Unettomuus ja lääkärien asenne? Onko kokemuksia kenelläkään?
Oon jo pitkään kärsinyt nukahtamisvaikeuksista, jotka ovat nyt pahentuneet niin etten enää joinakin öinä nuku lainkaan. Pitkään pelkäsin unilääkkeiden käyttöä, mutta olen itsekin sitä mieltä että haluan jo nukkua.
Soitin tänään terveyskeskukseen ja puhuin kahden eri henkilön kanssa. Ajanvarauksesta tarjottiin aikaa noin 2 kk päähän. Todennäköisesti olen jo ihan hermoraunio siihen mennessä, viikossa unettomia öitä on jo nyt ehkä 2-3. Vaikuttaa tosi paljon jo normaaliin toimintakykyyn. Päivystys on tarkoitettu erittäin akuuteille ja välitöntä lääkärinhoitoa vaativille potilaille, ei siis todellakaan minulle. Unettomuus toisinaan on ihan normaalia.
Terveydenhoitaja, jolle puheluni käännettiin, vähätteli ongelmaani kuten ajanvarauskin. Sain kaikkia tässä tilanteessa naurettavia ohjeita kuten yrittää rentoutua ennen nukahtamista tai lukea sängyssä kirjaa. Eiköhän ne ole tässä kymmeninä unettomina öinä jo kokeiltu.
Mitä mieltä olette, voinko mennä huomenna päivystykseen, jos en tänäkään yönä saa unta? Olisi jo sitten 4 peräkkäinen yö. Mitenkähän lääkäri suhtautuu?
Kommentit (15)
Mä en myöskään saa iltaisin unta ja lisäksi kun herään lapsen kitinään yöllä, en saa taaskaan pariin tuntiin unta. Yön aikana tulee nukuttua pätkissä yhteensä n. neljä tuntia. Olen ihan rikkipoikkipuhki ja ihan saatanan äkänen koko ajan. Mä sain kans terveyskeskuksen ajanvarauksesta sellaisen " neuvon" , että kyllä sitä ihminen nukahtaa, kun on tarpeeksi väsynyt. Täti vielä nauroi paskasesti päälle.
Unettomuus on vakavaa. Sinun pitää vain valitettavasti itse vaatia hoitoa. Tämän maan terveydenhoito on mitä on.
Nukahtamiskeinoina mulla on ollut Vogelin kärsimyskukkauute, tosin aika huonolla menestyksellä. Iltakävely, lämmin suihku, syöminen, lasi punaviiniä, kirjan luku, musiikin kuuntelu, rauhallinen hengittely. Mikään luontainen keino ei tunnu tehoavan.
TK:ssa on akuuttiaikoja joita annetaan samalle päivälle jos on tarve. Akuutti unettomuus on kyllä hyvä hoitaa pian ennen kuin olet totaalinen hermoraunio. Onko sinulla rankka jakso elämässä tai muita huolia? Kuulostaa kyllä että nukahtamislääkkeestä olisi apua ensi hätään, unettomuuden syy täytyy sen jälkeen selvitää kun olet saanut ensiavun.
Eli soita sinne ajanvaraukseen ja sano että olet työkyvytön unettomuuden takia, liioittele vaikka että saat ajan HETI. Terveydenhoitaja oli kyllä epäasiallinen vähätellessään ongelmaasi.
ei ole koskaan naureskelleet tai vähätelleet. Tosin hoidoksi on annettu vain nukahtamislääkkeitä, jotka ovat kyllä auttaneet koska olen aina tiennyt että ongelmani ovat vain tilapäisiä. Raskaana ollessa määrättiin pitkä (muistaakseni 3 vkoa) sairasloma että sain levätä.
joten en haluaisi ensimmäisenä mennä yksityiselle. Minä vaivaan niin harvoin terveydenhuoltosysteemiä, joten minusta jonkun kerran kun apua tarvitsen, sitä pitäisi sitä myös saada.
Mun unettomuuden syy on varmaan monta asiaa yhdessä. Elämä on liian epävarmaa, tenttien ja tenttikirjojen sumplimista, epätoivoista kesätyön etsimistä. Liikaa kiirettä, liikaa huolia. Vaikea illalla rauhoittua, kun koko ajan pitäisi yrittää olla niin tehokas ja saada aikaan.
että kyllä ihminen nukahtaa kun on tarpeeksi väsynyt. Mulla meni unettomuus niin pahaksi että oli 24 tuntia väsynyt, törmäilin huonekaluihin, puhe oli epäselvää, ajatukset vielä enemmän jne. Ei oikein auttanut enää kiva iltalenkki ja levolliset ja onnelliset ajatukset nukkumaanmennessä.
Minä kärsin unettomuudesta ajoittain aika vakava-asteisena. Saatan valvoa kolme neljä yötä nukkumatta yhtään, mutta nykyään menen hakemaan lääkkeet jo parin yön valvomisen jälkeen, ellei niitä kotona ole. (Ja eihän niitä silloin ole, koska otan aina lääkkeen heti kun tunnen ettei uni ilma niitä tule.)
Minun uniongelmani alkoivat kuopuksen vauva-aikana kun juouduin valvomaan erittäin paljon. Asiaan varmasti vaikuttivat myös hormonaaliset tekijät, koska nykyäänkin huomaan, että tiettyyn kierron aikaan unen saaminen voi olla vaikeampaa. Aloin valvoskella yökaupalla ja lopulta soitin päivystykseen josta minut ohjattiin päivystävän sairaanhoitajan vo:lle. Hän antoin minulle nukahtamislääkkeitä kokeiltavaksi ja niillä sain valvomisen kierteen katkaistua.
Sen jälkeen unettomuuskaudet ovat toituneetn säännöllisen epäsäännöllisesti. Monesti niihin liittyy jokin psyykkisesti kuormittava elämänvaihe, ilmeisesti minun tapani reagoida psyykkiseen väsymykseen on melkoisen paradoksaalinen... Mutta tällainen psyykkisistä syistä valvominen lienee aika tavallista ohimenevänä ilmiönä. Minulla se vaan tuppaa jäämään päälle ja pahenemaan, ellei sitä hoideta ajoissa.
Olen käyttänyt nukahtamislääkkeitä ainoastaan. Jossain vaiheessa lääkäri kertoi myös bentsodiatsepaamien mahdollisuudesta, mutta yritän valttää niitä viimeiseen asti. Muita omia hoitokeinoja ovat liikunta, tietokoneen välttäminen iltaisin (;-)), rauhoittuminen ennen nukkumaan menoa. Eipä noista kotikonsteita vaan ole mitään hyötyä silloin kun valvottaa, ne ovat lähinnä ennaltaehkäiseviä. Myös sillä tiedolla, että voin tarvittaessa ottaa lääkkeen on iso merkitys sille tuleeko uni vai ei.
Kirottua tämä unettomuudesta kärsiminen kyllä on. Mutta hyvin nukuttua yötä kyllä ainakin arvostaa!
Siinä iso syy suomalaisen terveydenhuollon huonoon tilaan! Lääkärit yleensä kohtelee erittäin asiallisesti ja lääkäriltä saa apua, jos hoitajat päästää potilaan sinne asti.
Suomessa on vähän sellainen kulttuuri, että diapameja suositaan liikaa ja melatoniinia ei oteta todesta, vaikka se on erittäin hyvä lääke niille potilaille, joilla nimenomaan nukahtaminen tuottaa vaikeuksia.
2
Viini ole ennenkään mitään nukuttanut, tuplaviski sensijaan nukuttaa tunnissa.
Itsehoitolääkkeet. Et saa apua unettomuuteen lääkäristä tässä maassa. Sitten kun unettomuus johtaa kovaan väsymykseen ja nukahdat rattiin niin asia ehkä huomioidaan...
Päivystyksestä saa pikkupakkauksen nukahtamislääkkeitä. Mutta käy ostamassa melatoniinia apteekista ensin.
Suututtaa kun joku taas kaivelee turhanpäiväisiä ikivanhoja keskusteluja ylös. Eiköhän AP ole muutaman yön saanut nukuttua tässä välissä jo oikein makoisasti.
Saako Suomessa allergialaakkeita ilman reseptia? Benadryl-niminen ainakin alkaa nukuttamaan. Taalla tuli markkinoille joku Zzz kallis nukahtamislaake, apteekkari sanoi etta ihan samaa halpaa ainetta kuin allergialaakkeissa.
Jos voisit sita kokeilla ensi alkuun.
Luontaistuotekaupasta Valeriaana voi auttaa kun ottaa tarpeeksi, siita ei ainakaan tule mitaan sivuoireita eika riippuvuutta.
Oletko kokeillut juoda melatoniinimaitoa? Sitä vaan pitää juoda riittävästi, kun maidossa ei kai ole yhtä hyvin melatoniinia kuin tableteissa.
Jos haluat kokeilla eikä terveyskeskuslääkäri suostu määräämään, varaa aika (jos voit) neurologille ja sano, että haluaisit kokeilla ensin melatoniinia.