Poikani paniikki
Hei! Poikani on nyt 8lk ja häntä on koko ylä-asteen piinannut matikankokeet. Matiikassa hän on suunnilleen kasin oppilas ja ymmärtää matikan. Hän tähtää Tampereen lukioon jossa matikan pitäisi olla 8-9. Matikankokeet ovat ongelma, sillä hän on saanut kaksi seiskaa matikankokeesta joten numero on 7. Hänellä on paine nostaa numeroa joten hän hikoilee kokeissa paljon, sydän lyö nopeasti ja ahdistaa, hän unohtaa asioita ja tekee huolimattomuusvirheitä eikä osaa yhdistää kaikkia asioita vaikka ennen koetta osaa kaiken ihan hyvin. Kertokaa vinkkejä
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin lukioon Tampereelle pyrkii?
Miksi Tampereelle?
t. lukiolaisten äiti Mansesta
Tampereen normaalikoulun yliopiston lukion Bn linjalle eli talous ja elämänkeino linjalle ja sen takia tampereelle, että hän voi lukion jälkeen jatkaa kauppatieteellisessä joka on samassa rakennuksessa
on itse kiinnostunut ja minulle hän on yhtä rakas vaikka kävisi maamieskoulun
ap
Se on Tampereen normaalikoulun lukio
Pääsee sinne kauppakirkeaan muutenkin. Ei näillä ole yhteyttä.
Sano pojalle, että relaa. Ei ole pakko. Ei kannata ottaa paineita. Lakkaa oainostamasta
Minun matematiikan ryhmässäni oli tyttö, jonka äiti kysyi, miten oppilaan koejännitystä voisi helpottaa. Tyttö sai jokaisesta kokeesta 9+, eli osasi kiitettävästi asiat, teki muutamia helppoja huolimattomuusvirheitä. Tulosten puolesta ei siis mitään huolta, mutta tyttö jännitti koetilanteita hirveästi. Ratkaisin asian niin, että tyttö sai tehdä harjoituskokeita oppitunnilla. Laadin siis normaalin koepaperinnäköisen tehtävälistan ja annoin oppitunnilla tehtäväksi samalla kun muut opiskeli normiasioita. Kun kokeen tekeminen hieman "arkipäiväistyi" alkoi jännityskin helpottaa. Tulokset eivät kyllä parantuneet, mutta se ei ollut varsinainen päämääräkään.
Olen pyrkinyt aina huomioimaan koejännittäjien kokeen suoritusajankohdan mahdollisimman tarkkaan. Koulussamme on avustajia usein saatavilla, joten joskus oppilas menee hiljaiseen työskentelytilaan tekemään koetta ja saa pyytää avustajalta apua esimerkiksi lukemaan tehtävän rauhallisesti ääneen. Tämä helpottaa esim. hahmotusvaikeuksista ja lukihäiriöistä kärsiviä. Koetilanne pyritään neutralisoimaan mahdollisimman paineettomaksi.
Sieltä se lähtee pikkuhiljaa purkautumaan ja suoritus nousee omalle osaamisen tasolle.
t. matematiikan opettaja