Kuinka paljon lapsillanne on tilillä rahaa?
Aina kysytään aikuisia, mutta paljonko lapsillanne on tilillä säästössä ja jos on muita sijoituksia, niin paljonko niitä on. Ja lapsen ikä.
Kommentit (142)
Enpä kerro. Sen sanon että NOLLA EUROA ON PERINTÖJÄ SAATU EIKÄ SAADAKAAN.
KAIKKI ON ITSE ÄLYLLÄMME TEHTY.
SUUT PYSYY KIINNI. SYITÄ EN KERRO.
PÄÄLLEPÄIN OLEN VARATON.
En tiedä. Lapseni ovat jo 40 vuotta täyttäneitä.
Tyttärellä on noin 25 000€. On 20 v nyt. Ensiasuntoa varten.
Pankkisaldoja on helppo kertoa, kun ei tarvitse todistaa tiliotteella, että uskoo ken uskoo.
Mitä ihmettä kaikille vasta syntyneillä on nykyään 900 000€? 😅
Vajaa euro nuorimmilla lapsilla. Lapsilisät menee ihan perusjuttuihin ruokaan, lasten vaatteisiin.
Vanhemmilla enemmän, kun ovat olleet kesätöissä.
Oisko joku 2000€ yhdellä tilillä, 7000€ korkeakorkoisella säästötilillä ja 20 000€ osakkeissa. Seuraavaksi olisi ASP:n suunnittelu, hoituu tililtä suoraan. Ikää 19. Onhan sillä oma käyttötilikin, mutta veikkaan että puhutaan satasista mitä siellä rahaa. Muihin tileihin ym. ei pääse "suoraan" itse käsiksi, esim siirtämään rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Oisko joku 2000€ yhdellä tilillä, 7000€ korkeakorkoisella säästötilillä ja 20 000€ osakkeissa. Seuraavaksi olisi ASP:n suunnittelu, hoituu tililtä suoraan. Ikää 19. Onhan sillä oma käyttötilikin, mutta veikkaan että puhutaan satasista mitä siellä rahaa. Muihin tileihin ym. ei pääse "suoraan" itse käsiksi, esim siirtämään rahaa.
Miksei 19-vuotias pääse omiin tileihinsä käsiksi?
Noin 100€/kk säästöön. Vuosittaisista bonuksista lisään yleensä 2000€ kerralla. Kaikki rahastoissa. Tarkoitus on, että 17 vuotiaana noin 80000€ säästössä, jotka saa käyttöön. Mikäli rahastot jää +-0 tasolle niin sitten vain säästöt, eli noin 55000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei 19-vuotias pääse omiin tileihinsä käsiksi?
Tässä tapauksessa ei taida tilit aidosti olla lapsen/nuoren nimissä, joten lahjavero myöhemmin vielä odottaa. Mikäli näin kuitenkin on, saattaa kyseessä olla vanhempien puolelta talousrikos.
MittaOnTäysi kirjoitti:
Lapsilisät tulisi lakkauttaa heti, rikkaiden pennut saavat sinne pesämunaa, jotta voivat nöyryyttää köyhää. Ja köyhät lisääntyvät lapisilisien toivossa.Briteissä lopetettiin lapsilisien maksaminen yli 70.000 e vuodessa tienaaville. Lapsilisä on esimerkki siitä kaikesta mikä Suomessa on väärin.
Vaikka ei lapsilisää oli tullut euroakaan, mä olisin silti säästänyt lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Aika jännä että monella on noin paljon. Tiesittekö muuten että jos lapsen omaisuus on yli 20 000€ niin siitä pitäisi tehdä ilmoitus maistraattiin ja siihen tulee edunvalvoja vahtimaan omaisuutta. Kuinkakohan moni on tehnyt?
Omilla lapsilla on vain 4500€ (13-v) ja 1600€ (18-v, tuuletellut menemään heti kun pystyi). Lisäksi metsää noin 60000€ arvosta jonka omistavat puoliksi. En kyllä ole itsekään tuota omaisuus ilmoitusta tehnyt, varmaan harva tekee?
Näissä kaikissa tapauksissa aina täytyy talousrikosten merkit ja avaa ovet aikamoisille oikeustaisteluille jos vaikka lasta alkaa myöhemmin vituttamaan vanhempien päätökset koskien varoja.
Säästötili selvempi kirjoitti:
Mistä sen tietää minkä osakkeen ostaa että kun lapsi on 18 voi sanoa hyvä sijoitus tai rahasto.
Hajautus ja aika, sitä se sijoittaminen on.
Aika vähän siihen nähden että on korkeakoulutettu ja tekee töitä koko ajan, ja on 34 vuotias.
Pahaa tekee lukea kun ei itse ole pystynyt rakkaalleen säästämään.
Molemmilla ehkä 1000€. Sijoituksia on meillä vanhemmilla mutta lapsille ei siirretä ennen kuin ovat vakiintuneesti työelämässä. En halua että joutuvat syömään säästöt jos tarvitsevat tukia joskus.
Olisiko pari tonnia sijoituksissa. Käyttötileillä, joihin kortti, tuskin montaa senttiä. Käyttötilit, jotka vanhempien takana, jokunen satanen.
En halua säästää itse lapselleni valtavia summia. Kun lapsi täyttää 18 v. rahat ovat heti hänellä vapaassa käytössä, sen jälkeen en voi vaikuttaa niiden käyttöön mitenkään. Kun on pankkityössä saanut aitiopaikalla seurata nuorten rahan tuhlausta, en halua antaa omilleni moista mahdollisuutta. Eivät toki kaikki toimi yhtä hölmösti, mutta yllättävän moni. Vaikka haluankin uskoa omiin talouskasvatustaitoihini, aina on mahdollista, ettei oppi mene perille.
Lapset nyt 12 ja 10 v.
9-vuotiaalla osakesäästötili, jossa nyt n, 7000 e. Sukulaiset muistaa juhlapäivinä haluamillaan summilla (10-50 e), itse laitetaan 40 e / kk sinne ja toinen isovanhempi laittaa myös 20 e / kk. Joskus kun on ylimääräistä (ei kovin usein), laitetaan muutamia kymppejä / satasia.
Taitaa olla kaikilla muutamia euroja tilillä ja jotain kymppejä käteistä. Lapset 2v, 6v, 7v ja 9v.
Tuetaan sitten myöhemmin taloudellisesti esim asunnon ostossa.
Itse tuhlasin 20k säästettyjä lapsilisiä täytettyäni 18v. Omat lapset saavat itse säästää turhuuksiin. Säästetään omille tulelle lapsia varten
Ei ole mikään iltasatu. Noin 30 000 euroa oli hänellä vanhempien säästämiä rahoja jotka menivät käytännössä kaikki huumeisiin, ota huomioon, että hän tarjosi niitä myös melko avokätisesti. Ymmärrän että voi olla vaikea uskoa mutta sellaista se elämä on.