Avioero ja valokuvat
Olemme siis eroamassa, kakkosvaiheen paperit on juuri allekirjoitettu. Nyt tuli exän kanssa puhetta valokuvista. Kuvat ovat hänen kamerallaan otettuja, hänen koneellaan, ja okisin halunnut lasten kuvat myös itselleni. Hän panttaa niitä ja sanoo että saan niistä kopiot kunhan hän saa aikaiseksi. Tämä tarkoittaa käytännössä vähintään kuukausia, jopa vuosia. Miten muilla on jaettu kuvat eron jälkeen, onko minulla mitään oikeutta lasten kuviin? Mies on tallentanut kuvat tietokoneelleen ja kovalevyilleen ja aina pitänyt kuvaamista omana juttunaan, sillä hänellä on siihen sopiva välineistö ja suurempi mielenkiinto.
Hän sanoo, että kuvat ovat hänen ja saan vain odotella että hän on sopivalla tuulella tai mahdollisesti voin itse tulla siivousta vastaan valitsemaan lasten kuvia itselleni. Miten hän voi olla noin järjetön, turhauttaa ja itkettää, tuo on taas tuota pätemistä ja uhittelua mitä harrasti koko suhteemme ajan. Olen jo yli kuukauden pyytänyt lasten syntymäpäiviltä otettuja kuvia sähköpostiin, mutta hänellä ei koskaan ole aikaa tms niitä lähettää. Sovimme siis, että hän ottaa syntymäpäivillä kuvia ja laittaa ne minulle, sillä minulla on vain kännykkä, kun taas hänellä on oikea kunnon kamera.
Yksi mieltäni vaivaava seikka on myös valokuvat, joita exäni on ottanut minusta silloin kun mennyt hyvin. En ole täysin alasti, mutta paljastavia kuvat ovat silti. En pidä siitä, että hänellä on minusta tuollaisia kuvia eron jälkeen, mutta hän taas sanoo, että kuvat ovat hänen omaisuuttaan eikä minulla ole niihin mitään sananvaltaa. Ahdistavaa, vaikken välttämättä uskokaan että hän niitä olisi ulkopuolisille jakelemassa. Ne kuvat olivat meitä varten, mutta nyt emme ole me ja mies tietää kyllä mitä mieltä kuvista olen.
Kommentit (15)
Eikö kukaan muu ole keskustellut/riidellyt yhteisistä valokuvista eron yhteydessä? Onko kaikilla muilla valokuvat molemmilla?
en tiedä,kun erosin,kaikki kuvat olivat vielä "oikeita" valokuvia.Jaoimme ne "kristillisesti".Hääkuvatkin jaoimme,liittyyhän niihin muistoja ja olemme hyvissä väleissä edelleenkin,nyt jo isovanhempina.
No meillä meni ilman mitään riitoja. Kuvat olivat minun koneellani, ja äkkiäkös ne kopioin muistitikulle, jonka annoin tulevalle eksälle. Oli siellä molemminpuolisesti jotain intiimejäkin otoksia, mutta saavat minun puolestani olla. Itse en aio hänen kuviaan muualle levitellä.
Tästä tiedosta tuskin sinulle on paljon mitään apua.
Pitääkin nyt kopioida kaikki valmiiksi tikulle jos joudun eroamaan.. Ja kaikki ne ontiimit kuvat mitä on tillut miehelle lähetettyä.. Tosiaan, sillä on ne ainoastaan sen puhelimessa. Voi kääk. Mitä mä nyt teen.
Annoin exän ottaa koneeltani sen mitä tarvitsi ennen kuin muutin. Nyt olen vihdoin (parin vuoden jälkeen) saanut aikaseksi heittää kaikki kuvat pilvipalveluun ja sanoin exälle että jaan hänelle mielelläni yhteisen lapsemme kuvat jos ja kun niitä kaipaa (annan hänelle luku- ja downloadausoikeuden lapsen kuvakansioon).
Ei tapeltu, erottiin juuri siksi ettei tartte enää tapella. :)
Kyllä mies siinä on oikeassa, että jos hän ne kuvat on ottanut, ne kuuluvat hänelle. Eli on hänellä ihan laillinen mahdollisuus kiusantekoon.
Onnittelut erostanne.
Se henkilö, joka on ottanut itse kuvat ja omistamallaan laitteella omistaa kaikki oikeudet kuviinsa. Jos siis aviomiehesi on kuvannut lapsiaan ja sinua hänen omalla kamerallaan ja hän on ollut juuri se kuvaaja, ei sinulla vaimo ole mitään oikeuksia miehesi valokuviin.
Vierailija kirjoitti:
Se henkilö, joka on ottanut itse kuvat ja omistamallaan laitteella omistaa kaikki oikeudet kuviinsa. Jos siis aviomiehesi on kuvannut lapsiaan ja sinua hänen omalla kamerallaan ja hän on ollut juuri se kuvaaja, ei sinulla vaimo ole mitään oikeuksia miehesi valokuviin.
Näihin oikeuksiin ei kuulu kuvien julkaiseminen ilman kuvissa esiintyvän lupaa.
Minun pointtina oli, että mies on luvannut kuvat minulle, sillä lapset ovat yhteisiä ja hän itse ehdotti että ottaa kuvat nyt syntymäpäivillä ja että laittaa ne sitten minulle, mutta nyt ei viitsikään. Samaten lasten vauvakuvia yritin jo liiton aikana kymmeniä kertoja pyytää kopiona myös itselleni, kovalevylle tms, mies lupasi asian hoitaa muttei koskaan mukamas ehtinyt.
Ap
Ja jos nyt saivarrella halutaan, niin myös minä olen ottanut silloin yhteisellä kameralla kuvia lapsista avioliiton aikana. Kamera jäi erossa exälleni. Eli silloin kuvaajana olen ollut minä, onko tällöin minulla täydet oikeudet kuviini vaikka ne ovat nyt niehen hallussa.
Ap
Minkä ikäisiä lapset ovat? Laita heidät pyytämään isältään ne kuvat.
Oikeudet on kuvaajalla yksiselitteisesti, mutta tuo on kiusan tekoa.
Minusta on tosiaan ihan saivartelua ja kiusantekoa, että ruvetaan vänkkäämään joistain vauvakuvista tekijänoikeuksia! Siis haloo, niillä ei tasan ole mitään arvoa kenellekään muille kuin lapsen vanhemmille ja ehkä lapselle itselleen. Harvan harrastelijakuvaajan räpsytmuutenkaan ovat mitään sellaista tasoa, että niiden oikeuksista pitäisi (varsinkin perhepiirin käytössä) jotenkin kynsin hampain pitää kiinni.AP:n mies varmasti tajuaa tämän, mutta on erosta loukkaantunut tms. ja pikkumaisuuksissaan panttaa kuvia, koska se on keino tehdä AP:lle paha mieli :(
Meillä tehtiin niin, että ostin ulkoisen kovalevyn ja pyysin exää kopioimaan kuvat sinne. Ehdotan, että hommaat nyt itsellesi kunnon kameran ja opiskelet, miten niitä kuvia otetaan, niin et ole jatkossa niin riippuvainen exän otoksista. Pyri säilyttämään hyvät välit, mutta älä taivu mihinkään kiristykseen. Ja nyt on teillä eron keskellä tärkeämpiäkin asioita kuin jotkut valokuvat, saat ne varmaan kyllä aikanaan.