Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alapää synnytyksen jälkeen

Piloilla
06.01.2016 |

Synnytyksestä on reilu vuosi, joten pliis älkää antako sitä yhtä ja samaa neuvoa jonka olen jo kuullut niin monta kertaa että se tulee jo korvista ulos: odota, aika auttaa ja ei sillä ulkonäöllä ole väliä.

Siis, eppari, joka ei parantunut kuten piti vaan siellä kävi "jotain". Haavan kohdalta sisempi häpyhuuli on täysin poikki ja siellä on n. sentin mittainen aukko.
Lääkärien mukaan on parantunut hyvin ja kaiken pitäisi olla kunnossa. Mutta kun ei ole, se on poikki ja siellä on se aukko. Eivät suostu korjaamaan kun heidän mielestä siellä ei ole mitään vikaa. Enempää lapsia en tämän kokemuksen jälkeen suostu ikinä tekemään mistään hinnasta, eli sekään ei ole syynä sille etteivät korjaa.
Mua ahdistaa tämä aivan älyttömästi.

Fyysiset ongelmat: Stringejä en voi enää käyttää kun hinkkaa. Seksikin rajoitettua kun pitää varoa ettei katkenneet reunat mee "eessun taas" kun se tuntuu pahalta. Istuma-asento ei ole enää vapaa, eli en voi rönöttää takakenossa siten että pylly valuu eteenpäin. Vessassa pitää pyyhkiä aina varovasti. Välillä arpea jomottaa.

Henkiset ongelmat. Vituttaa aivan älyttlmästi, sanoisin jopa kohtuuttomasti. Kaduttaa että suostuin tekemään lapsen.
Rakkaus miestä kohtaan pikkuhiljaa kuolemassa kun mulla on nyt loppuiän alapää piloilla kun hänen piti väen vängällä saada lapsi. Ja mä naiivina uskoin propagandaan että yleensä ei käy mitään ja jos käy niin sen voi korjata.
Kiintymyyssuhde lapseen vähän niin ja näin. Välillä ahdistaa tämä asia niin paljon että pelkkä lapsen naama vituttaa, ilman sitä lasta mä olisin kunnossa.
Välillä on parempia kausia ja unohdan tämän. Silloin kaikki on ok. Mutta sitten käyn vessassa ja unohdan olla extravarovainen pyyhkiessä -> tuntuu pahalta -> ai niin, mähän en oo kunnossa, en nyt enkä ikinä.
Välillä huononpia kausia kun tämä vaivaa enemmän. Siis fyysistä pakotusta arven kohdalla, ja silloin mietin oman asunnon hommaamista ettei tartteis katella niitä kahta ihmistä kenen syytä tää on.
Välillä itken ja en tee muuta kun tuijotan ikkunasta ja kiroan miehen alimpaan helvettiin kun ei lupauksista huolimatta suostunut jäämään lapsettomaksi
Toisinsanoen ahdistaa ja vituttaa aivan älyttömästi. En ole masentunut, vain tämä yksi asia ottaa päähän. Muuten miehen kanssa kaikki on hyvin.

Miestä alapää ei kuulemma häiritse mitenkään. Minun on todella vaikea uskoa tätä kun itseäni itkettää jos peilin kautta sitä katson. Se on aivan kuvottavan näköinen. Seksielämään ei ole muuten vaikuttanut kuin sen että asentoja pitää rajoittaa. Ja arven kohdalle tai ihan katkoksen kohdalle ei voi koskea. Valot on edelleen päällä ja mies saa antaa suuseksiä. Eli mua ei varsinaisesti haittaa että mies näkee sen, omapahan on vikansa että on tuon näköinen. Mutta jos ikinä meille tulee ero, niin en kyllä halua näyttää tuota ikinä kellekään, tai antaa koskea kun se katkoksen alue on tosi hankala että miten voi koskea ja miten ei.

En tiedä mitä haluan täältä. Jotain miten tästä voisi päästä eteenpäin. Lähinnä miten tämän saa korjattua ja missä. Tai sitten jotkut ihmesanat joilla pilattu alapää lakkaa vaivaamasta, ja vaikka se vaivaa niin että se ei haittaisi. Mutta ne taikasanat ei ole "ajan kanssa helpottaa" tai "ei sillä ole väliä".

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen plastikkakirurgi sen korjaa. Piste.

Vierailija
2/5 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen lääkäri jos häiritsee ja julkiselta ei tule apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee yksityiselle.

Vierailija
4/5 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä yksityinen leikkaa näitä? Olen yrittänyt etsiä mutta eipä tunnu tekijää löytyvän.

5/5 |
14.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Kiitos kysymyksestäsi. Kerroit synnytyksen aiheuttamista vaurioista ja siitä, miten ne ovat vaikuttaneet elämääsi. Kokemasi on varmasti aiheuttanut sinulle vihan ja katkeruuden tunteita sekä ärtymystä. Mainitsit myös, että rakkaus miestäsi kohtaan on kuolemassa. Vauvaasi kohtaan koet, että kiintymyssuhde vaihtelee.

Haluan aidosti sanoa, että olen pahoillani kaikesta, mitä olet joutunut kokemaan. Synnytyksesi ja siitä seuranneet fyysiset sekä henkiset vaivat ovat varmasti valtavan raskas taakka sinulle. On hienoa, että olet silti jaksanut etsiä apua tilanteeseesi. Negatiiviset tunteet, joita koet olisi hyvä avata ja tutkia, mitä niiden takana on. Pelkäätkö esimerkiksi, ettet enää kelpaa kenellekään ja häpeät itseäsi? Se saattaa olla yksi asia kokemasi vihan tunteen takana. Suhde kumppaniisi ja suhde lapseen vaatii sinulta valtavaa ponnistelua tällä hetkellä, koska kokemasi on tehnyt sinulle fyysisen vamman lisäksi henkisen haavan.

Konsultoin Helsingin Kätilöopiston sairaalan kätilöitä sekä seksuaaliterapeutteja Essi Kinnusta ja Mari Paloriutta-Turkulaista.  He mainitsivat, että neuvolasta voit myös saada lähetteen äitiyspoliklinikalle ja päästä keskustelemaan sekä työstämään kokemustasi synnytyspelkoihin erikoistuneen kätilön kanssa. Voit myös ottaa itse yhteyttä omaan synnytyssairaalaasi. Synnytyksen läpi käymisestä synnytyksessä mukana olleen kätilön kanssa voisi olla hyötyä sinulle.

Oman neuvolasi kautta, voit pyytää myös aikaa neuvolapsykologille. On myös mahdollista, että etsit itsellesi esimerkiksi psykoterapeutin, millä on myös seksuaaliterapian osaamista. Tärkeää on, että terapeutin kanssa sinulle tulee olo, että tulet kuulluksi ja nähdyksi luottamuksellisessa ilmapiirissä.

Fyysisten  vammojen hoito on todennäköisesti mahdollista yksityisellä sektorilla, kun kerran julkisella puolella siitä on kieltäydytty. Suosittelen ottamaan yhteyttä plastiikkakirurgeihin ja kysymään kuka olisi valmis tekemään vulvaplastiaa. Heiltä kannattaa myös kysyä, ketä he suosittelisivat sinulle. Lääkereiden läpikäynti voi vaatia kärsivällisyyttä, mutta se vaiva kannattaa nähdä.

Toivon, että annat itsellesi luvan kaikkiin tunteisiin. Sinua varmasti sattuu monella tapaa. Yritä kuitenkin säilyttää toimintakykysi, suhteesi mieheesi ja vauvaasi sekä yrittää hakea apua tilanteeseen. Jos koet, että tarvitset tukea, niin pyydä miestäsi tai muuta läheistä ja luotettavaa ihmistä mukaasi tilanteisiin, mitkä tuntuvat vaikeilta. Voimia sinulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi