Mikä mun narttukoiraa vaivaa?
Oiskohan juoksut tulossa... Vähän samantyyppisesti on käyttäytyny aina ennen juoksuja, mutta mulla huoli herää muutenkin tosi herkästi kaikesta :/
On paljon omissa oloissaan, kun normaalisti tulee paljon rapsuteltavaksi. Tulee kyllä nytkin välillä mutta ei niin usein mitä normaalisti. Vinkuu myös ihan helvetisti. Välillä sitten pörrää ympäriinsä ja kauheesti on virtaa. Lenkille lähtee halukkaasti, kuten aina ennenkin. Murisee välillä muille saman perheen koirille, on säikyn ja varovaisen oloinen.
Muuten reipas ja vilkas kuten ennenkin. Ei ole mitenkään apaattinen ja vaisu vaan energinen, mutta paljon on omassa lempipaikassaan (eli saunan lauteiden alla), välillä koittaa tulla sieltä pois kurkkimaan tänne missä me muut ollaan, mut menee yleensä heti sitten takas tuonne saunaan.
Ruokahalu normaali ja juo vettä normaalisti, ei liikaa eikä liian vähän.
Kommentit (8)
Mikäli koira alkaa olla iällä, kannattaa varmistaa myös, ettei ole märkäkohtu kyseessä. Juoko koira epänormaalin paljon?
Omallani on ollut ihan selkeät pms oireet, väsynyt, kärttyinen ja loputon ruokahalu ennen kiimaa.
Olen lukenut märkäkohdusta, enkä usko sen olevan se. Toki seurailen koiraa, mutta uskon itsekin siihen että juoksut ovat alkamassa, mutta tulee vaan aina kaikenlaisia kauhukuvia mieleen, että koiralla on joku hirveä sairaus tai jotain.. Koira on 4vuotias. Ja tosiaan, ihan normaalisti vettä juo, ei lainkaan liian paljoa.
AP
Jos juoksu olisi jo ollut olisin veikannut valeraskautta.
Tuo vaimollesi kukkia niin käyttäytyy paremmin.
Mun koira eristäytyi, kun sillä oli kasvain.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli koira alkaa olla iällä, kannattaa varmistaa myös, ettei ole märkäkohtu kyseessä. Juoko koira epänormaalin paljon?
Märkäkohtu ei tässä vaikuta ajankohdan perusteella todennäköiseltä. Yleensähän märkäkohtu tulee pari-kolme kk juoksun jälkeen, mutta tässä omistaja jo odottaa että uudet juoksut olisi alkamassa piakkoin, eli juoksuista on aikaa enemmän. Harvoin pöpöt pääsevät kohdussa riehumaan muutoin kun hormonaalisesti valeraskausaikana.
Voi tosiaan olla juoksut vaan tulossa jos on sellainen aika että pitäisi pian alkaa. Myös koirilla on PMS-vaivoja, osalla esim. ihan vatsakramppeja kuten ihmisilläkin joskus ennen menkkoja. Myös tuollainen yksin olemiseen hakeutuminen on tavallista ennen juoksuja.
Ei kyllä kuulosta miltään kauhean vakavalta ainakaan jos kerran koira liikkuu normaalisti lenkeillä eikä ole vaisu tai apaattinen tai kuumeisen tai kipeän oloinen. Varmuutta käytöksen syystä ei voi saada, voi olla säikähtänyt jotain pahasti tai sitten vaan juoksut tulossa ja hormonisyistä tuollainen kausi, voi olla jotain muita lieviä kipuja tms. Itse vaan olisin koiran kanssa kuin muutenkin, ja yrittäisin keksiä sille aktivaatiota paljon (esim. koulutus, namien etsintä) niin ettei se "ehdi" keskittyä noihin touhuihinsa. Jos oireilu pahenee tai jatkuu viikkokausia niin sitten eläinlääkäriin varmistamaan ettei johdu jostain kroonisesta kivusta. Sitä ennen voi toki myös kokeilla itse auttaako kipulääke, esim. ketoprofeeni 1 mg / koiran painokilo, max muutama päivä ilman ell määräystä voi kokeilla.