Kesän rippijuhliin lämminruoka!
Kesällä esikoisen rippijuhlat ja osa sukulaisista tulee melko kaukaa ja mietin, että olisko paras tehdä ihan ruoka, mutta mitäpä se olisi?
Kirkossa tilaisuus alkaa klo 10 ja sen jälkeen juhlat meillä kotona.
Mitä teillä on tarjottu kesän juhlissa? Kiusaukset ja keitot tuntuvat ,melko raskailta kešän juhliin.
Toisaalta pitäisi olla myös sellainen, että voisi mahdollisimman pitkälle olla valmiina ennen juhlia.
Yritän saada apua juhliin jostakin,mutta keskellä kesää voi olla hiukan hankalaa....
Kommentit (29)
Keitto on mun mielestä paras kesäjuhlien lämmin ruoka! Esim. ihan lihakeitto.
Meilläkin on rippijuhlat esikoisella ensi kesänä. Huh, sitä järjestelyä, mutta kerrankos sitä... ;) Itse ajattelin selvitä voileipäkakuilla ja täytekakuilla juhlien ajan. Jos joku jää yöksi, niin voisi sitten vähän myöhemmin vaikka grillata.
Meillä oli lohikeitto ja erilaisia leipiä. Maistui kovasti vieraille ja kiitoksia ja pyyntöjä päästä ruokavieraaksi (:D) on sadellut vielä vuosia juhlien jälkeenkin, niin hassulta kuin se kuulostaa.
Toisella kertaa oli itse koottava salaattibuffet. Salaattiin sai lisätä esim. broileria tai savustettua kalaa ruokaisuutta antamaan.
Vierailija kirjoitti:
lämmin ruoka ei ole yhdyssana
Lause aloitetaan isolla kirjaimella ja päätetään pisteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rupkatarjoilua ajattelin lähinnä, koska juuri iäkkäät vieraat ts. mummot ja vaarit + lapsivieraat tulevat kaukaa ja ehkä lähinnä heitä varten.
Muuten toki esim., Gaspazo olisi loistava vaihtoehto.Mietin ihan perinteistä kesän buffet-pöytää: savulohi, cocktail-pyörykät, kasvispyörykät (falafel), uudet perunat, useampi salaatti, hyvää leipää ja levitteitä....
Kuulostaa hyvältä. Näissä on ajoituksen vaikeus. Miten saat kaiken oikeaan aikaan lämpimäksi
Eihän tuossa ole ongelmaa: pari pottukattilaa tulelle ja falafelit hetkeksi uuniin. Lohi voi olla huoneenlämpöistä
Vierailija kirjoitti:
Miksi pääruuan pitää olla lämmin? Kesällä toimisi varmasti joku kylmä keittokin mainiosti. Ja useampi ruokaisa salaatti.
samaa mietin. Esim. Gazpacho kylmäkeitto ja suolaisia piirakoita. Pari ruokaisaa salaattia. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Lämminruoka on kyllä yhdyssana ja siis aivan oikein.
Samoin, kun alkuruoka ja jälkiruokakin!
Lämmin ruoka tarkoittaa eri asiaa!!
Ei ole. Lämmin ruoka tarkoittaa lämmintä ruokaa, puhekielessä pääruokaa. Yhdyssana se EI ole. Esimerkkisi ovat sitäpaitsi huonoja, sillä alkuruoan ja jälkiruoan välissä on pääruoka. Lämminruoka ei ole mikään sana, usko nyt.
Meillä oli jauhelihakeitto, valmiista perunakasvispusseista. Helppoa. En ymmärrä miten keitto voi olla liian raskas kesällä.
Miksi väki pitää syöttää ja juottaa?? On se kumma kun ei voida hetkeäään olla syömättä. Ottakoot vanhat mummat omat eväät. Eihän ne voi muutenkaan syödä mitään ihmisravintoa. Ja ennen kaikkea, miksi jotkut rippijuhlat? Keskiajallako elätte???
Tätä minä haluaisin syödä, tuota savulohta, nam :b