Sisustus: Onko teillä keittiössä matto?
Uusi keittiöni on suhteellisen suuri, siihen mahtuu neljän hengen ruokapöytä ja silti jää lattiatilaa. Ennen minulla on ollut vain tupakeittiö tai keittokomero. Tykkään kodintekstiileistä ja laittelen paljon mattoja ja verhoja, mutta keittiön sisustaminen on minule uutta.
Onko tavallista laittaa keittiöön matto? Näyttääkö hölmöltä, ja onko epäkäytännöllinen (sotkeminen ja peseminen)?
Onko teillä keittiössä matto?
Kommentit (11)
Joo, on, sellainen joku polypropeenikuituinen, josta voi hangata rätillä tahrat irti.
On meillä matto, koska tein keittiöstä (aika iso) tupakeittiön, jonne raahasin vuodesohvan ja ihan snadin pöydän ja pari tuolia. Ollaan kaksin miehen kanssa.
Ison ruokapöydän siirsin olkkariin, missä kuitenkin vielä laajemmin sitä tarvittavaa tilaa.
Lapset (lemmikit) ja käyttäytyminen varmaan sanelee aika paljon, kantsiiko mattoa keittiöön laittaa. Jos on sotkijoita ja murustajia, niin aika vaivan itsellensä hankkii, varsinkin jos matto on ruokapöydän alla. Muovimattokaan ei ole mun mielestä kiva, vaikka jotkut tykkää. Pestä sekin täytyy. Voithan kokeilla ja viisastua :D
Mä tykkään omasta matosta, ihanan kotoisa. Mutta meillä ei kyllä tule mitään sotkuja.
Ja tietenkin, jos bileitä järjestän, laitan pienen ja helposti pestävän maton siksi aikaa lattialle, että on edes jotain muuta kuin kylmä muovimatto.
On. Pienempää pesen pesukoneessa, isompaa pyyhin tuuletuksen jälkeen pesuaineella ja kesällä pesen sen mökillä. Tuoreet tahrat olen heti hinkannut märällä ja puhdistussuihkeella pois, kun niitä harvoin on tullut.
Ei ole, lattia on helpompi pitää puhtaana kuin matto. Äidilläni taas on aina ollut matto ruokapöydän alla ja räsymatto hellan edessä.
Meillä on olohuone - ruokailutila - keittiö tyyppinen eli sanottaisko tuota vaikka tupakeittiöksi (vaikka siis nää alueet ovat selkeästi erotettavissa. Olohuoneen istuinryhmässä on matto, keittiötilassa myös. Jälkimmäisessä siksi kun se alue on kaakeloitu ilman lattialämmitystä, tykkään että on matto jalan alla; toinen syy on se, että pienet matot huitaisen äkkiä koneeseen ja kuivatan, pääsen keittiön lattian siivoomisessa vähemmällä kun pesen päivittäin vaan ne maton ulkopuolelle jäävät reunat. Mainittakoon että mies on meillä varsinainen pyörremyrsky keittiötoimissaan; en ymmärrä miten hän saa koko keittiöön semmoiseen sotkuun aina siellä käydessään. Peseekin juu, pöytäpinnat mutta ei kaapinovia eikä lattiaa...
Ruokapöydän alla ei ole mattoa. Jos kahdestaan ollaan, ei sinne mitään tipukaan, mutta jos on lapsenlapsia, se on helppo pyyhkäistä heidän jäljiltä. Tuoleja liikutellessa matto olisi tiellä, tai siltä musta tuntuu.
En ole tainnut nähdä mattoja kuin muutamassa perheessä elämäni aikana. Itse en laittaisi, vaikken mikään sotkija-murustelija olekaan.
Ajattelitko laittaa maton pöydän alle vai viereen? Vieressä olevaa on tietysti paljon helpompi siivota.
En halua mattoa ainakaan pöydän alle, koska se vaikeuttaisi esimerkiksi imurointia, ja olisi tuoleja liikutellessa tiellä, kuten kutonen sanoi.
Pöydän viereen kyllä mahtuisi. Pitkulaista kokeilin, se tuntui oudolta, mutta vaikkapa pyöreä voisi olla sopiva!
Meilläkin mies on mahdoton sotkija kokatessaan...
- ap
On meillä, 2 muovimattoa, L-mallinen keittiö. Meillä sattuu ja tapahtuu (lapset 4-16 v+ koiruus), ja aina on rätti kourassa! Muovimatto on helppo pestä koneessa, mikä tapahtuu vähintään kerran kuussa ja roskatkin lähtee hyvin irti. (Samasta syystä myös keittiön lattian pinnoite on vinyyliä). Olen joskus kokeillut räsymattoa, ei se pysy paikoillaan, vaikka olisi kumiverkkoa alla, ja pesukone ei jaksa pyörittää. Semmoinen käytävämattotyylinen bukleematto toimii eteisessä, mutta keittiöön en huoli, "kivaa" siitä on jugurttia ja sokerimehua jynssätä....
Aina meillä ja tutuillanikin on ollut matto keittiössä. Ilman olisi aika kolkkoa. Tällä hetkellä itselläni on valkoharmaa vesipestävä puuvillamatto, mutta eipä tuo näytä edes likastuvan, kun en mikään himokokkailija ole. Jos sotkua tulisi, siivoisin sen heti. Mulla on esim. suihkutettavaa tekstiilien puhdistusainetta, jolla lähtee vaikka mustikkatahra, kun heti puhdistaa.
On, pöydän alla on iso matto, ja ns. keittiöosassa on käytävämatto, hyvin vaaleapohjaisia paperinarunattoja molemmat, tietysti samanlaisia. Aikaisemmat olivat vielä vaaleammat.
Hyvin olen pärjännyt, toiset matot menossa, ole ostanut nykyisen kotini 2003.
Minulla on kauniin sävyiset tammiparkettilattiat, lämpimät jalan alla, mutta talo ilman mattoja on minulle kauhistus.
Ei ole, mutta se ei ole sisustuksellinen kysymys. Aiemmin oli, mutta ei vaan ole enää. Ei jaksettu siivota mattoja.