Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesän rippijuhliin lämminruoka!

Vierailija
06.01.2016 |

Kesällä esikoisen rippijuhlat ja osa sukulaisista tulee melko kaukaa ja mietin, että olisko paras tehdä ihan ruoka, mutta mitäpä se olisi?
Kirkossa tilaisuus alkaa klo 10 ja sen jälkeen juhlat meillä kotona.
Mitä teillä on tarjottu kesän juhlissa? Kiusaukset ja keitot tuntuvat ,melko raskailta kešän juhliin.
Toisaalta pitäisi olla myös sellainen, että voisi mahdollisimman pitkälle olla valmiina ennen juhlia.
Yritän saada apua juhliin jostakin,mutta keskellä kesää voi olla hiukan hankalaa....

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ruoka ehtii kesään mennessä jäähtyä moneen kertaan. Hanki elämä ja ala miettiä ruokalistaa esim. kuukausi ennen h-hetkeä.

Vierailija
2/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

lämmin ruoka ei ole yhdyssana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi suolaisia piirakoita (ehkä modernimmin annospaloina?) ja salaattibaari, josta jokainen saisi lisätä vihersalaattipohjaan haluamansa lisäkkeet?

Vierailija
4/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli keitto, koska vieraita tulee kaukaakin. Tein sellaisen keiton, että sen maku vain paranee, kun on vuorokaudessa jääkaapissa. Lisäksi tein piirakoita pakastimeen ja kakun tilasin. Keiton kanssa tarjoilimme lämmintä leipää. Oli aika kätevä roka minusta. Ruokaa meni paljon, koska ihmiset olivat koko päivän. Eli onneksi olin tehnyt suolaisia piirakoita useita pakastimeen. Kyllä näköjään kesälläkin ruoka maistuu.

Vierailija
5/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämminruoka on kyllä yhdyssana ja siis aivan oikein.

Samoin, kun alkuruoka ja jälkiruokakin!

Lämmin ruoka tarkoittaa eri asiaa!!

Vierailija
6/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pestasin pottukattilan vahdin ja lihapadan laitoin hautumaan CrocPottiin, sekä kalan uuniin kirkkoon lähtiessä..

Sitten meitä odotti valmiiksi katettu ruoka ja perunat olivan kypsiä, lihakin sopivan mureaa.. 

Kahvit keiteltiin sitten palan painikkeeksi..

Vierailija
7/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pääruuan pitää olla lämmin? Kesällä toimisi varmasti joku kylmä keittokin mainiosti. Ja useampi ruokaisa salaatti. 

Vierailija
8/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin kinkun jouluna pakastimeen ja paistoimme sen rippijuhliin. Perunoita ja salaattoa kaveriksi. Kaikki kiittelivät kovasti.

Vierailija
9/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartaassa paistettua anoppia, omena suussa. Varmasti monet mielissään.

Vierailija
10/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli broileritortillavuoka. Rullattiin ja leikattiin tortillat ja aseteltiin vuokaan pystyyn. Päälle kermaa ja juustoa. Tehtiin edellisenä päivänä ja paistettiin aamulla. Salaatteja, mansikoita iso kulho ja makeita lisäksi. Apulainen laittoi salaatit aamulla tarjolle ja paistoi vuuat.

Ruoka oli hyvää ja sitä meni paljon. Suosittelen.

Itselläni on tänä kesänäkin rippijuhlat. Samaa ei kehtaa tarjoilla.

Mietin pulled porkia. Oliskohan pikkusämpylöiden, salaatin ja ehkä mausteriisin kanssa. Lapsi ei tykkää keitoista. Keitto olisi kyllä helppo. Yksi vaihtoehto on uuniperunat. Helppo tehdä ja kastikkeet voisi tehdä edellisenä päivänä

Vierailija
11/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tarvitsen itse aina lämpimän lounaan. En lähtisi salaatti ja piiras linjalle. Nälkä ei mene ja lopulta ruoka tulee edullisemmaksikin

Vierailija
12/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laitoin kinkun jouluna pakastimeen ja paistoimme sen rippijuhliin. Perunoita ja salaattoa kaveriksi. Kaikki kiittelivät kovasti.

Tykkäisin!

Vierailija
13/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rupkatarjoilua ajattelin lähinnä, koska juuri iäkkäät vieraat ts. mummot ja vaarit + lapsivieraat tulevat kaukaa ja ehkä lähinnä heitä varten.

Muuten toki esim., Gaspazo olisi loistava vaihtoehto.

Mietin ihan perinteistä kesän buffet-pöytää: savulohi, cocktail-pyörykät, kasvispyörykät (falafel), uudet perunat, useampi salaatti, hyvää leipää ja levitteitä....

Vierailija
14/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rupkatarjoilua ajattelin lähinnä, koska juuri iäkkäät vieraat ts. mummot ja vaarit + lapsivieraat tulevat kaukaa ja ehkä lähinnä heitä varten.

Muuten toki esim., Gaspazo olisi loistava vaihtoehto.

Mietin ihan perinteistä kesän buffet-pöytää: savulohi, cocktail-pyörykät, kasvispyörykät (falafel), uudet perunat, useampi salaatti, hyvää leipää ja levitteitä....

Kuulostaa hyvältä. Näissä on ajoituksen vaikeus. Miten saat kaiken oikeaan aikaan lämpimäksi

Vierailija
15/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämminruoka on kyllä yhdyssana ja siis aivan oikein.

Samoin, kun alkuruoka ja jälkiruokakin!

Lämmin ruoka tarkoittaa eri asiaa!!

No kokeillaan: jälkiruoat, alkuruoat, lämminruoat. Öö?

Vierailija
17/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä paahtopaisti ja/ tai savulohi, salaatti ja uudet perunat.

Vierailija
18/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koskaan ollut ongelmana saada kesällä pitopalvelua hoitamaan ruokapuolta rippijuhliin. Joo, tiedän, että palstamammat halveksivat sitä, että kaikkea ei tehdä itse, mutta olen halunnut myös rippijuhlista mukavat ja rennot ja siitä iso osa on tarjoilun ulkoistamista. Minun ei ole tarvinnut miettiä sitä, onko ruoka valmiina, onko sitä tarpeeksi, riittävätkö astiat jne. vaan olen tehnyt tilauksen, ottanut aamulla pitopalvelun väen vastaan ja lähtenyt rippilapsen kanssa kirkkoon. Sieltä palatessa kaikki on ollut valmiina koristeluja myöten eikä juhlan jälkeen ole tarvinnut tiskata tai siivota jälkiä, kaiken tuon on pitopalvelu huolehtinut. Seurustelen mieluummin vieraiden kanssa kuin juoksen vähän väliä keittiössä.

Meillä on rippijuhlissa ollut ihan "täysi pitopöytä" eli paahtopaistia, uusia perunoita, pari erilaista kalatarjottavaa, 3-4 salaattia, lämpimiä kasviksia jne. ja jälkiruokana täytekakku ja kahvit. Rippijuhlat ovat meillä samalla sukujuhlia, serkut tapaavat toisiaan ja vietetään aikaa yhdessä. Usein on jatkettu pitäkälle iltaan (ja tietty varattu sitä varten pitopalvelusta pikkupurtavaa, jonka he ovat jättäneet valmiiksi tarjolle lähtiessään).

Rippijuhlia on ihan erilaisia, joissain on pelkkä kahvitarjoilu, meillä tehdään näin.

Vierailija
19/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitopalvelu, jota yleensä olen käyttänyt on heinäkuun kesälomalla!

Sen vuoksi tässä tulikin mietintään, mitäpä, jos järjestäisi tarjoilut itse.Toki voin kartoittaa myös muita lähialueen pitopalveluita, mutta kiva olisi ottaa sellaisesta, josta itsellä hyviä kokemuksia.

Se olisi toki helpoin vaihtoehto!

No vielä on hyvää aikaa miettiä!

Vierailija
20/29 |
06.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut kaikissa juhlissa (rippijuhlat, valmistujaiset, ylioppilasjuhlat, viiskymppiset...) keittoruoka tarjolla. Suku asuu laajalla alueella, joten ruoka on oikeastaan oltava, jos haluaa, että vieraat viihtyy. Ainakin perinteinen lihakeitto ja lohikeitto ja monet kasvissosekeitot voi tehdä valmiiksi ja lämmittää ennen tarjoilua. Meillä on ollut aina aika vaatimaton ruokatarjoilu eli keitto ja pari lajia leipää ja leivänpäälliset.

Vastaavasti sitten vaatimattoman ruuan vastapainoksi on tarjottu runsas kahvipöytä. Kun ruoka on kevyempi, niin kahvipöydän tarjottavat maistuvat sitten paremmin. Ja innokkaina leipureina satsaamme mielummin kahvipöydän herkkujen tarjoiluun.

Meillä tarjoilu on onnistunut, hyvän suunnittelun jälkeen, kun oman porukan lisäksi apuna on ollut yksi ihminen. Ihan talkoilla on aina joku ystävä avuksi suostunut (vastavuoroisesti tietenkin eli meiltä on oltu vastaavasti sitten apuna ystävien juhlissa).