Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kauan kestää oikeusprosessi (laiton irtisanominen)

Vierailija
05.01.2016 |

Minut siis irtisanottiin laittomasti ja homma on ihan selvä. Ajattelin viedä asian eteenpäin. Onko kellään kokemusta kuinka kauan tällaisen asian käsittely kestää oikeusteitse?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesti runsaan vuoden, vaikka liiton lakimiehiä ei kiinnostanut ollenkaan: yksi toisensa jälkeen he katosivat ja siirsivät tapaukseni seuraavalle, jota ei myöskään kiinnostanut. Jouduin kirjoittamaan vastineet ynnä muut itse. Tapaus oli aivan selvä ja työnantajalla muutenkin jo samanlaisia juttuja takanaan, joten voitin ja sain 12 kuukauden palkan korvaukseksi laittomasta irtisanomisesta. Siinäkin työnantaja pääsi huijaamaan ja onnistuikin, koska lakimiehiä ei edelleenkään kiinnostanut eikä heistä yksikään enää vastannut puheluihini eikä sähköpostiviesteihini.

Voisitteko kertoa mistä liitoista on kyse? Kannattaisiko mielummin palkata oma lakimies? Hirvittää vaan että jos jostain syystä häviänkin ja joudun maksamaan hänen palkkionsa. Tunnen yhden erittäin hyvän, mutta hän on myös erittäin kallis... ap

Liitto oli Akavan erityisalat eli AEK. Jos joutuisin samaan tilanteeseen uudelleen, ottaisin liiton lakimiehen hoitamaan juttua, mutta osaisin potkia häneen ja hänen seuraajiinsa vauhtia.

Nro 10

Et taida tietää marssijärjestystä asian hoidossa. Koska ensin valitetaan asiasta luottamusmiehelle, sen jälkeen hän tai asianosainen vie asian toimitsialle. (jos luottamusmies ei saa asiaa hoidettua) sen jälkeen toimitsia ottaa yhteyttä työnantajaan ja kun on kuullut sekä asianosaista että työnantajaa hän selvittää onko asiassa rikottu lakia. Jos lakia on rikottu hän yrittää sovitella asian. Mahdollisesta korvauksesta. Jos ei tule sopimusta. Toimisia vie asian eteenpäin liitolla. Liitto sitten katsoo myöntääkö oikeusapua asian hoitamiseen. Jos liitto näkee ettei ole voittamismahdollisuutta se ei myönnä oikeusapua. Mutta jos myöntää oikeusavun vasta sitten lähtee prosessi käyntiin. Ja tuossa menee aina vähintään puoli vuotta. Eli et varmasti voisi potkia vauhtia yhtään käsittelyyn vaikka noin uhoatkin.

Vierailija
22/38 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kautta saitte lakimiehen? Nim. sama ehkä edessä

Liitosta juu, tai voi saada ilmaista oikeusapua oikeusaputoimistosta kun menet kysymään.

Silloin pitää olla jotain mustaa valkoisella mukana tai ainakin kunnon perusteet.

Ei se liiton oikeusapu tule aina. Jos he katsovat ettei ole mahdollista voittaa tai työnantaja ei ole toiminu väärin ei ne myönnä oikeusapua vaikka jäsen sitä haluaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa vähemmän saikulla niin työnantajan ei tarvitse hankkiutua teistä eroon. Joskus joutuu käymään hieman "harmaallakin" alueella, että pääsee pahimmista saikuttajista eroon. Joskus joutuu jopa vähän maksamaankin.

terveisin Pomo.

Vierailija
24/38 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olkaa vähemmän saikulla niin työnantajan ei tarvitse hankkiutua teistä eroon. Joskus joutuu käymään hieman "harmaallakin" alueella, että pääsee pahimmista saikuttajista eroon. Joskus joutuu jopa vähän maksamaankin.

terveisin Pomo.

Jep, ja älä tee lasta ja muutu äitiysvapaalla tarpeettomaksi. T. Ap

Vierailija
25/38 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesti runsaan vuoden, vaikka liiton lakimiehiä ei kiinnostanut ollenkaan: yksi toisensa jälkeen he katosivat ja siirsivät tapaukseni seuraavalle, jota ei myöskään kiinnostanut. Jouduin kirjoittamaan vastineet ynnä muut itse. Tapaus oli aivan selvä ja työnantajalla muutenkin jo samanlaisia juttuja takanaan, joten voitin ja sain 12 kuukauden palkan korvaukseksi laittomasta irtisanomisesta. Siinäkin työnantaja pääsi huijaamaan ja onnistuikin, koska lakimiehiä ei edelleenkään kiinnostanut eikä heistä yksikään enää vastannut puheluihini eikä sähköpostiviesteihini.

Voisitteko kertoa mistä liitoista on kyse? Kannattaisiko mielummin palkata oma lakimies? Hirvittää vaan että jos jostain syystä häviänkin ja joudun maksamaan hänen palkkionsa. Tunnen yhden erittäin hyvän, mutta hän on myös erittäin kallis... ap

Liitto oli Akavan erityisalat eli AEK. Jos joutuisin samaan tilanteeseen uudelleen, ottaisin liiton lakimiehen hoitamaan juttua, mutta osaisin potkia häneen ja hänen seuraajiinsa vauhtia.

Nro 10

Et taida tietää marssijärjestystä asian hoidossa. Koska ensin valitetaan asiasta luottamusmiehelle, sen jälkeen hän tai asianosainen vie asian toimitsialle. (jos luottamusmies ei saa asiaa hoidettua) sen jälkeen toimitsia ottaa yhteyttä työnantajaan ja kun on kuullut sekä asianosaista että työnantajaa hän selvittää onko asiassa rikottu lakia. Jos lakia on rikottu hän yrittää sovitella asian. Mahdollisesta korvauksesta. Jos ei tule sopimusta. Toimisia vie asian eteenpäin liitolla. Liitto sitten katsoo myöntääkö oikeusapua asian hoitamiseen. Jos liitto näkee ettei ole voittamismahdollisuutta se ei myönnä oikeusapua. Mutta jos myöntää oikeusavun vasta sitten lähtee prosessi käyntiin. Ja tuossa menee aina vähintään puoli vuotta. Eli et varmasti voisi potkia vauhtia yhtään käsittelyyn vaikka noin uhoatkin.

Ihan kivasti tunnen marssijärjestyksen ja eri toimitsiat, koska olen ollut työni puolesta paljon tekemisissä ammattijärjestöjen edunvalvonnan kanssa. Vauhdin potkimisella tarkoitan sitä, että nyt ymmärtäisin ottaa asioista selvää itse etukäteen sen sijaan, että odottaisin lakimiesten yhteydenottoa. Minulla ehti prosessin aikana olla neljä eri lakimiestä, jotka selvästi halusivat tehdä vain minimimäärän työtä asian eteen, jos sitäkään, koskapa jouduin itse laatimaan muun muassa vastineeni. Nyt osaisin myös etsiytyä vaikka lakimiehen toimiston oven taakse, jos hän lakkaisi vastaamasta yhteydenottoihini.

Vierailija
26/38 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, onko liiton juristiwnkin mielestä selkeä tapaus? Vai vain sun mielestä. Muista, että työnantaja on ehkä juristin kanssa irtisanonut sut ja dokumentoinut osaamattomuutesi. Haluatko lähteä raastupaan omalla riskillä kokeilemaan onnea? Ja kitua 3 v. Lisäksi onko alan piirit pienet? Puhuuko pomot keskenään vapaallakin?

Vierailija
27/38 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani tilanteestasi ja toivon, että voitat mahdollisen oikeusjutun.

Minut irtisanottiin yt-neuvotteluissa, kun olin ollut syöpähoitojen vuoksi kymmenen kuukautta sairauslomalla. Laiton irtisanominen, mutta olin niin heikossa kunnossa, etten jaksanut nostaa oikeusjuttua.

Eli kuten mainittu Pomo (pahoittelen, että nauroin tekstillesi) sanoi, niin ei kannata olla sairauslomalla. Suuri infektioriski ja yksi tappavimmista syövistä. Olin lääkärien pakkosanelemalla sairauslomalla - ja menetin työni.

Vierailija
28/38 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tietty liiton juristeilla on minimaalisesti aikaa kun irtisanottujaon pilvin pimein. Että sekin hidastaa. Lisäksi liitot maksaa juristille tosi huonosti, lähtevät aina kun saavat kunnon duunin. Ovat nuoria usein.

Vierailija
29/38 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tietty liiton juristeilla on minimaalisesti aikaa kun irtisanottujaon pilvin pimein. Että sekin hidastaa. Lisäksi liitot maksaa juristille tosi huonosti, lähtevät aina kun saavat kunnon duunin. Ovat nuoria usein.

Teetkö sinäkin työsi huonosti sen vuoksi, että palkka ei ole tarpeeksi hyvä tai ikäsi on väärä?

Vierailija
30/38 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, onko liiton juristiwnkin mielestä selkeä tapaus? Vai vain sun mielestä. Muista, että työnantaja on ehkä juristin kanssa irtisanonut sut ja dokumentoinut osaamattomuutesi. Haluatko lähteä raastupaan omalla riskillä kokeilemaan onnea? Ja kitua 3 v. Lisäksi onko alan piirit pienet? Puhuuko pomot keskenään vapaallakin?

Tämä kannattaa oikeasti muistaa. Vähänkin isommat firmat käy lakimiesten kanssa läpi yt:t ja niiden jälkeiset irtisanomiset. Minimoivat riskin joutua ongelmiin irtisanomisista. Sinun keissisi pitää olla vahva. Ja sitten on näitä irtisanomisisa joissa selvästi halutaan ihminen pois ja uusi tilalle. Silloin voi kysyä miksi? JOko minä olin hankala tai minun osaamiseni ei vain riittänyt siihen nykyiseen tehtävään. Jos työnantaja tuntee tällaisessa olevansa heikoilla voi jo suosita puristaa kättä (useamman kuukauden palkka) ja allekirjjoituttaa paperin ettet ole neää takaisintulossa, kultainen potku persiiseen. Valittaa voi, ilman muuta, mutta kannattaa miettiä omat mahdollisuudet - ja jos haluaa, miettiä asiaa myös työnantajan kannalta, pitikö vain irtisanoa ihmisiä ja sinä satuit olemaan yksi niistä vai sanottiinki sinut irti omien "ansioidesi" vuoksi? Äitiysloma ei varmasti ole syy irtisanomiselle, siihen en usko.

Vierailija
31/38 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 10

Ei minun tapauksessani ainakaan marssijärjestys noin mennyt. Luottamusmiehelle ei valiteta yhtään mistään, hän on mukana prosessissa alusta asti työntekijän tukena. Mitään toimitsijaa ei välissä ole, kun on kyse yksittäistapauksesta, vaan irtisanottu ottaa ihan itse yhteyttä liittoonsa (joka voi olla eri kuin luottamusmiehen liitto, keskusjärjestö on sama) ja ryhtyy sitä kautta viemään sitä eteenpäin. Liitto taas ei myönnä mitään oikeusapua vaan tarjoaa lakimiehen palveluja, jos työntekijä itse haluaa viedä asian eteenpäin. Toki selvissä tapauksissa (ei näyttöä) sanotaan, että prosessi ei kannata, mutta ei se liitto mikään päättävä elin ole siinä, että asiaa menee oikeuteen. Minulla asia eteni irtisanomisesta alle kuukaudessa valitukseen eli prosessi oli käynnissä jo ennen kuin sain edes ansiosidonnaista päivärahaa.

Vierailija
32/38 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ole helpompaa etsiä uutta työtä kuin elää parikin vuotta pelko perseen alla taloudellisista tappioista, jos ei voitakaan? Lopputulos on kuitenkin se että työpaikka meni, varsinkin jos on pienipalkkainen työ niin kannattaako? Uutta työtä on kuitenkin etsittävät heti. Moni saa tässä maassa ihan yt-neuvotteluiden päätteeksi kenkää ja elämä jatkuu. Vituttaahan se jos irtisanotaan, mutta ei kannata jäädä murehtimaan kohtaloaan vaan mennä eteenpäin.

t. kusettava työnantaja

Vierailija
33/38 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoisia sitten olen irtisanonut ihmisen virallisen irtisanomisprotokkallan mukaisesti.  Kyseessä oli työpaikkakiusaaja ja töiden välttelijä eli saattoi siirtää hänelle suoraan osoitettuja töitä niille hiljaisemmille ja kilteimmille ihmisille. Moni alaisistani joutui hänen silmätikukseen ja asiattoman kritiikin kohteeksi. Irtisanottu ei koskaan nähnyt toiminnassaan mitään väärää, eikä siis tehnyt elettäkään muuttaakseen käytöstään asialliseksi.  

Mukana prosessi oli tietenkin työterveys ja työsuojelu eli aivan kaikki keinot pyrittiin käyttämään tilanteen selvittämiseksi, mutta turhaan. Irtisanomisen jälkeen hän nosti kanteen, väitti irtisanomistaan laittomaksi ja tietenkin hävisi.  Eli kaikki irtisanominen ei ole laitonta, vaan asennevammaista aikuista on mahdoton korjata. 

Alaa en kerro. 

Vierailija
34/38 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kannattaa oikeasti muistaa. Vähänkin isommat firmat käy lakimiesten kanssa läpi yt:t ja niiden jälkeiset irtisanomiset. Minimoivat riskin joutua ongelmiin irtisanomisista. Sinun keissisi pitää olla vahva. Ja sitten on näitä irtisanomisisa joissa selvästi halutaan ihminen pois ja uusi tilalle. Silloin voi kysyä miksi? JOko minä olin hankala tai minun osaamiseni ei vain riittänyt siihen nykyiseen tehtävään. Jos työnantaja tuntee tällaisessa olevansa heikoilla voi jo suosita puristaa kättä (useamman kuukauden palkka) ja allekirjjoituttaa paperin ettet ole neää takaisintulossa, kultainen potku persiiseen. Valittaa voi, ilman muuta, mutta kannattaa miettiä omat mahdollisuudet - ja jos haluaa, miettiä asiaa myös työnantajan kannalta, pitikö vain irtisanoa ihmisiä ja sinä satuit olemaan yksi niistä vai sanottiinki sinut irti omien "ansioidesi" vuoksi? Äitiysloma ei varmasti ole syy irtisanomiselle, siihen en usko.

Oma yksikköni olisi halunnut jatkaa töitäni, en ole tekemisissä irtisanojan kanssa. Voi olla että hän ei jostain syystä pidä minusta. Epäilen kuitenkin. Luulen että tämä on vain ammattitaidottoman ihmisen moka. Säästämpä nyt tässä kun menee helposti. Ehkä äitiysloman sijainen teki työni paremmin, kun sai jatkaa. Ainakaan hän ei tule raskaaksi kun on mies. Aina on säästötarvetta tietenkin mutta yt : t eivät ole käynnissä. Ap

Vierailija
35/38 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK ja sulla ja aikaisella on sama osaaminen? Kielitaito? Kokemus?

Vierailija
36/38 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvällä tuurilla saat 6 kk palkan kun pyydät juristin kirjeellä

Vierailija
37/38 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma täällä. Nyt jutun vireillepanosta kulunut puoltoista vuotta. Ensin juttu hoidossa PAM:illa mut vaihdettiin yksityiselle kun ei homma toiminut liitossa yhtään. Vastapuoli venyttänyt juttua kyllä kun ei ole vastannut mihinkään käräjäoikeuden kirjeisiin, soittoihin yms. Tuomarilta tulossa nyt ns. yksipuoleinen päätös.

Tietysti kestoon vaikuttavat myös "tärkeysjärjestys" oikeudessa, eli lapsiin liittyvät kiistat käsitellään ns. jonon ohi.

Mutta oon henk.koht sitä mieltä, että ilman muuta puolustat omia oikeuksiasi ja viet jutun eteenpäin. :)

Vierailija
38/38 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taliyhtiötä kihtaan oikeudenkäynti kesti yht 5 v, ensin käräjäoikeus ja valittivat vielä hovioikeuteen ja se päälle. Oli yllätys mulle, että piti itse maksaa kaikki ja oikeusturvavakuutus maksoi vasta, kun se koko prosessi oli ohi. Oikeudenkäynti maksaa n 20 000 euroa per kerta eli jos hävinnyt valittaa, jiudut panemaan rahaasi kinni 40 000 euroa ennenkuin saat takaisin, jos voitat. Jos häviät niin maksat vastapuolen menot myös.