Kilpirauhasarvojen tulkintaa
Tsh täydellinen, 0,6. T4-v 15 kun viitealue on 11-22. Näennäisesti arvot ovat hyvät, mutta oireita ihan koko lista. Hiustenlähdöstä väsymykseen ja aloitekyvyttömyyteen. Tämä on jo sillä tasolla ettei voi vain tuomita laiskaksi paskaksi, mutta mietin vielä että voiko kilppari olla syynä tähän "masennukseen". Hakuammuntaa, joo. Olen vain vähän toivoton.
Hyvää uutta vuotta ja kiitos.
Kommentit (17)
Ihan normaalit arvot nuo ovat. Taidat vain lorvikatarria sairastaa...
Vierailija kirjoitti:
T. en osaa tulkita arvoja koska en tiedä, että tv-4 on alhaanpuoleinen ollessaan 15, sen pitäisi olla mahd. lähellä 22
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. en osaa tulkita arvoja koska en tiedä, että tv-4 on alhaanpuoleinen ollessaan 15, sen pitäisi olla mahd. lähellä 22
No miksi niitä viitearvot edes on elleivät pidä paikkaansa?
Voisko olla borrelioosia? Oireet ainakin täsmää justiinsa.
Olisi tärkeää mittauttaa vielä T3V. Itselläni TSH ja T4V olivat suht normaalit, ja selitys oireille löytyi vasta tuolta T3V:n arvoista.
Perheessä vajaatoimintapotilaalla T4-v nousi lääkityksellä 6kk:ssa viitealueen alalaidasta keskivaiheille, eivätkä oireet vielä helpottaneet. Lääkäri oli sanonut, että täytyy nousta lähelle viitealueen yläreunaa, kunnes oireet yleensä helpottaa. Viitealueen sisällä pysyvä arvo ei kerro yksittäisen potilaan voinnista paljonkaan. Ongelmana on, että jokaisella on T3 (ja siten T4) tarve kovin henkilökohtainen ja siksi ei voi varmuudella sanoa millä lukemalla olo on hyvä ja normaali tai millä oireita esiintyy runsaasti. Tyypillinen terveen T4-v arvo taitaa olla jossakin 18-20 välillä, eikä viitealueen puolivälissä.
Mene erikoislääkärille, luultavasti ehdottaa lääkityksen aloittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitearvot on noin laajalla skaalalla koska niihin lasketaan mukaan myös kilpirauhassairaiden tulokset. Eli sairaiden tulokset vääristävät skaalaa ja paljon. Jos mukaan laskettaisiin vaan terveiden tulokset, skaala olisi paljon kapeampi ja oikeampi.
Esim. minun käyttämässäni labrassa TSH:n viitearvon yläraja on 4. Eli labran mukaan 4 on vielä "normaali". Kuitenkin kilpirauhasasiantuntijoiden mukaan vajaatoiminnan koelääkitys pitäisi aloittaa mikäli TSH on 2.5 tai sen yli. Tätä ei monet terveyskeskuslääkärit edes tiedä, he tuijottavat tiukasti vain viitearvoja ja jättävät koelääkityksen antamatta vaikka potilaalla olisi kilpirauhasen vajaatoiminta.
Mulla on arvot lääkityksellä 0.1 ja 21. Nukun päiväunet sillä kärsin jatkuvasta väsymyksestä.
Mulla on vajaatoiminta ja lääkitys, ja nyt kun t4v on lääkityksen ansiosta 16, niin on ihan normaali olo. Varmaan aika yksilöllistä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on arvot lääkityksellä 0.1 ja 21. Nukun päiväunet sillä kärsin jatkuvasta väsymyksestä.
Sulla on varmaan liikatoimintaa? Tai sinne menossa. Mulla arvot 0.001 ja 33, juuri sain lääkkeet liikatoimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viitearvot ovat kunkin laboratorion omat, eivät koko maassa edes yhtenäiset. Ne lasketaan kaavalla jossa n. 2% menee ali ja 2% yli, loput on sisällä viitearvoissa. Jos 10% testattavista on vajaatoimintapotilaita, jotka käyvät kontrollikäynneissä ja loput 90% seulottavia joilla ei vielä diagnosia tai terveitä, tästä seuraa että 8/10:stä jo diagnosin saaneesta sijoitettaisiin labrarajojen sisälle koska labrarajoja muutettaisiin. Viitealue ei ole terveen ja sairaan välinen rajanveto, vaan se kertoo aivan muuta. Osassa labroja se on liian lavea, toisissa liian tiukka. Menetelmä vaikuttaisi vanhentuneelta, kun kehittyneempiä tilastointitapoja ja tietoverkkoja on kuitenkin olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TSH nousee, kun on vajaatoiminta. Sinulla on mainio TSH. T4v:tä sanotaa matalaksi, kun se alkaa olla 10 luokkaa. Stressi saa aikaan hiustenlähtöä, masennus aloitekyvyttömyyttä. Kukaan järjissään oleva lääkäri ei määrää sinulle Thyroxinia noilla arvoilla.
Kiitos kaikille viesteistä. Borreliaa ei ole koskaan testattu. Yritän nyt lukea nämä vastaukset ajatuksella kunhan olen herännyt.
Ap
Poimitaas kymmenen tyyppiä randomisti kadulta ja kysytään, onko hiustenlähtöä, väsymystä, aloitekyvyttömyyttä. Varmaan vähintään 8 vastaa joo. Eikä yhdelläkään ole kilpirauhasen vajaatoimintaa. On vaan työstressiä, surkeaa ruokavaliota, liian vähäistä nukkumista, masennusta, ahdistusta, perhehuolia, vääriä oletuksia normaaliolotilasta, rapakuntoa. Teitä maallikkoasiantuntijoita jos labratulkinnoissa uskoisi, lähes kaikkien pitäisi syödä kilpirauhashormoneita. Apn arvot on täysin normaalit. T4 viiteväli ei meinaa sitä, että yksittäisen ihmisen arvo liikkuu sillä välillä vaan että terveellä väestöllä joillain oma taso on pysyvästi esim. 10 tasos ja joillain 20 tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille viesteistä. Borreliaa ei ole koskaan testattu. Yritän nyt lukea nämä vastaukset ajatuksella kunhan olen herännyt.
Ap
Pyydä ihmeessä testit, se väsymys oli jotain sanoinkuvaamatonta.. myös hiustenlähtö on yleinen oire.
Up