Lääkäreitä paikalla?
Mulla on ollut nyt vatsa vähän erikoinen muutaman kuukauden. Saman ajan on ollut suupielet hajalla, ei meinaa parantua millään.
On ollut ummetusta, joka on tosi outoa kun ei ole mitenkään kovaa/isoa ulostus, se ei vaan tule. Nyt on muutaman päivän sattunut vähän joka paikkaan, ja tullut huonoa ja kuumeista oloa ennen kuin on mennyt vessaan. Jos on saanut vatsan vähän toimimaan, niin on pikkuisen helpottanut olo.
Tunnen että "tavara" liikkuu tuonne jonnekin, ja ylipäätään vatsassa liikettä koko ajan, kurlausta ja purinaa myös. Se ei sitten vaan tuolla loppupäässä enää oikein liiku.
Nyt on vaan tosi päänsärkyinen, huonovointinen ja heikko olo...Vatsaan, kylkiin sattuu. Nyt illalla on alkanut sattua suun limakalvoille, kieleen ja ikeniin???
Mitäköhän tää nyt on..
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Pistän samaan ketjuun:
Heppi sojottaa jäykkänä aavistuksen kulkusuunnasta vesemmalle, ehkä 5 astetta ja on hiukan kierteellä.
Onko normaalia ? Esinahka ei mun mielestä kiristä.
On normaalia, ei kellään mitään luotisuoria ole. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pistän samaan ketjuun:
Heppi sojottaa jäykkänä aavistuksen kulkusuunnasta vesemmalle, ehkä 5 astetta ja on hiukan kierteellä.
On normaalia, ei kellään mitään luotisuoria ole. Ap.
Mutta kun sinä et ole lääkäri. Pitää olla lääkäri. Voi kirjoittaa jonkun reseptin. Ehkä kuitenkin haluaa nähdä ensin.
Voi olla Ap montaakin eri juttua, huutelee mun mies tuolta olohuoneen sohvalta (jossa tuijottaa lätkää). Mies on varsin kokenut yleislääkäri.
Kehotti sinua menemään lääkäriin mahdollisimman pian, kertomaan kaiken tuon kuvailemasi ja pyytää otettavaksi sekä asianmukaiset verikokeet (riittävän laajat) sekä ulosteviljelyt, mukaan lukien loisviljelyt.
Miehen pääepäily siis on, että joku loinen sinulla suolistossa aiheuttaa kaiken tuon. Sanoi jonkin hienon nimenkin loiselle/taudille, mutta en osaa sitä tässä toisintaa oikeanmuotoisena.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla Ap montaakin eri juttua, huutelee mun mies tuolta olohuoneen sohvalta (jossa tuijottaa lätkää). Mies on varsin kokenut yleislääkäri.
Kehotti sinua menemään lääkäriin mahdollisimman pian, kertomaan kaiken tuon kuvailemasi ja pyytää otettavaksi sekä asianmukaiset verikokeet (riittävän laajat) sekä ulosteviljelyt, mukaan lukien loisviljelyt.
Miehen pääepäily siis on, että joku loinen sinulla suolistossa aiheuttaa kaiken tuon. Sanoi jonkin hienon nimenkin loiselle/taudille, mutta en osaa sitä tässä toisintaa oikeanmuotoisena.
Vau, loinen. Se olisi kyllä jännä. Ap siis tässä. Oliko ehdotus ehkä Dientamoeba? Siinä pitäis olla ripulia, ja mulla on lähinnä ummessa oleva loppuosa suolesta.
Mutta ehkä mun pitää mennä lääkäriin. "Ongelma" on vaan se, että ole 26 ja uskon, että lääkärit passittaa mut vaan kotiin syömään kuituja ja taputtaa selkään... :( Olen saanut jonkin verran vähättelyä vakavissakin vaivoissa, ja on jäänyt pieni lääkäritrauma. Oon kerran joutunut taistelemaan itseni erikoislääkärille, ja lähetteeseen kirjoitettiin että oon käytännössä hullu ja musta ei pääse muuten eroon.. Erikoislääkäri kohteli kun ruttoa, kunnes tajusi että mulla on oikeasti paha ongelma. Itkettää kun vaan aatteleekin sitä paskaa. Pelottaa lääkärit... Hooh.. :(
Siis koen että minua ei uskota ikäni vuoksi. Tai lääkäri käytännössä huus mulle että "OOT 25 (silloin olin)!! LAKKAA SE ITTESI RONKKIMINEN"
Mutta kiitos vastauksesta lääkärin puoliso ja lääkäri sieltä sohvalta :) ! Yritän rohkaistua!
ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut nyt vatsa vähän erikoinen muutaman kuukauden. Saman ajan on ollut suupielet hajalla, ei meinaa parantua millään.
On ollut ummetusta, joka on tosi outoa kun ei ole mitenkään kovaa/isoa ulostus, se ei vaan tule.
Tunnen että "tavara" liikkuu tuonne jonnekin, ja ylipäätään vatsassa liikettä koko ajan, kurlausta ja purinaa myös. Se ei sitten vaan tuolla loppupäässä enää oikein liiku.
Sinuna hakisin apteekista vahvan magnesium + B-vitamiinivalmisteen ja sitä pari viikkoa nassuun. Muutamassa päivässä pitäisi vatsan toiminnassa huomata muutoksia ja parissa viikossa ihossa, jos on näistä vajetta. Ja lisää vettä, juo pari litraa päivässä. Vaikka vihreää teetä jos ei pelkkä vesi alkuun maistu.
Kuulemma Giardia on sen todennäköisimmän loisen nimi. Se voi aiheuttaa sekä ripulia että ummetusta, vaikka yleisempi onkin ripuli.
Mies heitti toisena "arvauksenaan" myös mahdollisen hiivatulehduksen suolistossa.
Ja kertasi vielä, että muitakin mahdollisuuksia on, joten mene ihmeessä käymään siellä lääkärissä tuosta lääkärikammostasi huolimatta. Niitä kattavia veri- ym. kokeita ei oikein saa mitenkään muuten otettua.
T. Nro 4 - joka on itsekin varsin skeptinen lääkäreiden osaamisen suhteen, mutta tämä kotilääkärini on usein ihan yllättävän hyvä, ei kuitenkaan mikään diagnoosi-automaatti silti, valitettavasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut ummetusta, joka on tosi outoa kun ei ole mitenkään kovaa/isoa ulostus, se ei vaan tule.
Sinuna hakisin apteekista vahvan magnesium + B-vitamiinivalmisteen ja sitä pari viikkoa nassuun. Muutamassa päivässä pitäisi vatsan toiminnassa huomata muutoksia ja parissa viikossa ihossa, jos on näistä vajetta. Ja lisää vettä, juo pari litraa päivässä. Vaikka vihreää teetä jos ei pelkkä vesi alkuun maistu.
B-vitamiinia käytän (vahvaa) muutenkin ja vettä menee jo ihan tarpeeksi (1,5-2 litraa). Lisäksi oon syönyt paljon kuituja eri muodossa (syön päivittäin porkkanoita, puuroa, leseitä, ruisleipää jne.). Ei pitäisi olla niistä kiinni. Magnesiumista ei varmaan mitään haittaakaan olisi.
Oon kestänyt tätä mahaa nyt tähän asti, kun on ollut "vaan" ummetusta. Mut nyt on mennyt yleiskunto vähän heikoksi tosiaan...
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma Giardia on sen todennäköisimmän loisen nimi. Se voi aiheuttaa sekä ripulia että ummetusta, vaikka yleisempi onkin ripuli.
Mies heitti toisena "arvauksenaan" myös mahdollisen hiivatulehduksen suolistossa.
Ja kertasi vielä, että muitakin mahdollisuuksia on, joten mene ihmeessä käymään siellä lääkärissä tuosta lääkärikammostasi huolimatta. Niitä kattavia veri- ym. kokeita ei oikein saa mitenkään muuten otettua.
T. Nro 4 - joka on itsekin varsin skeptinen lääkäreiden osaamisen suhteen, mutta tämä kotilääkärini on usein ihan yllättävän hyvä, ei kuitenkaan mikään diagnoosi-automaatti silti, valitettavasti
Joo, kiitos:) Lähdinkin hakemaan enemmän sellaista "mee lääkäriin" kehoitusta joltain lääkäriltä, kun se vähentää todennäköisyyttä että menisin sinne turhaan ja saisin (joutuisin) siitä kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Pistän samaan ketjuun:
Ei haittaa tuo poikkeama 45 asteen kulmasta. Tuo 5 astetta ja lievä kierre on normaalin rajoissa. Osumatarkkuus toki hiukan kärsii mutta kädellä voi hiukan auttaa suuntavakavuuden saavuttamiseksi.
Jos kuitenkin asia painaa mieltäsi niin käy näyttämässä kotikuntasi terveyskeskuksessa. Huonoja kysymyksiä ei ole olamassakaan.
Hyvää illanjatkoa, Toivoo lääkäri, lääkäritär :)
Jos on oikein huono tuuri, niin voi olla chronin tauti, jota voi esiintyä koko ruuansulatusalueella suusta lähtien. Ota alkuun d-vitamiinia kunnon annoksia ja koita olla mahdollisimman stressittömästi ja nukkua hyvin. Lääkäriin kannattaa tosiaan mennä ja ulostenäyte + verikokeet tärkeä juttu. Jos lääkärikammo on kova, niin mene Cityterveyteen omalla kustannuksella ottamaan verikokeet, niin näet ainakin onko hemoglobiini laskenut tai tulehdusarvot koholla (chronissa tulehdusarvot eivät yleensä nouse kauhean paljon). Jos kyse crohnista, niin usein on myös sellaista yleisväsymystä ja nivelsärkyä kuumeilun lisäksi. Uloste tavallista tummempaa eli verta tihkunut suoliston haavoista. Chronin tautia hoidetaan lääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Pistän samaan ketjuun:
Täällä on ilmeisesti nyt lääkäri paikalla , ellen erehdy?
Pistän samaan ketjuun: