Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ihmiset "hyökkäävät" heti jos paljastat heikkoutesi?

Vierailija
04.01.2016 |

oletteko kokeneet tän ihmistyypin, joka heti hyökkää sanallisesti kimppuun, jos paljastat edes hetkellisesti/vähänkin heikkoutesi? Mistä se johtuu? Eli jos valitat esim siivousurakan jälkeen, että olet väsynyt (miksi hullu siivoat sitten) tai että olet väsynyt vastasyntyneesi yövalvomisiin (oma vika kun hslusit lapsia), tai että joulun jälkeen ei ole rahaa käydä vaikkapa lomalla kun lasten joululahjoihin meni rahaa, tai valitat että töissä on raskasta (olisit sitten kouluttautunut enemmän/toiselke alalle) jne. Mitä tahansa "paljastat" heikkoutta, toinen ei osoita myötätuntoa tyyliin no, sellaista se elämä välillä on vaan heti syyllistää/tuomitsee...

Olen niin väsynyt tällaiseen yhtävääni, ikinä ei saa tukea tai ymmärrystä, aina syyllistämistä. Mistä se johtuu?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/13 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mielestä nu kuvaamasi tilanteet ei ole mitään oikeiden heikkouksien paljastamista vaan vanhaa kunnon humble bragiä. Sä oot niiiiiin ahkera ja teet niiiin lujasti töitä ja ihan siitä väsyt. Oikeasti kalastat kehuja ja paijausta.

Heikkoudet ja niiden näyttäminen muille on jotain ihan muuta ja saa ihan toisenlaisen vastauksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin ihmisillä on suuremmoinen tarve itsekorostukseen.  Tunne kyllä näitä "viisastelijoita", joilla itsellä muka aina menee niin hyvin ja jotka joka käänteessä pyrkivät osoittamaan kuinka tyhmä joku toinen on ollut, kun on väsähtänyt tai kertoo jotakin omista vaikeuksistaan.  Aina ovat syyllistämässä muita: mitäs olette olleet niin tyhmiä, että ...

Vierailija
4/13 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiedä, mutta itse en välttämättä säälittele siksi, että kuvityelen virhellisesti kai, että nuo olisivat ehkäistävissä olevia asioita ja on muka ihmisen oma vika, jos niihin joutuu.

Mutta kyllähän mä niistä kärsin itsekin ja olisihan sen ihanaa, jos joku olis myötätuntoinen, enkä usko, että se kannustaisi minua sen suurempaan virheilyyn.

Vierailija
5/13 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä myöhästyin metrosta, jossa työkaveri jo istui ja näki minut, etten kerennyt siihen. Kun myöhemmin päivällä nähtiin kahvihuonessa, hän alko heti puhua, että "sun pitää lähtee aikaisemmin töihin että kerkeät". Mä vaan ajattelin millainen äiti hän mahtaa olla! Tuli heti mieleen. Varmaan kauhean lannistava ja syyllistävä.

Vierailija
6/13 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa olla myötätuntoinen arjen asioista, kun itsellä on oikeita ongelmia esim kipuja, enkä valita koska siitä ei kukaan hyödy eikä jaksa kuunnella. En siis kuuntele valitusta, koska en ole valittaja. Tottakai jos olisi oikea ongelma, mutta just tollanen että rahat loppu kun itse on tuhlannut krääsään.

Vierailija
7/13 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mun mielestä nu kuvaamasi tilanteet ei ole mitään oikeiden heikkouksien paljastamista vaan vanhaa kunnon humble bragiä. Sä oot niiiiiin ahkera ja teet niiiin lujasti töitä ja ihan siitä väsyt. Oikeasti kalastat kehuja ja paijausta.

Heikkoudet ja niiden näyttäminen muille on jotain ihan muuta ja saa ihan toisenlaisen vastauksen.

Jaa, minä en saanut lainkaan tuollaista vaikutelmaa tuosta aloittajan viestistä enkä niistä oman elämäni tilanteista, joista tunnistan tuon ilmiön. Mutta onhan etenkin tällä palstalla tosiaan niitä, joille esimerkiksi omakotitalossa asuminen tai toppahaalarin ostaminen muualta kuin Prismasta on jo suuremman luokan kerskailua. 

Vierailija
8/13 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mua oikeasti ihmetyttää, että miksi asioita pitää tehdä niin, että niistä täytyy sitten jälkeenpäin valittaa? En kehtaa itse valittaa, jos siivoaminen väsyttää. Eihän sitä ole mikään pakko siivota niin paljon.

Mulla onkin aika sotkuista ja kyllähän sekin harmittaa, mutta mitäköhän ne muut sais siitä mun valituksesta, jos en osaa ilolla siivota?

Mitä ap sä ajattelet muiden saavan siitä sun valituksesta?

Vierailija
9/13 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyökkäävät siksi, koska eivät ole (vielä tai ehkä tule koskaan olemaankaan) sinuita oman heikkoutensa kanssa!!

Vierailija
10/13 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ajatellut sellaisten ihmisten olevan olemassa siksi, että kivoja ihmisiä osaa näitten tapaamisten jälkeen arvostaa enemmän.

Vierailija
11/13 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä taas suurin osa noista on ihan normaaleja juttuja, mitä todetaan toiselle ihmiselle kun puhutaan elämästä. Siivouksen jälkeen väsyttää, jouluna menee rahaa ja nykymaailmassa lomalla käynnin etuoikeus ei ole rajattu vain hyvin toimeentuleville, puhumattakaan siitä että vastasyntynyt nyt oikeasti väsyttää ja maailmassa monet hankkivat lapsia. Ei heikkouksia, eikä humblebraggia. Humblebraggin tyyppiesimerkki on sanoa vaikkapa työhaastattelussa suurimman heikkoutensa olevan tunnollisuus, tai nykymaailmassa twiitata vaikkapa että on niin väsynyt ja kuollut, koska "pulled all-nighter" orastavan menestyksekkäässä start-upissaan. Jos ajattelee itsekorostukseksi ystävien kesken, että toinen toteaa että ei ole varaa lomamatkalle koska joulu vei niin paljon rahaa, niin mielestäni vika on siellä omassa tulkinnassa. Jos siis miettii ihan kuinka matkustelu on nykypäivää niin opiskelijoilla kuin työttömilläkin.

Vierailija
12/13 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mua oikeasti ihmetyttää, että miksi asioita pitää tehdä niin, että niistä täytyy sitten jälkeenpäin valittaa? En kehtaa itse valittaa, jos siivoaminen väsyttää. Eihän sitä ole mikään pakko siivota niin paljon.

Mulla onkin aika sotkuista ja kyllähän sekin harmittaa, mutta mitäköhän ne muut sais siitä mun valituksesta, jos en osaa ilolla siivota?

Mitä ap sä ajattelet muiden saavan siitä sun valituksesta?

Minä taas en ymmärrä, mikä merkitys on ystävyydellä jos ei voi todeta toiselle olevansa vaikkapa väsynyt tai harmissaan jostain. Miksi esim. väsymystä pitäisi salailla? Mitä pahaa on jos väsyttää? ihan normaali asia ihmisen elämässä, kaikki sitä kokevat esim. huonosti nukutun yön, raskaan urheilusuorituksen tai siivousurakan jälkeen. Ei se silti ole monellekkaan syy olla siivoamatta tai urheilematta. Väsymys on ihan yhtä luonnollinen osa elämää kuin virkeys, ja se on aivan normaalia todeta silloin kun puhutaan kavereiden kesken omista elämistä ja samalla myötäeletään sitä omaa elämää.

Vierailija
13/13 |
05.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että tulee testattua toisen asenne näin vähäpätöisillä "valituksilla". Eipähän erehdy avautumaan enempää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi