastuullinen kasvattaja perii ikään kuin vuokranantajana jotain toki.
Näitä on nähty, jotka peräkammarin poikina (yleensä muuten ei koskaan tyttöinä) loisivat lapsuuden kodissaan vuositolkulla ja ovat pahassa pulassa, kun vihdoin ja viimein omillaan pitäisi selvitä. Karhunpalvelus on tällainen mamman lihapatojen äärellä mussuttelu useimmille.
Velvoittaisin säästämään opintojaan varten. Jos tuhlaisi kaiken , vaatisin n.400 €/kk, jonka palauttaisin, kun lähtee opiskelemaan
Mulla ei siis oikein muuten olisi varaa pitää lasta enää luonani. Hän on 21v., ei opiskele, palkka on provikkapalkka ja vaihtelee kuukausittain. Jonain kuukautena ei saa mitään, jonain tienaa enemmän kuin minä. Mietin, onko 200€ liikaa tai ylipäätään väärin lasta kohtaan.
Ap
1/3 osa vuokrasta + käynti ruokakaupassa muutaman kerran kuussa.
No ei ole väärin lasta kohtaan vaatia häntä ottamaan itsestään vastuuta 😊. Jos palkka vaihtelee, niin olisiko % määrä palkasta? Kuinka paljon, se sinun pitää päättää itse.
Muutatko pienempään, jos lapsi lähtee? Keskustelkaa, muutatko pian vai haluaako kompensoida erotuksen.
Ei yhtään