Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies vaatii että syön keittiössä silloin kun appivanhemmat ovat meillä käymässä. Siis vaikka minä ne ruoat valmistan. Hän sitten lasten ja omien vanhempiensa kanssa syö ruokasalissa mutta minä en. Perustelee sitä niin että on ikävää jos minä koko ajan nousen pöydästä hakemaan lisää milloin mitäkin, niin siksi on vähemmän häiritsevää jos olen keittiössä koko ajan ja tulen kun kutsutaan.
Oh. Kuulostaa siltä, että appivanhemmat ovat valittaneet "häiritsevästi" tavastasi. Vai onko siellä jopa kyselty, käytätkö bideetä vessakäynneillä? ;)
Minusta on hulluinta ja erikoisinta että joku suostuu tällaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä syötiin lapsuudessani aina saunomisen jälkeen jäätelöä pakastemarjojen kanssa. Saunassa käytiin tiistaina ja lauantaina. Mitään järkevää syytä jäätelön syömiselle ei kerrottu, mitään muuta herkkua ei saatu käytännöllisesti koskaan, mikä oli tietysti hyvä juttu. Mutta miksi se herkku oli aina jäätelö ja juuri saunan jälkeen, mitään vastausta en saanut. Sitä siis söivät vanhemmat ja me lapset. Saunassa käytiin kaksi kertaa viikossa ja siellä peseydyttiin. Muuten ei saanut peseytyä. Vaatteet sai vaihtaa vain kerran viikossa, ei muuten vaikka meitä lapsia siksi kiusattiinkin koulussa sen takia kun vaatteet saattoivat olla likaisia.
Meillä ei ollut asunnossa saunaa tai edes kylpyhuonetta, vaan oli taloyhtiön saunavuoro kellarin saunassa tiistaisin ja perjantaisin. Jos vessan allasta laajempia peseytymismahdollisuuksia halusi muina aikoina, niin sinne kylmälle saunalle sai mennä, mutta en muista montaakaan kertaa jolloin niin olisi tapahtunut.
"Hulluin/erikoisin sääntö" tähän liittyen oli ehkä, että vanhemmat halusivat jostain hämäräksi jääneestä syystä kuivatella ja pukeutua siellä saunan pukuhuoneessa istuskellen, vaikka se söi osan siitä tunnin saunavuorosta. Niinpä mitään kylpytakkeja ei ollut käytettävissä, vain pyyhe joka oli niin pieni ettei siihenkään voinut pukeutua. Aina joskus minä ja veljeni viivyttelimme saunassa niin pitkään tai olimme muuten niin pärinöissä, että kuivattelu hypättiin yli ja juostiin pippelit vilkkuen kotiin saman rapun kolmanteen kerrokseen. Rappukäytävässä ei onneksi koskaan ollut juuri silloin ketään (ja nämä siis tapahtui kun ikää oli 10 v. tai alle, isompana ei oltaisi enää kehdattukaan).
Ensiksi on syötävä porkkana, vasta sitten saa pullan.
Kaverit lähetetään omiin koteihinsa ruoka-aikana
Täh, eikö tuo kuulu nyt ihan normikäytänteisiin. En mä ainakaan muiden penskoja ruoki.
Vierailija kirjoitti:
Kaverit lähetetään omiin koteihinsa ruoka-aikana
Suomessa on vesistörikkaana maana yksivesijärjestelmä. Kaikista hanoista tulee samaa vettä eli juomaveteen kakataan. Muualla voi olla toisin. Esim. Saksassa käytetään myös kaksivesijärjestelmää. Silloin esim. pyykinpesuhuoneessa on laput, että hanoista ei saa juoda. Se on eri vettä, halvempaa kuin muun asunnon vesi. Siksi ulkomailla ei aina välttis ymmärretä suomalaista käsintiskaustapaa, jossa kaikki vaahto huuhdellaan huolella pois. Vastaavasti nykyaikaisten ulkomaalaisten tiskiainemainosten tullessa telkkariin nousi Suomessa älämölö, kun astiat oli aseteltu vaahtoisina valumaan.
Ennen kuin sai syödä jotain herkkua, kuten vaikka karkkia, pullaa tai jäätelöä, niin piti syödä ensin jotain "oikeaa" ruokaa kuten vaikka voileipä ja maitoa. Jos ei halunnut tai ei jaksanut, niin sanottiin, että ei jaksa sitten syödä niitä herkkujakaan.
Jos oli sairaana ei saanut katsoa telkkaa tai lukea eikä muutenkaan poistua huoneessaan kuin vessaan tai mehua hakemaan. Muistan, kun minulle nousi koulussa kuume ja sain lähteä kotiin jossa veljeni oli saman taudin kourissa,kun avasin oven kuulin olohuoneesta hätääntynyttä kolinaa ja huusin "minä vain!" Vanhemmat saattoivat oikeasti tehdä yllätystarkistuksia,joiden syy ei ollut tarkistaa sairaan lapsen kunto vaan että lapsi ei löhöä sohvalla tv:n ääressä..
Kun muutin 19vuotiaana omaan asuntoon OLI IHANAA flunssaisena katsoa elokuvia huovan alla! Silti äänet rapusta saivat hyppäämään ylös kunnes tajusin, ettei kukaan tule.
Vierailija kirjoitti:
Jos oli sairaana ei saanut katsoa telkkaa tai lukea eikä muutenkaan poistua huoneessaan kuin vessaan tai mehua hakemaan. Muistan, kun minulle nousi koulussa kuume ja sain lähteä kotiin jossa veljeni oli saman taudin kourissa,kun avasin oven kuulin olohuoneesta hätääntynyttä kolinaa ja huusin "minä vain!" Vanhemmat saattoivat oikeasti tehdä yllätystarkistuksia,joiden syy ei ollut tarkistaa sairaan lapsen kunto vaan että lapsi ei löhöä sohvalla tv:n ääressä..
Kun muutin 19vuotiaana omaan asuntoon OLI IHANAA flunssaisena katsoa elokuvia huovan alla! Silti äänet rapusta saivat hyppäämään ylös kunnes tajusin, ettei kukaan tule.
Uskon sen. Näistä sairastavien lasten käsittämättömistä huonoista kohteluista vanhempien taholtahan oli se toinen pitkä ketju täällä joskus viime talvena.
Oma tapaus peilikuvamaisen päinvastainen, eli kun sairastuin niin olotilani pehmentämiseksi tehtiin kaikki voitava, esim. kaupasta tuotiin mitä ikinä halusin, kirjastosta kirjoja ja niiden lukemiseen peräti rohkaistiin, ja jopa kannettiin kodin pieni mustavalkoinen kakkostelkkari huoneeseeni niin että nimenomaan sain katsoa sitä aina kun teki mieli. Sitten taas muu kasvatus terveenä ollessa oli päinvastoin tosi tiukkaa, tukkapölly vastaan sanomisesta tai piiska sääntöjen rikkomisesta ei ollut tavatonta. Jotenkin omituista miten erilaisilla tavoilla lapsen ankaran ja ei-ankaran kohtelun "kiintiöt" voi jakautua eri vanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun muutin 19vuotiaana omaan asuntoon OLI IHANAA flunssaisena katsoa elokuvia huovan alla! Silti äänet rapusta saivat hyppäämään ylös kunnes tajusin, ettei kukaan tule.Uskon sen. Näistä sairastavien lasten käsittämättömistä huonoista kohteluista vanhempien taholtahan oli se toinen pitkä ketju täällä joskus viime talvena.
Oma tapaus peilikuvamaisen päinvastainen, eli kun sairastuin niin olotilani pehmentämiseksi tehtiin kaikki voitava, esim. kaupasta tuotiin mitä ikinä halusin, kirjastosta kirjoja ja niiden lukemiseen peräti rohkaistiin, ja jopa kannettiin kodin pieni mustavalkoinen kakkostelkkari huoneeseeni niin että nimenomaan sain katsoa sitä aina kun teki mieli. Sitten taas muu kasvatus terveenä ollessa oli päinvastoin tosi tiukkaa, tukkapölly vastaan sanomisesta tai piiska sääntöjen rikkomisesta ei ollut tavatonta. Jotenkin omituista miten erilaisilla tavoilla lapsen ankaran ja ei-ankaran kohtelun "kiintiöt" voi jakautua eri vanhemmilla.
Mummolassani lastenlapset joutuivat 1980-luvulla sairainakin ulkotöihin kuten tietysti aina terveenäkin. Käynnit siellä kävivät aika minimiin.
Parhaan kaverini kotona ei tehnyt mieli käydä, koska hänen ylisiisti äitinsä vahti ja huomautteli koko ajan ettei vain tulisi mitään sotkua.
Leikimme aina meillä, meillä sai olla vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin teini ja asuin vielä vanhempien kanssa, suihkussa ei saanut käydä joka päivä, ettei vettä mene liikaa. Meillä saa käydä suihkussa vaikka kolme kertaa päivässä, jäi kyllä niin kauheat traumat tuosta asiasta.
Mitähän traumoja siitä jää jos ei pääse suihkuun joka päivä. Maksaako Kela näiden traumojen hoidon? Urheilun jälkeen voi käydä pesulla, muuten ei joka päivä tarvitse käydä. Ja en itse eikä kukaan perheestäni haise pahalle tai ole muutenkaan likainen.
Syntejään anottava anteeksi joltain näkymättömältä haamulta ja ruuasta kiitettävä jotain jeesusta joka ei sitä ruokaa milloinkaan valmistanut.
Vihreää siirtymää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin teini ja asuin vielä vanhempien kanssa, suihkussa ei saanut käydä joka päivä, ettei vettä mene liikaa. Meillä saa käydä suihkussa vaikka kolme kertaa päivässä, jäi kyllä niin kauheat traumat tuosta asiasta.
Mitähän traumoja siitä jää jos ei pääse suihkuun joka päivä. Maksaako Kela näiden traumojen hoidon? Urheilun jälkeen voi käydä pesulla, muuten ei joka päivä tarvitse käydä. Ja en itse eikä kukaan perheestäni haise pahalle tai ole muutenkaan likainen.
Teinin aineenvaihdunta on ihan erilaista mitä vanhoilla käävillä. Teinien pitää päästä suihkuun päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Syntejään anottava anteeksi joltain näkymättömältä haamulta ja ruuasta kiitettävä jotain jeesusta joka ei sitä ruokaa milloinkaan valmistanut.
Saattaa ne tomaatit joku Jesus-niminen maataloustyöntekijä olla poiminut Espanjassa.
Vierailija kirjoitti:
Parhaan kaverini kotona ei tehnyt mieli käydä, koska hänen ylisiisti äitinsä vahti ja huomautteli koko ajan ettei vain tulisi mitään sotkua.
Leikimme aina meillä, meillä sai olla vapaasti.
Minun ylisiisti äiti ratkaisi tuon niin, että meille ei saanut kaverit tulla ollenkaan. Äiti kielsi myös minun kyläilyt kavereiden luona.
Lapsilla vain 1000e budjetti per kk per lapsi. Arvatkaa riittääkö lapsille? No ei..
Pitäähän heidän saada käydä ravintoloissa ja matkustella, ostella lv ym. isin rahoilla.
Näyttävätkin vielä possuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa ne tomaatit joku Jesus-niminen maataloustyöntekijä olla poiminut Espanjassa.
-Kiitos Jeesus päivän antimista
-Jesus: De nada!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli aina kotona boksereissa ja äitipuoli tissiliiveissä ja pikkareissa, kun valitin tästä että nolotti tuoda kavereita kylään niin isä alkoi käyttää verkkareita mutta äitipuoli jatkoi alusvaatteissa heilumista ja koetti painostaa minutkin olemaan tissiliivisilläni jotta oppisin ettei siinä ole mitään noloa, onneksi isäni puuttui asiaan ja puolusti minua( Luultavasti isä ei tahtonut nähdä minua puoli-alasti kuten ei kukaan normaali isä).
Äitipuoleni myös suuttui kun tykkäsin syödä kylmiä lihapullia leivän päällä, jostain syystä tämä suuri makunautintoni oli hänelle ihan kauhea kielletty asia. En vielä tänäkään päivänä tiedä miksi.
Ja sitten vielä äitipuolella oli se pakollinen iltatee, olisi pitänyt juoda vaikkei maistunut. Kahvia ei missään nimessä saanut keittää! Oli aamukahvi, päiväkahvi ja iltatee.
Ehkä lihapullat miellettiin vain ja ainoastaan aterian osiksi. Söit perheen ruuan yksin ja vielä _kylmiltään_ ,minkä jotkut ovat tulkinneet ahneudeksi.
Kahvi piristää, tee ei niinkään. Kahvin juonti väärään aikaan oli huonoa elämäntapaa, koska kunnon ihminen ei tahdo virkistyä illalla.Kun aikoinaan aloin seurustella nykyisen mieheni kanssa, saatoin joskus syödä makkaralenkkiä kylmiltään. Mieheni sanoi, että se on pultsarin evästä.
Minä ja mies syödään kylmää lenkkiä sellaisenaan tai leivän päällä.
Lenkki käteen, päälle sinappi. Juoda voi kahvia, teetä, limua tai maitoa. Olen pojallekin opettanut tämän.
Molemmat ovat outoja ja haitallisia tapoja. Toki kädet on syytä pestä ennen pyykin käsittelyä jos olet ollut vaikka perkaamassa kalaa tai pyörittelemässä lihapullia.
Vähän rajaa niin säilytte terveempinä.