Onko naisen seksuaalinen haluttomuus ongelma vai tavanomainen tila?
Väestöliiton sivuilla kerrotaan, että todella moni nainen kärsii haluttomuudesta. Monilla haluttomuus on pysyvää. Kun tilanne on tämä, niin eikö haluttomuus pitäisi nähdä luonnollisena tilana?
Onko naisilla ollut haluttomuutta aina vai aiheuttaako sen esimerkiksi työelämä vaatimuksineen?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Paskat pillereillä ole mitään vaikutusta. Mua ei haluttanut pilsujen kanssa, eikä synnytyksen jälkeen lähes kahteen vuoteen kun ei ollut mitään hormonaalista ehkäisyä eikä nytkään kun on kierukka.
Mulla ihan sama tilanne. Ei haluta. Meillä pienet lapset, harmittaa usein miehen tekemiset/tekemättä jättämiset, läheisyyden puute. En jaksa lämmetä, jos mies vain kylmiltään haluaa, eikä ole edes halannut viikkoihin. Tai kun mies alkaa koskettelmaan ja halaamaan ja tiedän, että tämä johtuu vain siitä, että haluaa illalla tai seuraavana päivänä muhinointia ja sen jälkeen taas loppuu läheisyys. Ennen muinoin, oltiin paljon ihan vain lähekkäin, nukuttiin lähekkäin, käveltiin käsi kädessä, oltiin sylikkäin ihan huvikseen ilman taka-ajatusta seksistä. Kun tuo läheisyys oli luonnollista ja jatkuvaa, oli seksikin sitten luonnollista. Nyt läheisyys on vain sitä seksiin lämmittelyä.
Söin pillereitä, jolloin ei haluttanut, raskausaikana ei haluttanut eikä sen jälkeen (isot repeämät, meni pitkään toipuessa), olin pitkään ilman mitään ehkäisyä eikä haluttanut, nyt on kierukka, eikä haluta. Syyt yllä. Joskus mielessäni haaveilen/unelmoin seksistä, mutta se on hyvin erilaista kuin mieheni kanssa, joka on nopsa poika. En ehdi edes lämmetä, kun on akti jo ohi. Joten tyytyväisempi olisin ilman seksiä, parisuhteen takia silloin tällöin annan... Muuten meillä menee hyvin, mutta ehkä jo enemmän kaveriasteella. Miehen aivoituksista en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Naisen luonnollinen tila on olla halukas ihan siinä missä miehenkin. Tämä ongelma tai ei-niin-ongelma on niin laaja-alainen ihan e-pillereiden takia. En itse halunnut syödessä, ei se silloin tuntunut niin ongelmalta vaikka vähän surettikin, lopetin masturboinnin kokonaan ja aloitteisiin vastasin mutten niitä enää tehnyt, seksi oli oikeastaan ihan sama, semmoinen ihan kiva, mutta ei mikään "pakko saada". Ainakin neljä ystävääni on sanonut samaa ja ovat olleet ihan ihmeissään pillerit jätettyään, että koko ajan haluttaa. Tulkaa vaan kumoamaan, ei tämä tietenkään kaikkiin päde :)
Sama juttu mullakin. 15 vuotta söin pillereitä, olin raivohullu, masentunut ja seksuaalisesti haluton. Gynekologien kanssa yritin asiasta keskustella ja pohdin eri ehkäisyvaihtoehtoja, mutta jokainen heistä oli sitä mieltä, että ongelmani eivät johdu e-pillereistä. Ja minä tyhmänä uskoin.
Nykyään ilman hormonaalista ehkäisyä ja mies alkaa näyttää jo vähän kyllästyneeltä mun vonkaamiseeni. :) Harmittaa, että pilasin niin monta vuotta elämästäni pillereiden syömisen takia. Tietääkö joku miksei lääkärit myönnä noita haittavaikutuksia todellisiksi? Liian kivoja lahjuksia lääketehtailta?
Sekä että.
Eli se on hyvinkin yleistä, mutta varmaan ongelma myös.
Toisaalta kai sen voisi niinkin nähdä, että ylenmääräinen halukkuus on ongelma. Olisihan se etenkin sinkkuna kätevämpää, jos ei panettaisi.