Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

Vierailija
321/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

44, pitääkö se paikkaansa että lestadiolaislapset ei saa katsoa pesukoneen rumpuun jos siellä pyörii alusvaatteita? :D Yksi tuttu väittää yhä kivenkovaan että jossain tuntemassaan perheessä oli näin mutta en jotenkin jaksa uskoa :D

Ap

Vanhoillislestadiolaisilla ei ole tällaista sääntöä. Kaikilla tuttavaperheillä on ihan ikkunalliset pesukoneet, ja alusvaatteet saavat myös kuivua näkösällä, ihan normaaleja vaatteita nuo ovat. Missä perähikiällä/sivistämättömyydessä oikein elätte, kun luulette noin?

Joku täällä väitti, että ei saisi käyttää dödöä tai hajusteita, jotta ei herättäisi himoja "vääränlaisissa" ihmisissä. Oli tutultaan kuullut ja päätti sitten tulla totuutena tänne sellaista väittämään. Kiitos vaan, kannattaa perehtyä asiaan ennen kuin levittelee asioita.

Dödöt ja hajusteet ovat täysin sallittuja, niitä ei kukaan rajoita.

Argh, yksinkertaiset ja kapeakatseiset on kyllä niiiiin ärsyttäviä.

Ja lestadiolaiset ovat avarakatseisia?

Kyllä se eriuskoisten ja uskottomien tuomitseminen on enemmän sääntö kuin poikkeus siellä teidän piireissänne.

Sinänsä en ihmettele asiaa, kun on lapsesta asti kielletty ajattelu ja kaikki määrätään ulkopuolelta, ihmisestä kasvaa töykeä töllykkä, kuten suurin osa happamista lessuista on.

Vierailija
322/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelin 16-vuotiaana 17v pojan kanssa ja hänen vanhempansa olivat alkoholisteja, pahoja sellaisia. Kun pojan pikkusiskon ensimmäinen koulupäivä tuli, niin kaikki muut paitsi minä olivat niin krapulassa etteivät kyenneet saattamaan tyttöä kouluun joten minä menin. Tästä eteenpäin oletettiin että minä automaattisesti saatan pienen kouluun jos olen paikalla. Siitä tuli siis sääntö

Sääli pientä, mutta erosimme pian koska minun olisi pitänyt olla vastuussa myös ekaluokkalaisen aamu, ilta- ja välipaloista. Vähän liikaa vastuuta teinille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona ei saanut koskaan käydä jääkaapilla. Ruokaa ei saanut jättää yhtään lautaselle, kaikki piti syödä vaikka väkisin. En saanut ikinä lupaa käydä kenenkään kaverin luona kylässä. Nukkumaan piti mennä klo 20.00. Suihkussa sai käydä vain maanantaisin ja torstaisin. Yöllä ei saanut käydä vessassa. N37

Vierailija
324/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

😷

Musta toi on lähinnä kuvottavaa, ei naurattaa.

Hiki haisee ja balalaikka soi. Sääli tyttöjä 😔

Ei se nyt noin mene. Mun kainalot ei siedä enää deodoranttia liiallisen käytön takia, ja kun käyn joka aamu suihkussa ja peseydyn suihkusaippualla, en haise hielle. Nyt joku kommentoi, etten itse vaan huomaa haisevani, mutta jos en jonain päivänä pääse suihkuun, huomaan kyllä haisevani.

Vierailija
325/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa saatetaan ottaa vettä juomavedeksi tai ruuanlaittoon vessan hanasta mikä on minusta todella ällöttävää.

Samaa vetthän se on kuin keittiönhanasta tulevakin

Ehkä samaa vettä mutta hana täynnä kakka ja persebakteereita jotka tarttuvat siihen veteenkin.

Ei sitä wc:n hanaa ole tarkoitus perseeseen tunkea!

Eiköhän ne bakteerit tule ihan niistä käsistä, joilla hana avataan takapuolen pyyhkimisen jälkeen.

Vierailija
326/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden kaverin kotona piti omenat syödä kokonaan. Siis myös kara, mitään ei saanut jättää roskiin paitsi sen tikun. Sain kerran siellä välipalaksi yhden omenan ja söin siitä mielestäni kaikki syötävät osat. Karan ym heitin roskiin. Perheen isä tuli töistä ja alkoi huutaa, että kuka j...lauta on heittänyt omenan roskiin enne ku se on syöty! Kyllä säikähdin.

Tähän oon kans törmänny perheessä, jossa olin lastenhoitajana. Kuten normaalit ihmiset, heitin karan roskiin, niin lapset sanoivat, ettei omenaa saa jättää syömättä. No mähän totesin, et söin jo, niin muksu vaan intti vastaan ja samalla alko nakertaa karaa. Kysyin, et mitä ihmettä tekee, niin selitti, et syö koko ompun. Minä siinä sitten monttu auki katsoin, kun 3 ja 4v muksut veti koko ompun suihinsa. Keskustelin asiasta vanhempien kanssa ja päädyimme kompromissiin eli en syö omenia heidän lasten aikana, jos olen niin nirso. :D

o/  Täällä yksi mielestäsi "epänormaali" joka syö koko omenan siemenineen päivineen.

Ei kannattaisi. Anakaan montaa omenaa syödä päivittäin noin. Omenan siemenet sisältää vetysyanidia. Sitä sisältävät karvasmantelin lisäksi monet muutkin yleisesti käytettyjen kasvien siemenet, lapakot tai kivet, joita ei käytetä ravinnoksi. Näitä ovat esimerkiksi aprikoosi, kirsikka, luumu ja omena mutta myös pellavansiemenet.

Sitten tuosta wc-paperista: Minulle riittää 1-2 arkkia/wc-käynti, mutta ruokavalioni onkin kunnossa. Te joilta menee kymmenkunta tai niin paljon, että joudutte pesemään, tarkastakaahan ruokavalionne, minulla harvemmin tulee paperiin mitään, edes kakkoshädän jälkeen. Riittävästi kuituja, paljon vettä, paljon hedelmiä, kohtuullisesti pehmeitä rasvoja (minä saan kalasta) ja minimaalisesti punaista tai jalostettua lihaa. Itseasiassa syön aika lailla Välimerellisesti.

Vierailija
327/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvoin hämäräsä, koska lapsuudenkodissani isä säästi sähköä (luonnonvalo riittää!) ja sammutteli jatkuvasti valoja. Omassa kodissa onkin sitten aina ollut juhlavalaistus, vihasin pimeässä kykkimistä niin paljon.

Tämä ehkä selittää senkin miksi köyhien peheiden lapsista tulee usein lihavia. Lapsuuden kodissa on pihistelty jopa ruuassa ja sitten myöhemmin omassa kodissa sydään niin että napa paukkuu.

Yksi tuttu on köyhästä perheestä ja äitinsä on hyvin pieni ja laiha. Heillä kuulema lapsena säännösteltiin jopa kaurapuuroa, eli sitäkään ei saanut syödä niin paljon kuin halusi. Nyt tämä tuttu on aikuisena sairaaloisen lihava ja suhde ruokaan on todellakin jotekin vääristynyt.

Samassa pihapiirissä asuu yks sairaanloisen lihava. Joskun puistossa kertoi olevansa köyhistä oloista. Ikävä kyllä myös hänen poikansa on yhtä lailla lihava , poikani on hyvin hoikka, syö ok mutta liikkuu paljon, tämä toinen poika painaa 10 kg enemmän, ovat kumpikin 130 cm pitkiä.

Hyvin hoikan ja lihavan välillä vain 10 kg..?

Vierailija
328/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei omasta tuttavapiiristä tule mitään mieleen, mutta jossain vastaavassa ketjussa joskus joku kertoi perheestä, jossa takapihalle ei saanut talvella astua, ettei lumi mene ruman näköiseksi.

Meillä oli tää sääntö! :D

Asuttiin 2000 -luvun taitteessa rivarissa, jossa meillä oli pieni oma etu- sekä takapiha, eikä niissä saanu talvena leikkiä ettei sotke lunta. Piti mennä rivarin leikkipaikalle leikkimään.. Ja näen jo itsessäni sen, että musta saattaa kasvaa samanlainen natsi tän asian suhteen koska ymmärrän nykyään, mitä äiti haki takaa! :D

Meillä isälle estetiikka oli tärkeää ja tähän kuului myös pihan ja puutarhan kauneus - ehyt, puhdas lumipinta. Saimme kyllä leikkiä lumessa, mutta sille oli määrätyt paikat. Oli latu, jolla hiihdettiin ja erikseen riehumispaikat. Minusta se oli ihan normaalia. Piha oli kaunis. Olisin varmaan samanlainen jos asuisin omt:ssa..

Vierailija
329/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tietoa, mistä paranoidiset ulkopukeutumissäännöt juontaa juurensa? Siis että ikään ja keliin nähden pitää lapsen ylipukeutua, 

Vierailija
330/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että vessapaperia ei saa käyttää kuin kaksi palaa per vessareissu. Mahtaa olla koko perheellä melkoiset jarruraidat alushousuissa.

Tällaista en voi millään ymmärtää. Minä jos joutuisin pärjäämään kahdella vessapaperin palasella, niin minua seuraisi jatkuva ulosteenhaju ja kalsarit olisivat kuorrutetut myöskin. Minulla menee vähintään 15 palaa pyyhkimiseen, ja olen hoikka mies, ei vaan tunnu vähempi riittävän. En tiedä mistä johtuu.

Suosittelen nopeata vesipesua, jos tuollainen ongelma. Mutta sinänsä samaa mieltä, että jos paperilla joutuisi asian hoitamaan, niin kaksi palaa ei riitä mihinkään vaikka kuinka olisi nelinkertaista laatua. Eli samoihin menee ja olen hoikka nainen. Johan kahdesta palasta tulee läpikin, hyi hemmetti. Kädet saattavat likaantua. 

Miten muuten tällaistakin sitten kotona kontrolloidaan? Isä istuu teinitytön vieressä kyttäämässä, kuinka monta palaa menee? Vai harrastaako iltapuhteena vessapaperirullan palojen laskemista... ;D

Olen nyt koko ketjun ajan nämä kommentit luettuani miettinyt mitä tekemistä hoikkuudella on vessapaperin riittämisen kanssa. Onko hoikalla ihmisellä pienempi ja jotenkin vähemmän sotkeva peräreikä? Vai ajattelevatko jotkut että lihavilla menee vessassa käydessä ne lihavat pakaratkin kakkaan? Menikö multa nyt jotain täysin ohi vai onko paino tässä jotenkin mainitsemisen arvoinen asia :D

Itse mietin liittyisikö siihen, että heillä on nopeampi aineenvaihdunta ja joutuvat ulostamaan usein?

Vierailija
331/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvoin hämäräsä, koska lapsuudenkodissani isä säästi sähköä (luonnonvalo riittää!) ja sammutteli jatkuvasti valoja. Omassa kodissa onkin sitten aina ollut juhlavalaistus, vihasin pimeässä kykkimistä niin paljon.

Tämä ehkä selittää senkin miksi köyhien peheiden lapsista tulee usein lihavia. Lapsuuden kodissa on pihistelty jopa ruuassa ja sitten myöhemmin omassa kodissa sydään niin että napa paukkuu.

Yksi tuttu on köyhästä perheestä ja äitinsä on hyvin pieni ja laiha. Heillä kuulema lapsena säännösteltiin jopa kaurapuuroa, eli sitäkään ei saanut syödä niin paljon kuin halusi. Nyt tämä tuttu on aikuisena sairaaloisen lihava ja suhde ruokaan on todellakin jotekin vääristynyt.

Kaverini äiti oli hyvin pihi ja nuorena kaverini oli langanlaiha honkkeli. Sitten kun pääsi vakitöihin ja oli rahaa ostaa itsellekin ruokaa, lihoi palloksi.

Vierailija
332/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni lapsuudenkodissa oli sääntö, että lapsi ei saanut koskea mihinkään ilman äidin lupaa. Tämä johtuu vain ja ainoastaan siitä, että hänen äitinsä on hamstraaja ja pelkää, että "hänen tavaroitaan" heitetään salaa pois. Näitä todella arvokkaita tavaroita ovat mm. vanhat sanomalehdet joita on pinottu järkyttäviksi kasoiksi pitkin asuntoa. Yhtäkään ei saa heittää pois, koska niitä voi vielä lukea. Lisäksi sitä roinaa on ihan kaikkialla, kun mies oli lapsena hänellä ei ollut varsinaista omaa huonetta, kun kaikki tila piti täyttää äidin roinalla. Ja siis sellaista hyödytöntä kuten kirpparilta löydettyjä vauvan leluja "jos joskus tulee vauva kylään", rikkinäisiä astioita "kyllä tämän voi vielä korjata" jne...

Vierailija
333/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6-,5-,2-vuotiaat lapset ja tilanteesta riippumatta 5-vuotiaan pitää aina olla ensimmäinen.

Ettei tule keskimmäisen lapsen syndroomaa?

Vierailija
334/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden kaverin kotona piti omenat syödä kokonaan. Siis myös kara, mitään ei saanut jättää roskiin paitsi sen tikun. Sain kerran siellä välipalaksi yhden omenan ja söin siitä mielestäni kaikki syötävät osat. Karan ym heitin roskiin. Perheen isä tuli töistä ja alkoi huutaa, että kuka j...lauta on heittänyt omenan roskiin enne ku se on syöty! Kyllä säikähdin.

Tähän oon kans törmänny perheessä, jossa olin lastenhoitajana. Kuten normaalit ihmiset, heitin karan roskiin, niin lapset sanoivat, ettei omenaa saa jättää syömättä. No mähän totesin, et söin jo, niin muksu vaan intti vastaan ja samalla alko nakertaa karaa. Kysyin, et mitä ihmettä tekee, niin selitti, et syö koko ompun. Minä siinä sitten monttu auki katsoin, kun 3 ja 4v muksut veti koko ompun suihinsa. Keskustelin asiasta vanhempien kanssa ja päädyimme kompromissiin eli en syö omenia heidän lasten aikana, jos olen niin nirso. :D

o/  Täällä yksi mielestäsi "epänormaali" joka syö koko omenan siemenineen päivineen.

Ei kannattaisi. Anakaan montaa omenaa syödä päivittäin noin. Omenan siemenet sisältää vetysyanidia. Sitä sisältävät karvasmantelin lisäksi monet muutkin yleisesti käytettyjen kasvien siemenet, lapakot tai kivet, joita ei käytetä ravinnoksi. Näitä ovat esimerkiksi aprikoosi, kirsikka, luumu ja omena mutta myös pellavansiemenet.

Tästä oli joskus jossain juttua, ja oli tutkittu että niitä omenan siemeniä pitäisi syödä tyylin kahvikupillinen joka päivä ennen kuin niistä olisi haittaa. Että jos ei ruokavalio nyt ihan pelkistä omenista koostu niin tuskin on mitään haittaa.

Vierailija
335/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

21- vuotias ystäväni ei saa käyttää alkoholia. Muutaman kerran kun vanhemmat ovat löytäneen yhden siideritölkin hänen huoneestaan, isänsä on huutanut " sä olet alaikäinen"... Aina kun olemme menossa viettämään iltaa kaveriporukalla, minunkin on valehdeltava hänen äidilleen että alkoholia ei käytetä.. Hänellä on vuoden vanhempi sisko, jonka alkoholinkäyttö on kuulemma Ok....

Vierailija
336/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisuus laskeutui kello 20.30 kun perheen vanhemmat menivät nukkumaan. Ja sen jälkeen ei saanut kuulua pihahdustakaan. Ei vessassa, suihkussa tai jääkaapilla käymistä. Telkkaria ei saanut enää aukaista. Lapset nukkuivat yläkerrassa ja äiti oli heille hiljaista hipsuttelua varten kutonut villasukatkin.

Vanhemmat olivat iltaunista porukkaa ja heräsivät itse 4-5 maissa. Heidän herättyään alkoi jumalaton mekkala, tekivät aamupalaa isolla metelillä ja perheen äiti usein siivosi (IMUROI) jo silloin viiden maissa aamulla.

Kaverini perhe 90-luvulla. Oltiin yleensä yökylässä meillä.

Vierailija
337/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuden ystäväni perheessä vanhempia piti puhutella myös etunimillä. Esimerkiksi Antti-isi ja Maija-äiti. Muistan kun kaverilta joskus yläasteella asiaa kysyin ja hän sanoi että niin on PAKKO tehdä yhäkin, vaikka häntä se julkisilla paikoilla nolottaa.

Vierailija
338/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsena eräässä sukulaisperheessä ihmettelin aina, kun leivän päälle sai laittaa vain yhden siivun kibkkua tai juustoa, ja nimenomaan vain jompaakumpaa. Maitoa sai ruuan kanssa vain pienen lasillisen, jos pyysi lisää niin sanottiin että "janoon juodaan vettä". Vessapaperia sai käyttää vain kaksi siivua per vessareissu.

Lapsena olin näistä ihmeissäni, vasta myöhemmin tajusin että heillä taisi rahatilanne olla aika kehno...

Mun lapsuuden kodissa oli näin. WC paperia ei tosin muistaakseni säännelty. Rahat oli tiukassa, mutta ei ihan noin tiukassa. Enempi oli kyse äitini lapsuudessa olleista säännöistä.

Turhaa kai sanoa että minun kodissani leivän päälle saa laittaa vaikka kuinka paljon täytteitä.

Vierailija
339/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurustelin 16-vuotiaana 17v pojan kanssa ja hänen vanhempansa olivat alkoholisteja, pahoja sellaisia. Kun pojan pikkusiskon ensimmäinen koulupäivä tuli, niin kaikki muut paitsi minä olivat niin krapulassa etteivät kyenneet saattamaan tyttöä kouluun joten minä menin. Tästä eteenpäin oletettiin että minä automaattisesti saatan pienen kouluun jos olen paikalla. Siitä tuli siis sääntö

Sääli pientä, mutta erosimme pian koska minun olisi pitänyt olla vastuussa myös ekaluokkalaisen aamu, ilta- ja välipaloista. Vähän liikaa vastuuta teinille.

Siis oliko se 17-vuotias poikakin silloin niin krapulassa ettei pystynyt saattaa pikkusiskoaan? Miksi ihmeessä poika ei itse katsellut siskonsa ruokailujen perään jos vanhemmat eivät sitä tehneet? Outoa sysätä asia ulkopuoliselle...

Vierailija
340/3002 |
03.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

44, pitääkö se paikkaansa että lestadiolaislapset ei saa katsoa pesukoneen rumpuun jos siellä pyörii alusvaatteita? :D Yksi tuttu väittää yhä kivenkovaan että jossain tuntemassaan perheessä oli näin mutta en jotenkin jaksa uskoa :D

Ap

Vanhoillislestadiolaisilla ei ole tällaista sääntöä. Kaikilla tuttavaperheillä on ihan ikkunalliset pesukoneet, ja alusvaatteet saavat myös kuivua näkösällä, ihan normaaleja vaatteita nuo ovat. Missä perähikiällä/sivistämättömyydessä oikein elätte, kun luulette noin?

Joku täällä väitti, että ei saisi käyttää dödöä tai hajusteita, jotta ei herättäisi himoja "vääränlaisissa" ihmisissä. Oli tutultaan kuullut ja päätti sitten tulla totuutena tänne sellaista väittämään. Kiitos vaan, kannattaa perehtyä asiaan ennen kuin levittelee asioita.

Dödöt ja hajusteet ovat täysin sallittuja, niitä ei kukaan rajoita.

Argh, yksinkertaiset ja kapeakatseiset on kyllä niiiiin ärsyttäviä.

Ja lestadiolaiset ovat avarakatseisia?

Kyllä se eriuskoisten ja uskottomien tuomitseminen on enemmän sääntö kuin poikkeus siellä teidän piireissänne.

Sinänsä en ihmettele asiaa, kun on lapsesta asti kielletty ajattelu ja kaikki määrätään ulkopuolelta, ihmisestä kasvaa töykeä töllykkä, kuten suurin osa happamista lessuista on.

Varmaankin suurin osa happamista lessuista on töykeitä töllyköitä. Onneksi suurin osa lessuista ei ole happamia. ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi