Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos nyt tulisi pitkä sähkökatko, miten tarkenisit kotonasi?

Vierailija
04.01.2016 |

Sanotaan vaikka vähintään kolmen päivän sähkökatko. Miten pärjäisit? Erityisesti jos asut kerrostalossa..

Kommentit (175)

Vierailija
161/175 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en asu kerrostalossa. Keskellä taloa on iso kasa kiveä, sen toisella puolen hella ja leivinuuni ja toisella takka. Puuta uuniin siis. Myös ruokaa voi siis tehdä ja pesuvedet lämmittää.

Toki vesi- ja viemäriverkko voi halvaantua kun sähkökatko kestää mutta vettä voi hakea vettä järvestä tai sulattaa lumesta ja pesuvedet pitää sitten kerätä ja viedä pihalle.

Vierailija
162/175 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun rintamamiestalossa yhdessä suurimmista kaupungeista. Lämpimäksi tämän kyllä saa tulisijoilla, mutta kovasti saa puita kantaa. Lisäksi kun puut on ulkona varastoituna varmaan ne pitäisi tuoda lukkojen taakse, ettei kukaan varasta. Jos kaupunki ei järjestäisi veden jakelua,enkä siis usko, että järjestää, niin pitäisi ajaa mökille 30 km päähän hakemaan vettä kaivosta. Kaivon kansi toki on lumen alla ja mun auto ei kyllä pakkasella lähde käyntiin ilman että on ollut lämmityksessä, jota ei siis sähkökatkossa voi tehdä. Vessa asiat kyllä järjestyy pihan perällä.

Onneksi täällä on sähköt upotettu maahan, mutta toisaalta, jos sähkökatko tulee, se on sitten isompi katko, eli muuntajan hajoaminen tai iso kaapeli poikki. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/175 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni teltta pystyyn asunnon sisälle ja sinne patja ja suurikokoinen talvimakuupussi. Löytyy myös pari villahuopaa jos ei riittäisi. Omalla ruumiinlämmöllä saisi kait estettyä ruokasäilykkeiden jäätymisen tai sulatettua niitä.

Vierailija
164/175 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huonosti varmaan tarkenisi, jos tosiaan nämä kaukolämpöpatterit lakkaisi lämmittämästä. Kerrostaloyksiössä asun eikä ole mitään muita lämmönlähteitä. En usko, että peitto ja pari vilttiä riittäisi kolmeksi päiväksi pitämään mua ja lemmikkejä lämpimänä. Toki eipä sitä etukäteen tiedä ja toivon, ettei tarvitse kokeillakaan.

Vierailija
165/175 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin hotelliin. 

Mutta enpä  ole kokenut sähkökatkoja ainakaan viimeisen 30 vuoden aikana, niin kysymys on teoreettinen. 

-

Pilailetko, vai oletko vain tyhmä?

Etkö ymmärrä, ettei laajassa sähkökatkossa ole auki mikään hotelli tai kauppa?

On niin teoreettinen tilanne, että mitä järkeä edes kysyä? Sodassa voisi tapahtua, mutta aloitus ei puhunut sodasta mitään.

Jos sinulla ei olisi yksisarvista hevosta, pysyisitkö elossa? 

Vierailija
166/175 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin hotelliin. 

Mutta enpä  ole kokenut sähkökatkoja ainakaan viimeisen 30 vuoden aikana, niin kysymys on teoreettinen. 

Se on hienoa että juuri sinä säästyt/säästyisit (pitkiltä) sähkökatkoilta vaikka juuri meillä oli, pari viikkoa sitten, laaja sähkökatkos ja osa ihmisistä oli päiväkausia ilman sähköä.

Asutkin jossain korvessa. :D Tuollaista ei ole tapahtunut Helsingissä ikiaikoihin. 

Vierailija
167/175 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin hotelliin. 

Se on hienoa että juuri sinä säästyt/säästyisit (pitkiltä) sähkökatkoilta vaikka juuri meillä oli, pari viikkoa sitten, laaja sähkökatkos ja osa ihmisistä oli päiväkausia ilman sähköä.

Olitteko vankilassa vai miksi ette päässeet ajamaan esim. naapurikaupungin hotelliin? Minä en ainakaan jäisi kotiin päiväkausiksi odottelemaan lämmön palautumista. 

Vierailija
168/175 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin hotelliin. 

Asutkin jossain korvessa. :D Tuollaista ei ole tapahtunut Helsingissä ikiaikoihin. 

Oletko jotenkin yksinkertainen? On paljon suomalaisia jotka eivät asu Helsingin lähelläkään. Sinuna en olisi noin ylimielinen, luotat liikaa kaupunkilaisuuteen ja sen suomaan vakauteen. Kaikki on mahdollista, toki eitoivottavaa.

Vierailija
169/175 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin hotelliin. 

Olitteko vankilassa vai miksi ette päässeet ajamaan esim. naapurikaupungin hotelliin? Minä en ainakaan jäisi kotiin päiväkausiksi odottelemaan lämmön palautumista. 

Osalla on eläimiä joita ei voi jättää oman onnensa ojaan. Osa on vanhuksia jotka eivät niin vain ajele mihinkään eikä kaikilla ole varaa mihinkään hotelliin. Sitä en tosin tiedä miten kaikki asiansa ratkaisivat, itse olin siitä onnellisessa asemassa että katkos kesti vain 12 tuntia - ja vaikka olisi ollut päiviä, minulla on puuhella, leivinuuni, pönttöuunit, puusauna&pata, kaivo joka toimii ilman sähköä ja kompostikäymälä (sisäwcn ja suihkun lisäksi). Mikäs hätä minulla olisi ja tänne saa naapurustoa tulla jos apua kaipaa.

Vierailija
170/175 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin hotelliin. 

Mun auto ei olisi käynnistynyt ilman lämmitystä, milläs ajelisit. Ja mitäs jos hotellissa ei olisi tilaa, ei bensakaan loputtomiin riitä ajelemiseen edestakaisin, joillain se naapurikaupunki voi olla esim 70 kilometrin päässä ja soittaa et voi kysyäksesi/varataksesi jos puhelimen akku on tyhjä.

Vierailija
171/175 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin hotelliin. 

Oletko jotenkin yksinkertainen? On paljon suomalaisia jotka eivät asu Helsingin lähelläkään. Sinuna en olisi noin ylimielinen, luotat liikaa kaupunkilaisuuteen ja sen suomaan vakauteen. Kaikki on mahdollista, toki eitoivottavaa.

No nyt oli mielenkiintoinen tulkinta. Tämä ketju on täynnä ihmisiä, jotka kertovat luottavansa makuupussiinsa, pihagrilliinsä, kaukolämpöönsä tai leuhkivat laittavansa vaan lisää puuta takkaansa, niin eivätkö he sitten ole ylimielisiä tai luota liikaa omaan maalaisuuteensa, kotiinsa tai taitoihinsa? Vaan ei, kun minä kerron, etten pärjäisi kotona, vaan tarvitsisin hotellin, niin minä mukamas olenkin se ylimielinen? Olipa huvittavaa. 

Kertoo palstasta taas kaiken. Jos olisin sanonut, että en pärjäisi, vaan kuolen, minut olisi haukuttu, Kun sanon, etten pärjää, vaan joutuisin etsimään uuden asuinpaikan, niin sittenkin haukutaan. 

Vierailija
172/175 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtisin hotelliin. 

Mun auto ei olisi käynnistynyt ilman lämmitystä, milläs ajelisit. Ja mitäs jos hotellissa ei olisi tilaa, ei bensakaan loputtomiin riitä ajelemiseen edestakaisin, joillain se naapurikaupunki voi olla esim 70 kilometrin päässä ja soittaa et voi kysyäksesi/varataksesi jos puhelimen akku on tyhjä.

Aika heikoissa kantimissa on sellaisen ihmisen selviytyminen, joka ei pidä huolta edes puhelimensa akusta. Sehän pitää tarkistaa joka päivä, joten äkillisen sähkökatkoksen tullessa puhelimessa luulisi olevan paljonkin virtaa jäljellä. Ei puhelimen akku tyhjene sillä hetkellä kun sähkökatkos tulee. 

Vierailija
173/175 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aggregaatti vaikka parvekkeelle, niin saa sähköä pieneen lämmittimeen. Kerosiinilämmitin on turvallisempi kuin kaasulla toimiva.

Vierailija
174/175 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoristomakuupussissa, on suunniteltu -30 asteisiin.

Vierailija
175/175 |
08.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa leivinuuni, takka ja puilla lämpiävä sauna.

Ulkona grilli. Kaasukeitin ruoanvalmistukseen. Ei ole sähköautoa. Jos pakastin uhkaa kuitenkin sulaa, voisi viedä pakasteet ulos. Toivottavasti katkos ei kestä pitkään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan