Jaa paras lihapullareseptisi
Tehdään sellasia miniversioita tikun päähän. En ole koskaan tehnyt lihapullia aiemmin. Auta minua, kiitos! :)
Kommentit (22)
Otetaan pullia ja lihaa. Lihapalat painetaan pullan sisään. Makoisaa!
Minä teen kuten edellisessä ohjeessa, mutta taikinan mausteeksi tulee sipulia, oreganoa, tuoretta basilikaa, paprikajauhetta, mustapippuria ja ketsuppia. Jos teet minilihapullia, niin uunissa ei tarvitse pitää kovin kauan, 10 minuuttia 225 asteessa riittänee. Minun jättilihapullat on uunissa 25 minuuttia.
Kokeile heittää osaan minipullataikinasta mausteeksi tandoori-tahnaa ja minttua. Tulee hämmentävän autenttista intiameininkiä.
Teen Tina Nordströmin ohjeen mukaan, tarkan reseptin löydän varmaan googlaamalla.
Liotan kuorettomaksi leikattua vaaleaa, tuoretta leipää munamaidossa, silppuan ja kuullotan purjon (tai sipulin), sekoitan massan. Suolaa ja pippuria. Salainen aines on anjovis: 400 g sikanautaa/ 1-2 anjovisfilettä (siis anjovis, ei mikään "janssonin filee"). Anjovis hajoaa ja antaa pullien maulle syvyyttä. Ne eivät siis maistu anjovikselle! Annan massan levätä vartin ennen paistamista. Tinan reseptillä tulee maukkaita, pehmeitä, ihania pullia.
Jos tekee moninkertaisen satsin, anjovisten määrää ei lisätä suorassa suhteessa, vaan esim 800 g jauhelihaa/ 3 anjovisfilettä. Muuten tulee kalapullia :)
Ranskalaista sipulikeittojauhoa ja kermaviiliä jauhiksen joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Älä laita tätä. Tulee liian suolaista ja sellaista valmisruoan makuista, ei hyvä.
Mä en ikinä laita korppujauhoa. Mun lihapullat on lihaa :D
Eli vähän miten milloinkin, mutta aina supernamia. Jauhelihan joukkoon kananmuna, vähän ketsuppia tai ketjap manis-kastiketta, ruokakermaa jos haluaa, maustepippuria ja suolaa. Laitan toisinaan myös silputtua sipulia tai rouhin sekaan valkosipulia. Pääasia taitaa olla tuo maustepippuri. Sitä on oltava.
Vierailija kirjoitti:
Eli vähän miten milloinkin, mutta aina supernamia. Jauhelihan joukkoon kananmuna, vähän ketsuppia tai ketjap manis-kastiketta, ruokakermaa jos haluaa, maustepippuria ja suolaa. Laitan toisinaan myös silputtua sipulia tai rouhin sekaan valkosipulia. Pääasia taitaa olla tuo maustepippuri. Sitä on oltava.
Ja sinappia!
Vierailija kirjoitti:
Nämä 80-luvulla K-kaupan mainostamat "ihanat lihapullat" ovat kaikkea muuta kuin ihania. Hirveitä "sipupullia". Ja ne ilmavaivat...
Liotettua leipää, parmesaania, tuoretta basilikaa, suolaa, pippuria, jahelihaa ja muna
Vierailija kirjoitti:
Ruokakermaa ei kukaan hyvä kokki käytä.
Pieneksi hakattu sipuli ja pekonisilppu pehmennettään pannulla, sekoitetaan jauhelihan kanssa. Lisäksi kananmuna, paprikajauhe, oregano, valkosipuli, suola ja mustapippuri. Paistetaan voissa pannulla.
nauta-sikajauhelihaa, turkkilaista jugurttia, sipulikeittopussi (tai sitten kuulotat sipulia pannulla), valkosipulia, persiljaa (tuore tai kuiva), paprikajauhetta, pippuria, chilijauhetta, suolaa.
Ilman korppujauhoja pullista ei tule pehmeitä ja kuohkeita, vaan sellaisia vähän liian kovia. Toiset tekee pekästä lihasta ja mausteista ilman nestettäkin, mutta suosittelen nestettä, korppujauhoja ja munaa, jotta saat hyviä pehmeitä pullia. Ei kukaan halua pieniä kiviä syödä.
Vierailija kirjoitti:
nauta-sikajauhelihaa, turkkilaista jugurttia, sipulikeittopussi (tai sitten kuulotat sipulia pannulla), valkosipulia, persiljaa (tuore tai kuiva), paprikajauhetta, pippuria, chilijauhetta, suolaa.
Kananmunan voi lisätä ja tarvittaessa korppujauhetta jos rakenne huono.
Ekalla oli toimiva perusohje. Siihen voi lisätä maun mukaan kaikkea. Esimerkiksi survoa mukaan keitettyjen perunoiden jämät.. Pilkkoa pieniksi tomaatit... Homejuustosta jos tykkää niin se murskana mukaan. Ite tykkään homejuustosta niin kuuluu olennaisesti mukaan meidän lihapulliin. Taikinaan voit laittaa vaikka dippikastikkeen jämät... Koskaan ei ole pahoja tullut. Kaveri tekee lihapullat kaikkein rasvattomimmasta naudan jauhelihasta.. Siis vähärasvaisimmasta. Ovat kivikovia kikkaroita. Ite laitan puolet sikanautaa ja puolet vähärasvaista nautaa. Viimeks taikinaan tuli mukaan fetajuustoa ja porkkanaraastetta.. Nams!! Jaa taikina vaikka kahteen osaan ja kokeile tehdä ns peruspullat ja toisen taikinan kanssa voit vähän leikitellä.
Vierailija kirjoitti:
Ilman korppujauhoja pullista ei tule pehmeitä ja kuohkeita, vaan sellaisia vähän liian kovia. Toiset tekee pekästä lihasta ja mausteista ilman nestettäkin, mutta suosittelen nestettä, korppujauhoja ja munaa, jotta saat hyviä pehmeitä pullia. Ei kukaan halua pieniä kiviä syödä.
Ei haluakaan, siksi lihapullat tehdään rasvaisesta lihasta ilman korppujauhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokakermaa ei kukaan hyvä kokki käytä.
:) Mahtaa sun pullas maistua mustavalkosilta. Nimimerkillä sivuhuomauttelija.
Purkki kermaviiliä, siihen desin tai vähän reilun verran korppujauhoja turpoamaan. Jos haluat oikein herkkua, korvaa kermaviili kuohukermalla.
Lisää yksi muna.
Lisää noin puolikiloa jauhelihaa. Sika-nauta on parasta lihapulliin, liian rasvattomasta lihasta ei tule kaikkein herkullisimmat pullat.
Mausta ainakin dijon sinapilla, suolalla ja pippurilla. Muita mausteita maun mukaan, esim. valkosipulia, paprikajauhetta tai chilijauhetta.
Vaivaa käsin taikina tasalaatuiseksi ja pyörittele pullat. Paista pannulla voissa tai laita uuniin.