Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sääntöketjun innoittamana: oletko sinä (ollut) vanhempi, joka asettaa (on asettanut) lapsille outoja sääntöjä?

Vierailija
05.01.2016 |

Tarkoitan siis sellaisia sääntöjä, joille ei ole oikein perusteita tai jotka esim. kiistävät lapselta yksityisyyden (esim. ei saa laittaa oman huoneen ovea kiinni tai vessan ovea lukkoon). Kuka uskaltaa tunnustaa ja perustella? Kaivan sen ketjun esiin, mutta teen nyt tämän avauksen ensin, koska mulla ei ole hirveän kauaa aikaa olla tässä koneen ääressä.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä olen kuullut monesti palautetta mutta olen ehdottomasti sitä mieltä että hampaat pestään vessassa. Hammasharjan kanssa ei kuljeta pitkin asuntoa tai mennä jonnekkin tietokoneelle istumaan vartiksi hammasharja suussa. Hampaat harjataan ja sitten voi jatkaa muita aamu- tai iltajuttuja. Perheen ulkopuolelta siis on tullut nämä moittimiset.

Vierailija
22/31 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen todennäköisesti kaverirouvien mielestä höveli. Meillä on suht samanikäisiä lapsia, joiden kanssa paljon yhdessä on ulkoiltu ja eri pihoilla istuttu. Meidän lapset sai mennä metsään, syödä marjoja puskista, kiipeillä, kontata ja leikkiä vapaasti ihan vaikka miten vaatteet sotkeentuu.

Minulle metsä, piha ja luonto on aina ollut ihana rauhoittumisen, latautumisen, luonnollisen liikkumisen ja rajojenkin löytämisen paikka. Marjat vaikka puskista  ja pensaista suoraan täynnä ravinteita ja flavonoideja. Tämä linjaus siis oli minulta selkeä valinta. Todennäköisesti heidän näkökulmastaa lapseni olivat kurittomia ja minä löysä komentaja joka antoi lasten elää pellossa. 

Minä taas pidin turhina sääntöinä sitä, ettei lapset saa kiivetä mihinkään, juosta pihalla ollenkaan, leikkiä niin että vaatteet sotkeentuu (huom, ulkovaatteet, kalliit gore texit "ettei mee rikki") - lähinnä saivat rauhallisesti keinua tai olla hiljaa hiekkalaatikolla. Turhana pidin myös sitä, ettei marjoja saa syödä (koska ne ehkä voi olla myrkyllisiä  -  ööö, aronioita, ei oo, me on koetestattu jo ;) ).

No, ei mua muiden säännöt haittaa niin kauan, kun ei sivussa omiani arvostella. En mäkään lauo heille päin naamaa miten mun mielestä lapsi opetetaan pienestä asti inhoamaan liikuntaa eikä se opi luottamaan itseensä ja omaan kehoonsa, jos kaikki on vaarallista ja kiellettyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän tyttö ei koskaan hoksannut ruveta kiukuttelemaan kuriksista ja oli eskarin jälkeen niin tottunut niitä käyttämään, niin mentiin sitten samoilla säännöillä vielä muutama vuosi eli jos maa oli märkä, niin puettiin vapaa-ajan ulkoilussa aika automaattisesti saappaat ja kurahaalarit jalkaan ja kurahanskat käteen. Vasta myöhemmin opin, että kouluikäiset ei missään tapauksessa käytä enää kuriksia, eli kai tämä oli outo sääntö?!?

Olet varmasti ollut mammojen yleinen pilkan aihe. Tokihan pikkukoululaisella pitää olla kunnon hienot merkkivaatteet kotipihallakin.

Auts. Tämä selittääkin sitten yhtä sun toista. :) Mutta vannon että en silloin tiennyt että oli outo sääntö. Olen muutenkin aika käytännöllinen, esim. omassa pukeutumisessanikin.

Vierailija
24/31 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on ovi mistä mennään vain yhteen suuntaan?

Jossain perheessä oli ollut yksi ovi josta sai mennä vain ulospäin, ja tätä joku siellä ketjussa ihmetteli. Kyseessä tietysti ollut varmaan tila, josta ei haluttu ihmisten tulevan märin tai likaisin jaloin sisälle, mutta tätä ei vieraana ollut lapsi tajunnut eikä ollut tajunnut sitä vielä aikuisenakaan.

Tämä ihmettely siis oli siinä oudot säännöt -ketjussa.

Vierailija
25/31 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän tyttö ei koskaan hoksannut ruveta kiukuttelemaan kuriksista ja oli eskarin jälkeen niin tottunut niitä käyttämään, niin mentiin sitten samoilla säännöillä vielä muutama vuosi eli jos maa oli märkä, niin puettiin vapaa-ajan ulkoilussa aika automaattisesti saappaat ja kurahaalarit jalkaan ja kurahanskat käteen. Vasta myöhemmin opin, että kouluikäiset ei missään tapauksessa käytä enää kuriksia, eli kai tämä oli outo sääntö?!?

Olet varmasti ollut mammojen yleinen pilkan aihe. Tokihan pikkukoululaisella pitää olla kunnon hienot merkkivaatteet kotipihallakin.

Auts. Tämä selittääkin sitten yhtä sun toista. :) Mutta vannon että en silloin tiennyt että oli outo sääntö. Olen muutenkin aika käytännöllinen, esim. omassa pukeutumisessanikin.

Uskotaan uskotaan, mutta oletko valmis maksamaan lapsesi terapiat ?

Vierailija
26/31 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minä. Olen ärsyttävä ja rasittava hienohelmaprinsessa. Meidän perheessä muut ovat miespuolisia henkilöitä. Jos haluan, että joku asia tehdään niin kuin minä haluan, voin muodostaa siitä säännön, jota käsken muiden noudattaa. Minun mielestäni ne säännöt ovat tietenkin järkeviä (mutta joskus edullisia vain minulle ;)) Muut voivat kyllä protestoida ja jättää noudattamatta, jos eivät tykkää siitä. En minä ihan tosissani kaikissa näissä jutuissa ole, mutta kuuluu perheemme inside-huumoriin.

Vierailija
27/31 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain perheessä oli ollut yksi ovi josta sai mennä vain ulospäin, ja tätä joku siellä ketjussa ihmetteli. Kyseessä tietysti ollut varmaan tila, josta ei haluttu ihmisten tulevan märin tai likaisin jaloin sisälle, mutta tätä ei vieraana ollut lapsi tajunnut eikä ollut tajunnut sitä vielä aikuisenakaan.

Kiitos selvennyksestä. En tosin vieläkään ihan ehkä tajunnut. Vai siis oliko tarkoitus kantaa kengät joltain toiselta ovelta? Vähän kuin olohuoneesta lähtevä takaovi tai jotain?

Vierailija
28/31 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole sääntöä, ettei vessan ovea laitettaisi lukkoon, mutta on toivomus, että alakerran vessan ovea ei laitettaisi lukkoon, koska siellä on mm. hiusharjat, patteri, jolla kuivataan märät pipot, tumput jne. ja joskus kiireessä on ärsyttävää joutua jäämään odottamaan, että se yksi saa pitkän istuntonsa loppuun... 

Kun lapset oli ihan pieniä toivottiin myös, etteivät laita ovea lukkoon, kun eivät sitten aina osanneet avata niitä ja syntyi paniikkia.

Vierailija
29/31 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meillä ei saa lotrata suihkussa, se on vain järjetöntä ajan ja rahan tuhlausta. Kalju 8v selviää suihkusta 2 minuutissa, jos minä alle 5:ssä.

Miksi tämä kommentti on saanut näin paljon alapeukkuja?

Vierailija
30/31 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos selvennyksestä. En tosin vieläkään ihan ehkä tajunnut. Vai siis oliko tarkoitus kantaa kengät joltain toiselta ovelta? Vähän kuin olohuoneesta lähtevä takaovi tai jotain?

Luultavasti näin. Arvelen siksi, että meilläkin on tällainen ovi, joka siis johtaa suoraan takapihalle. Varsinkaan pikkuväki ei kuitenkaan saa tulla siitä ovesta sisälle, koska se tulee melko suoraan olohuoneen parketille, enkä halua likaisia kenkiä tai varpaita sieltä kautta sisälle. Sisälle tulijat saavat tulla kahdesta muusta ovesta, joissa kengille tila ja jalat voi putsata.

Voi olla että myös meidän lapsivieraat pitävät sääntöä outona, varsinkin ne jotka asuu kerrostalossa eikä ole tämmöisen kummallisuuden kanssa ennen olleet tekemisissä.

Vierailija
31/31 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sellainen sääntö, ettei yökylään saa jäädä soittamalla vain sieltä kaverilta kotiin, että jään tänne yöksi. Jonkun lapsen vanhemmat eivät voineet tätä tajuta mitenkään, vaan soittelivat perään miksei saa olla yötä.    Muuten lapset saivat olla kuin ellun kanat matkoilla ja maalla ollessaan. Kavereita oli mökilläkin mukana ja syötettiin ja maksettiin.  Myöhemmin tästä kotiin yöksi- säännöstä oli hyötyä. Tiesivät ettei isompanakaan saa jäädä  hippoihin bailaamaan (ryyppäämään) aamuun asti. Kyllä meille naurettiin, että sulla hullut vanhemmat. Hain tai isä haki aina kotiin vaikka väkisin. Siitä oli pitkän päälle hyötyä, meidän lapset ovat kunnollisia aikuisia, koulutettuja ja raittiita, ja hyvissä työpaikoissa. monet heidän kavereistaan deekiksellä huumeista ja osa nuorena jo haudanlevossa. Espoo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi