Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytyykö kuurojen käyttää kuulosuojaimia meluisassa työssä?

Vierailija
31.12.2015 |

Työsuojelumääräysten mukaan joissain töissä on pakko käyttää kuulosuojaimia. Entäs jos työntekijä on täysin kuuro,onko hänenkin pakko, kun kuulo ei voi enään huonontua?

Kommentit (9)

1/9 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän kuuro itse tiedä. On monenlaista syytä kuurouteen. Joillain voi olla kaikki osat korvassa aivan kunnossa, mutta hermoradat ei toimi tai korvakäytävän ihossa ei ole reikää. Jollain voi olla kuulon alenemaa, eikä sen vuoksi kuule kuin joitain taajuuksia jne. Samalla tavalla kovat äänet voi olla kipeitä heille. Jos korvan rakenteet vain vaimentavat ääntä esimerkiksi 10 dB, voi esimerkiksi ampumaradan pauke ylittää rajat.

2/9 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippui paljolti melun ja kuurouden tasoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/9 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena olin kesä töissä yhdellä Suomen suurimmalla konepajalla jossa pyöri kymmenittäin sorveja ja tukkukaupalla isompia koneita suurimmat koneistettavat kappaleet olivat jopa yli 16 metriä pitkiä ja useita merejä korkeita ja leveitä yhtä ainutta kappaletta olevia möhkäleitä.

Siellä oli varmaan ammatinvalinnan ohjauksesta johtuen paljon ilmeisesti syntymä kuuroja töissä. Heillä tuskin oli suojaimia en kyllä muista. Mutta sellainen joka on saanut osittaisen kuulovaurion on erityisen herkkä melulle, koska vaurio pahenee.

Mielen kiintoinen seikka oli yksi kuuro mies, hän pystyi keskustelemaan huulilta lukemalla ja osasi puhua. Tosin ääni oli valtavan korkea ja voimakas. Jollain aasialsisella pienellä naisella voisi olla yhtä kimeä ääni, mutta ei taatusti yhtä voimakas. En tiedä miten on oppinut puhumaan, jos ei koskaan ole kuullut omaa ääntänsä tai edes kenenkään muun.

Hän oli ainoa ihminen joka kanssa pystyi keskustelemaan tuossa metelissä. Hänen oma ääni korkeutensa ja voimakkuutensa vuoksi erottui kuitenkin suhteellisen matalataajuisesta koneiden kumusta. Ja osasi myös lukea itse huulilta.

Vierailija
4/9 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ kehtaatko kertoa firmaa?

Kiinnostaa vaan näin itsekin jonkin verran konepajojen kanssa tekemisissä olevana.

5/9 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

traskausfetissimies kirjoitti:

^ kehtaatko kertoa firmaa?

Kiinnostaa vaan näin itsekin jonkin verran konepajojen kanssa tekemisissä olevana.

Ei ole enää Suomessa. Nyt Wärtsilän dieseleitä tehdään Italiassa. Olin huoltoporukassa elektroniikka hommissa yhden kesän.

Vierailija
6/9 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokean ei tarvitse käyttää suojalaseja tarkkuusammunnassa. Miksi? Siinäpä pulma joillekin.

7/9 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v kirjoitti:

Sokean ei tarvitse käyttää suojalaseja tarkkuusammunnassa. Miksi? Siinäpä pulma joillekin.

Eikö muka, mikä virka niillä ampumalaseilla on luulen etteivät suojaa edes mitään, vaan parantavat lähinnä värinsä takia kontrastia ja helpottavat siten tähtäämistä.

Jos se pyssy hajoaa, niin lasithan olisivat palasina silmissä muun roinan lisäksi.

Olen kyllä kuullut että jossain päin sokeillekin on ampumakilpailuja ja muistan lukeneeni että amerikassa sokea pysäytti murtovarkaan ampumalla.

8/9 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä210 kirjoitti:

Mies 29v kirjoitti:

Eikö muka, mikä virka niillä ampumalaseilla on luulen etteivät suojaa edes mitään, vaan parantavat lähinnä värinsä takia kontrastia ja helpottavat siten tähtäämistä.

Jos se pyssy hajoaa, niin lasithan olisivat palasina silmissä muun roinan lisäksi.

Olen kyllä kuullut että jossain päin sokeillekin on ampumakilpailuja ja muistan lukeneeni että amerikassa sokea pysäytti murtovarkaan ampumalla.

Sujalaseja ei tarvitse yleisimpien aseiden kanssa suojaamiseen muutenkaan, vaan ne on nimenomaan parantamassa kontrasteja. On toki teoriassa mahdollista, että aseesta pääsee kuumia kaasuja tai vaikka aseöljyä silmille. Kun varusmiehetkään ei käytä, taitaa se mahdollisuus olla todella teoreettinen. Jos siitä olisi syntyäkseen silmävammoja, niitä syntyisi armeijan lukemattomissa ammunnoissa, kun kymmenet tuhannet ampuvat vuosittain kymmenissä erilaisissa ammunnoissa.

Sokeiden ammunnoista en tiedä. Ainakin tarkkuus ammunta ilman näköä voi olla jonkinverran haastava. Ulkoilmassa pienelläkin tuulella äänen mukaan ampuminenkin voi jo 100 metrin matkalla olla haastava, kun äänellä menee 0,3 sekuntia matkaan ja kolmen metrin sekuntivauhdillakin liikkuva ilma jo aiheuttaa metrin poikkeaman.

9/9 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko mikä pakko eikä siihen ole poikkeusta, olemmehan Suomessa. Nuorena miehenä olin hommissa Sköldvikin jalostamolla, siellä oli kaikkien pidettävä kypärää tekipä sitten mitä tahansa, ilmeisesti konttoriväki sai kuitenkin sisätiloissa olla paljain päin.

Silloin kerrottiin totena, että jos astut vaikka naulaan ja sinulla ei ole kypärää päässä, niin vakuutus ei korvaa vahinkoa koska turvallisuusmääräyksiä ei ole noudatettu. Eri asia sitten on mistä se vakuutusyhtiö muka tietää mikä päähine kenelläkin on.

Tällä perusteella siis varmasti voidaan pakottaa kuurokin käyttämään kuulosuojaimia tai puujalkainen käyttämään turvakenkiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kolme