Äidin kuolinpesä
Mitä tässä voi tehdä, osaako kukaan sanoa? Siskoni toimii pesänhoitajana. Olen pyytänyt pesänjakoa, mutta hän ei suostu vastaamaan mihinkään viesteihini. Eihän tämä voi yksin pimitellä ja viivyttää toimitusta, vai voiko? Meitä on muitakin osakkaita tässä pesässä.
Kommentit (12)
Onko teillä tehty perunkirjoitus? Se on tehtävä 3 kk kuluessa kuolemasta.
https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Perinto/Perunkirjoitus_ja_perukirja(12851)
Meillä sama juttu. Siskoni tahtoisi talon ja maat ja metsät itselleen, mutta hänellä ei ole varaa lunastaa niitä eikä saa lainaa, koska on työtön. Ei suostu myymään ulkopuoliselle, koska itse asuu naapurissa. Minä tahtoisin vain eroon koko paskasta, asun 600km päässä.
Perunkirjoitus on tehty kyllä, nyt tulisi hoitaa pesänjako, mitta miten kun yksi haluaa pantata. Ap
Jos pesässä on velkaa, voi ensin hakea pesänselvittäjän. Jos velaton pesä, voi hakea pesänjakajan. Googlettakaa niin saatte lisää tietoa. Näiden palkkiot maksetaan kuolinpesäsästä.
Pyydät oikeutta määräämään pesänjakajan. Näin saatte kuolinpesän jaettua. Tosin kannattaa muistaa, että pesänjakaja ottaa maksun palveluksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama juttu. Siskoni tahtoisi talon ja maat ja metsät itselleen, mutta hänellä ei ole varaa lunastaa niitä eikä saa lainaa, koska on työtön. Ei suostu myymään ulkopuoliselle, koska itse asuu naapurissa. Minä tahtoisin vain eroon koko paskasta, asun 600km päässä.
Hae ulkopuolinen pesänjakaja, jos osakkaat eivät suostu tai pääse yhteisymmärrykseen, käräjäoikeidesta haetaan puolueeton pesänjakajan, joka jakaa pesän.
Vierailija kirjoitti:
Perunkirjoitus on tehty kyllä, nyt tulisi hoitaa pesänjako, mitta miten kun yksi haluaa pantata. Ap
Pesä täytyy jakaa, jos yksikin osakas sitä vaatii. Jos siskosi ei suostu, ota yhteyttä oikeusaputoimistoon, jonka kautta saat ulkopuolisen pesänjakajan, joka pistää homman täytäntöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae ulkopuolinen pesänjakaja, jos osakkaat eivät suostu tai pääse yhteisymmärrykseen, käräjäoikeidesta haetaan puolueeton pesänjakajan, joka jakaa pesän.
Pesän arvo on niin pieni, että saattaa olla, ettei pesänjakajan palkkion jälkeen ole enää mitään jaettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Pesän arvo on niin pieni, että saattaa olla, ettei pesänjakajan palkkion jälkeen ole enää mitään jaettavaa.
Voi käydä näinkin, mutta ehkä ulkopuolisen pesänjakajan hakeminen virkistäisi siskoa ryhtymään omatoimiseen jakoon.
Mun vanhin sisko oli just tollanen pesänhoitaja. Sekä äidin että isän pesää panttasi mahdollisimman kauan, vaikka siskon kanssa vaadittiin jakoa. Sitten valitti kiinteistönhoitokuluja yms. Käski mun miehen hakemaan isän talolta yhden maatalouskoneen meille. Mies haki, ja 2 vuotta jaon jälkeen sisko lähetti mulle laskun siitä, vaikka koko konetta ei mainittu perukirjassa! Maksoin lopulta, ettei välit menisi, mutta meni ne sitten kuitenkin, kun tajusin, että olivat huijanneet mua oikein kunnolla.
Otat ulkopuolisen pesänhoitajan.