Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Facebook ja tykkäykset

Vierailija
01.01.2016 |

Mikäköhän logiikka siinäkin on että keistä tulee somessa suosittuja? Esimerkiksi jotkut voivat postata vaikka mitä soopaa tai vaikkapa kahvikupistaan kuvan, heti on 100 tykkäystä tullut. Ja sitten välillä joku superkaunis voi laittaa itsestään kuvan ja siitä tykkää ehkä kolme ihmistä. Itse olen ulkonäöltäni aivan tavis, yksi vähän suttuinen profiilikuvani sai yli 50 tykkäystä. Ja sitten monet mielestäni huomattavasti hienommat kuvat itsestäni eivät välttämättä ole saaneet juuri yhtään tykkäystä. Jonkun fiksu ja kantaaottava teksti ei ole välttämättä saanut paria tykkäystä enempää, samaten jos joku on huumorilla kirjoittanut vaikkapa jostain kommelluksestaan ja itse nauran aivan vedet silmissä. Sitten joku kirjoittaa että käytiin penan kanssa lenkillä ja heti 50 tykkäystä.

Miksi?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tajua. Joku vain mainitseekin "Jos sitä lähti käymään ABC:lla", niin jo on 63 tykkäystä. Toinen saattaa kirjoittaa hyvän ja kauniin tai hauskan jutun, jossa on itua ja nähty vaivaakin, niin hyvä kun 5 klikkausta näkyy.

Vierailija
2/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään tajua. Joku vain mainitseekin "Jos sitä lähti käymään ABC:lla", niin jo on 63 tykkäystä. Toinen saattaa kirjoittaa hyvän ja kauniin tai hauskan jutun, jossa on itua ja nähty vaivaakin, niin hyvä kun 5 klikkausta näkyy.

Mietin että onko tuo facen uutisvirran muuttuminen jotenkin tähän syypää. Ennenhän näkyi uutisvirrassa kaikkien kirjoitukset, nykyään ei näy kaikki vaikka klikkaisikin syötteeksi viimeisimmät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt/ihmetellyt aivan samaa.

-Nainen 23v.

Vierailija
4/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuiskohan se siitä, että niissä tykätyn henkilön postauksissa on useimmiten enemmän sisältöä, kuin niissä nätin naisen  5 kertaa päivässä vaihtuvissa profiilikuvissa? Tai se ihminen on tuolla "ulkomaailmassakin" miellyttävä ihminen, ei ainoastaan somessa?

Vierailija
5/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja ne suttuisat ja rumat selfiet voivat saada todella paljon tykkäyksiä ja sitten joku oikeasti onnistunut, hieno otos ei saa yhtään. Minä ainakin itse tykkään jos kellään kaverillani on oikeasti hieno profiilikuva. Ja en jaksa jakaa tykkäyksäni niille jotka joka päivä postaavat uuden mutruhuuliposekuvan.

Vierailija
6/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuiskohan se siitä, että niissä tykätyn henkilön postauksissa on useimmiten enemmän sisältöä, kuin niissä nätin naisen  5 kertaa päivässä vaihtuvissa profiilikuvissa? Tai se ihminen on tuolla "ulkomaailmassakin" miellyttävä ihminen, ei ainoastaan somessa?[/quote

Ei ole kiinni siitä siitä sisällöstä, sehän se vitsi juuri onkin. Ihan tyhjänpäiväiset kuvat ja sisällöttömät tokaisut saavat niitä tykkäyksiä.

Vierailija
7/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuiskohan se siitä, että niissä tykätyn henkilön postauksissa on useimmiten enemmän sisältöä, kuin niissä nätin naisen  5 kertaa päivässä vaihtuvissa profiilikuvissa? Tai se ihminen on tuolla "ulkomaailmassakin" miellyttävä ihminen, ei ainoastaan somessa?

No siis se ihmetyttää, että jonkun päivitykset on juuri tuota lenkitin äsken koiran -tasoa, silti niitä tykkäyksiä vaan tulee. Ja joidenkin oikeasti fiksut tekstit jäävät ilman tykkäyksiä, eikö niitä kukaan koskaan lue?

Vierailija
8/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsitys on, että ihmiset tykkäilee niiden jutuista, jotka tykkää heidän omista jutuistaan. Eli laiskat tykkääjät eivät saa itse tykkäyksiä vaikka postaisivat kuinka hyviä juttuja, kun taas ahkeran tykkäysnapin klikkaajan ei tarvitse postata kuin "huomenta" niin tykkäyksiä on heti 23. 

Omasta mielestäni tykkäysten laskeminen on aivan lapsellista.

Vierailija
9/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun käsitys on, että ihmiset tykkäilee niiden jutuista, jotka tykkää heidän omista jutuistaan. Eli laiskat tykkääjät eivät saa itse tykkäyksiä vaikka postaisivat kuinka hyviä juttuja, kun taas ahkeran tykkäysnapin klikkaajan ei tarvitse postata kuin "huomenta" niin tykkäyksiä on heti 23. 

Omasta mielestäni tykkäysten laskeminen on aivan lapsellista.

Minä ainakin tykkäilen aika ahkerasti niistä hauskoista, oivaltavista, ajatuksia herättävistä postauksista ja hienoista kuvista siitä välittämättä saanko itse takaisin ollenkaan tykkäyksiä kyseiseltä henkilöltä.

Vierailija
10/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiinni aktiivisuuden puutteestakaan. Päinvastoin moni "huomiotta" jäävä on itse aktiivinen ja huomaavainen.

Vierailija
11/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tällainen ihminen, joka saa tosi vähän tykkäyksiä. Silti monet ystävät kertovat kasvotusten, miten ovat lukeneet kuulumisiani ja tykänneet aina kovasti hauskoista sanankäänteistä. En vain tajua miksi he eivät sitten klikkaa tai kommentoi mitään. Ihan kuin puhuisi yksin ja seinille, kun kukaan ei tunnu olevan kuulolla.

Vierailija
12/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tällainen ihminen, joka saa tosi vähän tykkäyksiä. Silti monet ystävät kertovat kasvotusten, miten ovat lukeneet kuulumisiani ja tykänneet aina kovasti hauskoista sanankäänteistä. En vain tajua miksi he eivät sitten klikkaa tai kommentoi mitään. Ihan kuin puhuisi yksin ja seinille, kun kukaan ei tunnu olevan kuulolla.

No on kyllä ihmeellistä :O

Vierailija
13/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kanssa ihmetytti kun laitoin faceen että olin päässyt opiskelemaan, niin tosi moni sitten kommentoi naamattain että hyvä juttu, hienoa, hyvään kouluun olet päässyt jne, mutta ei tykkäystä tai kommentointia itse siihen statukseen. Minä ainakin tykkään joka kerta kun huomaan että joku on päässyt kouluun, saanut töitä jne. Ei ole minulta pois että yritän huomioida muille tapahtuneet positiiviset asiat.

Vierailija
14/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä sillä ole väliä.

Tosin joskus huvittaa, kun jonkun "suositun" hlön postaus tyyliin "kävin paskalla" tai kuva persposkesta saa 100 tykkäystä.

Mutta Face on äärimmäisen pinnallinen. Se on kuin aikuisten hiekkalaatikko. Helmiä sioille...

Vierailija
15/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tämän ketjun lukijat voisivat omalta osaltaan kiinnittää huomiota siihen, että klikkailisivat enemmän ystäviensä tärkeitä asioita.  Sosiaalinen media on tosi epäsosiaalinen ja yksinäinen, jos minkäänlaista vuorovaikutusta ei ole. Kyllä niistä tykkäyksistä tulee hyvlle mielelle ihan näin aikuisenakin ;)

Vierailija
16/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tämän ketjun lukijat voisivat omalta osaltaan kiinnittää huomiota siihen, että klikkailisivat enemmän ystäviensä tärkeitä asioita.  Sosiaalinen media on tosi epäsosiaalinen ja yksinäinen, jos minkäänlaista vuorovaikutusta ei ole. Kyllä niistä tykkäyksistä tulee hyvlle mielelle ihan näin aikuisenakin ;)

Ja sinä luetun ymmärtämiseen. Mutta takuita hyvästä mielestä ei toki ole. Some kun on aika pinnallista ja narsistista vaahtoa. Eli jos et paljon tajuu, niin kokemus tod näk parempi. Etenkin Facebookissa.

Vierailija
17/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut myös tuon saman ilmiön. Voi olla monia syitä tuohon. Esimerkiksi jos miespuolinen henkilö tykkää nätin naispuolisen henkilön päivityksistä, siitä ei välttämättä kotona tai lähipiirissä saa hyvää signaalia. Vaikka tykkäisi ihan harmittomasti ja vilpittömästi itse päivityksestä, ei muusta. Toisaalta monet naiset tuntevat kateutta toisia noisia kohtaan, tai vähintään vertailevat omia kuviaan ja päivityksiään näiden päivityksiin. Tämä voi olla yksi syy olla tykkäämättä. Jos toisella on oikein hieno kuva, oma peruskuva ei välttämättä näytä sen rinnalla enää hyvältä. Syy olla tykkäämättä. Ja lisäksi: kaikki eivät haali kavereita facebookissa. Jos toisella Fb-aktiivilla on kavereina 500 hyvänpäiväntuttua ja toisella 20 kaveria, joiden kanssa käyttäjä kommunikoi lähinnä reaalimaailmassa, eroavat tykkäysmäärät varmasti paljon.

Myös erilaiseen sosiaaliluokkaan kuuluminen voi vaikuttaa, tai jo pelkästään se, että tuntee toisen olevan jotenkin eri sosiaaliluokkaa kuin itse on. Joku köyhä yh ei välttämättä halua tykkäillä, kun rikas perheellinen matkustelee. Ja hyväosainen ei välttämättä halua tykätä vähävaraisen taloutta koskevista kommenteista tai elämäntapahtumista. Ihmisten on helpoin samaistua sellaisiin ihmisiin, jotka muistuttavat eniten heitä itseään, tai julkisuuden idoleihin.  

Jonkun tutkimuksen mukaan Facebook tekee käyttäjänsä onnettomaksi, enkä yhtään ihmettele.

Vierailija
18/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kanssa ihmetytti kun laitoin faceen että olin päässyt opiskelemaan, niin tosi moni sitten kommentoi naamattain että hyvä juttu, hienoa, hyvään kouluun olet päässyt jne, mutta ei tykkäystä tai kommentointia itse siihen statukseen. Minä ainakin tykkään joka kerta kun huomaan että joku on päässyt kouluun, saanut töitä jne. Ei ole minulta pois että yritän huomioida muille tapahtuneet positiiviset asiat.

Hain monta vuotta yliopistoon. En itsekään tykännyt toisten opiskelupaikkauutisista julkisesti, koska se olisi ollut nöyryyttävää itse epäonnistuneena. Kouluun päässyt ei tarvitse enää tykkäyksiä, epäonnistunut sen sijaan tarvitsee tukea. Kasvokkain onnittelu on eri asia, koska ihminen on siinä aidosti läsnä, toisena ihmisenä eikä vain vertailukohteena. Olisi myös noloa olla onnittelematta kasvokkain, jos ko. henkilön tapaisi. 

Näin ajattelin ennen (en enää nykyään, ja lopulta pääsin sisälle). Tämä vain havainnollistaa sitä, mitä myös monet muut saattavat ajatella päättäessään olla tykkäämättä. Toki kaikki päivityket eivät välttämättä edes tule uutisvirtaan näkyviin.

Vierailija
19/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kateus syynä? Ihan oikeasti, jos jollekulle toiselle tapahtuu jotain positiivista niin se ei ole sinulta itseltäsi pois!

Vierailija
20/25 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuiskohan se siitä, että niissä tykätyn henkilön postauksissa on useimmiten enemmän sisältöä, kuiniissä nätin naisen  5 kertaa päivässä

Niin ja olisikohan ne tykkääjät kavereita (hyviä) tuolla irl.

Elämä ei ole some.

Kyllä ne kontaktit täytyy luoda todellisessa maailmassa, kasvotusten.