Miltähän tuntuisi, jos olisi sellaiset tulot, että
...voisi elää ilman rahojen laskemista? Ettei tarvitsisi ruokakaupassa katsoa hintoja, ettei auton täysi tankki tuntuisi kalliilta ja että vuokran ja kaikki muut laskut voisi maksaa pois ilman että kirpaisee?
Mun elämä pyörii vain rahan ympärillä ja se haittaa elämästä nauttimista.
Kommentit (11)
Hankala sanoa, koska olen aina elänyt noin, jopa opiskelijana. Lapsena opetettiin tarkka rahankäyttö jo kotona, ei tarvinnut opiskelijanakaan miettiä, mihin rahat riittää ja mihin ei ja nyt aikuisena tilillä on aina ollut tarpeeksi rahaa. Tosin en ole reppureissannut vuotta Aasiassa tai ostele merkkilaukkuja, mutta ihan tavallisella palkalla tähän pääsee. Eikä tunnu oikein miltään.
Ei se minusta tunnu erityisesti miltään. Olen ollut siinäkin tilsnteeessa, että penniä on täytynyt venyttää, ja on tietysti ihan mukavaa kun ei enää tarvitse, ainakaan tällä hetkellä. Mutta ei se miltään sen kummemmalta tunnu. Muistan kyllä köyhyyteen liittyvän ahdistuksen hyvin. On kiva että sitä ei ole.
Oma kokemus on että menot on aina himpun isommat kuin tulot. Tai ainakin itsellä on aina löytynyt käyttöä ja vähän yli kaikille tuloille -jos ei muuten niin siten että tuntuu ettei ole tarpeeksi säästössä-
Monen perusjuttuun ei tarvitse laskea rahoja muttei siltikään elämä ole vapaata. Tarvitsisin muutaman miljoonan että tuntuisi siltä ettei menoja tarvitse miettiä yhtään
Rikkaathan ne vasta laskeekin rahojaan. Menot kasvaa tulojen kasvaessa.
No tankillisen hinta tuntuu (ja ihan se ON) aina kalliilta, mutta tällä hetkellä olen päässyt siihen, ettei kirpaise. Leveästi en elele edelleenkään, mutta ruokakaupassa ei joka senttiä tarvii laskea (jotenkin nuukailuvuosilta jäänyt kuitenkin se tapa että ostan edullista, ostan alennuslihoja jne,) ja laskut maksaa helpolla. Rahaa menee sivuun toiselle tilille esim. kesällä kun sähkölaskut on pienemmät ja niinä kuukausina kun ei ole paljoa laskuja.
Kyllä se täysi tankki on silti kallis, ja katselen kyllä ruokien hinnat kaupassa. Ja harkitsen hankintoja.
T. 4000€ käteen kuussa (ja puoliso saman verran)
Ihan tavalliselta ja turvalliselta tuntuu, vaikka ei tarvitse miettiä, mitä ostaisin ruokakaupassa tai riittääkö raha bensaan tai kahvilassa käymiseen.
Normaaleilla tuloilla meilläkin on tämä tilanne saavutettu. Heti alusta lähtien on joka kuukausi hoidettu ensin pois lainat ja maksut ja pantu säästöönkin jotain. Mitoitettu kyllä menot siten, että elämiseen jää tarpeeksi rahaa. Tuhlaajalle ei tietenkään mikään riitä, mutta jos elämänilo löytyy yhdessäolemisesta ja -tekemisestä, luonnosta, ystävien tapaamisesta, musiikista tms, niin rahaa jää kyllä noihin ap:n mainitsemiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se täysi tankki on silti kallis, ja katselen kyllä ruokien hinnat kaupassa. Ja harkitsen hankintoja.
T. 4000€ käteen kuussa (ja puoliso saman verran)
Tankillinen bensaa maksaa noin 70 e. Eli jos se tankillinen tuntuu liian kalliilta, tee kuten minä ja hanki auto, jossa on pieni tankki!
Olihan se mukavaa. Enkä edes ollut mikään kovapalkkainen, mutta asuin yksin ja käteen jäi noin 1300€ vuokran jälkeen. Säästöönkin sain useita tuhansia muutamassa vuodessa kun en ole koskaan ollut kova tuhlaamaan ja osamaksuilla en ole mitään ostanut, joten velkoja ei mihinkään suuntaan ollut.
Aikamoinen pudotus tuli kun lähdin opiskelemaan. Nyt olen nelisen vuotta ollut pois työelämästä opiskelujen ja lasten takia ja odotan jo kovasti sitä, että pääsen töihin kun kuopus on tarpeeksi iso. Ei meillä mistään puutetta ole, mutta kyllä välillä saa budjettia laskea. Kaipaan sitä aikaa kun oikeasti saattoi ostaa mitä mieli teki.
Elän AP:n kuvailemalla tavalla jo nyt.
t. työtön
Ihan kivalta. Muistan kyllä nuo ajat oikein hyvin joten aina tulee laskettua ostosten loppusumma ihan automaattisesti tavaroita keräillessä.