Miksi aukioloaikalaki piti muuttaa niin äkkiä?
Kun kauppojen työvuorolistat oli jo valmiina vanhojen sääntöjen mukaan tehtynä. Miksi ei laitettu esim. parin kuukauden päähän sitä voimaantuloa?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän laki mitenkään velvoita laajentamaan aukioloa. Monet liikkeet ovat jo ilmoittaneet että aukioloaikoja mutetaan jostin tietystä päivästä alkaen, juurikin työvuorolistojen vuoksi.
Niin, mutta miksi pitää niin kiire olla sillä voimaantulolla? Eikö olisi ollut reilua, että kaupat olisivat voineet valmistautua muutokseen niin, että työvuorolistat olisi voitu suunnitelma uuden lain puitteissa?
Minä en vastusta tätä muutosta, mutta olen ihmeissäni, miksi se piti tehdä niin hätäisesti. Oliko tarkoitus, että hallitus näyttää, että se saa edes jotain aikaan?
Kuinka monta kuukautta etukäteen kaupat tekee ne työvuorolistansa? Tietohan tästä lain kumoamisesta tuli jo lokakuussa. Kolme kuukautta aikaa kirjoitella niitä työvuorolistoja.
No entä jos ne vuorolistat olisi tehty, mutta lakimuutosta ei olisi vahvistettukaan? Työntekijöille pitäisi maksaa palkka ajalta, kun kauppa on lain mukaan kiinni.
Laatia listat ehdollisina? Merkintä siis, että työvuorot toteutuvat mikäli laki vahvistetaan ja aukioloaika vapautuu?
Tuskin tuollain voi tehdä. Vuorolistat on sitovia, ei niissä voi olla mitään jos...niin ehtoja.
Ei tietenkään voi olla mitään ehdollista vuorolistaa. Kauppias päätti kumman riskin otti, sen että ei voi laajentaa aukioloa heti, vai sen että maksaa työstä jota tehdään kaupan ollessa kiinni.
Tietenkin voi Force Majeur.
Jos vaikka lentokentällä kiitorata räjäytetään ilmaan, niin kyllä lentoyhtiö voi perua työvuorot ja voi perua matkatkin.
Minultakin on kerran peruttu lento. (9/11)
Niin, eihän kauppias lainvastaisia työvuorolistoja voi toteuttaa ;)
En ole töissä kaupan alalla vaan toisella vuorotyö alalla. Koskaan ei ole ollut mikään ongelma saada järjestettyä pelkkää aamu-/päivävuoroa. Ilta- ja yövuorot ovat niitä haluttuja ja aina kun on yh:n kannalta sattunut listaan hankala vuoro, niin sen on aina saanut jonkun työkaverin kanssa vaihdettua. Ihan aina. Että en jotenkin nyt usko, että tämä kohu nyt on mitenkään aiheellista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän laki mitenkään velvoita laajentamaan aukioloa. Monet liikkeet ovat jo ilmoittaneet että aukioloaikoja mutetaan jostin tietystä päivästä alkaen, juurikin työvuorolistojen vuoksi.
Niin, mutta miksi pitää niin kiire olla sillä voimaantulolla? Eikö olisi ollut reilua, että kaupat olisivat voineet valmistautua muutokseen niin, että työvuorolistat olisi voitu suunnitelma uuden lain puitteissa?
Minä en vastusta tätä muutosta, mutta olen ihmeissäni, miksi se piti tehdä niin hätäisesti. Oliko tarkoitus, että hallitus näyttää, että se saa edes jotain aikaan?
Kuinka monta kuukautta etukäteen kaupat tekee ne työvuorolistansa? Tietohan tästä lain kumoamisesta tuli jo lokakuussa. Kolme kuukautta aikaa kirjoitella niitä työvuorolistoja.
No entä jos ne vuorolistat olisi tehty, mutta lakimuutosta ei olisi vahvistettukaan? Työntekijöille pitäisi maksaa palkka ajalta, kun kauppa on lain mukaan kiinni.
Laatia listat ehdollisina? Merkintä siis, että työvuorot toteutuvat mikäli laki vahvistetaan ja aukioloaika vapautuu?
Tuskin tuollain voi tehdä. Vuorolistat on sitovia, ei niissä voi olla mitään jos...niin ehtoja.
Ei tietenkään voi olla mitään ehdollista vuorolistaa. Kauppias päätti kumman riskin otti, sen että ei voi laajentaa aukioloa heti, vai sen että maksaa työstä jota tehdään kaupan ollessa kiinni.
Tietenkin voi Force Majeur.
Jos vaikka lentokentällä kiitorata räjäytetään ilmaan, niin kyllä lentoyhtiö voi perua työvuorot ja voi perua matkatkin.
Minultakin on kerran peruttu lento. (9/11)
Jos et itse tajua, niin esimerkkisi ei liity mitenkään siihen mistä puhutaan.
Jos kauppa räjähtää, niin sitten voi muuttaa vuorolistaa, kun on pakko, mutta aukioloaikojen muutos ei ole mikään Force Majeur tilanne, koska laki ei määrää muuttamaan aukioloaikaa.
Töissä ei ole pakko olla jos tuntuu hankalalta.
Kaikki kaupassa työskentelvät tuttuni valittavat sitä että eivät saa tehdä tunteja niin paljon kuin haluasivat.
Onneksi robottikassat ovat yleistymässä kovaa kyytiä.
Aikoinaan opiskelin viinikassaksi. Se oli henkilö, joka ravintolan keittiön nurkassa mittasi tarjoilijoille alkoholit, teki paukut, vaihtoi rahaa ja otti tilitykset vastaan. Valitsin tämän työn mm. siksi, etten halunnut olla asiakaspalvelussa. Ja siihen aikaan ravintolat menivät yökerhoja lukuun ottamatta kiinni klo 1, joten työkään ei ollut varsinaista yötyötä (oli sekä aamu-että iltavuoroa ravintolasta riippuen).
Pari vuotta myöhemmin ko. koulutus lakkautettiin ja alettiin kouluttaa kassa-tarjoilijoita. Meni muutama vuosi lisää ja alan lakon seurauksena palkkaus ja toimenkuvat muutettiin. Viinikassatkin joutuivat keittiön nurkasta baariin asiakaspalveluun. Muutama vuosi lisää ja ravintolat saivat olla auki neljään asti.
Kaikki tämä oli minulle liikaa. Ala oli muuttunut täysin siitä kun sen valitsin. Työn ohessa opiskelin uuden ammatin, sen jälkeen tein lapset ja vaihdoin alaa. Nyt olen siistissä toimistotyössä ja työaika on 8.30-16. Tosin venymään joutuu, joten töistä ei pääse välttämättä klo 16.
Eli myös muilla aloilla tapahtuu radikaaleja muutoksia eikä työ enää olekaan sitä, johon alun perin tuli. Siihen on joko sopeuduttava tai vaihdettava alaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua, sanokaa mulle että tuo tolaltaan mennyt kassatäti on trolli! Jos ei, niin yksi neuvo: jos ei kelpaa ja sopeutuminen asioiden muuttumiseen on ylivoimaista, niin kerää kimpsusi ja lähde kävelemään työstäsi. Tilalle on varmasti tulijoita vähemmän ahdistuneista ja tervepäisistä opiskelijoista.
Mua taas ärsyttää tämä että pidetään myyjiä osaamattomina, kokemattomina ja tyhminä. Luuletko että se innokas opiskelija pystyy samaan kuin osaava, kokenut ammattitaitoinen myyjä?
Ei pysty. Vaikka kuinka sinä halveksut myyjiä, niin kokemus, ammattitaito ja osaaminen on erittäin tärkeää juurikin tehokkuutta palvovalla alalla.Niin usein saa lukea kaupan huonoista puolista, huonosta palvelusta ja miten on se oma kauppa mennyt huonompaan suuntaan, mutta käykö mielessäkään että tuollainen "opiskelijoita on jonossa jo tulossa tilalle"-ajattelu ei ainakaan takaa parempaa palvelua/kauppaa?
Joo, rullakon purkaminen vaatii tosi paljon ammattitaitoa. Samoin tuotteiden vetäminen skannerin läpi.
Kyllä voi olla monen opiskelijan työpaikka nyt vaakalaudalla. Itse opiskelijana olisin voinut jaksaa just hikiseen ysin illat, mutta klo 23 on liikaa, etenkin kun siihen vielä lisätään poistuminen työpaikalta ja kotimatka yöllä harvakseltaan kulkevilla julkisilla. Ei jäisi paukkuja enää opiskeluun. Ja kyllä monen muunkin unirytmi voi keikahtaa tuosta parista lisätunnista, koska ovat kriittiseen aikaan illasta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi olla monen opiskelijan työpaikka nyt vaakalaudalla. Itse opiskelijana olisin voinut jaksaa just hikiseen ysin illat, mutta klo 23 on liikaa, etenkin kun siihen vielä lisätään poistuminen työpaikalta ja kotimatka yöllä harvakseltaan kulkevilla julkisilla. Ei jäisi paukkuja enää opiskeluun. Ja kyllä monen muunkin unirytmi voi keikahtaa tuosta parista lisätunnista, koska ovat kriittiseen aikaan illasta.
Jos ei jaksa tai halua, niin aina löytyy tilalle joku joka jaksaa ja haluaa. Sellaista se on, työelämä muuttuu koko ajan. Miksi kaupan alan pitäisi olla joku koskematon pyhä lehmä?
Vierailija kirjoitti:
No miksi ei? Eihän niitä aukioloja ole pakko muuttaa.
Juuri näin, nyt tehdään niin kauan vanhoilla aukioloajoilla, kun vuoroja on merkitty ja muutetaan aikoja sen jälkeen.
Suomalaiset ei selvästi ole tottuneet siihen, että pitää harkita itse asioita. Aina pitäisi viranomaisten määrätä. Jotkut oikeasti alkoivat itkemään, että myyjile tulee vaikeuksia nyt kun siirrytään katkeamattoman kolmivuorotyöhön. Eli kaikki kaupat on auki 24/7
Vierailija kirjoitti:
Meillä on paljon töissä opiskelijoita ja illat venyvät klo 22 - 23. Lisäksi julkisia kulkee harvakseltaan.
Mua taas ärsyttää tämä että pidetään myyjiä osaamattomina, kokemattomina ja tyhminä. Luuletko että se innokas opiskelija pystyy samaan kuin osaava, kokenut ammattitaitoinen myyjä?
Ei pysty. Vaikka kuinka sinä halveksut myyjiä, niin kokemus, ammattitaito ja osaaminen on erittäin tärkeää juurikin tehokkuutta palvovalla alalla.
Niin usein saa lukea kaupan huonoista puolista, huonosta palvelusta ja miten on se oma kauppa mennyt huonompaan suuntaan, mutta käykö mielessäkään että tuollainen "opiskelijoita on jonossa jo tulossa tilalle"-ajattelu ei ainakaan takaa parempaa palvelua/kauppaa?