Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joskus ihmetyttää, kun lentokoneet lähtevät kiitotielle jostain kiitotien keskeltä eikä päästä.

Vierailija
18.11.2023 |

Tiedän kyllä, että ne tekevät laskelmat siitä, mikä on tarvittava kiitotien pituus, ja voivat sen mukaan aloittaa nousukiidon muualtakin kuin päästä. Silti tuntuisi vielä turvallisemmalta, jos ihan varmuuden vuoksi aloitettaisiin aina sieltä ihan päästä, niin jäisi vielä lisää pelivaraa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitorataa kuormitetaan eri kohdista, jotta sitä pinnoitetta ei tarvitse korjata jatkuvasti.

Vierailija
2/14 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitorataa kuormitetaan eri kohdista, jotta sitä pinnoitetta ei tarvitse korjata jatkuvasti.

Eiköhän tuossa ole ennemminkin motiivina ajan ja polttoaineen säästö.

Helsinki-Vantaalla ainakin potkurikoneet saattavat lähteä siitä terminaalin kohdalta jo kiitotielle. Jos rullaisi ensin päähän saakka, kuluisi varmaan 10 minuuttia enemmän aikaa (ja polttoainetta myös).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös miten röykkyisiä jotkut kentät ovat. Aikaisemmin kuvittelin että lentokentät ovat aina silkinsileitä tasaisia kuin pannukakku. Esimerkiksi Gdanskin kenttä Puolassa on toisesta päästä nouseva, outoa kun ei ole jaksettu kaivaa maata pois kumpareesta...

Vierailija
4/14 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus taas ne tekee niin, että eivät rupea edes jarruttelemaan heti laskeutumisen jälkeen vaan antamavat mennä kiitotien toiseen päähän saakka aika vauhtia ja sitten vasta jarrutusta... pääsevät nopeammin terminaalille niin.

Vierailija
5/14 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen myös miten röykkyisiä jotkut kentät ovat. Aikaisemmin kuvittelin että lentokentät ovat aina silkinsileitä tasaisia kuin pannukakku. Esimerkiksi Gdanskin kenttä Puolassa on toisesta päästä nouseva, outoa kun ei ole jaksettu kaivaa maata pois kumpareesta...

Eikös siitä pääse kätevämmin ilmaan, jos se kiitotiekin nousee kohti taivasta...

Vierailija
6/14 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen myös miten röykkyisiä jotkut kentät ovat. Aikaisemmin kuvittelin että lentokentät ovat aina silkinsileitä tasaisia kuin pannukakku. Esimerkiksi Gdanskin kenttä Puolassa on toisesta päästä nouseva, outoa kun ei ole jaksettu kaivaa maata pois kumpareesta...

Eikös siitä pääse kätevämmin ilmaan, jos se kiitotiekin nousee kohti taivasta...

Varmaan, mutta laskeutuessa luulisi olevan vaikeampi tähdätä maahan, kun pinta ei pysy samalla tasolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös pitkällä kiitotiellä V1 ole suurempi kuin lyhyellä, eli silloin voisi vielä myöhäisemmässä vaiheessa tulevan häiriön kohdalla pysäyttää koneen kiitotielle, eikä tarvitsisi rampana yrittää taivaalle.

Vierailija
8/14 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne Gdanskissa lähtee alamäkeen ja laskeutuu ylämäkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen myös miten röykkyisiä jotkut kentät ovat. Aikaisemmin kuvittelin että lentokentät ovat aina silkinsileitä tasaisia kuin pannukakku. Esimerkiksi Gdanskin kenttä Puolassa on toisesta päästä nouseva, outoa kun ei ole jaksettu kaivaa maata pois kumpareesta...

Eikös siitä pääse kätevämmin ilmaan, jos se kiitotiekin nousee kohti taivasta...

Varmaan, mutta laskeutuessa luulisi olevan vaikeampi tähdätä maahan, kun pinta ei pysy samalla tasolla.

Luulen, että 3 kilometrin lanaaminen millilleen samalle tasolle voi olla isompi homma kuin ensin ajatteleekaan... varsinkin kun sillä ei ole lopulta käytännön merkitystä, jos se vähän on kalleellaan johonkin suuntaan.

Vierailija
10/14 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen myös miten röykkyisiä jotkut kentät ovat. Aikaisemmin kuvittelin että lentokentät ovat aina silkinsileitä tasaisia kuin pannukakku. Esimerkiksi Gdanskin kenttä Puolassa on toisesta päästä nouseva, outoa kun ei ole jaksettu kaivaa maata pois kumpareesta...

Eikös siitä pääse kätevämmin ilmaan, jos se kiitotiekin nousee kohti taivasta...

Varmaan, mutta laskeutuessa luulisi olevan vaikeampi tähdätä maahan, kun pinta ei pysy samalla tasolla.

Onko tämä riittävän tasainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitorataa kuormitetaan eri kohdista, jotta sitä pinnoitetta ei tarvitse korjata jatkuvasti.

Eiköhän tuossa ole ennemminkin motiivina ajan ja polttoaineen säästö.

Helsinki-Vantaalla ainakin potkurikoneet saattavat lähteä siitä terminaalin kohdalta jo kiitotielle. Jos rullaisi ensin päähän saakka, kuluisi varmaan 10 minuuttia enemmän aikaa (ja polttoainetta myös).

Juurikin noin.

T. 20 vuotta Finaviassa Helsinki-Vantaalla töissä olleena.

Vierailija
12/14 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus taas ne tekee niin, että eivät rupea edes jarruttelemaan heti laskeutumisen jälkeen vaan antamavat mennä kiitotien toiseen päähän saakka aika vauhtia ja sitten vasta jarrutusta... pääsevät nopeammin terminaalille niin.

Teetkö risteyksessä paniikkijarrutuksen.  Itse ainakin annan rullaamalla hiljentyä alkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus taas ne tekee niin, että eivät rupea edes jarruttelemaan heti laskeutumisen jälkeen vaan antamavat mennä kiitotien toiseen päähän saakka aika vauhtia ja sitten vasta jarrutusta... pääsevät nopeammin terminaalille niin.

Teetkö risteyksessä paniikkijarrutuksen.  Itse ainakin annan rullaamalla hiljentyä alkuun.

Eikös ATR käsijarrukäännöksellä näppärästi käänny 90 astetta juuri ennen kiitotien loppumista.

Vierailija
14/14 |
18.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus taas ne tekee niin, että eivät rupea edes jarruttelemaan heti laskeutumisen jälkeen vaan antamavat mennä kiitotien toiseen päähän saakka aika vauhtia ja sitten vasta jarrutusta... pääsevät nopeammin terminaalille niin.

Teetkö risteyksessä paniikkijarrutuksen.  Itse ainakin annan rullaamalla hiljentyä alkuun.

Eikös ATR käsijarrukäännöksellä näppärästi käänny 90 astetta juuri ennen kiitotien loppumista.

Eiköpä lie jalkajarrut niissä ;)

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän